Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 14:16:12
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:13:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw  (gelezen 8593 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #30 Gepost op: 14 december 2018, 22:20:04 »
Ik zie een luchtfoto van Almelo: https://nimh-beeldbank.defensie.nl/beeldbank/indeling/detail?q_searchfield=almelo

Als je nu rechtsonder kijkt zie ik een heel raar soort rangeer-/bedrijventerreintje met een piepkleine draaischijf. Ik heb zoiets in Nederland nog niet eerder gezien. Waar zou dit voor kunnen dienen? Ik weet dat de fabriek waar het spoortje naartoe leidt een gasfabriek is. Misschien helpt dat bij het vinden van een verklaring? Vooral die draaischijf vind ik vreemd.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #31 Gepost op: 14 december 2018, 22:42:10 »
Als ik dat zie, denk ik dat het de Almelo's stadsgasfabriek is aan de Veldkamss weg.

Naast aanvoer van kolen, moest vliegas ook afgevoerd worden. En zo (noodgedwongen) nabij de bebouwing is er niet veel ruimte voor alle volle lengte rangeer bewegingen.

Overigens zijn er aardige plaatjes van de gasfabriek in Almelo te vinden. Blijkbaar had heer Finkers het toch bij het verkeerde end.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 14 december 2018, 23:25:05 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #32 Gepost op: 18 december 2018, 21:36:40 »
Maar waartoe dan die draaischijf? Hij lijkt niet geschikt om een loc te draaien en wagens draaien lijkt me zinloos.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #33 Gepost op: 18 december 2018, 22:31:14 »
Citaat
Maar waartoe dan die draaischijf?

Het terrein waar de gasfabriek stond zou een heel stuk groter moeten zijn om die hal te bereiken met normale wissels. Het doel is niet het keren, maar minder sporen (compacter opzet van de fabriek)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #34 Gepost op: 20 december 2018, 22:11:19 »
Ah, dat klinkt logisch, bedankt.

Overigens zijn er fraaiere kaarten te vinden dan jij hier aanhaalt:
Als ik dat zie, denk ik dat het de Almelo's stadsgasfabriek is aan de Veldkamss weg.

Ken je bijvoorbeeld www.topotijdreis.nl ? Dat is een site van het kadaster. De afslag naar de gasfabriek staat er vanaf 1935 op, maar dat zegt niet zoveel alles. Het gaat er maar net om of er van bijv. 1930 een kaart beschikbaar was, anders wordt gewoon de oudere kaart gebruikt.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #35 Gepost op: 21 december 2018, 00:39:20 »
Stadsgas was inderdaad geen lang leven beschoren, en de opvolger zal misschien net de 100 jaar halen...

Ja, die ken ik kaarten site ook. Op de door mij aangehaalde site, staan echter nog leuke foto's oa van de gasfabriek.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #36 Gepost op: 21 december 2018, 00:46:58 »
Maar waartoe dan die draaischijf? Hij lijkt niet geschikt om een loc te draaien en wagens draaien lijkt me zinloos.
Ze dienen om wagons scherpe bochten te laten maken op krappe terreinen waar niet genoeg plek is om de hoek met rails en wissels te maken. Vanaf het zijspoor waar de locomotief met trein kan komen worden de wagons een voor een afgehaakt. De wagon kan vervolgens met man- of paardenkracht via de draaischijf een scherpe hoek maken (soms haaks) om op de plek te komen waar de wagon geladen/gelost moet worden.