BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: riederalp op 22 October 2021, 12:21:30
-
Samen met met mijn dochter willen we een mooie baan bouwen
De lange kant die we hebben is 370cm lang en de andere muur is 288cm plaat breedte 120cm
Probeer in het schaduwstation wat lengte te geven maar moeilijk is het wel zou zeggen schiet maar
Gr Paul
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Swiss-baan-6172909b2da28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Swiss-baan-6172909b2da28.jpg)
-
Misschien een optie om met 3 weg wissels te werken zijn se opstelsporen bijna even lang mvg Henk
-
Zwitserland is met een Z.. ;D
Aan de nummers te zien, gebruik je fleischmann en Piko door elkaar? De wissels hebben radius 415mm en de bocht links ca 480mm, dus daar kan je nog een spoor aan de binnenkant leggen. Als je krapper gaat dan 415 zelfs meer. Op die manier heb je een paar sporen van zeg 6m; aardige treintjes :) Ben je gebonden aan de positie van de sporen rechts? Als je daar mee kan schuiven, kan je ook nog met boogwissels werken; dat zet zeker zoden aan de dijk! Succes (y)
PS overigens is je langste spoor nu ook al ca 4m, dus dat voor de meeste banen al forse treinen; ben benieuwd hoe het zichtbare deel eruit gaat zien...
-
@Benelux795
Hoe het bovenste deel er uit komt te zien weet ik nog niet,
maar jij had het over krappere bochten was juist bang dat dan mijn wagons er niet door heen zouden komen Personenwagons van 26,5cm
-
Paar dingetje die mij te binnen schieten.
1,20 diep voor een schaduwstation is tamelijk diep. Je hebt links een grotere lus liggen dan nodig is en je zou met een kleinere lus de achterste sporen meer naar voren kunnen halen. Als er iets ontspoort of uitvalt....
Hoe lang zijn de treinen die er komen te rijden? Op het eerste oog zien de opstelsporen er tamelijk lang uit.
Die bogen rechts zijn tamelijk krap, houdt er goed rekening mee dat die niet te dicht op elkaar liggen.
Ik zou zelf de sporen langs de achterwand wat schuiner leggen naar rechts onderen. Dan kan je met ruimere bogen en misschien ook meegebogen wissels uit te voeten.
Het laatste wat me opvalt is dat er geen kopsporen zijn.
Je hebt ook alles uitgelegd in rondjesrijformaat en zodoende zijn er geen kopsporen. Als je links een keerlus module toepast dan kan je de polariteit in je hoofdsporen overal gelijk houden. Dit geeft je de mogelijkheid om een trein een kopspoor op te sturen en hem op het andere hoofdspoor weer terug te sturen zonder kortsluiting.
Mvg,
Bas
-
... jij had het over krappere bochten was juist bang dat dan mijn wagons er niet door heen zouden komen Personenwagons van 26,5cm
Het doorkomen van de bocht, is meestal het probleem niet; de vraag is hoe dicht je bochten op elkaar kan leggen.
De genoemde maten bijten elkaar nog niet; zie onder. Maar ik zou het uittekenen. het is wel de manier om veel lengte te creeren... Of boogwissels dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/flank-61729ec9df2b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/flank-61729ec9df2b4.jpg)
-
@bask185
De treinen waar ik mee wil gaan rijden zullen max 250cm
Maar wat versta je onderkop sporen een stuk baan wat gewoon ophoud bij een stootblok?
En ik ben er nog niet echt in thuis want dit is de eerste keer dat ik met een schaduwstation wil gaan werken en dat ik een beetje ruimte heb om een baan neer te leggen
-
@Benelux795
Bedankt voor je mee denken.
Maar ik heb denk ik wel 30wissels van fleischmann liggen die wil ik toch wel gaan gebruiken.
En op de baan in zicht de moderne soorten
Gr Paul
-
Maar ik heb denk ik wel 30wissels van fleischmann liggen die wil ik toch wel gaan gebruiken.
Wissels zijn niet zo snel een probleem; er gaan geen 2 treinen tegelijkertijd over een wissel :angel: En ik vermoed dat die 265mm wel door krappere bogen gaan dan je wissels. Maar als je maar met 2,5m treinen rijdt, ben je er toch al ..?
-
Personenwagons van 26,5cm
Ik denk dat je je vergist.
Je hebt het over wagons van 26,5 meter in het echt, die worden dan de zogenaamde 30 cm wagons in H0.
Of je hebt het over de 26,5 centimeter wagons in H0, dus in de lengte schaal 1:100. Welke zijn het ?
In het tweede geval kun je zelfs zonder probleem een buitenbocht van 415 mm straal gebruiken met een binnenbocht van ongeveer 360 mm. (Oude Fleischmann 357,5 mm geloof ik)
In het eerste geval zou een binnenbocht van 415 mm. kunnen bij een buitenbocht van ongeveer 375 mm.
-
@VvKan
https://www.conrad.nl/p/marklin-43651-h0-4-personenrijtuigen-van-de-sbb-2228749?WT.mc_id=gshop&utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_term=2228749&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_campaign=shopping-feed&gclid=CjwKCAjwwsmLBhACEiwANq-tXEHV5FAxAoKn4CVZ7agCTKXwCwNfp1JJ4Fp_lxtN0jBIQ4odtuBiUxoCYuMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&tid=14578088349_124831942457_pla-304375124361_pla-2228749&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J
of deze
https://www.modeltreinhandel.nl/M%C3%A4rklin-4236-H0-SBB-CFF-FFS-2e-Klas-rijtuig
Kijk maar hier eens
-
Ik denk dat je je vergist.
Je hebt het over wagons van 26,5 meter in het echt, die worden dan de zogenaamde 30 cm wagons in H0.
Of je hebt het over de 26,5 centimeter wagons in H0, dus in de lengte schaal 1:100. Welke zijn het ?
Antwoord is al eerder gegeven:
maar jij had het over krappere bochten was juist bang dat dan mijn wagons er niet door heen zouden komen Personenwagons van 26,5cm
Verder gaat het niet alleen om je rijtuigen; stel dat je eens een excursierit van je br45 of een stoomloc met mooie "kolbenschuzrohre", dan ontspoort dat eerder dan je rijtuigen...
-
Prima, heel duidelijk. Dan is er geen enkel probleem, want krappere binnenbogen dan de 415 mm. kunnen dus ook. En dat werd niet gezegd. Bij deze dus (nogmaals).
26,5 cm. rijtuigen bestaan al sinds jaar en dag, was vroeger zelfs de standaard. Maar sinds de opkomst van 1;93 en 1;87 in de lengteschaal zijn de bochten een "probleem" geworden, dus de standaard binnenbochten (bij vrijwel elk merk) werden daardoor onbruikbaar voor langere rijtuigen.
Als riederalp in de toekomst geen langere rijtuigen gaat gebruiken dan zou dus 360/415 mm prima kunnen. Maar aan te raden lijkt me dat niet. Beter de 415/4xx gebruiken.
-
... de standaard binnenbochten (bij vrijwel elk merk) werden daardoor onbruikbaar voor langere rijtuigen.
Wellicht handiger om niet te spreken van binnen- en buitenbochten... Of R1, R2 etc. Want ook sommige 1:87 kunnen prima door krappe bogen, als er geen trappetjes of andere zaken in de weg zitten, of als het uiteinde niet te ver uitzwenkt voor de NEM-koppeling. Overigens hebben we het hier dan over de langste rijtuigen in 1:1, de UIC 26,4m rijtuigen. Er zijn nog wat langere restauratierijtuigen, maar dat scheelt niet zo veel dat die overlengte snel kritiek wordt. Maar in grote lijn; bochten zo ruim mogelijk kiezen.
Overigens: als jij het schaduwstation de bocht om legt, en de grootste bocht inderdaad groter is dan zeg 450mm, kan je ook met 303 en 265mm rijden. Zo lang je met de eerste maar niet een krappere binnenbocht neemt ;D