BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: fotografieinzeeland op 18 November 2021, 16:59:31
-
Na interesse over de tramlijn Goes-Hoedekenskerke-Goes en de tramstations aan deze lijn, leek het mij leuk om aan dit topic te beginnen.
Mijn familie heeft jarenlang op 1 van de stationnetjes gewoond, hier is de interesse door ontstaan.
Maar genoeg over mijzelf ;)
Het ontstaan van de tramlijn
Na vele jaren van plannen maken en tracés uitdenken speelde geld een belangrijke factor bij de aanleg van de spoorwegen. Zoals wel bij meer projecten in de provincie. Op 14 februari 1914 was het uiteindelijk zover; de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland werd opgericht. Niet in Zeeland maar in Utrecht, het hart van de spoorwegen in Nederland.
(https://usercontent.one/wp/www.fotografieinzeeland.nl/wp-content/uploads/2021/09/Het-station-van-Oudelande-2048x1152.jpg?media=1637249097)
Maar nadat de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland was opgericht gooide de eerste wereld0orlog roet in het eten.
Uiteindelijk werden de lijnen op Zuid-Beveland geopend op 18 mei 1927 en bestonden uit de tramlijnen: Goes-Wolphaartsdijk-Veer , Goes- Wemeldinge & Goes-Hoedekenskerke-Goes. Van de oorspronkelijke drie lijnen is er nog meer 1 over.. En niet in haar geheel, maar alleen maar een gedeelte. Dan heb ik het over de lijn Goes – Hoedekenskerke- Goes waar het spoor sinds 1972 eindigt in Oudelande.
(https://usercontent.one/wp/www.fotografieinzeeland.nl/wp-content/uploads/2021/10/20211030-_MG_0242OMC_SGB_GS-2048x1152.jpg?media=1637249097)
Op de Tramlijnen van de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland reden voornamelijk OMC Motorwagens. Deze motorwagens waren in dienst bij de Staatsspoorwegen (de huidige NS). Maar het reizigersvervoer duurde niet lang, mede door het opkomend busvervoer in de dorpen en omdat de stations en haltes van de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland vaak buiten de dorpen lagen of tussen twee dorpen in.
(https://www.fotografieinzeeland.nl/wp-content/uploads/2021/11/20211102-_MG_0567-bewerkt-2OMC-GHA.jpg)
In de tweede wereldoorlog werden verschillende tramlijnen op Zuid-Beveland ontmanteld door de bezetter. Deze zijn nooit meer terug aangelegd. Alleen de ringlijn door Zuid-Beveland is hersteld (Goes- Hoedekenskerke – Goes). Nadat het passagiersvervoer is beëindigd is het goederenvervoer in de jaren 70 van de 20e eeuw pas beëindigd Op de ringlijn werden voornamelijk landbouwproducten vervoerd.
-
(https://usercontent.one/wp/www.fotografieinzeeland.nl/wp-content/uploads/2021/09/Het-station-van-Oudelande-2048x1152.jpg?media=1637249097)
Dat zag er 50 jaar geleden anders uit :o
(https://live.staticflickr.com/3261/2642839899_356de7dafe_c.jpg) (https://flic.kr/p/52xfea)730700 Oudelande (https://flic.kr/p/52xfea) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/3116/2643671292_5c5316c2cc_c.jpg) (https://flic.kr/p/52Bvnw)730700 Oudelande (https://flic.kr/p/52Bvnw) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/3156/2642836571_be12fc9b35_c.jpg) (https://flic.kr/p/52xeeM)730700 Oudelande (https://flic.kr/p/52xeeM) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
Bello in Zeeland?
R.
-
dit moet Wittouck zijn .
helaas rijd deze niet meer, zijn daar een beetje vreemd bezig in Goes.
http://www.nmld.nl/nl/object/1034
Cor
-
.....en omdat de stations en haltes van de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland vaak buiten de dorpen lagen of tussen twee dorpen in.
Aanvankelijk was het plan om de lijn dwars door de dorpskernen te laten lopen. Maar de een of andere instantie lag dwars en daardoor is de lijn tussen de dorpen door geslalomd. Een domme fout, nu moesten mensen soms 3 of meer kilometers lopen om bij het dichtstbijzijnde station te komen. Niet zo handig als je klanten wilt trekken.
-
dit moet Wittouck zijn
Ben je hier zeker van? Volgens mij is het loc 2, Dina.
Met groet,
Jewannes.
-
denk dat je gelijk hebt
wittouck zijn frame is dicht van voren
helaas is dina ook naar de sloop :'(
cor
-
dit moet Wittouck zijn .
helaas rijd deze niet meer, zijn daar een beetje vreemd bezig in Goes.
http://www.nmld.nl/nl/object/1034
Cor
De loc zou dan een C-klassificatie in het Erfgoed register hebben. Het beleid van de subsidierende fondsen is daarvoor geen subsidie te verstrekken.
Een restauratie is dan knap lastig te betalen!
Mvrgr
-
Over de ombouw van het sporenplan loopt al een draadje. Kan het alleen niet terugvinden.
Maar dat was de vraag niet. Je plaatst dit topic in de rubriek "Wat zijn we aan het bouwen". Dus we veronderstellen dat je zelf iets aan heb bouwen bent, of daar plannen voor hebt. Dus de vraag is: wat ga je bouwen?
-
Over de ombouw van het sporenplan loopt al een draadje. Kan het alleen niet terugvinden.
En voilà! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96111.360)
-
Volgens mij is het loc 2, Dina.
Met groet,
Jewannes.
Het was loc 2 'Dina' ;D
Volgens mij had de 'Wittouck' in die tijd een trechtervormige schoorsteen.
(https://live.staticflickr.com/5170/5247065999_b2eecd9493_c.jpg) (https://flic.kr/p/8ZEzVa)730700 Goes (https://flic.kr/p/8ZEzVa) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sgb-4-6198eefce1001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sgb-4-6198eefce1001.jpg)
SGB Goes gezien door Wim Wolters
-
Huishoudelijke mededelingen :)
a) Welkom op het forum!
b) Zo, ik heb het draadje opgeschoond (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100524.0) en verplaatst naar "grootspoor". Met als aantekening dat er in "museumlijnen" al o.a. een draadje loopt (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96111.360) over de huidige werkzaamheden bij de museumspoorlijn.
c) Als reactie op wat (afgesplitste) opmerkingen: anoniem mag gewoon (maar een voornaam is wel makkelijk indien je iemand aan wil spreken).
Reinout-als-moderator