BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Robin.V op 15 November 2021, 20:03:54
-
Hallo allemaal,
Na jaren eindelijk ruimte gekregen voor het bouwen van een modelbaan. Moet een heel erg fictief grensstation tussen Nederland & Duitsland voorstellen, met een Fleischmann draaischijf & locloods die ik er graag in wil verwerken. Beschikbare ruimte is 5 bij ~1 meter. Ik heb al een beetje rond zitten proberen in Anyrail, ben zelf hierbij nu hierop gekomen.
Het schaduwstation eronder ben ik nog niet aan begonnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan-plan-6192ae63d00d3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan-plan-6192ae63d00d3.png)
Weet alleen niet of dit nu een goed begin is. De spiralen lijken mij niet ideaal hoe het er nu uitziet, zeker bij de draaischijf/locloods.
Mocht iemand commentaar hierop hebben hoor ik het graag!
Robin
-
Snelle reactie: klimspiraal rechts moet nu in een halve omwenteling al een verdieping lager komen, incl onderbouw. Dat wordt al snel steil, tenzij je met korte treintjes rijdt.. ?morgen meer tijd om verder te kijken (y)
-
Die spiraal rechts had ik al van verwacht dat het een probleem zou worden, weet alleen niet echt goed hoe ik deze zo moet leggen dat de draaischijf niet overal recht voor komt te liggen. Had deze mogelijk links willen plaatsen, alleen een stukje scenery zonder veel spoor zou dan ook weer van mijn wensenlijstje moeten worden geschrapt...
Treinen worden in ieder geval niet heel erg lang, veel langer dan 1 a anderhalve meter zullen ze niet worden.
Groet Robin
-
Is het wat om de draaischijf naar de achterzijde te verplaatsen?
Bas
-
Misschien moet je ook iets meer uitleg geven?
Die bruggen gaan over een rivier? En is dat spoor bovenlangs dan een aansluiting van een binnenvaarthaven?
Verder schaal, beschikbare afmetingen, tijdperk, langste trein, merk en type rails..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grens11-61951f6e91fc7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/grens11-61951f6e91fc7.jpg)
Suggestie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grens11a-619521a2ba0f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/grens11a-619521a2ba0f7.jpg)
-
Excuses voor de karige informatie, dit is mijn eerste post op dit forum
Is het wat om de draaischijf naar de achterzijde te verplaatsen?
Bas
Zou dit dan niet teveel ruimte van de opstelsporen wegnemen?
Misschien moet je ook iets meer uitleg geven?
Die bruggen gaan over een rivier? En is dat spoor bovenlangs dan een aansluiting van een binnenvaarthaven?
Verder schaal, beschikbare afmetingen, tijdperk, langste trein, merk en type rails..?
De bruggen gaan inderdaad over een rivier, waar het spoor bovenlangs een aansluiting op een haven/kleine industrie is.
Schaal is H0, gebruik hiervoor Fleischmann Profirails. Langste trein zal rond de 1 a anderhalve meter worden. Tijdperk is periode IV. Een beetje ruim genomen, maar dan kan ik qua materieel wel net wat meer.
De plaat die ik kan gebruiken is 5 meter lang. De breedte heb ik het liefst rond de 1 meter, maar kan tot 1 meter 20 gaan.
Hartelijk dank, de suggestie ziet wel goed uit. Wil graag echter nog wel iets doen met een uithaalspoortje tussen perron 1 & 2, zodat ik een locwissel kan simuleren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/e-619529157fadf.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/e-619529157fadf.png)
Zat zelf te denken om dan zoiets te doen met een engelse wissel, zodat beide sporen vanaf hier bereikbaar zijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/e-619529d35a6e4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/e-619529d35a6e4.png)
Robin
-
Ben toch zelf ff gaan schetsen; was al bezig met profi-gleis voor een ander draadje :angel: Dus... Afbuigende wissels zijn bni niet kritiek: het is een grensstation, alles stopt daar. Toch het depot achter gelegd en aan beide zijden een lokspoor. Richting rechts (Duitsland?) nog een uittrekspoor voor rangeren en de aansluiting ligt nu ook rechts; de haven is verhuisd naar de voorgrond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grens11b-6195408f551ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/grens11b-6195408f551ea.jpg)
Je kan natuurlijk ook zoals in Oldenzaal een 'eenzijdig' middenperron doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grens11oldz-6195415ee12b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/grens11oldz-6195415ee12b9.jpg)
Laatste toevoeging: goederenloods verplaatst...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grens11oldz1-61962d63af40d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/grens11oldz1-61962d63af40d.jpg)
-
Dat ziet er zeker wel mooi uit hoor! ;D
Enige aanmerking is dat de locloods 5 of 6 sporig moet zijn, heb hier de bouwsets al voor.
Ik zal hier zelf nog even naar kijken in Anyrail
In ieder geval al hartstikke bedankt, wanneer ik weer progressie maak zal ik het weer in m'n draadje plaatsen!
-
Als ik je eerdere plan in Anyrail zie, beslaan de loodssporen ca 45 graden, dus dat moet wel passen (y) Was leuk om mee te denken en ben benieuwd naar de progressie als het zo ver is!
-
Aantal maanden verder helaas nog niks gebeurd met de baan, mijn opleiding heeft me druk gehouden ;D
Echter wel wat kleine dingen aan de baan gedaan. De tafelframes staan er nu, wel met wijzigingen ten opzichte van het eerste plan.
De tafels zijn nu 70 centimeter breed, 1 meter 20 lang. 4 naast elkaar, dus kom tot een totale lengte van 4 meter 80. In beide hoeken staat een extra frame, zodat ruimte kan worden gemaakt voor onder andere een spiraal naar een eventueel schaduwstation of keerlus.
Een kleine schets van de situatie nu, met wat probeersels die ik uitgevoerd heb; Dit is niet een idee waar ik mee doorga waarschijnlijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-1-627d3fcc741bc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-1-627d3fcc741bc.png)
Vooraan de tafels wellicht een verplaatsbaar deel, die ertussenin gelegd zal moeten worden; Dit omdat ik niet uit zou komen met de bochten, moet minstens een R2 bocht hebben voor de meeste locomotieven.
Ook overweeg ik over te stappen naar Peco code 100 in plaats van Profirails. Valt net wat meer mee te doen qua wissels en dergelijke.
Hoop binnenkort weer wat maar te gaan kunnen plaatsen, stukje rails van Peco is gekocht om hiermee te gaan experimenteren met ballast.
Groet, Robin
-
De tafels zijn nu 70 cm breed is dat niet te smal dan? Of begrijp ik iets niet?
-
Zonder alles helemaal te hebben gelezen vraag ik me toch wat af.
Wat doet die bos met rails rechtboven en rechts v/d draaischijf daar ?
Zou het voor de balans niet mooier/beter zijn om een grootdeel herzien en wel rechts op de tafels te mikken in dat grote open en kale "gat" wat je daar hebt ?
-
Sowieso niet duidelijk waar ik naar kijk... ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stat-627e4b65a900d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stat-627e4b65a900d.jpg)
En waarom zou je een plan presenteren waar je niet mee door gaat? ??? Dan wordt het lastig consequent vragen te stellen of opmerkingen te maken... En wat is er mis met mijn eerdere plan??? Als je 'm iets roteert, past tie ook op deze tafel ;D
-
Wordt het nu een Nederlands òf een Duits grensstation?
-
Wordt het nu een Nederlands òf een Duits grensstation?
Gesitueerd in Duitsland aan de Nederlandse grens
Sowieso niet duidelijk waar ik naar kijk... ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stat-627e4b65a900d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stat-627e4b65a900d.jpg)
En waarom zou je een plan presenteren waar je niet mee door gaat? ??? Dan wordt het lastig consequent vragen te stellen of opmerkingen te maken... En wat is er mis met mijn eerdere plan??? Als je 'm iets roteert, past tie ook op deze tafel ;D
Die ben ik nu ook uit aan het werken op deze tafel! Excuses voor het plaatsen van dat plan dan, ben ook nieuw hier en moet nog beetje kijken hoe ik alles doe...
De tafels zijn nu 70 cm breed is dat niet te smal dan? Of begrijp ik iets niet?
70 cm in het midden, 140 in de hoeken.
-
Heb nogmaals een poging gedaan tot een ontwerp, en denk dat ik qua spoor wel iets heb waar ik tevreden mee ben. Rangeerporen zijn minder lang dan ik in eerste instantie had gepland, maar het perron heeft nog een fatsoenlijke lengte en er zijn genoeg mogelijkheden tot rangeren (y)
Onderaan nog wel een kleine aftakking van het spoortje naar het schaduwstation, wat overigens alleen gaat dienen om treinen redelijk stofvrij op te kunnen stellen, om nog wat extra rangeerbewegingen op kadeniveau te kunnen maken.
Boogradius is overal minimaal 450mm, dus al het materieel zal er prima doorheen rijden! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/try-3-6283ad7840073.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/try-3-6283ad7840073.png)
Stationsgebouw wordt een facade ervan tegen de achterwand, in plaats van een vrijstaand gebouw.
Schaduwstation zelf is nog niet uitgewerkt, dat komt later wel.
Hoop dat deze update een beetje beter is dan de vorige!
-
Het oogt wel speels, maar ook best druk.. Rechts heb je bijv 2 kopspoortjes, maar de meest rechtse is niet vanaf depot te bereiken, dus dan moet je steken via vrije baan, en als je dat doet hoef je kopspoortje weer niet te hebben...
Beide verbindingswissels naar het buitenste spoor zitten nu helemaal voorbij de bocht? Dan blokeer je lang het uitrijdspoor bijv bij inrijden naar je goederenbundel vanaf links. Ook heb je vanaf links 3 verbindingen van buiten naar binnen, en rechts 1. De andere gaan van binnen naar buiten, zeg maar.
-
Zoiets dan beter? Heb een van de wissels op de vrije baan verwijderd, en door wat te sleutelen aan de wissels bij de rechter wisselstraat het kopspoortje vanuit alle sporen bereikbaar gemaakt.
Ook een van de sporen links veranderd in een kopspoor, lijkt me hier wat praktischer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/try-3-6283dc6488ab9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/try-3-6283dc6488ab9.png)
-
Nu wordt het nog drukker... :) Als je het zelf leuk vindt, prima; heb ik niets gezegd. En wellicht stuurde ik je de verkeerde kant op, maar neem bijv Bad Bentheim:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad-Bentheim-6283e84a05f98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad-Bentheim-6283e84a05f98.jpg)
(bron: www.sporenplanonline.nl)
Het kopspoortje rechts is alleen geschikt om een NS lok op weg te zetten, zodat de DB lok (die vanaf het emplacement komt of soms zelfs bij aankomst klaar staat op de vrije baan) voor de trein gezet kan worden. Links is zelfs geen kopspoor en wordt een lok van een trein op spoor 2 op de vrije baan gewisseld. Om zoals in je huidige plan vanuit een kopspoortje met een dubbele wisselstraat alle sporen te kunnen bereiken is mijns inziens overdreven complex... Voor het realisme kan het wel wat simpeler. Maar als jij dit leuker vindt, doe je ding (y)
EDIT: Ik zie net dat in je plan beide sporen van het dubbelspoor samenkomen? Dan kan je dus niet gelijktijdig op spoor 1 en 2 (vanaf boven) binnenkomen.
-
Snap wat je bedoelde met het te druk zijn, heb toch maar weer het kopspoortje links weggehaald en het aantal wissels links en rechts iets verminderd...
Verder houd ik wel van wat drukkere emplacementen, dus behoud wel een deel van de dubbele wisselstraat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/try-3-6283f04d3b24f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/try-3-6283f04d3b24f.png)
Denk dat ik nu wel tevreden ben met de baan, dus zal dit waarschijnlijk gaan uitvoeren. Bedankt voor je hulp, zal mijn voortgang in dit draadje blijven posten ;D