Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Contactprobleem Marklin 2258 kruising  (gelezen 11469 keer)

V200

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Gepost op: 27 juli 2008, 16:10:36 »
Op de 45 graden kruising van de Marklin K-rail (2258) blijven mijn Marklin locs als ze langzaam rijden regelmatig stilstaan. Roco locs met een fluistersleper hebben dat probleem niet.
Herkent iemand dit probleem?
Ik heb al overwogen een klein stripje of draadje aan te brengen als overbrugging tussen de stroomhoudende puntcontacten.

Dick
Maak binnenkort de overstap van H0 naar N spoor.

Lokpaint

  • Gast
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2008, 16:21:07 »
Hoi,

Kijk eens of je sleepcontacten niet bol, of hol staan.

Bart

V200

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2008, 16:10:25 »
Bart,

Dat is inderdaad een belangrijk punt. Maar ik kan je zeggen dat het daar niet aan ligt. Het digitaal rijden vergt een ononderbroken stroomdoorvoer en die ontbreekt op een fractie van een millimeter bij de langere M* slepers. Je zou juist denken dat die alles pakken. Maar er zit in de constructie van deze kruising in de oplopende contactpunten een kritiek punt, deels door een klein open stukje waar een contactpunt ontbreekt en deels door een kunststof punt (uiteraard) zonder stroom. Het is heel vreemd dat het contact (naar ik aanneem van de sleper) wegvalt.
Zolang de treinen enige snelheid hebben, rijden ze wel over de kruising heen. Maar juist in een rangeergang is het heel irritant als je de meeste locs een duwtje moet geven.

Dick
Maak binnenkort de overstap van H0 naar N spoor.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2008, 16:22:01 »
Je veronderstelt dat de sleper het contact verliest. Maar het zouden net zo goed de wielen kunnen zijn. Bij wissels en kruisingen staan de puntcontacten nl. een beetje hoger dan in normaal spoor. De sleper moet daar dus een stukje omhoog. Maar als daar te weinig ruimte voor is kan de sleper de hele loc los tillen van de rails, met als gevolg dat de wielen het contact met de rails verliezen.
Je kunt dit testen door een loc op de kruising te laten "vastlopen". Maak dan met de punt van een schroevendraaier contact tussen een wiel en de rail, en kijk of dat enig effect heeft.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5760
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2008, 17:06:46 »
In aanvulling op de suggestie van Bart en Klaas: een aantal Marklin slepers heeft moeite met kruisingen door het "gat" in de sleper. Hierdoor mist de sleper net het middelste punt contact. Zeker is dit bij de slanke kruising 2275. Als je geen massa probleem hebt zoals Klaas beschrijft kijk eens naar onderstaand:

 http://www.stayathome.ch/Wartung.htm#Schleifer

Mvrgr.,Ben.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2008, 18:58:50 »
een aantal Marklin slepers heeft moeite met kruisingen door het "gat" in de sleper. Hierdoor mist de sleper net het middelste punt contact. Zeker is dit bij de slanke kruising 2275. Mvrgr.,Ben.

Dat is juist!
Tegen het zelfde probleem ben ik aangelopen door een 60760 decoder in een Re 460 te bouwen. Dezelfde lok met decoder C90 komt er wel over heen met een één keer flikkernd frontsein met de 60670 wordt het meteen afgestraft met stilstand.

Ik heb het onderzocht en aan Keuterman voorgelegd. Zijn antwoordt was, monteer een langere sleper echter een fluistersleper van Roco doet wonderen  :D was niet zijn advies  ;) De lok heeft nu dat ook een fluistersleper  8)


Deze foto laat het probleem zien.
De sleper is te kort om puko A en C te overbruggen en puko B valt in het gat kortom de sleper staat stroomloos.


Sleper staat stroomloos.

Nieuwere modellen van Márklin hebben vaak een klik sleper zonder gat in het midden, deze hebben het probleem niet meer.

Nog opgemerkt dat de sleper het draaistel optilt zodat de wielen gelicht worden komt bij Márklin modellen niet voor wel bij modellen van ander fabrikaat

Mvg, Johan

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5760
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2008, 19:30:47 »
Goed werk Johan, duidelijker in beeld brengen kan niet  8)

V200

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #7 Gepost op: 02 augustus 2008, 17:26:14 »
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben ook maar eens aan het meten en fotograferen gegaan. Het probleem blijkt niet zozeer de 2258 kruising te zijn, maar het stukje spoor tussen de kruising en een Engels wissel.

De situatie ziet er als volgt uit.





De sleper gaat na de kruising of  na het wissel een dal in. De afstand tussen de twee plastic puko's is 5 cm. - precies de lengte van de Märklin sleper. Die blijft dan hangen op de iets hogere kunststof puko van de 2258 kruising en de lagere kunststof puko van het wissel en raakt niet meer de onderliggende lagere puko's.

Wat te doen? Slepers vervangen voor een kortere? Vind ik eerlijk gezegd geen optie voor 8 Märklin locs.
 
Ik overweeg een klein stripje aan te brengen van de laagste puko (van het wissel) naar de eerstvolgende stroomhoudende puko. Optisch niet fraai, maar stilstaan is ook wat.

Of hebben jullie andere suggesties?

Dick
Maak binnenkort de overstap van H0 naar N spoor.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #8 Gepost op: 02 augustus 2008, 17:35:11 »
Of hebben jullie andere suggesties?

Dick

Wat gebeurd er als je de één of beide kunststof puko weg danwel lager snijdt  ::)
Als je het aandurft zou ik beginnen met lager snijden tot dat de sleper een geleidende puko gaat raken.

Tip, als daarna de sleper tegen een geleidende puko aan stoot kun je die iets weg buigen in de rijrichting gezien

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #9 Gepost op: 02 augustus 2008, 19:39:07 »
Wel een beetje maf dat er plastic puko's tussen zitten. Wat kan daar de diepere achtergrond van zijn?

V200

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #10 Gepost op: 02 augustus 2008, 21:20:56 »
Met een stripje fosforbrons heb ik een korte verbinding gemaakt. En zie ... het werkt. De locs lopen nu soepel over de kruisingen.





Voorlopig ben ik er tevreden mee. Nog even een likje verf over het tussenstuk en alleen een kritische toeschouwer ziet dat er iets zit.

Dick
Maak binnenkort de overstap van H0 naar N spoor.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2008, 21:38:28 »
Leuke oplossing, Dick. Maar nu maakt je mij toch ook erg nieuwsgierig naar de reden, dat ze ooit op die plaats de geisoleerde pukkels hebben gemaakt.

Sander

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5760
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2008, 21:59:59 »
Dick,

Bekend probleem met name in wisselstraten. Oplossing kan zijn plastic puko wegvijlen, gaatje boren  en op die plek een kleine messing nagel zetten met bolkopje. Aan de nagel aan de onderkant een draadje solderen voor de baanspanning.

Sander en Klaas,

Onbegrijpelijke constructie van meneer M*. Als je de wissel bekijkt vanaf de onderzijde had er gemakkelijk een echte puko kunnen zitten (voor zover je puko's "echt" mag noemen). ;D

Mvrgr.,Ben.

ucsdcom

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2008, 00:08:47 »
Inderdaad apart die plastic middenpunten. Was het hart van de railstaven van de kruising nu van metaal geweest en niet van kunstof dan hadden de kunstof pukko's nog kunnen dienen om de sleper zo te geleiden dat kortsluiting met de spoorstaven voorkomen wordt.  In dit geval zijn de spoorstaven van kunstof, dus is dit niet van toepassing. Of komt het misschien door ervaringen met andere rail onderdelen:

bij een eerste model slanke K-rail wissel haperden bij mij namelijk enkele loks, bij controle van de wissel bleek de spoorstaaf ingebrand te zijn ter hoogte van het punt waar de sleper de spoorstaaf theoretisch zou kunnen raken. In de praktijk bleek de spoorstaaf dus ook echt geraakt te worden. Normaalgesproken was de spoorstaaf in dat deel stroomloos. Omdat ik met 2 rail en 3 rail door elkaar heen reed had ik deze isolatie echter opgeheven zodat mijn Fleischmann en Lima loks ook gewoon doorreden ter hoogte van de isolatie. Mijn Märklin loks maakten daar nu echter contact met de slepers.

Hierdoor heb ik ervaren hoe nauw alles luistert bij wissels. Märklin wilde blijkbaar de puntcontacten zo laag mogelijk houden en offerde daar stukken rails voor op die zij stroomloos maakten. De railstaven werken daar als geleider van de sleper (in de hierboven genoemde kruising is het kunstof spoorstaaf). Misschien wilde Märklin juist de slepers goed geleiden, zonder sluiting. Kunstof pukko's staan volgens mij ook nog eens gedraaid ten opzichte van andere pukko's. Misschien is het wel lastig dit in de productie te realiseren met de metalen pukko's. Oplossing kunstof puko's. Later kunnen bijvoorbeeld alsnog de metalen spoorstaven zijn geneuveld in het ontwerp. Is dat aannemelijk?

In je oplossing werkt het al goed als je de kunstof pukkel van je kruiswissel overbrugt. Kortom: daar zit het contactprobleem, niet in de vaste kruising. Mij lijkt die afwijkende kunstof pukko eerder te zorgen dat de sleper geen sluiting kan maken met de wisseltongen. Wel geleiding, geen spanningsoverdracht. Kan dat?
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2008, 00:13:22 door ucsdcom »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2008, 15:10:19 »
Mij lijkt die afwijkende kunstof pukko eerder te zorgen dat de sleper geen sluiting kan maken met de wisseltongen. Wel geleiding, geen spanningsoverdracht. Kan dat?
Volgens mij is dat een verkeerde gedachtengang. Het probleem was juist dat de sleper het contact verliest. Dus of er nou wel of niet kunststof pukkels staan, de sleper moet ten allen tijde minstens 1 metalen puko aanraken, dus de sleper houdt altijd spanning. Een kortsluiting met een spoorstaaf of een tong kun je inderdaad voorkomen door de sleper over plastic puko's te laten lopen, maar ja, dan stopt die loc ook. Dus die kunststof puko is geen oplossing voor een probleem, hij is de oorzaak van een probleem.