BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bert2011 op 17 November 2021, 16:57:52
-
Beste forumleden,
Ik heb een vraag welke koppelingen werken het besten in bochten / bogen ?
Ik wil gaan rijden met 31 cm wagons en heb al het een en ander geƫxperimenteerd met de boogstraal R 3 en R 4
voor Rocco normale rails.
Nu laten de beugelkoppelingen wel eens los vandaar de vraag.
Of is er nog een andere tip ?
-
Hallo Bert,
Als beugelkoppelingen in dergelijke bochten loslaten dan ligt toch vermoedelijk de rails niet vlak genoeg. Dat zou ik als eerste controleren. Ligt het niet vlak dan gaan ook andere koppelingen problemen geven.
Groeten,
(andere) Bert
-
Ik zou bovenstaande ook 1st is nakijken.
Verder kan ik je alvast vertellen,dat als vragen hebt over wat de beste koppeling is voor wat ook,je veel verschillende antwoorden gaat krijgen ;D
Of dat je daarmee geholpen zou zijn,betwijfel ik,er is namelijk geen beste koppeling of nr 1 koppeling te benoemen,dit omdat ieders wensen en smaken verschillen ;)
Ik denk dat als je buiten je ontkoppelprobleem in bochten om,geen problemen hebt met de huidige koppelingen en geen verdere wensen,dat je het beste kan door zetten met wat je hebt.
-
Hallo,
Zoals al gezegd kan het aan de ligging van de rails liggen maar controleer ook of alle koppelingen op dezelfde juiste hoogte zijn afgesteld. het ligt niet aan de radiussen of de lengte van de rijtuigen, denk ik.
succes jandcargo
-
Ik heb altijd goede ervaringen met Fleischmann Profi koppelingen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64230.msg3221560270#msg3221560270
Vr. groet, Martijn.
-
Ok bedankt alvast voor jullie antwoorden.
Kan het ook aan de radius liggen ik heb nu voor de klim-spiraal binnen bocht R3 = 420mm en buitenbocht R4 = 482mm is dit voldoende voor wagons van ongeveer 310mm ?
Dit is dan voor Rocco gewone rails !
-
Hallo naamgenoot,
Nee, het ligt niet aan de radius. Ik heb een aantal nog krappere R2 bogen liggen en daar gaan ook dergelijke lange rijtuigen zonder problemen doorheen. Dat is geen gezicht natuurlijk maar daarom liggen ze ook verborgen ;D
Je hebt het nu over een klimspiraal. Is het vooral daar dat de ontkoppelingen plaatsvinden? Zo ja, dan zitten er vermoedelijk toch wat kleine knikken in de baan. Probeer het op te sporen door nauwkeurig te kijken waar het precies gebeurt en wat er dan precies gebeurt.
Groeten,
Bert
-
Ok Bert (ook naamgenoot) ga morgen alles eens dubbel controleren; laat het nog weten.
-
In een klimspiraal liggen de rails nooit helemaal vlak, altijd iets getordeerd. De binnenrail loopt steiler dan de buitenrail.
Bij lange rijtuigen en kleine radius is daar misschien iets van te merken, dat ze wat wiebelen.
-
Gevonden een stukje biels is tussen twee andere bielzen terecht gekomen; zat er klem tussen waardoor soms de wagon los gekoppeld werd ! (zeg maar een soort automatische ontkoppelings systeem) man man als je het zo wilt maken lukt dat nooit ?