Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281  (gelezen 3132 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Gepost op: 19 maart 2020, 23:32:39 »
Ferro Suisse "B 2281"

Omdat er momenteel toch wat meer aandacht is voor Messingmodelbouw, in de vorm van complete kits, etsplaten of zelfs (gedeeltelijke) zelfbouw, leek het mij misschien wel aardig om ook eens te laten zien waar ikzelf mee bezig ben.
Al jaren geleden heb ik gekozen voor H0m smalspoor, Rhätische Bahn en de belangstelling hiervoor is vroeger al ontstaan, begin jaren '80 toen het Zwitserse Ferro Suisse begon met het uitbrengen van schitterende modellen in Messing, zowel bouwdozen als kant en klare modellen. In die tijd was er nog niet veel verkrijgbaar dus ook heel exclusief. Ik kon mij dat destijds niet permitteren maar inmiddels worden deze bouwdozen af en toe aangeboden, ongebouwd. De eigenaar heeft er nooit tijd voor gehad of bleek niet in staat om een dergelijk model af te bouwen, en deze bouwdozen bleven dus onaangeroerd in een lade liggen.
Zo heb ik er dus in de afgelopen jaren enkele verzameld en die ben ik nu dus af en toe aan het bouwen!

In de praktijk zijn het lastige modellen om te maken: omdat deze ook als gebouwd model werden aangeboden, werden deze destijds met behulp van mallen geassembleerd om de delen te positioneren.
Dit betekent veel losse delen welke zonder deze hulpmiddelen lastig op te bouwen zijn . Daarnaast is het materiaal in de loop van 35-40 jaar soms  flink gecorrodeerd, waardoor er veel, voorzichtig maar wel doortastend reinigingswerk aan vooraf gaat. Ook de rij-eigenschappen van met name de eerst ontwikkelde locomotieven laten veel te wensen over. Om dat een beetje op orde te krijgen is nog een hele klus.

Hier is zo'n bouwdoos, deze overigens in heel goede staat. De deksel klopt niet, de bouw beschrijft de B 2281, maar daar heb ik geen foto van gemaakt.
Een Personenwagen die in de jaren '40 is omgebouwd, samengesteld uit 2 oude twee-assers. Ze hebben tot in de jaren '80 gediend en werden op het laatst ingezet in zgn. GmP's, stukgoed goederenvervoer met een enkele personenwagen. In elk station werd er dan gerangeerd, meestal met de bekende Rhätische Krokodil, waar veel RhB liefhebbers deze wagen dan ook van zullen kennen.

Alles keurig in Plastic verpakt in bouwgroepen verdeeld, een beknopte beschrijving van de stappen en redelijk duidelijke tekeningen, niets aan de hand dus zou je zeggen. Toch is het goed opletten geblazen: je moet goed van tevoren bedenken wat je moet doen en soms is de volgorde niet zo handig, of je monteert een onderdeel omdat dit nu eenmaal in die bouwgroep thuishoort, maar die je steeds beschadigd bij het manipuleren. Later erop zetten dus.



Hier zie je de "uitgebreide" documentatie die bij de bouwdoos zit. Veel plaatjes zoeken in boeken en internet dus!



Ik heb zelf toch geprobeerd een soort mal te maken om de zijwanden en de kopse wanden haaks op elkaar te fixeren.



Het dak moet er ook op gesoldeerd worden, goed maar wel zuinig voorvertinnen en flink stoken, met de vlam, geleerd in de draadjes van Frits!



In een vroeg stadium ook meteen de bodem / het onderstel voorbereiden. De kap steunt nl met een tweetal brugjes in het interieur op dit onderstel. Om dat goed uit te meten is het belangrijk dat je dit al beschikbaar hebt voor het dak erop gaat



Allerlei details er meteen opgezet alsmede ook de tredes van de beide balkons



En hier dan beide delen, als je goed kijkt zie je de twee steunbalkjes door de ramen heen.
Het dak vast zetten met enkele schroeftapjes zoals Frits laatst presenteerde is ook hier eigenlijk een veel betere methode, maar ja, ik had 'm net al gemonteerd. Bij de volgende ga ik dat ook zo doen want het dak werkelijk precies pas krijgen is een crime



Zicht op de kopse kant en de bovenkant van het balkon



Wordt vervolgd,

Groeten Michiel
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 23:44:57 door mwdb. Reden: Titel aangepast »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2020, 00:13:07 »
Ha leuk! Zwitsers messing.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2020, 09:09:40 »
Leuk Michiel. Ik ga de bouw volgen.

Gr, Rob

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2020, 12:22:23 »
Hoi Michiel

Leuk dat je dit nu ook zo gaat doen, We genieten met zijn allen mee en je weet...als je een probleem ziet aankomen, eerst even melden want alle messingbouwers hebben waarschijnlijk hetzelfde probleem ervaren en mogelijk oplossingen bedacht.

Ik zie in de kit onderdelen aan de onderkant op een voetje, in feite gietdelen. Dat is makkelijk te solderen. Daar is over nagedacht. Goede kit dus. Net zoals de trapjes.
Ik ken ook wel andere kits. In ons groepje zeggen we dan..(zoals we ooit in een handleiding lazen en de handleiding stopte...en verder veel succes)..Solder when happy.[/b]

Dat dak....dat is inderdaad een crime. Het kan, maar nooit zonder veel %^$$^$*^$$$%^*$. Vandaar mijn methode met boutjes. Je moet alleen niet teveel stoken want dan krijg je vervorming in het dak. Alles met beleid en probeer eerst op afvalmateriaal. Maar je ziet, ook dat gaat lukken.


« Laatst bewerkt op: 20 maart 2020, 12:23:55 door FritsT »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2020, 23:49:10 »

Zo, weer een stukje verder, de balkons moeten voorzien worden van railings. Als eerste worden de steunen van het dak gemonteerd: dit is eigenlijk 1 deel. In tegenstelling tot de bouwbeschrijving gebruik hiervoor tegenwoordig gitaarsnaren: deze zijn veel harder en verbuigen daardoor niet zo snel. Alle handgrepen en steunen vervang ik door dit staaldraad. Het voorkomt dat je model er later foezelig uit gaat zien vanwege kleine knikjes en verbuiging. Hier zijn de beide steunen als een soort U gebogen en gefixeerd op de onderste treden. De boog steunt in een klein groefje in het dak
Hier zie je een tussenstadium waarbij alle draaddelen zijn gemonteerd, een klein steunblokje houdt alles netjes in een vlak



Handrailing op zijn plaats, die was tevoren er al opgeschoven maar nog niet vastgezet, eerst als alles goed op zijn plaats zit wordt deze vastgezet.
Je kunt zo eventueel ook nog iets of wat verschuiven indien nodig.
Remslangen en het nodige leidingwerk zijn als gietdelen meegeleverd. Niet heel strak materiaal, maar goed, het is ook maar H0 en sterk vergroot



Als de kap er weer op zit ziet het er zo uit:



Nu de andere kant, maar dat een volgende keer...

@Frits, dank voor de tips, until now, I 'm happy.....

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2020, 23:58:47 door mwdb. Reden: Aanvulling »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2020, 07:04:17 »
 (y) mooie bouw, leuk dat je ook hier laat zien, die kits komen hier soms bij Ricardo voorbij. (y)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2020, 11:50:25 »
Volgende bouwfase, de draaistellen,
Zo worden de draaistellen aangeleverd, twee gedetailleerde zijkanten een U-vormige beugel en een drager waaraan een en ander bevestigd moet worden:



Deze zijn zo gemaakt dat de koppelingen aan de wagenbak bevestigd worden. Voor ruime boogstralen geschikt, maar voor krappere bogen als randvoorwaarde dat andere wagens dit ook zo hebben. Aangezien ik deze wagen normaal tussen het andere materieel wil gaan inzetten, moet dit dus eerst aangepast worden.
Hier is te zien dat aan de frames van de draaistellen T-vormige uitsteeksels zijn gemaakt, hier worden later de standaard Bemokoppelingen ingezet



Beetje kleine foto maar je kunt wel zien hoe het in elkaar zit.



En zo is het gemonteerd vanaf de onderzijde gezien



En iets meer van de onderzijde, die .6 en .4 duiden op de dikte van een onderlegplaatje, om de draaistellen ten opzichte van andere modellen op de juiste hoogte te krijgen. Er is vanaf het begin geen vaste "basishoogte" vastgelegd, de ene maat volgt als het ware op de andere, daar kunnen kleine maatverschillen optreden.
Omdat het model nog een aantal keren uit elkaar moet heb ik dat op de onderzijde genoteerd...
Nog een ander issue is dat er een etsdeel van de beide remcilinders in de bouwdoos ontbrak. Dit heb ik uit strips en staf  proberen na te maken, de linkse is het origineel, de rechts is de nagemaakte versie.



Volgende stap is het interieur,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2020, 23:09:39 »
Ja, het interieur, tot mijn schrik zie ik dat ik geen foto's van de losse delen heb gemaakt, dus dat moet ik maar gewoon beschrijven.

Bij het origineel bestaat het gehele interieur uit houten banken, deze banken zijn door geëtste Messing delen geïmiteerd.
Deze moeten op, met bankframes geprofileerde dunne plaat gesoldeerd worden. Het zijn twee aparte platen die tot een soort U-vorm gebogen worden.
In het midden wordt er dan een tussenwand, ook weer uit etsplaat, gesoldeerd, die het roken- en niet roken-deel van elkaar scheidt, met een toiletruimte ertussen.
Als deze tussenwand staat kun je ze tegen elkaar schuiven en worden de twee helften bij de eindmontage op de juiste afstand gehouden door schroefgaatjes in de vloer. Zodoende zit het interieur later gefixeerd tussen vloer en rijtuigbak.
De stoelzittingen moeten allemaal zorgvuldig gebogen worden, best een precies werkje want als de vorm slecht met die van de frames overeen komt soldeert het moeizaam. Je je kunt het wel een beetje aandrukken, maar dat is slechts beperkt

Hier zitten dus alle zittingen al gesoldeerd, goed controleren op regelmatige plaatsing, nu kan je nog zonder al teveel gedoe aanpassen.
Je ziet her en der nog wat druppels water, ik maak regelmatig schoon na de diverse soldderstappen, werkt plezierig en je houdt je materiaal mooi schoon:



Beetje dichterbij:



Hier zie je het geëtste frame goed en hoe er gebogen moet worden:



De bagagerekjes, die worden straks heel zichtbaar, dus die moeten ook netjes zitten.
Een hulpmiddeltje is hier een klein latje, zo komen alle rekjes netjes op dezelfde hoogte:



En hier is dan alles compleet, klaar voor montage.
De bovenzijde van de bagagerekken ga je nooit zien, dus de afwerking daarvan is niet zo belangrijk, maar een beetje schoon mag het best wezen:



Volgende stap, afmontage, volgende keer,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2020, 01:27:42 »
je bouwt netjes hoor (y)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2020, 09:58:42 »
Mooie, strakke en schone werkwijze die op je goed gedetailleerde foto's tot uiting komt  (y)
Groet,

Gerard

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #10 Gepost op: 18 april 2020, 21:40:35 »
Tja, de montage, het klinkt eigenlijk allemaal heel eenvoudig en in feite valt het allemaal ook wel mee als je alle bouwfasen netjes afwerkt.
Meten en nog eens nameten is heel belangrijk, dat er niks krom is of niet helemaal parallel, je gaat het altijd zien en in het ergste geval past het niet.

In dit geval is het zo dat ik hetzelfde model al eens gebouwd had en daarnaast een deels gebouwd model gerestaureerd heb. Dat scheelt wel behoorlijk in werktempo. Niet dat ik haast had of zo, maar ik wil een model wel graag afmaken en niet half afgebouwd in een bak laten liggen.

Goed, afmontage dus: de kap gaat ondersteboven op de werktafel, de inrichtings-delen worden daar ingelegd en door de bodemplaat met schroeven gefixeerd. De daksteunen aan de uiteinden vallen in een groefje in het dak, daar moet even op gelet worden.



Als het goed is past nu alles. Ik heb van binnenverlichting afgezien dus elektrisch valt er niet zoveel te beleven.



Natuurlijk moet alles nog gespoten worden, waarna de ramen erin kunnen, hier een eenvoudige strip kunststof, waarop de handgreepjes geprint zijn. Dat komt later.
Als laatste worden de beide draaistellen met een schroef ,waaromheen een veer, aan de bodemplaat bevestigd.

Dan ziet het er zo uit:




In de modelomgeving valt de messingkleur natuurlijk wel op....



Hier de hele sleep , overigens is de achterste een 1e ( vroeger 2e) klasse uitvoering,



Zo, ik hoop dat de beschrijving van de bouw een beetje te volgen was, teweinig plaatjes van tussenstappen natuurlijk, maar dat zal geen bezwaar zijn.

Op naar het volgende projekt, welke overigens al een tijdje klaar is maar nog niet voorgesteld.

Een sneak preview:

https://youtu.be/wbw0FvyI0LI



Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #11 Gepost op: 18 april 2020, 22:11:51 »
Ah leuk, ben dol op Mallets!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #12 Gepost op: 18 april 2020, 23:59:05 »
Mooi werk Michiel!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2020, 01:38:16 »
Mooie wagens , staat prachtig achter die loc straks

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2020, 01:43:57 »
met Jan eens, moet een mooi gezicht worden (y)
Groeten,
Richard