Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa door applor
Vandaag om 04:33:32
De fabriek - Spoor 0 door Hoontje
Vandaag om 02:18:40
Werkspoor Kathedraal als minibaantje. door NS264
Vandaag om 00:49:52
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 00:43:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:29:34
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door humberthx
Vandaag om 00:23:15
Modelbouwshow Goes door SBBcargo
Vandaag om 00:20:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 00:01:32
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 februari 2024, 23:49:29
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
26 februari 2024, 23:34:07
Stroomafnames voor rijtuigen met plastic assen. door bask185
26 februari 2024, 23:22:58
meerdere aansluitrails. door Quinzeedied
26 februari 2024, 23:19:51
NS2413 in Nederland? door T.Spat
26 februari 2024, 23:05:38
Kurk, welke dikte gebruiken als demping? door MichielB
26 februari 2024, 23:02:40
Bouw Bührtal III door MichielB
26 februari 2024, 22:56:44
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Roel1959
26 februari 2024, 22:54:51
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 februari 2024, 22:29:52
condensator toepassen ( powerpack) door muiswcp
26 februari 2024, 22:22:44
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
26 februari 2024, 21:58:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
26 februari 2024, 21:54:25
PIMP my S3/6 door Dave.......
26 februari 2024, 21:54:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 februari 2024, 21:27:05
Bf Kibronn door Benelux795
26 februari 2024, 21:21:41
Wie wilt er een EX-MotorShield8874 door momfer
26 februari 2024, 21:19:03
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
26 februari 2024, 21:18:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DV modelspoor
26 februari 2024, 21:04:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 1200blauw
26 februari 2024, 21:03:25
Driewegwissel en rocrail door GeerC
26 februari 2024, 20:44:49
MTB MP5 duwt door door d.vanaalst
26 februari 2024, 20:43:22
ICR's als museumtrein door Boerammetje
26 februari 2024, 20:43:16
  

Auteur Topic: D236 Nord-West-Expres  (gelezen 34676 keer)

Marcel7211

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #75 Gepost op: 28 november 2023, 16:56:22 »
klopt zonder logo, op eind in de jaren '90 verhandelde het treinpersoneel van de rijtuigen in van alles weet.
Daar ik in HvH gelopen heb als wagenmeester/storingsmonteur.
Overigens kwamen er wel meer vreemde rijtuigen in Hvh zoals ook van de öbb, nou vreemd leuke bonte treinen eerlijk gezegd

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #76 Gepost op: 28 november 2023, 17:48:43 »
Voor zover ik weet was het uiteenvallen van de Sovjetunie de reden dat de logo's van de rijtuigen zijn gehaald....

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: D236 Nord West Expres
« Reactie #77 Gepost op: 06 december 2023, 15:59:20 »
Even een vraag van totaal andere orde. In de Nord West reed tot 1971 een NS Plan N mee, totdat die in dat jaar door NS uit de internationale dienst werd gehaald en enkel binnenlands werd ingezet. Vanaf 1975 heeft NS twee T2S-rijtuigen beschikbaar voor deze trein. Toch zie ik dat tussen 1971 en '75 NS wel degelijk slaaprijtuigen in deze trein beschikbaar heeft gesteld. Van welk type waren die? Of waren die enkel op papier van NS en werden ze van een andere maatschappij gehuurd? In dat geval: welke rijtuigen waren dat dan?

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #78 Gepost op: 06 december 2023, 16:13:12 »
Begin jaren 70 hadden de NS de beschikking over enkele vooroorlogse slaaprijtuigen van de CIWL.
Of deze ook voor de NWE werden gebruikt zou ik niet weten, ze zijn iig wel eens gefotografeerd in HvH, zie bv www.martijnhaman.nl.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3791
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #79 Gepost op: 06 december 2023, 16:13:42 »
Staat letterlijk bij Martijn Haman:
Citaat
In afwachting van de komst van de slaaprijtuigen type T2S hebben twee slaaprijtuigen type YU van Wagons-Lits dienst gedaan bij de NS.

Maar haal je couchettes en slaaprijtuigen niet door elkaar?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3834
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #80 Gepost op: 06 december 2023, 20:42:14 »
Zijspoor: geinig die Intercity-Plus ex-CIWL in Wien West  :) tussen binnenlandse ÖBB rijtuigen; vermoedelijk weggezet? Maar ingezet door FS?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #81 Gepost op: 06 december 2023, 20:56:54 »
In de "Guide des CIWL" van de zomerdienst 1971 is het volgende te lezen (het slaaprijtuig betreft het type Z). De aanduiding Sp heeft betrekking op speciaal en betreft één slaapplaats 1e klas. T betekent Touriste en betreft dan 2 slaapplaatsen per coupé. Het rijtuig telt 11 afdelingen die dus naar gelang de behoefte als 1e of 2e klas kunnen worden gebruikt. Het restauratierijtuig is ook van de CIWL en hoort bij de serie 4200.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2023, 22:58:33 door odaoda »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #82 Gepost op: 06 december 2023, 21:28:52 »
Staat letterlijk bij Martijn Haman:

Ah, dat is die uit de LS-set met die STU samen. Ik ben er weer. Dank.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #83 Gepost op: 07 december 2023, 09:58:44 »
De rijtuignummers van de twee Z-rijtuigen zijn WLAB Z 3040 en 3042 met de respectievelijke UIC-nummers 71 40 447-x en 448-x en werden door CIWL Kopenhagen te Denemarken gesteld.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2023, 10:05:19 door odaoda »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3791
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #84 Gepost op: 07 december 2023, 12:52:15 »
Dat geldt dan voor de dienstregeling 71. Vanaf 72 tot aan de komst van de T2S reden de 3907 en 3909 (type YU)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3834
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #85 Gepost op: 07 december 2023, 14:49:35 »
Ah, dat is die uit de LS-set met die STU samen. Ik ben er weer. Dank.

Moet dat dan niet de 49138 zijn? Met Scandinavische opschriften.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3791
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #86 Gepost op: 07 december 2023, 15:36:54 »
Waarom? Zoals Otto aangeeft reden er in 71 twee deense CIWL type Z. De enige passende Z in tp IV is de LS Models 49217. De set met een NS STU en een DB Ub is de LS Models 99101, de STU reed 1971/1972 voor de NS.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3834
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #87 Gepost op: 07 december 2023, 16:45:35 »
Herstel.. Ik was afgeleid door "CIWL Kopenhagen te Denemarken" en verloor ff de types uit het oog :-[
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3791
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #88 Gepost op: 07 december 2023, 23:05:41 »
Ach ja, wie de hele CIWL wagenloop in alle jaren met ombouw, verhuizingen, omnummeren etc begrijpt verdient de Nobelprijs  :)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #89 Gepost op: 08 december 2023, 22:14:36 »
En dan zijn jullie nog de experts... Ik probeer het allemaal te volgen en raak de draad regelmatig kwijt.

Dus even recap om te zien of ik het goed begrijp tav die WL:
- tot 1971 Plan N;
- 1971 Type Z (CIWL 3040 en 3042, LS49217 maar met verkeerd bedrijfsnummer);
- 1971-'72 STU (CIWL, uit set LS 99101);
- 1972-'75 YU (CIWL) - is dat de andere uit set LS 99101? Of is die ongeschikt (Type Y)?