Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 09:44:42
Modelspoorbeurs 25 augustus 2018 in Houten. De voor- en nabeschouwing door edwin1974
Vandaag om 09:41:26
Roco GeoLine bevalt niet. Alternatieven aanbevolen? door ZwolsBas
Vandaag om 09:23:24
Tramstraat in Waterland in H0m door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:12:58
NL baan: Frotterdam in h0 door NS264
Vandaag om 09:00:23
Raadplaatje door Mike 1961
Vandaag om 08:51:37
Heen, En en Weer: de tram. door martijn v m
Vandaag om 06:58:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 03:43:02
Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
Vandaag om 01:04:34
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:46:59
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door FritsT
Vandaag om 00:23:41
Baan in Los Angeles door AndrevdG
16 augustus 2018, 23:53:03
Treinen in de Rotterdamse haven door Rondje_HO
16 augustus 2018, 23:33:19
Den Bosch Onder Stoom 2018 - edit: 29 September 2018 - door Rondje_HO
16 augustus 2018, 23:29:08
BNLS Baanbreker - ProjeKct 083 tot 338 door jerrytrein
16 augustus 2018, 23:06:02
Handgrepen naar dak Roco NS 1212 veel speling door Chris
16 augustus 2018, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
16 augustus 2018, 22:53:10
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Noordernet
16 augustus 2018, 22:44:45
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
16 augustus 2018, 22:38:16
Budget Trains Roosendaal stopt. door MarcNL
16 augustus 2018, 22:16:55
Mini spoorbaan Wael en Bosch door Forever Rocofan
16 augustus 2018, 22:06:59
  

Auteur Topic: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen  (gelezen 3680 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Nederland 3a/3b
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Gepost op: 13 juni 2018, 13:02:22 »
Als het aan de NS en het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB ligt, gaan er vanaf eind 2020 of eind 2021 weer slaaptreinen rijden van en naar Nederland. De vervoerders zijn van plan om de slaaptrein vanuit Düsseldorf, de Nightjet, door te laten rijden van en naar Amsterdam.

Daardoor kunnen vakantiegangers 's nachts zonder overstap naar de Alpenlanden reizen en verder, bevestigt een woordvoerder berichtgeving daarover van De Telegraaf.

Anderhalf jaar geleden reed er voor het laatst een slaaptrein in Nederland, de City Night Line, maar die werd door NS en Deutsche Bahn opgeheven omdat die trein niet meer rendabel was. Wie nu met een slaaptrein wil, moet overstappen in Düsseldorf.

"Na het vertrek van de City Night Line hebben we gezegd dat we graag een nachttrein terug willen", zegt een NS-woordvoerder. "Maar dat kunnen we niet alleen. Wij hebben geen slaaprijtuigen. De Oostenrijkers zijn daar echt in gespecialiseerd, die hebben hypermoderne nachttreinen."

Niet definitief

Het is nog niet honderd procent zeker dat de nachttrein er komt. Volgens de NS-woordvoerder moet er vanuit reizigers wel genoeg belangstelling zijn en moet er ook "een goed treinproduct worden aangeboden voor een goede prijs".

Ook moeten de Oostenrijkers de treinen aanpassen voor gebruik op het Nederlandse spoor. "Maar ook zij zien het zitten. Amsterdam is een superpopulaire bestemming voor internationale treinreizigers", zegt de woordvoerder.

Duurzaamheid

Volgens de NS is te merken dat reizigers steeds vaker geïnteresseerd zijn in internationale reizen met de trein. "We zien de laatste maanden een stijging van het aantal mensen dat daarin geïnteresseerd is. Niet alleen vanwege duurzaamheid, maar ook omdat je heel relaxed reist. De Thalys naar Frankrijk is er het schoolvoorbeeld van."

Eerder nam de Tweede Kamer al een motie aan van GroenLinks om de nachttrein terug te krijgen in Nederland. Kamerlid Suzanne Kröger zegt blij te zijn dat er gesprekken zijn tussen NS en de Oostenrijkers. "De slaaptrein is een geweldig alternatief voor vliegen op langere afstanden binnen Europa. Inzetten op snelle treinen binnen Europa is echt nodig."

Bron www.nos.nl
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. https://m.facebook.com/omroepmodelspoorclub/

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2018, 13:15:02 »
Dat zou mooi zijn.

groeten
Hendrik Jan

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2018, 13:35:58 »
Zeker!  :D

Maar wat moet er omgebouwd worden voor inzet in Nederland, de rijtuigen?
Wat dan?

Interessanter zou ik vinden of de Oostenrijkers dan ook hun locomotieven inzetten. Te denken valt dan aan de Reihe 1216, moet die wel officiele toelating in Nederland verwerven.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6022
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2018, 13:46:24 »
Moet er wel iets omgebouwd worden of is het een geval van een voorlichter die verder geen idee heeft wat een trein is? RIC-rijtuigen mogen gewoon Nederland in.
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

58 *

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2018, 13:49:12 »
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.

Wel een leuke ontwikkeling trouwens.  (y)


Steyn

dh3201

  • Online Online
  • Berichten: 1782
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2018, 14:01:32 »
Ik weet niet voor welke verwarmingsleidingen die hypermoderne Oostenrijkse rijtuigen geschikt zijn.
Alleen 1000 V AC 16,7 Hz (bij 15kV 16,7 Hz bovenleiding)
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)

Of eventueel ook nog 1500 V AC 50 Hz (bij 25kV AC 50 Hz bovenleiding) en 3000 V DC (bij 3000 V DC bovenleiding).

Als iemand de UIC-nummers (in ieder geval de cijfers op de posities 7 en 8) van die rijtuigen weet?
Niels

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6022
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2018, 14:06:29 »
Wikipedia weet ze 8) , maar dat zijn inderdaad de ex-CNL rijtuigen die al in Nederland kwamen. De hypermoderne rijtuigen moeten nog geleverd worden, zo modern zijn ze.

Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

58 *

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2556
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2018, 14:09:39 »
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)
De lok schakelt de HS benodigd voor de Hoogspanningskabel voor de rijtuigen direct door vanaf de snelschakelaar, daar veranderd niets aan de spanning dus op de kabel staat ook 1800 Volt.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2018, 14:51:29 »
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.

Inderdaad, maar dat verwacht ik dan ook niet. Het merendeel van die rijtuigen kwam met de CityNightLine immers al in Nederland, dus het lijkt me stug dat ze die nu ineens zouden moeten gaan ombouwen, zoals Jelmer suggereerde.


Steyn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2018, 17:16:29 »
Ho ho, mijn vraag/opmerking ging inderdaad over het aanpassen zoals gesteld in het artikel.

Ik vroeg me af; welke aanpassing dan?

Dat heb ik als ombouwen verwoord maar die term is kennelijk aan de zware kant.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 740
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2018, 13:29:49 »
Bestickerren misschien?

Dirk


Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2018, 17:40:56 »
De rails liggen er al... Dat scheelt...

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2018, 19:46:53 »
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Grotendeels is overdreven, alleen de WLABmz 72-90 en de paar van DB overgenomen Bvcmbz reden voorheen in CNL naar Nederland. Het overige ÖBB-nachttreinmaterieel is op de dubbeldeks slaaprijtuigen WL(A)Bmz 76-94 na echter ook RIC-toegelaten en al eerder naar NL ingezet, ook zonder Nederlandstalige stickers. Zaken als de locomotief, planning en bevoorrading rond en vanuit Amsterdam en de gang van zaken rond de van/tot Düsseldorf lopende autowagens zijn waarschijnlijk grotere uitdagingen.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 19:53:05 door EN446 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7973
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2018, 13:34:18 »
De grootste aanpassingen zullen dan mijn inziens aanpassingen aan de taurus locs zijn en evt aan de rijtuigen zodat ze ook beide nl bovenleidings stroom "lusten"
Zoals ik denk te lezen zou de slaaptrein dan bestaan uit een stam rijtuigen en taurusloc zoals ze nu ook rondrijden in oostenrijk en aangrenzende landen in een vaste combinatie met een stuurstand rijtuig aan t andere eind.
Dan moet ook toelating voor die locs worden geregeld en dan zou je mits de bovenstaande dingen zijn opgelost i.d.d. een overstaploze verbinding kunnen beginnen.
Resten wel vragen zoals,moeten aan deze trein dan ook autowagens worden gekoppeld en slaaprijtuigen ?
Want dat lees je nergens.
Bevoorrading zou wellicht op de wgm kunnen,daar deden ze dit toch ook al voor de cnl,of werd deze aan een perron op CS bevoorraad ?