BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: GertB op 16 March 2008, 16:48:41
-
Hallo,
Ik ben bezig met het ontwerp van mijn modelbaan (schaal H0) en wil graag direct al rekening houden met het plaatsen van een dubbelspoor spoorwegovergang. Nu vraag ik mij af of hiervoor een (universele) vaste rail-afstand is? Hoe ver liggen de rails (hart-op-hart) van elkaar af?
Het zelfde voor het plaaten van perrons. Ik wil graag (op termijn) een perron waar aan beide kanten een trein kan stoppen. Is hiervoor ook een vaste afstand?
Gert
-
Kijk eens in de linkerkolom bij NEM-normen.
Koos Jabaaij.
-
Google: profiel vrije ruimte NEM: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Profiel+vrije+ruimte+NEM+norm+&meta=
Alhoewel die NEM normen soms wel erg droog zijn in dit geval zijn ze wel handig denk ik.
-
Gert, ik heb veel kunnen leren uit een oude Flm-catalogus.
Kijk naar deze uitleg (http://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005/H0/E/image_166.html) en de pagina's daarna. (Druk 'n paar keer op NEXT).
Let op : dit is de geometrie van Flm, iedere fabrikant heeft zo z'n eigen inzichten.
-
Bedankt voor jullie bruikbare tips en links! Zo heb ik in NEM 112 het één en ander gevonden over spoor afstanden, maar hierin staat niet iets vermeld over spoorafstanden tussen perrons of bij overgang. Misschien moet ik iets meer specifiek zijn in wat ik bedoel. Op de Website van Faller vind ik bijvoorbeeld wél omtrekmaten maar geen detail maten mbt tot spoorafstand:
Een overgang zoals bijvoorbeeld hier:
Overgang (http://www.faller.de/start.php?lang=nl&naviUp=3&naviDown=1&dat_artKat1=SpurH0&page=detail&dat_artNr=120174&back=menues_nl/backs/liste_SpurH0.jpg&new=0)
Deze lijkt breder te zijn dan de standaard Fleischmann hart-op-hart van plusminus 63mm.
En een perron zoals bijvoorbeeld hier (perron met aan beide zijden een trein):
Perron (http://www.faller.de/start.php?lang=nl&naviUp=3&naviDown=1&dat_artKat1=SpurH0&page=detail&dat_artNr=120188&back=menues_nl/backs/liste_SpurH0.jpg&new=0)
Ook hier lijkt de afstand tussen de sporen groter te zijn.
Ik wil graag in mijn ontwerp daar rekening mee houden zodat ik geen overbodige railstukken koop of dat later ik niet uitkom met de ruimte.
-
Flm heeft ook een 95mm afstand in de geometrie. Daar komen de voorbeelden ongeveer mee overeen lijkt mij.
PS : Neem onderstaande links a.u.b. over in je bericht, dan wordt de layout niet zo verstoord.
Faller Overweg (http://www.faller.de/start.php?lang=nl&naviUp=3&naviDown=1&dat_artKat1=SpurH0&page=detail&dat_artNr=120174&back=menues_nl/backs/liste_SpurH0.jpg&new=0)
Faller Station (http://www.faller.de/start.php?lang=nl&naviUp=3&naviDown=1&dat_artKat1=SpurH0&page=detail&dat_artNr=120188&back=menues_nl/backs/liste_SpurH0.jpg&new=0)
-
Gebruik makend van jullie advies heb ik mn eerste baanontwerp gemaakt. De beschikbare ruimte is beperkt tot 1.50x3.00m. De hele baan is gelijkvloers. Ik zag niet mogelijkheden om in deze ruimte te werken met hoogteverschillen.
Voor de rails heb ik gekozen voor Fleischmann profi (H0). De aansturing wil ik graag digitaal (waarschijnlijk Roco). Heb al een beetje nagedacht over de aankleding. Ben erg benieuwd naar jullie reacties. Zitten er fouten in, wat kan beter, en wat zie ik over het hoofd?
(http://img.photobucket.com/albums/v309/GertBoels/KopievanBaanontwerp170308gb.jpg)
de link voor een iets grotere versie:
hier (http://img.photobucket.com/albums/v309/GertBoels/KopievanBaanontwerp170308gb.jpg)
-
Is de tafel verplaatsbaar?
Anders is de railafstand tot de achterste sporen heel erg groot in vergelijking met je armen :P
Denk je overal bij te kunnen?
-
In verband met de ruimte wil ik de tafel op zo'n 40 cm hoogte plaatsen. Bij problemen kan ik er dan op gaan staan.
Het is niet ideaal, maar vooralsnog heb ik niet meer ruimte. Zien jullie ook keerlussen etc? Ik heb wel enig idee het is maar herken ze niet snel.
-
Beste Gert,
Een keerlus zit er niet in je ontwerp. Ik heb nog wel een opmerking over jou wissels. Ik zou de wissels linksboven omdraaien, nu heb je ze hetzelfde als rechts. Of is dit bewust? Misschien dat je in je berg zelfs nog een derde spoor kunt maken in je schaduwstation. Dan zou je met 2 treinen kunnen rijden en een derde op dat spoor.
Verder vind ik dat je onderin wat veel wissels hebt, bij dat uithaalspoor. Je zou het rechter driewegwissel weg kunnen halen. Je kunt altijd via het engelse wissel rijden! Aan de linkerkant zou je de 2 normale wissels kunnen vervangen door een engels wissel, de driewegwissel zou ik dan ook verwijderen. Het baanplan oogt dan wat rustiger en logischer vind ik.
Verder leuk plan :)
Groeten Lars
-
Gert, in de bochten heb je de twee kleinste boogstralen R1 en R2 gebruikt. Over het algemeen is dat niet aan te raden (Lees : afraden). Het advies is de boogstralen R3 en R4 te gebruiken, 6131 en 6133 (radius 483mm en 547mm). Sommigen adviseren zelfs om 6138 toe te passen, radius 647mm.
Te krappe bochten geven problemen bij lange goederen treinen en treinen met lange treinstellen. Lange goederentreinen worden uit de rails getrokken in zulke bochten. De lange treinstellen van passagierstreinen lopen klem met kortkoppelingen, daarnaast ziet het er erg onnatuurlijk uit in een (te) scherpe bocht.
-
Er boven op staan :o zou ook de 3weg weghalen als het evt kan...
is de boog r2 ook af te raden in een spiraal, naast r3... of toch maar r3 en r4 te gebruiken, voor een spiraal?
-
Voor zover ik weet is R2 niet verstandig.
Een mooie beschrijving is te lezen in onderstaande documenten. Heel goed gedocumenteerd, met ondermeer de bouw van een grote spiraal, die ongebruikt werd afgebroken omdat de boogstraal te krap was.
Overigens zijn alle andere onderwerpen in die documenten ook zeer zeker de moeite waard.
http://www.anw-modeltreinen.nl/modelbanen/rbogers/documenten/rbogers1.pdf
http://www.anw-modeltreinen.nl/modelbanen/rbogers/documenten/rbogers2.pdf
http://www.anw-modeltreinen.nl/modelbanen/rbogers/documenten/rbogers3.pdf
-
Dank je santerdam... ik ze overigings wel dat die in zijn laatste spiraal r2 gebruikt als kleinste straal
-
Ja, hij gebruikt daar R2 voor de binnenste spiraal (4e spoor). Merk op dat de buitenste zelfs buiten R4 om loopt, gemaakt van flexrails. Radius 610mm (noemen ze dat R5 ?)
Hopelijk kan R.Bogers hier 'n keer aangeven wat nog wel/niet kan op dat binnenste spoor.
-
Gert, in de bochten heb je de twee kleinste boogstralen R1 en R2 gebruikt. Over het algemeen is dat niet aan te raden (Lees : afraden). Het advies is de boogstralen R3 en R4 te gebruiken, 6131 en 6133 (radius 483mm en 547mm). Sommigen adviseren zelfs om 6138 toe te passen, radius 647mm.
Heel erg bedankt voor jullie opmerkingen. Ik ga het zeker verwerken. Ik heb het bochtenwerk afgekeken van de Fleischmann startsets ontwerpen. Daar gebruikt men wel R1 en R2, vandaar.
Ook de wissels ga ik aanpassen.
Nogmaals bedankt! :)
-
Gert, in startersets worden R1 en R2 bochten gebruikt omdat dat 36 graden bogen zijn. Met 10 stuks kun je dan een ovaaltje leggen. Voor R3 en R4 (18 graden) heb je twee maal zoveel rails nodig. Het heeft alles te maken met het goedkoop houden van de starterset ...... later koop je vanzelf de andere rails.