Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 01:25:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:58
Doornvliet door Robkop
20 July 2024, 23:21:20
Gebruikt iemand de photon workshop slicer van anycubic? door MOVisser
20 July 2024, 23:05:40
Raadplaatje door Benelux795
20 July 2024, 22:55:29
PB Models DH1 hapert/valt stil in één richting door Ronald Halma
20 July 2024, 22:54:25
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door Ronald Halma
20 July 2024, 22:47:08
Ik loop vast, maar er zit beweging in door Bahn-AG
20 July 2024, 22:42:23
functie decoder door NS 1607
20 July 2024, 22:39:26
Mafen NS sein met cijferbak - aansturing door MarkSpoor
20 July 2024, 22:30:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
20 July 2024, 22:24:02
Etra ketelwagen door ES44C4
20 July 2024, 22:22:18
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
20 July 2024, 22:15:57
23/25 juli Venice Simplon-Oriënt-Express door Thom
20 July 2024, 21:58:32
Koninklijke trein met pensioen door Thom
20 July 2024, 21:53:21
19 Toen door Willem1951
20 July 2024, 21:09:06
Verf aanschaffen modelbouw door defender
20 July 2024, 20:49:37
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
20 July 2024, 19:51:52
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
20 July 2024, 19:33:43
PIKO 52462 NS2000 geluid door erbink
20 July 2024, 18:37:15
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
20 July 2024, 17:03:29
Overstap naar HTM? door Jeronimos
20 July 2024, 16:14:34
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 July 2024, 16:04:29
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door Reinout van Rees
20 July 2024, 15:55:46
VERPLAATST: Ronald is een Tester! door Reinout van Rees
20 July 2024, 15:51:11
NS-6000 in Spoor-1 door Stefan88
20 July 2024, 14:46:58
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961 door spoorfan
20 July 2024, 13:56:50
Al mijn goede ideeën... door bask185
20 July 2024, 13:44:20
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Stefan88
20 July 2024, 11:55:23
Onshape cursus door Henk de Vlaam
20 July 2024, 11:39:32

Auteur Topic: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)  (gelezen 11452 keer)

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Gepost op: 27 February 2014, 00:54:03 »
Beste Modelspoorders,

Voor diegenen die mij nog niet kennen; Ik ben Stefan en 22 winters jong. Na een jaar of 6 geleden ge-experimenteert te hebben met de techniek of liever gezegd de hobby verwaarloosd te hebben i.v.m. school, jeugdliefde(s), vrienden en bijbaan ben is het sinds oktober vorig jaar weer gaan kriebelen. Zal wel aan de leeftijd liggen nu ik eigenlijk echt volwassen ben ;D. Verder heb ik ook meer tijd beschikbaar aangezien ik nu alleen nog maar stage loop en m'n diploma in Juli kan/zal verkrijgen. Maar goed terug op het onderwerp, ik heb mijn oude rails behouden en hetgeen waar ik toen aan begonnen was, de bouw van een Duitse baan afgebroken. Ik rij overigens met Minitrix (qua rails en 3 locs) en ben daar tevreden over. In Anyrail heb ik de afgelopen twee maanden een plan gemaakt en ben vervolgens naar tevredenheid naar de modelbouwwinkel te Oegstgeest gegaan om de ontbrekende rails bij te kopen. Natuurlijk hadden ze niet alles op voorraad dus ik kon verschillende dingen doen; wachten en bestellen, via internet gelijk bulk moeten kopen, 2e hands via marktplaats maar heb uiteindelijk gekozen om Rail2014 af te wachten aangezien dat tegen die tijd aanstaande was. Nou ik ben blij met die keuze want heb vorig weekend alles compleet kunnen maken. Inmiddels is de baan uitgelegd ( op de grondplaat had ik nog van de oude baan en daarbij heb ik een stukje toegevoegd ) en is deze getest op ontsporing. Gelukkig doorstond deze de test  :D. Nu komt de rails op een houten bedding die ik als volgt ga maken. De baan ligt momenteel op een enorm vel papier. Via een potlood bevestigd aan een wagon zal ik de baan rond gaan om zo een mal te verkrijgen. Deze ga ik dan uitzagen en vervolgens leggen. Voor de rest sta ik nog aan het begin dus vandaar dat ik dit draadje ben gestart.

Even wat over de baan. Hoe ben ik op de naam gekomen? Ik weet het niet zo goed. Uiteindelijk heb ik naar rivieren gekeken om vanuit daar een naam de formuleren. Uiteindelijk kwam ik bij de IJssel uit (die ik nog ken van vroeger, klinkt alsof ik al zo oud ben  ;D) maar goed naar wat knutselwerk kwam ik uit op IJssel, IJsselveen, IJssem, IJssen en het werd ten slotte Eijssen met een E voor de IJ, gewoon om dat ik dat mooi vindt staan. En nu begint het hoe gaat het eruit zien. Ik neem het oude station Karlsberg over van mijn oude verzameling gebouwen en ga deze omdopen tot station Eijssen waarbij ik zeer waarschijnlijk ook wat uiterlijke kenmerken (voornamelijk) kleur ga veranderen. De perron's ga ik denk zelf maken en over een loopbrug ben ik nog niet helemaal uit (heb nog wel een oude staan). Verder komt er een polder gedeelte, je verwacht het niet. En daarop komen wat vrijstaande huisjes, boerderij en een Hollandse molen. In de richting van het station komen nog wat grotere huisjes en verder is er nog een gedeelte voor kleine industrie. Ik heb nog een houtzagerij van Faller en zal deze gebruiken op mijn baan (wellicht dat ik er wel een ander bedrijf van maak). En de rest dat is wegen, bomen en iets van een riviertje welke ik nog in moet delen. Deze zal waarschijnlijk in het poldergebied gaan stromen. Wat gaat er rijden. Nou ik heb twee locs (Minitrix) die in NL toepasbaar zijn namelijk de 6464 en een BR232 beide van Railion. Daarnaast ben ik sinds eind December de trotse bezitter van een Mat54 hondekop (Piko) oftwel de NS zal niet gaan ontbreken op deze baan. Zal nog wel een klus worden leuk materieel (vooral hedendaags zeg maar periode IV en V) te vinden in N-scale. Maar ja zoeken is ook een uitdaging  ;D.

Hieronder een plaatje van het baanplan en van de week zal er meer volgen. Oh ja bijna vergeten. M'n oude meuk was analoog maar ik ga met de tijd mee natuurlijk en heb besloten digitaal te gaan. Ik heb drie locs op te bouwen en weet voor 95% zeker dat ik voor een Multimaus ga aangezien ik m'n wissels e.d. wel met de hand wil blijven schakelen en dit systeem niet al te prijzig is en makkelijk de handelen schijnt te zijn volgens velen. Ook ben ik niet van plan via de PC te rijden dus binnenkort ga ik kijken of ik een Multimaus en decoders kan scoren.

Vragen, opmerkingen, suggesties, klachten of complimenten ik hoor het allemaal graag  (y).

M.v.g. SteeF

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
« Reactie #1 Gepost op: 04 April 2014, 00:13:28 »
Beste Modelspoorders,

In de maand Maart heb ik het baanplan uitgelegd en heb ik mijn treinen erop getest (voor eventuele knelpunten). Dit is allemaal goed verlopen. De bedding welke onder de rails komt te liggen is inmiddels ook uitgezaagd en kan binnenkort verlijmd worden. Omdat ik op digitaal overga heb ik ook eindelijk mijn besturing gekocht bij deTombe in Oegstgeest (zie foto hieronder)

Deze moet ik dus ook gaan aansluiten binnenkort. Aangezien het praktisch is om gelijk alle bedrading eerst aan te gaan leggen i.p.v. tussentijds tijdens de bouw van de scenery ga ik dat dan ook maar doen. Zal ellende voorkomen denk ik. Aangezien ik weet waar mijn wissels liggen moet dit verder geen problemen opleveren, hoewel ik nog wel even wat seinen moet inplannen. Maar alles op zijn tijd aangezien het de laatste maanden wat drukker is als normaal i.v.m. afstuderen.

Verder heb ik nog wat bouwpakketten liggen van o.a. Hollandse huisjes, een molen en een spoorbrug (staan nog niet vermeld in het bovenstaande baanplan). Dit was de update over maart, nu maar is kijken hoe lang het gaat duren voordat alle electra gelegd is.

M.v.g. Stefan

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #2 Gepost op: 04 April 2014, 01:20:58 »
Hoi,

Leuke start zo. En de multimouse is een prima ding. Bedrading alvast goed leggen is altijd handig.

En succes met afstuderen.

Groet,
Chris

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2015, 23:08:23 »
Update na lange tijd
--------------------------

Hallo allemaal,

Na een lange stilte heb ik eindelijk weer wat te melden in dit draadje. En ja jullie kennen de gebruikelijke argumenten wel over het feit waarom er een tijd niks is gedaan aan een project dus die zal ik jullie maar besparen  ;D. Want wat veel belangrijker is/zijn natuurlijk de vorderingen. Het eerdere baanplan is iets aangepast n.a.v. het daadwerkelijk in elkaar zetten van de baan. Het vernieuwde baanplan kunt u hieronder vinden.

Baanplan gemaakt in Anyrail®

Wat is er aangepast? Ik heb het voor het gemak even omcirkelt. Bij 1 is er niet zo gek veel veranderd alleen liggen de rails in een iets andere hoek. Bij 2 heb ik echter het spooremplacement zodanig aangepast dat de eerste twee sporen verlengd zijn en de laatste twee iets verkort. Daarnaast liggen de laatste twee sporen iets verder van het eerste paar af. Waarom heb ik dit gedaan? Ten 1e om langere treinen kwijt te kunnen en ten 2e omdat ik een viertal optelsporen iets wat saai vind. Over de eerste twee sporen (lange sporen) wil ik namelijk een loods gaan maken zodat er een treinenwerkplaats wordt gecreëerd voor het onderhoud van de reizigerstreinen.

Tenslotte heb ik in de tijd van mei tot december het oude ovaaltje afgebroken en de ondergrond gemaakt en vervolgens de rails gelegd. Dan ben ik nog op Houten geweest in November om voor een goede prijs aan wisselaandrijvingen te komen (is gelukt  :)). Deze liggen nu in de bedding gevreesd zodat ze straks niet meer zichtbaar zijn. En nu ga ik een dezer dagen toch eindelijk een keer een start maken met de bedrading (die Multimaus ligt ook maar niks te doen sinds april  :-X). Ik zal binnenkort nog even wat foto's nemen van de baan zoals die er nu bijligt.

« Laatst bewerkt op: 04 January 2015, 23:12:14 door SteeF_NS92 »

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2015, 20:14:08 »
De eerste foto's

Hier is de eerder genoemde update van hoe de baan er nu bij ligt in fotovorm.

De baan ligt er nog kaal bij op een loc depotje na. Rechts bij de uitgezaagde stukken worden spoorbruggen gebouwd en links van de baan komt het station te liggen. Bovenin is dan nog een klein opstelspoor gesitueerd waarbij ik van plan ben er twee te overdekken en hiervan een werkplaats te maken.

De wisselaandrijvingen of wisselkasten heb ik bijna allemaal in de baan zelf verwerkt zodat daar straks niks meer van te zien is. Mochten ze echt kapot gaan dan hoef ik niet te gaan zagen aangezien ik nog wat ruimte speling heb en ze er dan uit kan wippen en vervangen. Wel zal er dan even opnieuw moeten worden geballast.

Wat zijn de vervolgstappen? Op dit moment ben ik bezig met het bepalen van de punten waar de baan zijn voeding zal krijgen en waar deze voeding weer verbonden is met de ringleiding. Daarnaast ga ik alle wisselaandrijvingen aansluiten en alles testen met treinen erbij. Er is dus voorlopig nog veel technisch werk te verrichten. Wel wil ik deze bovengenoemde punten eerst voltooid hebben voordat ik met een deel scenery wil starten.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 20:23:16 door SteeF_NS92 »

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2015, 14:59:32 »
Vraag m.b.t. de rijrichting

Nu mijn baan in elkaar staat en de bedrading gelegd gaat worden kwam ik toch een situatie tegen die wellicht een probleem kan gaan geven. Ik heb een dubbelspoorig traject waarbij op sommige punten de sporen met elkaar verbonden zijn. Bij een analoge baan zou dit problemen geven indien ik de treinen twee kanten op zou willen laten rijden met behulp van 1 trafo. Dan krijg je namelijk een soort keerlusprobleem. Nu heb ik natuurlijk geen analoge baan maar een digitale waarbij de locs afzonderlijk van elkaar gestuurd kunnen worden. Is hiermee dan ook gelijk het bovenstaande probleem verholpen? Want dat is mij nog niet helemaal duidelijk, ook omdat dit geen echte klassieke keerlus is. Bij digitaal heb je natuurlijk ook 2 draden (voor beide spoorstaven 1) en deze zal ik overal hetzelfde aansluiten.

In de illustratie hieronder staat schematisch weergegeven wat ik bedoel.

In het gedeelte met de groene cirkel is te zien hoe de bedrading over de sporen loopt. In het rode vak is het boven gestelde probleem uitgetekend. De blauwe en groene pijl indiceren de trajectrijrichting. De oranje pijl is de van baan veranderende trein

« Laatst bewerkt op: 17 January 2015, 15:01:23 door SteeF_NS92 »

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2015, 19:06:35 »
Als je bedrading zo is aangesloten als in de groene cirkel dan heb je geen probleem en al helemaal geen keerlus :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2015, 21:40:07 »
Bedankt voor je reactie Peter. Ja dat dacht ik al maar wilde toch nog even de confirmatie want ja het is toch kostbaar spul. Als ik de draden aan de andere kant had omgedraaid zoals je bij analoog zou doen dan had het wel een probleem geworden. 

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #8 Gepost op: 18 January 2015, 09:13:15 »
Als je het verkeerd aansluit maar wel voldoende aansluitpunten op de baan hebt en je bedrading is dik genoeg, dan zal je transformator onmiddellijk uitschakelen vanwege kortsluiting.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 March 2015, 21:21:20 »
De aorta van de modelbaan

De ringleiding. Een werkje waar ik niet echt heel warm voor loop maar het moet toch gebeuren anders gaat er niks rijden. Vandaag toch eindelijk begonnen. Wat hebben we nodig? Allereerst draad (maten 2,5mm en 0,10mm), kroonstenen, schroeven, gereedschap en radio Veronica  ;D

Hele berg zooi om de klus te klaren

Ik gebruik voor de ringleiding een lekker dikke 2,5mm draad uit de Bouwmarkt waarmee ik een niet gesloten ring maak welke op 6 strategische punten onder de baan onderbroken worden door een kroonsteen. Vanuit deze kroonstenen gaat een draadje naar de naastgelegen kroonsteen waaruit ik een bundel draden naar de rails toe trek. Dit zelfde systeem pas ik toe voor alle andere voedingen zoals de wissel en sein voeding (wel met aparte leiding aangezien ik deze op m'n oude analoge trafo gooi).

Het systeem, schematisch weergegeven

Vandaag al het een en ander in elkaar geschroefd en morgen weer verder met klussen. Als het goed is komt er morgen ook een pakketje lokdecoders en een ABC systeem binnen uit Duitsland  :D.

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2015, 22:22:19 »
Vraag: Aantal aansluitingen (voeding) op het spoor

Nu de voedingsleiding (CVL) zo goed als klaar is wordt het tijd deze te gaan verbinden met de rails. Ik ben weer in de materie gedoken en kwam eigenlijk niet verder als beter teveel draden dan te weinig. Nu is mijn baan niet al te groot en nu is mijn vraag eigenlijk hoeveel aansluitpunten voldoende zouden zijn. Is het aan te raden een draad aan de rail te solderen om een X aantal cm/m? Of zeggen jullie na elke wissel? Met analoge spanning voldeed de baan eigenlijk met 4 voedingspunten op de baan (in de hoeken) maar heb inmiddels ook bedacht het station extra te voeden evenals het industriespoortje.

Ik heb in de CVL vier aansluit punten gemaakt op strategische plekken onder de tafel waaruit ik draden kan toevoegen naar de baan toe. In de onderstaande illustratie heb ik mijn huidige aansluitingen weergeven. Is dit voldoende zo of hebben jullie de ervaring dat er beter nog meer draden toegevoegd moeten worden?

Vanuit de aansluitpunten in de CVL (bruin blok) worden er voedingen naar de rails gevoerd (rode blokken). Het blauwe vak wordt bestuurd door een BM2 module van Lenz dus deze wordt vanuit deze module gevoed.

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #11 Gepost op: 08 March 2015, 08:42:10 »
Ruim voldoende mits de bedrading dik genoeg is. Als je alles met 0,25mm of kleiner aansluit kan het alsnog lastig worden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 March 2015, 20:40:20 »
Bedankt voor je reactie Peter. Nou de ringleiding zelf is van een dikke draad uit de bouwmarkt gemaakt (2,5mm) en vandaaruit gaan (schakel)draadjes van 0,14 naar de baan toe (welke ik ook voor analoog gebruikte). Zo staat het eigenlijk ook in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding). Dit zal vanaf de ringleiding hoogstens een afstand van 20cm worden naar de rails. De baan is niet enorm groot en er zullen ook niet meer dan 2 a 3 locs tegelijk in bedrijf zijn.

« Laatst bewerkt op: 08 March 2015, 20:48:04 door SteeF_NS92. Reden: Toevoeging »

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #13 Gepost op: 08 March 2015, 21:54:46 »
Dan is wat je hebt getekend ruim voldoende.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 November 2015, 18:55:38 »
Hervatting

Na een bouwstop van een half jaar ben ik weer langzaam begonnen met de treinbaan. In de tussentijd vrijwel niks meer gedaan vanwege o.a. het mooie weer in het voor tot najaar waarin ik een andere hobby uit m'n jeugd weer heb aangeboord, namelijk vissen 8). Nu het weer onstuimiger wordt en de vissen niet meer willen bijten worden de werkzaamheden aan de baan weer hervat. Ik was gebleven bij de ringleiding en deze hangt er intussen onder. Verder heb ik nog twee tappunten geïnstalleerd (zie foto) waarmee ik de wissels en toekomstige seinen van voeding kan voorzien. Ik heb gekozen voor een stekkersysteem zodat bij eventuele defecten het hele zaakje makkelijk vervangen kan worden en ik makkelijk latere accessoires kan aansluiten. Wel moeten de draden om de apparatuur te schakelen wel doorgetrokken worden. De komende weken zullen daarom in het teken staan van het verlengen van de draden en het solderen van de railvoeding. Dan kan er eindelijk weer gereden worden :D.

Voedingstappunten d.m.v. stekkers

Jeetje heb zolang al niks meer gepost dat ik niet eens meer wist hoe ik een plaatje moest uploaden ::).