Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Wateringbury”  (gelezen 60230 keer)

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #30 Gepost op: 20 februari 2019, 21:53:10 »
Voor het vastzetten van de brug (of andere opbouw die je voor transport wilt kunnen verwijderen) kun je ook magneetjes gebruiken. Klein gaatje onder in boren, magneetje er in lijmen. Zelfde in de baan doen (wel even op de oriëntatie van de magneet letten zodat ze elkaar aantrekken  ;D)

Ik koop de Neodymium magneetjes altijd gewoon bij Ali. Als je een handige maat kiest (bijvoorbeeld rond 2 of 3 mm) kun je een gewoon boortje gebruiken om ze overal in te verstoppen. Je moet alleen niet vergeten dat je ze niet vast kunt solderen - want dan verliezen ze hun magnetisme (hoe zou ik dat nu weten....)

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #31 Gepost op: 21 februari 2019, 17:27:47 »
@Remco,

Goede tip. Ligt voor de hand, maar je denkt er niet aan.

Vandaag begonnen met de goederenloods.



De bedoeling is dat de deuren waar het spoortje door loopt open en dicht kunnen gaan.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #32 Gepost op: 24 februari 2019, 18:10:43 »
Vandaag de miniatuur Bow Bridge ingekwast. Eerst een 3-tal laagjes grijze primer (Spray Gamma € 3,- per bus).



Om een lichte kalksteenkleur te krijgen heb ik HomeDeco verf van de Action gemengd. Vier delen Structuuurverf Cement look, en één deel Chalkpaint. Eens kijken hoe het er uit ziet als het droog os.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #33 Gepost op: 24 februari 2019, 22:18:14 »
Nog een stapje verder...

Met dank aan Jan Bouwman kan ik verder met de Thames Barge. Onderstaand de Solid die in zijn geheel geprint kan worden. Het is nog de basis bouw. Delen van het dek wil ik uit hout en messing maken. Dat laatste met het oog op de metaal laser, waarvoor ik binnenkort een cursus krijg.



Gr, Hans

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #34 Gepost op: 25 februari 2019, 15:03:42 »
Gaaf Hans!

Hoe groot is deze boot en ga je die printen? Zoja, waar?
Ik heb voor TT- Project Rheinfels ook een boot getekend maar die is ruim 40cm. Beetje groot object om te printen lijkt me. Maar ik zou het wel graag willen doen.
p.s. kom even koffie doen in onze nieuwe ruimte.
Groeten Jake

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #35 Gepost op: 25 februari 2019, 23:22:47 »
@Jake,

Een romp als deze in één run printen, is een geweldige uitdaging.
Zoals eerder in deze draad vermeld is deze Thames Barge in de schaal 1:76 eigenlijk te groot voor de module. We kiezen ervoor om hem te printen in de schaal 1:100
Nog altijd een forse jongen.



De romp is dan ruim 260mm lang, en ongeveer 64mm breed.

Met een bouwvolume van 330 x 240 x 300mm is de Ultimaker S5 in staat om de Barge te printen. Zelfs in de schaal 1:76 had het nog gekund, maar dan moet hij diagonaal geprint worden. Jouw (grotere) aak kun je weliswaar printen, maar dan wel in segmenten.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #36 Gepost op: 26 februari 2019, 12:05:09 »
Hier is het STL bestand van de romp ingelezen in Ultimaker Cura.
De printer zou er ruim 19 uur over doen.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #37 Gepost op: 27 februari 2019, 13:57:37 »
Vandaag verder gegaan met de Goods Shed. Alle snijtekeningen zijn gereed. Maar helaas vertoont de lasermachine van de EMV wat kuren.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2019, 16:28:21 »
Vandaag met twee studenten van het Summacollege bezig geweest om een methode te bedenken om de deuren van de Goods Shed te kunnen openen.
Geprinte scharnieren om een messing draad. Deurtjes van 1mm gelaserd MDF.



Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #39 Gepost op: 06 maart 2019, 17:11:01 »
Zo, weer een klein stukje verder. Begonnen met de waterkant, en de overweg. Met boetseerpasta van de Action.



Het wordt nog een uitdaging om de “weg” te boetseren tussen de railstaven van de twee doorgaande sporen. Uiteraard moeten de wielen vrije doorgang hebben, maar ook de beugels van de Kadee koppelingen die door veel BMB-ers worden toegepast.

Voor het water van de Medway River, wordt een techniek gebruikt die geënt is op MiniWorld in Rotterdam. Karel, onze EMV man met de kwasten, is daar eens gaan rondneuzen.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #40 Gepost op: 06 maart 2019, 19:46:22 »
Als je twee stripjes van 1,5 mm tegen de binnenkant van de railstaven legt, dan kun je daartussen lekker de weg boetseren en gaan de flenzen er gewoon langs, lijkt me.
Voor de zekerheid kun je de "ingang" van de flenzen nog een beetje afschuinen, net als bij een checkrail van een wissel.
O, na het boetseren wel even de plastic strips weghalen.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2019, 19:47:53 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #41 Gepost op: 09 maart 2019, 22:00:47 »
Ik wil toch nog even terugkomen op de scharnieren van de Goods Shed. De bedoeling is dat de deuren zover open kunnen, dat een loc met wagon door de loods kan rijden. Hiervoor heb ik samen met Mike, een medelid van de EMV, nog eens goed naar de constructie gekeken.



Op basis van deze constructietekening, wordt een 3D model gemaakt. Enerzijds omdat de constructie virtueel gebouwd kan worden, anderzijds omdat op basis van zo'n model de .STL bestanden (voor 3D printen) of de .DXF bestanden (voor lasersnijden) kunnen worden gemaakt.



Aanvankelijk dacht ik de onderdelen voor de scharnieren te kunnen printen. Maar omdat e.e.a. mechanisch toch wat sterker moet zijn, worden de onderdelen met de laser gesneden uit een kunststof plaat van 1.5mm. Omdat de onderdelen zo klein zijn, zijn ze onderling met elkaar verbonden.



Van de onderzijde is goed te zien dat de deuren op deze manier maximaal haaks kunnen staan, zodat de loc en wagon goed kunnen passeren.

En nu we toch bezig zijn, ben ik ook begonnen met het voorbereiden van het graveren. Zoals al eens bij andere projecten aangegeven, een pielklusje... Maar dan heb je ook wat. Blauw is snijden; rood is graveren.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #42 Gepost op: 13 maart 2019, 17:07:53 »
Het snijden van de parts voor de Goods Shed heb ik uitbesteed. De lasercutter van de EMV is vooralsnog niet geheel betrouwbaar. Het schijnt dat de laserlamp zijn beste tijd heeft gehad.

Ondertussen begonnen met de scenery op mijn bak. De rivierbedding is bekleed met een laagje Raufaser behang. Met enkele latten en piepschuim zijn de hellingen gemaakt. Deze zijn wederom bekleed met boetseerpasta.



Na enig drogen, heb ik zowel de hellingen als de rivierbedding ingekwast met donkergrijze verf. Hiervoor koos ik voor donkergrijze Vintage Paint van de Action.





Tenslotte, ben ik begonnen met het aanbrengen van schuimstroken voor de wegen.



Bij nader inzien is er nu genoeg plek om op de splitsing een model te maken van het Railway Hotel cq. Pub. Het ligt zelfs precies op de juiste plek.



Het mooie van lid zijn van de EMV is, dat mede-leden graag willen helpen. Spontaan wel te verstaan. Zo kunnen we maximaal gebruik maken van elkaars talenten en liefhebberijen. Karel wil het water voor zijn rekening nemen, Hidde wil iets met “realistische” bomen doen, en Ferre wil met de elektrostaat aan de slag.  (y)

Fijn, want dan kan ik me concentreren op mijn ding: het ontwerpen en construeren van bouwwerkjes. En met een beetje goede wil, is er op 13-14 april a.s. een mooie bak op de Verzamelbeurs in de Jaarbeurs te Utrecht.

Rest nog een opmerking. De bedoeling is dat deze bak behoorlijk interactief gaat worden. Officieel is het een bak van Albert en mij. Door privé omstandigheden van Albert is het vervaardigen van de elektronische gimmicks echter vertraagd. Die komen tzt wel. Hoogstwaarschijnlijk pas na april. Maar goed dat we meerdere BMB rijdagen hebben.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #43 Gepost op: 14 maart 2019, 15:40:05 »
Vandaag heb ik een aantal details toegevoegd aan het ontwerp van de Thames Barge.



De romp van de boot wordt in op een Ultimaker met PLA geprint. De details in nylon bij Shapeways.
De gebogen buis wordt gemaakt van een stuk koperdraad. De boegspriet wordt een stuk rondhout van 50cm.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #44 Gepost op: 15 maart 2019, 10:55:45 »
Schijn een lichie op mij...

Als kind was ik al gefascineerd door modelbanen met lampjes. Zeker als je ze op afstand aan en uit kunt zetten. Dat geldt ook voor mijn mede EMV-lid, die het model seinhuis van Wateringbury van een sfeervol lichie voorzag.



Gr, Hans