BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MopperSmurfje op 15 March 2008, 22:25:23

Titel: ESU decoder in thalys
Bericht door: MopperSmurfje op 15 March 2008, 22:25:23
Heren,

Ik heb een ESU decoder in mijn thalys zitten. Alleen gaat de thalys helaas niet hard genoeg naar mijn zin. Nu heb ik ergens vernomen dat de decoder aanpast kan worden met de spanning. Klopt dit? Zo ja, hoe?

De decoder staat al op maximale snelheid.

Ik hoor graag van u!
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: Wim Ros op 15 March 2008, 22:30:05
Dan zal het ver op houden met mogelijkheden, voor wat de decoder aangaat.

Een optie is een andere motor plaatsen, of de tandwiel overbrenging aanpassen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: MopperSmurfje op 15 March 2008, 22:31:33
De spanning verhogen? werkt dat?
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: Wim Ros op 15 March 2008, 22:34:05
Welke spanning? wil je dan verhogen?

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: MopperSmurfje op 15 March 2008, 22:57:21
misschien de spanning van de decoder naar de motor?
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: WillemNS op 15 March 2008, 23:00:22
en hoe zou je die dan kunnen verhogen?

Willem
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: Lokpaint op 15 March 2008, 23:04:17
Hoi,

zet CV 5 op maximaal, en verhoog CV53 (reglungsreferenz, dit kan ook een ander nummer zijn afhankelijk van de versie) totdat de thalys niet meer harder loopt.

Bart
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: MopperSmurfje op 15 March 2008, 23:05:05
ja, dat vraag ik hier
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: Lokpaint op 15 March 2008, 23:07:05
Zie vorige ;)
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: Wim Ros op 15 March 2008, 23:07:26
Kareltje als alles op maximaal staat, zoals je zelf zegt, dat is er niets meer aan te doen. Maar dat zei ik je al eerder, dus moet je het in de overbrenging of de motor zelf zoeken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: Weerd op 15 March 2008, 23:07:40
Kareltje,

Als de decoder al op maximale snelheid staat ingesteld kan je aan dit deel niets meer aanpassen.
De "digitale spanning"  die op je baan staat bedraagt ongeveer 18 V. Als je dit wil verhogen, dan zal je in je dighitale voeding de transformatorspanning dienen te verhogen (als dit tenmninste nmogewlijk is wanneer de trafo hiervan meerdere secundaire spanningen heeft). Hiermee zou ik echt niet gaan rommelen, want je hebt kans dat je de hele zwik naar de digitale treinvelden jaagt.
Wil je toch hebben dat je trein harder rijdt, dan kan je er beter een motor in hangen met een hoger toerental.
Kijk maar eens op de website van Peetoom voor nadere motorgegevens.

Gerard
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: Lokpaint op 15 March 2008, 23:11:52
Hoi,

niet mee eens.

Zeker de ESU dekoders knijpen de snelheid behoorlijk door de motorregelparameters.

Ga hier maar eens mee stoeien, en je zult versteld staan.

Bart
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: René Huibers op 16 March 2008, 01:17:45
De "digitale spanning"  die op je baan staat bedraagt ongeveer 18 V. Als je dit wil verhogen, dan zal je in je dighitale voeding de transformatorspanning dienen te verhogen (als dit tenmninste nmogewlijk is wanneer de trafo hiervan meerdere secundaire spanningen heeft).

De baanspanning is met sommige centrales te regelen. Weet in ieder geval zeker dat dit mogelijk is met een Lenz LZV100.

Of de motor uiteindelijk een hogere gelijkstroom spanning voor zijn kiezen krijgt is aan de decoder die gebruikt wordt.

René
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: piksov op 16 March 2008, 01:37:11

Je kunt ook zoeken naar regler cutoff, vanaf deze snelheidsstap zal de decoder de motor niet meer regelen maar aansturen, en kan de motor sneller draaien.

Precies cv weet ik op dit moment niet, dat kan ik nog wel even voor je nazoeken

Guus
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: P.Kramer op 16 March 2008, 10:14:08

Om zeker te weten dat de lastregeling de oorzaak is van de snelheids beperking, kan je deze even uitschakelen. (CV49, bit 1=0)
Loopt de Thalys nu wel sneller dan kan je experimenteren met de CV's zoals eerder vermeld.
Begin met CV53 te verkleinen. CV 56 beïnvloed de "regelungseinfluss" die Guus bedoelde, verlaag deze waarde naar bv. 40 en kijk wat het resultaat is.

Deze waarde veranderen gaat het mooist via POM.  Je ziet terwijl de lok rijdt gelijk het resultaat van je veranderingen.

Succes!

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: RobE op 16 March 2008, 10:22:06
Karel,

Ik heb de ICE motor van Piko in mijn Thalys gezet.
De rij eigenschappen zijn nu veel beter.
Ook over de snelheid heb ik niet te klagen, die heb ik nu terug moeten schroeven.
Enige kleine mechanische aanpassingen waren nodig ;D

Groet,
Rob
 
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: MopperSmurfje op 16 March 2008, 10:36:08
@ P.Kramer : Deze waarde veranderen gaat het mooist via POM.

Wat is POM?

@ RobE
Alle 2 mijn koprijtuigen van de MEHANO thalys hebben een motor en een decoder. Wordt dus een hele operatie en prijzig!
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: henk op 16 March 2008, 10:48:27
POM: Programming On the Move of zoiets. Komt erop neer dat je alleen de CV'tjes verandert van een locdecoder met een specifiek adres. Op die manier kan je de loc op de baan programmeren zonder de CV'tjes van andere locs te veranderen. Op de baan programmeren is vooral handig als je aan de rij-instellingen zit te prutsen. Je kunt gemakkelijker programmeren afwisselen met even het rijresultaat proberen. Is een speciale programmerinstelling op veel centrales.

De maximale schaalsnelheid van de Mehano Thalys is lager dan wat je van zo'n TGV zou verwachten. Komt door de aandrijving. Een decoder kan die snelheid niet hoger maken en een paar volt extra maakt ook weinig uit. Als je de trein echt te traag vindt rijden, moet je de aandrijving aanpassen. Overigens rijdt de trein prima met maar één aangedreven kopbak.
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: MopperSmurfje op 16 March 2008, 11:19:36
En hoe is de aandrijving dan het beste aan te passen?

Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: henk op 16 March 2008, 11:41:31
Is zelden heel eenvoudig, maar er zijn al een aantal mogelijkheden genoemd. Kennelijk kent de motor van de Piko ICE een hoger toerental, om maar een voorbeeld uit het voorafgaande te noemen.
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: RobE op 16 March 2008, 15:44:32
Alle 2 mijn koprijtuigen van de MEHANO thalys hebben een motor en een decoder. Wordt dus een hele operatie en prijzig!
Waarom is het noodzakelijk om de beide Mehano Thalys koprijtuigen van een motor en een decoder te voorzien?
Ik heb aan één kant de ICE motor met Zimo decoder ingebouwd en het laatste rijtuig voorzien van een functie decoder.
Dit zowel bij de Thalys als bij de Mehano TGV Duplex toegepast.
Beide uitvoeringen heb ik ook met een aantal rijtuigen uitgebreid en rijden al maanden probleemloos rond. Hebben totaal geen moeite om tegen een helling op te komen.

Groet,
Rob 
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: Dirk J op 16 March 2008, 15:53:45
POM: Programming On the Move of zoiets.
Zoiets ja. Programming on the Main  8)
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: MopperSmurfje op 16 March 2008, 16:47:40
@ Rob:

Deze mehano is 10 delig. Ik heb em zo gekocht, digitaal met in elk koprijtuig een motor en een decoder. Vandaar. Maar ik vind m dus echt te langzaam rijden!

Oh ja, hij is 3 rail wisselstroom digitaal.
Titel: Re: ESU decoder in thalys
Bericht door: RobE op 16 March 2008, 20:46:30
Hallo Karel,

Zet alleen één koprijtuig op het programmeerspoor en reset de ESU decoder. Stel het juiste adres in en ga alleen met dit koprijtuig rijden.
Is de snelheid volgens jou dan nog te laag dan zit er niets anders op dan de motor te vervangen.
Met de cardan overbrenging naar de draaistellen valt niets aan te veranderen. Ook de worm overbrenging naar de tandwielen op de wielasjes valt niet veel aan te veranderen.
Zijn de wielen wel voorzien van anti slipbandjes en zijn deze nog in takt.

Het is voor je te hopen van wel, aangezien onderdelen bestellen voor Mehano treinen erg moeilijk is.

Groet,
Rob