Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?  (gelezen 7265 keer)

picklewars

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Gepost op: 26 januari 2010, 00:07:57 »
Hallo,
ik ben een herintreder in de modelspoorwereld.  Heb nog een hoop materiaal van vroeger...maar dat is allemaal Marklin m-rail. Aangezien ik helemaal opnieuw wil beginnen en (hoewel ik eigenlijk wel marklin-fan ben) niet vast wil zitten aan het 3rail van marklin, ga ik voor 2rail. Mijn vraag is dan ook : is al het 2rail materieel van verschillende merken op één baan te gebruiken...én....kan het door één digitaal systeem allemaal aangestuurd worden ?
Is er ook nog verschil tussen USA en Europa ? Ik wil graag deze loc http://69.20.67.75/content/80-3116-1 kopen, maar wil niet voor te veel verassingen komen te staan...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2010, 07:12:24 »
tweerailspul is allemaal onderling te gebruiken, maar hou bij dat soort locs wel in de gaten dat je geen al te krappe bochten moet gebruiken. Verder is het voor amerikaans psul beter om je rails wat secuurder te leggen, de flenzen van de wielen van amerikaans (en tegenwoordig ook bepaald europees materieel) zijn kleiner, dat ziet er mooier uit maar maakt ze wat kritischer wat de ligging van het spoor betreft... Digitaal is sowieso geen probleem, dat ligt er gewoon an wat voor decoders je zelf overal in zet, heb je spul wat al digitaal is dan is dat bij tweerail eigenlijk altijd DCC-spul, dat is sowieso de meest logische keuze (komt het meest voor in europa en amerika)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2010, 07:27:15 »
Digitaal is sowieso geen probleem, dat ligt er gewoon an wat voor decoders je zelf overal in zet, heb je spul wat al digitaal is dan is dat bij tweerail eigenlijk altijd DCC-spul, dat is sowieso de meest logische keuze (komt het meest voor in europa en amerika)

Dat geldt voor alles op de markt, behalve MTH. MTH decoders zijn notoire schuinmarcheerders qua gebruik van het DCC protocol. Wil je een MTH lok op DCC inzetten is een blik op deze link handig http://www.zealot.com/forum/showthread.php?p=863287. Buiten die specifieke afwijkingen is de lok zoals Floris zegt gewoon bruikbaar.

Dirkjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2010, 09:39:50 »
Bij Amerikaans spul moet je er op letten dat het omgrenzingsprofiel groter is dan in Europa. M.a.w. de hoogte- en breedtematen zijn duidelijk groter.
Verder moet je er bij de bedoelde loc op letten dat je boogstralen minstens 56 cm moeten zijn.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2010, 10:40:35 »
Ah gezellig eindelijk iemand die van echte loks houdt.:)

Deze is wat dcc vriendelijker.
http://factorydirecttrains.com/spdaylightgs-4ho-2.aspx


grtz han
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

picklewars

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2010, 17:10:48 »
Heb inmiddels de loc besteld...alleen in andere vorm  ;D. Aangezien ruimte niet in overvloed is en ik wel een mooi USA landschap wil creeren, en er nog wat andere factoren meespelen,  is het toch N geworden. Als oud-marklin rijder ga ik waarschijnlijk voor Minitrix rail en Trix Mobile Station.  De GS-4 Southern Pacific Daylight komt van Kato. DCC friendly....blijkbaar kan er zo een decoder in.
Nu heb ik gelijk een # vragen :
-als er een sounddecoder (bv tsunami) in komt...is er dan nog een aparte decoder nodig voor de regeling van de motor ? (geluid is voor mij een 'must'....)
-kan een Trix Mobile Station een sounddecoder (van welk merk dan ook) aansturen ?
Bij voorbaat dank voor eventuele reakties...

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2010, 17:29:58 »
- Sounddecoders zijn locdecoders met geluid als extra functionaliteit. Je hebt dus geen aparte decoder meer nodig voor de regeling van de motor.
- De aansturing van een sounddecoder is niet anders dan van een andere decoder. Alleen moet je er op letten dat het besturingsapparaat genoeg functies kan aansturen, omdat verschillende geluidseffecten worden aangestuurd als extra functies. Het Trix Mobile Station kan dus gewoon een sounddecoder aansturen, maar ik weet zo niet hoeveel functies er dan aangestuurd kunnen worden.

Wat je railkeuze betreft: houd er rekening mee dat de rails van grote merken zoals Fleischmann en Minitrix erg duur zijn. Daarnaast is het aanbod aan (verschillende) wissels en boogstralen beperkt. Een betere keuze is wellicht Peco code 55. Het assortiment daarvan bestaat wel alleen uit (veel verschillende) wissels en flexibele rails, wat het leggen dus wat lastiger maakt, maar de rails ziet er wel veel mooier uit en door het gebruik van veschillende wissels en flexibele rails kun je juist wel een realistischer verloop van je sporen realiseren.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2010, 17:53:47 »
Citaat
-kan een Trix Mobile Station een sounddecoder (van welk merk dan ook) aansturen ?

Ja, mits DCC. Alleen maken de meeste US decoders gebruik van functie's die tot 28 gaan. Van de Mobile Station weet ik niet hoever die gaat. Ik denk tot functie 12.

Dus ja, de door jou genoemde loc is gewoon aanstuurbaar met je Mobile Station
.
Citaat
Een betere keuze is wellicht Peco code 55

Eh Marcel.. bij H0 is het code 75... ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2010, 19:10:24 »
Eh Marcel.. bij H0 is het code 75... ;)

Aangezien ruimte niet in overvloed is en ik wel een mooi USA landschap wil creeren, en er nog wat andere factoren meespelen,  is het toch N geworden.
;) ;) ;)

picklewars

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2010, 20:10:11 »
OK...bedankt voor de info zover.
En misschien een domme vraag, maar hoeveel van die 12 funkties zijn er nodig voor het rijden van de loc (of is dat er maar één ?)...en voor de verlichting ?

Op de site van Marklin zag ik dat stoomlocs van H0 via Mobile Station en Central Station meestal maximaal resp. 9 en 11 funkties hebben....maar geen idee of dat ook het maximum is...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2010, 20:55:29 »
Voor het rijden is geen enkele functie nodig. Voor de kop- eventuele sluitverlichting zijn standaard twee uitgangen beschikbaar die met een al even standaard functietoets, meestal f0 genaamd, aan of uit worden gezet. Dat zit op iedere decoder en iedere digitale centrale/regelaar. Pas daarna beginnen de 'extra' functies te tellen.

Zelf heb ik wat digitale Amerikaanse locs in spoor n. Bij digitalisering hebben ze daar de gewoonte om de hele analoge print te vervangen door een nieuwe print met (geluids)decoder. Bij geluid gebruiken ze zelfs in n inderdaad vrij veel functies, maar ik zou daar niet wakker van liggen. Er is meestal een heel klein luidsprekertje ingebouwd en het gepiep lijkt dan nergens naar.
Zelf heb ik aan de Roco Multimaus meer dan genoeg. Ik geloof dat die tot 20 functies kan bedienen, maar ik heb daar geen begin van behoefte aan.

Ik vraag me overigens af of de Amerikaanse modellen met hun lage flenzen wel prettig over de Minitrix wissels willen rijden. Peco is inderdaad verstandiger. Zelf heb ik echte code 55 van Atlas uit de VS laten komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2010, 15:03:34 »
;) ;) ;)

Da's dan weer een typisch geval van niet goed lezen....... :o ;D ;D ;) Sorry! :)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2010, 15:59:54 »
Bij usa loks altijd goed opletten ( geldt voor zowel Ho als N) dat de lok ddc friendly, dcc ready of included is
dwz. in de eerste 2 cases moet er nog een rijdecoder in gezet worden in de laatste is tie inbegrepen.
anders dan in europa worden usa loks vaak al meet een sounddecoder uitgevoerd die zowel in dc als dcc te gebruiken is. De Dcc decoder kun je dan geheel naar eigen keus nemen.

In europa zit je bijna altijd vast aan een Esu sounddecoder voor zowel rijden als sound.

Voor rijden gebruik je niet veel van de functies ( f 4 rangeersnelheid) alle ander functies zijn meestal voor verlichting of geluid.
( zie bv draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24531.450.html)
Het aantal functies met de meeste bedieningsmogelijkheden in Europa is beperkt. Esu bedient bv 20 functies, Roco Pro kon ik niet direct op de Roco site vinden. Maar via wat omwegen toch gevonden nl ook 20 functies .
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2010, 20:57:29 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

picklewars

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2010, 20:23:57 »
Deze loc http://www.tophobbytrains.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=3109 is DCC friendly, zoals erbij staat. Kan ook geheel met sound geleverd, maar ik vond de prijs dan nogal stevig, dus ga ik het zelf doen....dan heb ik ook gelijk iets meer inzicht hoe het in elkaar zit waarschijnlijk.

Als ik zo op het forum lees is iedereen nogal te spreken over peco. Mij lijkt het niet handig als ik (zeker in het begin) nogal wat van opstellig ga veranderen...dan lijken mij kant-an-klare railstukken toch praktischer dan alles op maat maken. Maar misschien delen jullie die mening niet  ;)

kees50

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?
« Reactie #14 Gepost op: 29 september 2012, 10:01:52 »
Ik wil US gaan rijden, heb al enkele US  locs, vindt Broadway Limited [ BLM ] en MTH wel mooi, maar ja hoe gaat het met DCC ; zelf heb ik een Intellibox . Tot op heden gaan Trix, Kato en Athearn goed,
maar hoe zit dat met BLM en met MTH ?
Die loks met sound kosten wel wat maar oke als dan alles goed gaat
Mijn vraag is :
Hoe zijn die decoders en hoe zijn die decoders met sound ??
Heeft iemand ervaring hiermee ??
BvD
Kees