Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: NS modelbaan Hoekdam H0  (gelezen 415840 keer)

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1170 Gepost op: 08 december 2019, 18:55:49 »
Nu de bouw van seinhuis post T en I klaar zijn wordt het tijd voor seinen vast lijmen en voorzien van Servo aandrijving.
Er komen twee bedienings panelen,  paneel post T links en rechts paneel post I.
Ik maak gebruik van Arduino Uno's deze zijn goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.
Omdat ik maar 1 type Arduino gebruik hoef ik er maar 1 als spare part te houden.
Omdat de Uno weinig in en outputs heeft sluit ik de schakelaars aan op een spanningsdeler en gebruik daarvoor de analoge ingang.





Voor de seriële communicatie ben ik nog aan het testen, waarschijnlijk komt er nog een Uno waarop een software seriële communicatie op komt te draaien welke de communicatie tussen alle Arduino's gaat regelen.

Ben begonnen met het maken van steunen voor het monteren van servo's onder de baan.





De armseinen heb ik voorzien van een stukje styreen buis en stukje styreen plaat zodat ik het sein beter kan vast lijmen zonder dat er lijm bij de trekstang kan komen.





Voor het aansluiten van de servo's heb ik een printje gemaakt.





De komende week weer verder met de seinen.

Tot de volgende update.

Mvg Ronald Hofmeester.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2019, 19:12:35 door Ronald1974 »

LMX

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1171 Gepost op: 08 december 2019, 18:57:30 »
Gaaf  (y)
-Maxim

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1172 Gepost op: 08 december 2019, 21:16:21 »
Ziet er goed uit Ronald!

Je kan op het moment op banggood.com arduino nano's kopen voor ongeveer €1,50 p/s. Die zijn kleiner dan een UNO en hebben 2 meer I/O pinnen tbs.

Voor communicatie tussen arduino's kan je ook erg goed de I2C bus gebruiken. Tenzij ze meer dan een meter van elkaar verwijderd zijn. Je kan er dan ook meer dan 100 arduino's op aansluiten als het moet.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1173 Gepost op: 08 december 2019, 21:36:21 »
Hoi,

Een hoop gedaan, mooi resultaat.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1174 Gepost op: 10 december 2019, 09:15:59 »
Ziet er fraai uit Ronald  (y)  Armseinen zijn toch wel heel fraai.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1175 Gepost op: 10 december 2019, 10:35:30 »
Dat wordt heel mooi, ik werd al hebberig van je seinhuis. Maar dit wordt ook heel mooi, ik ben benieuwd hoe je
de communicatie gaat doen.

Maar even iets anders,
Voor communicatie tussen arduino's kan je ook erg goed de I2C bus gebruiken. Tenzij ze meer dan een meter van elkaar verwijderd zijn. Je kan er dan ook meer dan 100 arduino's op aansluiten als het moet.
Dat had ik in mijn onschuld ook gedaan, Arduino's koppelen met de I2C bus, alleen toen ik het hier op het forum in mijn draadje over de automatisering vertelde dat ik de I2C bus gebruikte, kreeg ik van een groot gedeelte van de "deskundigen" het commentaar dat deze bus totaal ongeschikt was voor waar ik hem voor gebruikte. Als reactie op al dat commentaar ben ik toen met de Canbus begonnen. Dus wees gewaarschuwd.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1176 Gepost op: 10 december 2019, 15:02:13 »
Iedereen bedankt voor de complimenten.

Meino en Bas,

De communicatie hou ik heel simpel.
Met seriele communicatie heb je te maken met korte maximale kabel lengte welke een belemmering kunnen zijn voor de communicatie.
Voor RS232 wordt voor een baudrate van  9600 max 15 meter kabel volgens industrie norm (EIA).
IK kan geen specificatie vinden voor de maximale kabel lengte tussen twee Arduino's seriele verbonden UART.
De kabel lengte zijn bij mij maar max 3 meter.

De eerste communicatie zal bestaan uit het sturen van 3 bytes van I naar T en 2 byte van T naar I.
Komt er geen verbinding tot stand dan zal I en T standalone werken.
Dat kan voor komen als een module is uit genomen van zijn plek in de baan voor werkzaamheden.



Later ga ik de hand regelaar koppel via een aparte arduino welke de seriele communicatie gaat verzorgen.
Zo wordt het mogelijk om via de hand regelaar voorkeur rijwegen in te stellen.
Dit stukje heb ik al een paar keer getest en werkt voor wat ik er mee wil gaan doen goed.



later kan ik nog een arduino toevoegen welke de detectie gaat doen en dan bijvoorbeeld de handregelaar aanstuurt om zo een treinstel te laten pendelen tussen station en opstelsporen/schaduw station.
Het voordeel van een software seriele verbinding is dat de per verbinding de baudrate kan instellen, dan wordt de langste verbinding 4,5 meter namelijk die tussen de handregelaar en de communicatie arduino.

Mvg Ronald Hofmeester.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1177 Gepost op: 10 december 2019, 21:11:36 »
Wat je doet is wel enigszins risicovol.

Je kan wel meer dan 1 software serial object aanmaken maar er kan er maar 1 tegelijk een byte ontvangen. Als er ooit 2 bytes over de SW seriele poorten binnen komen tegelijk dan gaat het mis. Ik zou ze ook niet proberen om op 115200bps te zetten dan gaat je arduino het zwaar krijgen. Wat je ook kan overwegen is om een arduino mega aan te schaffen. Die heeft 4 hardware seriele poorten die je wel tegelijk kan benutten.

Die Rs232 norm van 15m was dacht ik bedoeld voor als je de 'echte' rs232 spanning niveaus (+- 12V ofzo) ga gebruiken. Wat je effectief haalt als een setje Tx/Rx verbindingen maakt, weet ik niet. Maar 9600bps is niet bijzonder snel, dus daarin voorzie ik geen problemen bij 3 meter. En je kan nog altijd omlaag gaan in baudrate, mocht dat echt nodig zijn.

Als je arduino's ga netwerken ben je beter af met of can bus ICs of max485 modules. Can bus is aan 1 kant makkelijk omdat er een heel message protocol in zit. Je hebt garantie dat je berichten goed aankomen en elk apparaat kan en mag naar elk ander apparaat iets sturen naar believen. Alleen de SW is iets ingewikkelder maar er zijn libraries voor. Kameraar Meino weet er alles van af  ;)

Rs485 modules zijn wat makkelijker qua software. Je kan alle arduino's verbinden aan dezelfde bus en het aansluiten is erg makkelijk. Je kan gewoon de arduino seriele functies gebruiken die je nu gebruikt. Alleen een max485 kan of luisteren of zenden maar niet beiden tegelijk. Daar kan je omheen werken op meer dan 1 manier. Je kan elke arduino zijn eigen tijd geven om iets te verzenden. Dan laat je ze om de beurt iets zenden, of  je promoveert er 1 als master en die laat je dan informatie opvragen. Deze dingen kopen je op banggood.com voor ~50 cent.

@Meino
Die experts kan je beter negeren, ze kunnen soms best vervelend en hebben niet altijd gelijk. Men kan prima I2C op 100kHz gebruiken maar je lengte is alleen beperkt. Er zit immers wel een handshake protocol ingebouwd die je kan gebruiken. Dus je kan precies weten wanneer het niet goed meer gaat  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1178 Gepost op: 10 december 2019, 21:29:17 »
En als je toch een bus gaat gebruiken zou je ook nog LocoNet kunnen overwegen.
Net even een paar onderdelen meer nodig dan een rs485 module - maar dan wel weer standaard 'pub-sub' integratie met andere producten/projecten.

Ik gebruik bijvoorbeeld zelfbouw bezetmelders en zelf bedachte 'actors' op basis van arduino, maar omdat ik me aan de loconet standaard hou kan ik later altijd nog makkelijk gebruik maken van iets wat iemand anders (beter) bedacht heeft.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1179 Gepost op: 11 december 2019, 12:37:21 »
@Meino
Die experts kan je beter negeren, ze kunnen soms best vervelend en hebben niet altijd gelijk. Men kan prima I2C op 100kHz gebruiken maar je lengte is alleen beperkt. Er zit immers wel een handshake protocol ingebouwd die je kan gebruiken. Dus je kan precies weten wanneer het niet goed meer gaat  (y)

Ik nam dat advies met een korrel zout  ;D, maar soms is het toch goed om eens goed naar de argumenten van anderen te luisteren. Op dat moment was mijn langste connectie tussen 2 arduino's ongeveer een meter. Dat werkte probleemloos. Ik lees net een artikeltje in het MERG journal, waarin een bus beschreven wordt voor een modulaire baan, gebaseerd op de I2C bus. De langste koppeling die zij in gebruik hebben is ongeveer 11-12 meter. Wel gebruiken ze cat5 kabels.
Overigens, de keuze voor een bus had misschien meer te maken met een reorganisatie van de bedrading. Tijdens de discussies destijds werd de Canbus genoemd en die sprak mij wel aan omdat die geen master nodig heeft, zoals de I2C of de RS485, en verder omdat er hardware beschikbaar was die de protocolaire afhandeling op zich nam  :).
Kortom, ieder heeft zijn eigen ideeen en iedere treinbaan is weer anders en heeft dus andere behoeften.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1180 Gepost op: 11 december 2019, 18:33:48 »
Je kan wel meer dan 1 software serial object aanmaken maar er kan er maar 1 tegelijk een byte ontvangen. Als er ooit 2 bytes over de SW seriele poorten binnen komen tegelijk dan gaat het mis
Er is geen verschil tussen software of hardware seriële communicatie, voor beide manieren moet je aan geven hoeveel bytes er gelezen moeten worden.
Per byte moet je inlezen, wordt er een byte gemist dan wordt die op het verkeerde plekje ingelezen.
Dus controleer ik de van de eerste byte het 8 ste  bit, met andere worden de eerste byte heeft een waarde van minimaal 128 of hoger.
Als de eerste byte op de juiste plek binnen komt dan volgt de tweede ook.
Komt de de eerste byte niet op de plek binnen dan herstart de comunicatie.
 
Verder ik ben geen programmeur maar hobbyist.
Mijn denk wijze is hoe zou ik dit als een relais schakeling kunnen bouwen en dan vertalen naar een stukje programma code.

Het bedieningspaneel voor post I getekend.
Morgen het paneel voor post T tekenen.
 


Tot de volgende update.

Mvg Ronald Hofmeester.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1181 Gepost op: 11 december 2019, 22:03:21 »
Er is geen verschil tussen software of hardware seriële communicatie.
Niet om bijdehand te zijn hoor, maar das niet waar. De software die wij zien is wel hetzelfde, je gebruikt Serial.read()/myPort.read() en Serial.available()/myPort.available() etc maar de onderliggende werking is compleet anders.

De hardware seriele port noemen we zo omdat het in en uit klokken van bytes wordt gedaan op de USART module. Dit is een aanvullende stukje hardware die bij de microcontroller zit. De hardware regelt het klokken van de bytes. De arduino software die we niet zien, verplaatst de bytes van en naar software buffers en wij vullen en legen deze buffers met onze eigen software (write(), print() en read())

De software seriele bus doet het klokken van de bytes met de Arduino software. Voor het inklokken gebruiken ze de pin change interrupt die bijna elke pin heeft. Echter deze interrupts worden getriggerd door de start bit van een byte. Alle data bits worden vervolgens ingelezen door middel van echte delays. Omdat dit zo extreem tijd kritisch is, worden alle andere interrupts in de arduino uitgeschakeld. Hiermee worden dus ook de pin change interrupts van alle andere software seriele porten uitgeschakeld. Als 2 slaves dus iets sturen met te weinig tijd er tussen, dan zal 1 van de bytes 100% verloren gaan. Op de arduino website staat dit:
Citaat
Limitations
The library has the following known limitations:

If using multiple software serial ports, only one can receive data at a time.

En voor het versturen gebruiken ze echte delays tussen de te versturen bits. Als je bijvoorbeeld 60 characters wilt gaan printen op 2400bps met de software serial port, dan staat je arduino niks meer anders te doen voordat dat gebeurd is. Bij de hardware kant, schep je het in de transmit buffer die de Usart dan voor ons op de achtergrond uitklokt.

Ik heb even geneust in Arduino's library en daarin staat dit stukje code in het interrupt:
// Disable further interrupts during reception, this prevents
    // triggering another interrupt directly after we return, which can
    // cause problems at higher baudrates.
    setRxIntMsk(false);

    // Wait approximately 1/2 of a bit width to "center" the sample
    tunedDelay(_rx_delay_centering);
    DebugPulse(_DEBUG_PIN2, 1);

    // Read each of the 8 bits
    for (uint8_t i=8; i > 0; --i) // zoals commentaar al zegt, in dit loopje worden alle bits ingelezen
    {
      tunedDelay(_rx_delay_intrabit); // dit is een blocking delay
      d >>= 1;
      DebugPulse(_DEBUG_PIN2, 1);
      if (rx_pin_read())
        d |= 0x80;
    }
...
...
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1182 Gepost op: 12 december 2019, 11:16:23 »
Hoi Bas,

Bedankt voor je toelichting had zelf al het volgende gevonden

Citaat
Interrupt Latency Requirements
AltSoftSerial can withstand approximately 1 bit time of interrupt latency from other libraries or functions. Most libraries, HardwareSerial, and the millis() timekeeping interrupt are designed to minimize CPU time spend executing interrupts or accessing data with interrupts disabled.
However, some libraries may disable interrupts for longer than 1 bit time. If they do, AltSoftSerial will not work properly. If you discover erroneous results from AltSoftSerial, please try testing without other libraries.

Had zelf al een keer ondervonden bij het gebruik van meerdere libraries onder andere IR..... .h en debounce code voor meerdere drukknopen dat het met timing niet goed ging.

Even terug naar de communicatie tussen de Arduino's



Dit is wat er gaat komen  Arduino post I stuurt data (Byte) door naar Arduino post T dit is voor de verlichting van de baan.
Arduino post T is niks meer dan een stukje remote I/O voor de verlichting.
De bediening van de baan moet heel simpel blijven mijn zoon is zwaar autistisch, is de bediening te lastig dan haakt die af.
Arduino post I en post T werken standalone voor de besturing van seinen en wissels.
Ik wil later de mogelijk hebben om vanaf de handregelaar de mogelijkheid te hebben om vaste rijwegen te kunnen inleggen.
Dit heeft nog geen Prio, ik heb het dit via SW seriele getest maar ook via I2C dit werkt alle bij goed.
Of het RS485 of CAN of Rx tx seriele of I2C dat laat ik nog helemaal open.
 


Om een voorbeeld van de bediening te geven.
Een trein gaat van spoor 1 naar richting D.
Dan moet C1 en 9 (wissel) bediend worden.
Vervolgens gaat de lamp (led) branden rijweg ingelegd.
De seinen C2 en D1-2 zijn dan niet bedienbaar.
Wordt bijvoorbeeld C2 de schakelaar (handel) bediend dan zal de lamp rijweg ingelegd gaan knipper ten teken van bedieningsfout.
Dan zal sein C1 en wissel 9 in de stand blijven staan die ze stonden (ingelegd) en sein C2 blijft ook ik de stand staan wat die stond.
Als er geen schakelaar (handel) bediend is (stand omlaag) dan is de lamp rijweg ingelegd weer uit.



Mvg Ronald Hofmeester.

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1183 Gepost op: 12 december 2019, 17:56:16 »
Inmiddels is het teken werk voor de bedieningspanelen klaar.
Morgen uit 2 mm styreen plaatjes snijden gaatjes boren de papieren afdruk er op lijmen en voorzien van transparant plakplastic om vervolgens de schakelaars plaatsen.
Zo zijn gaan de panelen er uit zien.





Ook weer verder met het Kibri 39813 fabriekje.
Een set Model Air verf van Vallejo aangeschaft en de ramen groen gespoten.





Verder ook bezig met het maken van printjes.
Hier twee spannings regelaars welke de 12v DC omlaag brengen naar 7 volt voor het voeden van de Arduino's via vin.





Tot de volgende update

Mvg Ronald Hofmeester.

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1184 Gepost op: 13 december 2019, 18:49:06 »
Vandaag bezig geweest met het fabriekje.
Eerst de ramen met glas op zijn plek gelijmd.
Vervolgens enkele beton delen in kleur gespoten.



Toen alles droog was op zijn plek gelijmd.
Op een aantal delen een wash aangebracht ben zeer te spreken over de Vallejo verf (model Air).



Van de bouwdoos blijven een paar onderdelen over deze ga ik gebruiken voor een extra gebouwtje wat links gaat komen.
De muren voor dit gebouwtje ga ik in AutoCAD tekenen en op de snij plotter snijden.
Voor links weet ik nog niet wat ik er bij ga bouwen.
Of dit de definitieve plek voor de fabriek is weet ik nog niet.

Verder het paneel post I samen gesteld.
Eerst een styreen plaat op maat gesneden de papieren afdruk op het plaatje gelegd en de plek waar de gaten moeten komen over genomen.
En de gaten met de juiste maat geboord.



Vervolgens lijm ik het papier vast met alleslijm op het styreen.
Dan breng ik plakplastic aan en sla dit om naar de achterkant.



Waar de gaten zitten het papier en plakplastic weg snijden.
Schakelaars en andere componenten plaatsen.



Tot de volgende update.

Mvg Ronald Hofmeester.