Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
Pauldg
Vandaag
om 13:45:27
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:03:39
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Bert Jolink
Vandaag
om 12:16:06
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Eric v C
Vandaag
om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Einde Koemo ballast ???
door
Rick
Vandaag
om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 09:36:49
Update: baan in de tropen
door
tuurtje
Vandaag
om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 09:15:54
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:05:18
Station Roodeschool
door
Cor--24
Vandaag
om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heen, En en Weer: de tram.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
35
Omlaag
Auteur
Topic: Heen, En en Weer: de tram. (gelezen 93747 keer)
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 910
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #15 Gepost op:
17 augustus 2018, 15:11:59 »
Huibert, de gepolariseerde Tillig TT spoor wissels worden door mijn twee assers probleemloos doorlopen.
Dus er is geen enkele reden om bang te zijn voor een goede stroomafname
Het is natuurlijk wel zo dat afhankelijk van de rijrichting het metalen hartstuk omgepoold moet worden.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #16 Gepost op:
17 augustus 2018, 17:41:53 »
Ik rij inderdaad op Tillig tt en de wissels kunnen niet anders bereden wòrden dan met polarisatie. Ik ga een aandrijfsetje bestellen bij Halling. Als het niet bevalt, gaan we weer verder
Paul, hoe komt het dat de schijfwielen zoveel beter presteren dan de spaakwielen?
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
skiptram
Offline
Berichten: 467
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #17 Gepost op:
18 augustus 2018, 10:41:49 »
Huibert,
De spaakwielen zijn van een ander materiaal en het plastic "binnenwiel" met alle spaken steekt soms iets uit t.o.v. de kleine overblijvende schijf waar door de stroomafnemers als deze niet zeer secuur aan de rand van het wiel worden aangelegd of haken in de spaken/ gietrandjes of niet goed contact maken.
Hierbij een afbeelding van een correct wielsetje
Gr.Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #18 Gepost op:
18 augustus 2018, 19:52:40 »
Aja, prima, duidelijk!
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #19 Gepost op:
23 augustus 2018, 12:36:47 »
Ben inmiddels bezig met een motorwagen van de tram Vlissingen Middelburg.
Ik neem er de tijd voor, en dat resulteert in een zijwand met werkende schuiframen.
«
Laatst bewerkt op: 24 augustus 2018, 23:14:08 door DE-II
»
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #20 Gepost op:
30 augustus 2018, 09:41:45 »
Mark, je rijdt digitaal met Halling-aandrijvingen. hoe moeilijk is de ombouw van de units? Ik begrijp dat de motoren geïsoleerd moeten worden en dan opnieuw, geïsoleerd, vergrendeld op het chassis? Of begrijp ik dat verkeerd?
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
MMTB
Offline
Berichten: 965
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #21 Gepost op:
30 augustus 2018, 11:58:29 »
Hoi Henk,
Nee hoor, het is zelfs super simpel. De motor zit op een plastic chassis en is met een stripje verbonden met de stroomafnamers van de wielen. Deze moet je doorknippen en daartussen de decoder zetten. De condensator kan je ook nog weghalen. Bij de Vario aandrijving hoef je niets te isoleren.
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
skiptram
Offline
Berichten: 467
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #22 Gepost op:
30 augustus 2018, 12:46:14 »
Mark zegt het dus is het waar. Mijn beleving was anders omdat de motor vastgehouden wordt door de soldering en hij na het ombouwen wat losser zit in het chassis.
Bijgaand nog een filmpje met 3 motoren.
https://youtu.be/XAp6fLV-LOE
Daarbij zie je de verschillen analoog en de mooie doorloop van de SB aandrijving en de langzame loop van de PMT aandrijving.
Met groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #23 Gepost op:
30 augustus 2018, 12:58:37 »
Als de Halling digitaal net zo langzaam kan rijden als de pmt in het filmpje, ben ik er wel uit, denk ik ;-)
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #24 Gepost op:
26 september 2018, 21:12:35 »
Nu, een maand later, heeft de Vlissinger, een motorwagen uit de serie 1-10 van de Tramway Vlissingen Middelburg z'n eerste meters digitaal gereden.
Zoals op de foto is te zien, was het nog slechts een proefrit.
De motor is van Halling. Ik heb de motor op het cassis omgedraaid. Zo worden stroomafname en motorpolen effectief van elkaar gescheiden.
Omdat de tram demontabel moet blijven (prutsen is leuk, maar niet als het niet hoeft of, erger nog, hàd gehoeven), en omdat ik geen draadjes wil zien (die grafkist is wel genoeg), zijn er aan de motor en de stroomafnamepunten stripjes gesoldeerd, die via een messing contactpunt de spanning doorgeven aan stripjes die via de raamstijlen keurig naar het dak lopen. Op deze manier kan ik de motor uitnemen, de wagenkast afnemen en blijft het dak demontable, alsmede de lichtbak.
In de lichtbak komt de decoder (locppilot) alsmede een verzameling van aansluitpunten.
Volgende stap is de verlichting, die ook met stripjes tot stand gaat komen. Frontverlichting en binnenverlichting, en ook apart schakelbaar, balkonverlichting.
Het wordt nog een klus, maar het zel me lukken!
Dank voor jullie hulp!
Zodra ik het al gemaakte filmpje van de draderige proefrit op jouwbuis heb staan, volgt hier nog een linkje.
Groet
Huibert.
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
martijn v m
Offline
Berichten: 4452
Heerwijk in H0
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #25 Gepost op:
26 september 2018, 21:22:25 »
Gaaf.
Ben benieuwd als die af is. Dat met die stripjes is een interessant idee.
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #26 Gepost op:
26 september 2018, 21:46:23 »
Video
van een dradige Vlissinger.
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #27 Gepost op:
07 oktober 2018, 20:08:24 »
Het zel me lukken! Ik zei het nog zo.....
Afijn, dat ging dus niet helemaal zoals ik me had voorgesteld: 1 lampje niet brandend, en de rest wel en natuurlijk keurig schakelbaar. Ha! Vrouwe Onfortuna!
De hele tram is nu digitaal: rijden, verlichting. Ze rijdt in beide richtingen, zoals eerder al gemeld. Maar dan: Er brandt dus 1 frontlamp. De rest doet nada. Niks.
Dus heb ik een proefopstellinkje gemaakt met de bijgaande tekening als basis. Die spreekt voor zich. Zelfde resultaat: 1 brandende frontlamp. Voor de duidelijkheid: in de proefopstelling worden andere lampjes gebruikt dan in de tram al aangebracht.
Ik weet niet veel van het digitale wereldje. Daar gaat het waarschijnlijk ook mis.
Kan iemand mij uitleggen wat er mis kan gaan?
Hoe stel ik bv de CV-waarden in van CV 35 en hoger, waar ik eerst moet kiezen waarvoor de CV geldt, om daarna een waarde toe te voegen? Na de keuze ben ik gelijk terug bij af...
Groet
Huibert
________________________________________
________________________________________
«
Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 20:12:29 door DE-II
»
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Falkenberg
Offline
Berichten: 3804
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #28 Gepost op:
07 oktober 2018, 20:34:23 »
Alle lampen moeten aan blauw hangen, niet aan massa. En iets dunnere draadjes helpen je bij het wegwerken straks na het schilderen.
dirkjan
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #29 Gepost op:
07 oktober 2018, 21:09:02 »
Je bedoelt dat het geen twee aparte circuits moeten zijn, maar dat ik de blauwe draad die nu alleen aan de frontverlichting hangt, ook voor de coupé- en balkonverlichting moet gebruiken?
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
35
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heen, En en Weer: de tram.