BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: spoor0 op 16 March 2008, 20:09:36

Titel: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
Bericht door: spoor0 op 16 March 2008, 20:09:36
De Firma Lenz heeft sinds enige tijd een Duitse open goederenwagen in verschillende uitvoeringen in schaal 1:45 op de markt gebracht.

Dit type heeft bij de verschillende Nederlandse spoorwegmaatschappijen dienst gedaan.
O.a. bij de N.B.D.S.,H.S.M. en de S.S. en zijn later opgenomen in het matrieelpark van de Nederlandsche Spoorwegen.

Omdat mijn modulebaan gesitueerd is omstreeks 1915 - 1920 moest er wel het een en ander aan verbouwd worden, de Lenz wagens worden geleverd in de uitvoering en met de opschriften voor het tijdperk III.
Voor de N.S. uitvoering hoeft er niets aan veranderd te worden behalve het schilderen in het N.S. goederenwagengrijs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_079_3.jpg)
Hierbij alvast een foto van mijn twee verbouwde kollenbakken in N.B.D.S. en H.S.M. uitvoering.
De dingen die ik er aan gewijzigd heb zal ik later beschrijven.
Titel: Re: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
Bericht door: Floris Dilz op 16 March 2008, 20:10:32
gaaf remmershuisje!
Titel: Re: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
Bericht door: mpol op 16 March 2008, 20:43:11
Sluit ik me helemaal bij aan!!
Titel: Re: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
Bericht door: 1795 op 16 March 2008, 21:18:15
Heeee,

Dus het is gelukt, foto's te plaatsen??

Edwin
Titel: Re: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
Bericht door: e_p op 16 March 2008, 22:08:04
leuk! ben benieuwd naar de precieze aanpassingen en details. Maak je de belettering in eigen beheer ?
Titel: Re: Nederlandse Lenz kolenbakken in spoor0
Bericht door: spoor0 op 18 March 2008, 12:17:12
Als eerste zal ik de veranderingen aangeven van de N.B.D.S, kolenbak.

Voor de tekening van de verschillende openwagens ben ik op zoek gegaan in het Utrechts Archief.
Hier heb ik verschillende N.B.D.S. , S.S. en H.S.M. wagentekeningen gevonden.

Als eerste model de N.B.D.S. kolenwagen.

Een serie van 5 stuks met remmershuis gebouwd door Gebr. Gastell in 1901.

Voor de ombouw ben ik uitgegaan van de Om 12  met remmershuis van Lenz (cat no. 42111).

Voor de ombouw heb ik eerst alle profielen op de zij en kopwanden verwijderd (zitten er gelukkig ingestoken).

De versterkingsstrip op de zijwand verwijderd.

De plakbriefroosters verwijderd.

De scharnieren en de sluiting van de kopklep verwijderd.
(Deze wagens hadden geen beweegbare kopklep).

Van de zijwandprofielen de nokjes verwijderd, vervolgens een kwart slag
gedraaid (rug van profiel op bak) en vervolgens op de oude plaats vastgelijmd.

De kopwand profielen verlengd, zodat ze over de bufferbalk vallen (je gebruikt er maar 2 i.p.v. 4) en op de kopwand gelijmd.

Een nieuwe verstijvingsstrip van styreen gemaakt en aan de binnenzijde aangebracht.

Het "moderne"remmershuis hebben we voor deze wagen niet nodig.
Hiervoor in de plaats bij de Firma Schnellenkamp (wwwspur-0-kaufhaus.de)een nieuw Preussisch remmershuisje besteld.
Deze is door inkrassen van planknaden voorzien en na pasmaken op het onderstel geplaatst.
Van losse stukjes styreen een deurtje gemaakt.

Het onderstel had oorspronkelijk ook andere asbalansen en aspotten
(Deze aanpassing moet nog gebeuren).

Hierna alles met verf van MK Modelbouwstudio,s  N.B.D.S. grijs gepoten.

De beschrifting is reeds besteld en zal nog worden aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_074.jpg)

Kopwand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_070_3.jpg)

Versterkingsstrips aan binnenzijde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_073_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_072_1.jpg)

Remmershuis.

De volgende keer komt de H.S.M. uitvoering aan bod.