BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Max Power op 31 October 2021, 09:59:14
-
Hoi!
Hoe koppelt u de rijtuigen van LS Models? De korte koppeling van Märklin werkt soms niet omdat ze aan de buffer blieft hangen en met de normale koppelingen is de afstand tussen de rijtuigen erg lang. Ideeën?
Groetjes
Max
-
Hallo Max,
Als het goed is staat dit ook in de handleiding wat bijgesloten is.
De koppelingschacht heeft als ik mij niet vergis 2 standen.
Koppeling helemaal in de schacht gedrukt of nog 1 standje terug.
Dit is in bij mijn weten, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groetend
-
Hallo Max,
Ik heb zelf de Benelux en de icr binnenland stam.
Deze hebben fleischmann profi koppeling. Ze staan dan netjes tegen elkaar en in bochten raken de buffer elkaar niet.
Mvg erik
-
Mijn voorkeur gaat ook uit naar Fleischmann Profi koppelingen. Koppelen prima kort en blijven niet haken. En als je er een rijtuig tussenuit wil halen kun je het gewoon omhoog tillen.
Zie ook hieronder (niet op klikken als je een zwakke maag hebt ;) )
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64230.0
En wat W. Dagevos zegt, ze hebben twee standen. Je kunt de koppeling helemaal of bijna helemaal in de NEN-schacht steken. Zie de 3e foto in link hierboven.
Vr. groet, Martijn :)
-
Erik, Martijn,
Bedankt voor de tip met de NEM-schacht! Ik zal dat vanavond eens proberen.
Heeft iemand andere problemen met de fleischmann profi koppeling ? Voor sommige koppelingen zouden deze open moeten gaan, bijvoorbeeld wanneer een helling te steil is of wanneer een bocht te smal is.
Maar ik vermoed dat alles beter is dan de oude Märklin standaardkoppelingen - de afstand tussen de wagons is verschrikkelijk groot!
Groetjes
Max
-
Ik koppel de Ls models rijtuigen met de Roco kortkoppelingen. En dit gaat soms al erg moeizaam. Met de modelen die ik heb van Ls models begin ik niet eens aan Fleischmann profikoppelingen want bij geen een is het koppelen hiermee gelukt.
Al vind ik persoonlijk de Fleischmann profikoppelingen wel een van de beste die ik heb.
-
Dion,
Wat is het probleem met de Fleischmann profikoppelingen? Gaan ze vanzelf open? Ik bedoel, als ze eenmaal zijn gekoppeld en zo blijven, zou het goed zijn, want ik scheid mijn treinen nooit.
Max
-
Hoogteverschil.
Niet alle wagons hebben de schachten op dezelfde hoogte.
Als er dan een overgang van hellend naar vlak in de baan zit, kunnen ze ontkoppelen.
Ik gebruik verschillende koppelingen omdat niet alles perfect op elkaar past.
-
Dag allen,
Märklin zet stiekum de buffers altijd een millimeter hoger zodat hun kortkoppeling overal onderdoor kan. Ik zou de Roco Universeel koppeling proberen. Die lijkt op de Märklin KK en past daar als het goed is ook op. Maar doordat het beugeltje een L vorm heeft liggen deze niet op elkaar en dat scheelt in hoogte. Het koppelt niet zo kort als een Profi of Roco KK, maar dat is een halve mm of zo. Ideaal voor LS Models omdat deze de schachten iets korter hebben soms waardoor Profi's niet pakken.
Mvg,
Robert
-
Mijn LS Models stammen veranderen zelden van samenstelling. Daarom heb ik ze tussen de rijtuigen uitgerust met starre koppelingen van Brawa ( https://www.huider.nl/brawa-2250-h0-starrkupplung-10-er-set (https://www.huider.nl/brawa-2250-h0-starrkupplung-10-er-set) ). Ik vind dit natuurgetrouw overkomen, omdat dit het meest lijkt op de koppeling in het echt. Daarnaast zeer bedrijfszeker en ze kunnen dus niet plots los schieten of ontkoppelen.
Nadeel is wel dat het lastiger is om de rijtuigen weer te ontkoppelen en los te halen. Als je dat doet kunnen de koppelingen redelijk makkelijk breken en dat is wel zonde natuurlijk.
-
Die van Brawa gebruik ik ook.
Maar die laten op een gegeven moment ook los.
Ze worden “lam”
-
Dion,
Wat is het probleem met de Fleischmann profikoppelingen? Gaan ze vanzelf open? Ik bedoel, als ze eenmaal zijn gekoppeld en zo blijven, zou het goed zijn, want ik scheid mijn treinen nooit.
Max
Als je hoogteverschillen in je baan hebt of bijvoorbeeld doorhangende koppelingen, dan zou het misschien een probleem kunnen vormen. Zelf heb ik een vlakke baan en verder geen problemen gehad.
De Roco universeel koppeling vind ik persoonlijk niet zo mooi eruit zien :-X
-
Dion,
Wat is het probleem met de Fleischmann profikoppelingen? Gaan ze vanzelf open? Ik bedoel, als ze eenmaal zijn gekoppeld en zo blijven, zou het goed zijn, want ik scheid mijn treinen nooit.
Max
Hallo Max,
Het probleem met de Fleischmann profi koppelingen op de rijtuigen van Lsmodels die ik bezit is dat ze niet koppelen. Ongeacht wat ik ook probeer of doe, ze koppelen niet. Dit probleem doet zich bij mij ook voor bij ACME rijtuigen.
Bij de rijtuigen/goederenwagens van alle andere merken die ik bezit is het koppelen met de Fleischmann profi koppeling geen enkel probleem.
Op de meeste rijtuigen die ik bezit zitten de Roco kortkoppelingen, heb veel Roco en die koppelingen zitten(voornamelijk bij Loc en rijtuigen) er dan bij.
Maak daar dus gebruik van, want losse koppelingen zijn toch behoorlijk aan de prijs.
Deze Roco koppelingen werken goed al vind ik ze door de lengte soms wat zwak van bouw.
De Fleischmann profi koppelingen vind ik steviger en hebben eigenlijk mijn voorkeur. Al mijn koppelingen omruilen ga ik niet aan beginnen, kost me een
klein vermogen om het te vervangen.
Dus het is zoals het is en pas de koppeling aan, aan het merk.
-
Opmerkelijk. Nu heb ik van LSmodels alleen ICR, plan W en nog wat internationaal spul, maar dat koppelt allemaal prima met Profi. Bij welke modellen wil het niet koppelen Dion?
-
Oja, soms moet je ze gewoon wat harder tegen elkaar drukken.
Een aantal van m’n CNL hebben dat ook.
Die koppelen dan ook echt de vouwbalgen strak tegen elkaar.
En in de bochten gaat t ( door het kinematiek) goed.
-
Je kunt de koppeling helemaal of bijna helemaal in de NEN-schacht steken.
Martijn,
Helaas werkt dat bij mij niet. De koppeling blijft altijd direct in de eerste stand staan en grijpt daar in. Aangezien de uiteinden van de koppeling nog in de NEM-schacht zitten, kan ik niet eens een pincet gebruiken om de uiteinden weer in elkaar te duwen zodat de koppeling verder naar binnen kan worden geduwd.
Is er een truc?
Groetjes
Max
-
Met gecontroleerde brute kracht iets doorduwen. Geef het mechanisme een beetje steun met je andere hand zodat het niet kan uitslaan
-
Opmerkelijk. Nu heb ik van LSmodels alleen ICR, plan W en nog wat internationaal spul, maar dat koppelt allemaal prima met Profi. Bij welke modellen wil het niet koppelen Dion?
Bij mij zijn dat de slaapwagens van de rzd,cd en bc.
Het hard tegen elkaar duwen wat word aangegeven heeft geen enkel effect.
-
Met gecontroleerde brute kracht iets doorduwen. Geef het mechanisme een beetje steun met je andere hand zodat het niet kan uitslaan
Zo doe ik het ook inderdaad. En inderdaad zorgen dat je de schacht goed vast hebt/ondersteunt, anders duw je de hele koppelingsarm uit de bodem van de bak :-X (en ja, dat weet ik uit ervaring)
Bij mij zijn dat de slaapwagens van de rzd,cd en bc.
Het hard tegen elkaar duwen wat word aangegeven heeft geen enkel effect.
Wat ik ook wel doe is de wagens tegen elkaar op het spoor zetten, en als ze dan met een klein duwtje toch niet willen koppelen, even beide bakken aan de einden een klein stukje optillen. De koppelingen komen dan net iets dichter bij elkaar waardoor ze alsnog vastklikken.
-
Met gecontroleerde brute kracht iets doorduwen. Geef het mechanisme een beetje steun met je andere hand zodat het niet kan uitslaan
Het is gelukt, bedankt!