Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwbouw container overslag terminal door NS1220
Vandaag om 11:05:01
Starten met digitaal rijden door HansKarel
Vandaag om 10:57:41
AVT geluidsmodule koppelen met loconet: hoe? door powerwork
Vandaag om 10:52:22
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 10:49:07
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door dpring
Vandaag om 10:43:46
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:27:18
H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel door Nederlaantje
Vandaag om 10:23:35
DR4024 servo decoder kapot? door JohnT
Vandaag om 10:22:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 10:04:52
BNLS-module: "De Kolk" door Basmans
Vandaag om 10:02:50
Bramsburg door Debvd
Vandaag om 09:49:07
B-Models Sggmrss90 MAERSK Koelcontainer: in welke trein in te zetten? door Daan!
Vandaag om 09:48:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:44:16
Welke modellen staan bij jou boven aan je verlanglijstje (v.h. Neurenberg 2016) door Corné81
Vandaag om 09:43:13
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Marco EB
Vandaag om 09:32:53
Leuk Amerikaans baantje door ruudns
Vandaag om 09:31:27
Rijtuigen spoorwegbouwbedrijf. 2 kleurig in 1955 door Jeff
Vandaag om 09:15:26
EifelBurgenBahn door HIJ
Vandaag om 09:12:15
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 09:03:08
Nummerplaat stoomlocomotief NS 4700 vragen... door Rick
Vandaag om 07:49:15
Line-up foto's van modellen door Mark1979
Vandaag om 06:58:54
19 Toen door Rondje_HO
Vandaag om 00:26:36
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door b+j
13 december 2017, 23:45:57
Rangeren met de Sik - 120x40 in H0 door Jes
13 december 2017, 23:16:25
Bouw Tagh0train Conducteurswagen CHD-Dg (spoor 0) door FritsT
13 december 2017, 23:06:15
3d Printen door jerrytrein
13 december 2017, 22:47:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
13 december 2017, 22:42:07
Modeltreinenbeurs Zutphen, 16-17 december, Zutphen door Martin Hornis
13 december 2017, 22:34:19
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Debvd
13 december 2017, 22:25:45
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000 door naoorlogsNS
13 december 2017, 22:23:45
  

Auteur Topic: Steinwalder Bähnle  (gelezen 54516 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #135 Gepost op: 27 juli 2013, 13:57:13 »
Steinwalder Bähnle   –   Deel 34


Inhoudsopgave

Zo bovenaan de tiende bladzijde is het wel gepast om eens chronologisch terug te kijken naar de avonturen in Steinwalde.
De [ 1 ] verwijst naar het eerste deel van het desbetreffende verhaal; de eventuele cijfers achter de titel naar de andere delen.



72   Treinen in de nacht.



73   Steinwalde van boven.



Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2013, 20:31:55 door Basilicum. Reden: link toegevoegd. »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #136 Gepost op: 28 juli 2013, 16:40:29 »
Steinwalder Bähnle   –   Deel 35


Baanplan 2013

Elk jaar wordt de rails van deze 2m-baan in het zomerseizoen in de tuin gelegd en verdwijnt daarna weer in dozen in afwachting van nieuwe plannen en avonturen. De reden hiervoor is de huidige indeling van de tuin, het woud. Deze staat het niet toe om de rails onbeperkt te laten liggen.


25 (herhaling)  Baanplan ‘Steinwalder Bähnle’ 2011.

Dit baanplan van heb ik aangepast. Betere omloopsporen en meer opstelmogelijkheden zijn hiervan de voordelen. Terwijl op de ‘ovaal’ een trein onbeperkt kilometers kan maken, wordt op de ‘spiraal’ gependeld en gerangeerd. De overloopwissels rechts op de tekening zijn vervallen. Deze bleken niet nodig te zijn.


74   Baanplan ‘Steinwalder Bähnle’ 2013.

Het kopstation Steinwalde – bovenin de tekening – heeft het paar overloopwissels moeten inleveren. Deze werden maar zeer sporadisch gebruikt. Als locomotief A een trein naar dat station heeft gebracht, zal locomotief B de trein weer terugbrengen.


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #137 Gepost op: 31 juli 2013, 20:30:57 »
Steinwalder Bähnle   –   Deel 36


Grillen van het woud – 2

Na de onweersbui koppelt Torsten op het SUSAG-terrein een rijtje kiplorries aan om deze naar Eckheim te brengen. Dat gaat allemaal zonder problemen, totdat hij onderweg een paar takken tegenkomt die door de regen lager zijn gaan hangen. Normaal kan hij er wel onderdoor, maar nu hangen ze toch echt niet hoog genoeg.


75   Ja, wat is dat nou?

Torsten stapt uit en trekt aan een bloem. Grote druppels regenwater komen van de takken en bloemen naar beneden. Eentje valt precies op zijn mouw. ‘&$%@#,’ moppert Torsten schuddend met zijn arm. ‘Mijn hele arm nat. Brrr.’ Dat brengt hem op een idee. Hij klimt op de loc en laat de trein tegen de hortensia aanrijden. Dat levert een complete regenbui op en de tak komt iets omhoog. Torsten rijdt achteruit om het nog eens te proberen. Na een derde keer is de ruimte tussen tak en spoor voldoende om door te rijden. ‘Daar moeten we toch iets aan doen,’ bromt Torsten als hij verder rijdt, ‘want Stainz kan er nog steeds niet langs.’


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #138 Gepost op: 13 augustus 2013, 19:32:56 »
Steinwalder Bähnle   –   Deel 37


Zandtransport – 1

Het sporenplan van Bahnhof Dönsdorf-Eckheim zal aangepast worden. Hiervoor levert de Schaufle und Schwitzke Aktiengesellschaft zand, dat over de Steinwalder Schmallspurbahn wordt vervoert. Dit levert Torsten Ziegler weer een aantal leuke ritten op. Hij sukkelt met de Feldbahnloc en een zooitje kieplorries het spoor naar de SUSAG op.


76   Onderweg met lege lorries.

Na een paar honderd meter wordt de omgeving ruiger en stijgt het spoor lichtjes. Torsten geeft wat meer gas.


77   Het woud wordt donker…


78   … en donkerder.

Dan opent het woud zich weer. Verderop ligt een omloopspoor. Daar stopt de trein en wordt de loc afgekoppeld, zodat de loc kan omlopen. Als de machine over de wissel is gereden, stopt-ie en rijdt terug. Torsten springt van de nog rijdende loc en zet vlug de naderende wissel om. Als de loc er overheen is gereden, zet Torsten de wissel terug en rent achter zijn machine aan. Bij de wissel aan de andere kant van de trein wordt hetzelfde trucje  uitgevoerd. Nu kunnen de lorries het laadspoor opgeduwd worden.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2013, 20:58:14 door Basilicum. Reden: volgnummer toegevoegd. »

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
  • Het Winkeltje
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #139 Gepost op: 13 augustus 2013, 19:46:27 »
Leuk gedaan! Heb je dat zand over de bielzen heen gelegen
of is het spoor bielsloos? Blijft het spoor liggen? Vindt het heel mooi!

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 9281
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #140 Gepost op: 13 augustus 2013, 20:10:20 »
 (y) (y)
Vooral foto 78 vind ik prachtig.

Gr. Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #141 Gepost op: 13 augustus 2013, 20:32:23 »
Dank je wel. :)
Ik heb over de rails (zie foto 75) een laagje zand gestort. Dat is niet aanbevelenswaardig voor het materieel en het onkruid zal hierin welig tieren. Dit deel van het Steinwalder Bähnle ligt maar tijdelijk; het is speciaal voor deze fotoserie aangelegd.

Met vriendelijke groet,
Bas

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 3514
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #142 Gepost op: 13 augustus 2013, 20:39:20 »
weer mooie foto's
ze graven wat af daar ;)
is dit de nieuwe baan al

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #143 Gepost op: 13 augustus 2013, 20:57:35 »
De nieuwe baan ligt al een maand in de tuin. Het baanplan zie je op afbeelding 74. De sporen voor het zandtransportverhaal zijn extra en staan dus niet op deze tekening. 8)

Groet,
Bas

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 3514
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #144 Gepost op: 14 augustus 2013, 12:19:36 »
Blijvend of alleen voor deze foto's
Of een los transport naar een overslag(verhaal lijn)

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
  • Het Winkeltje
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #145 Gepost op: 14 augustus 2013, 12:59:51 »
Jerry, lees reactie 141 eens goed.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 3514
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #146 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:01:58 »
 8)oeps

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7335
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #147 Gepost op: 14 augustus 2013, 15:44:38 »
Gelukkig gaat het beter met de baanbouwers die de nieuwe baan moeten realiseren  ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #148 Gepost op: 14 augustus 2013, 18:56:27 »
Och... Eerst maar eens een beetje zand rijden. Beter: laten rijden. ;)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Steinwalder Bähnle
« Reactie #149 Gepost op: 14 augustus 2013, 18:57:03 »
Steinwalder Bähnle   –   Deel 38


Zandtransport – 2

Als de trein door Edo wordt volgeladen, komt Schwitze senior kijken. Hij geniet al jaren van zijn pensioen, maar kan het niet laten om een paar keer per week “zijn” zandgroeve te bezoeken.


79   Edo vult de lorries.

‘Tag, Torsten. Kom je weer een lading halen?’
‘Jawohl, Herr Schwitzke. In Eckheim gaat weer gebouwd worden. Hoe is het met uw been?’
‘Kan beter, al mag ik vandaag niet klagen. Volgens de dokter moet ik rust houden, maar het lukt me niet om de hele dag stil te zitten.’ De oude man knipoogt. ‘Dan ga ik liever de mannen hier een beetje op stang jagen.’
‘Haha! Dat zullen ze leuk vinden.’
Intussen heeft Edo de laatste lorrie gevuld. Hij drukt op de claxon en roept: ‘Torsten, kom je straks nog terug?’
‘Ja, ik rijd de hele dag heen en weer.’
‘Alles klar!’ Edo zwaait vrolijk en rijdt weg.



80   Herinneringen ophalen.

Torsten en de oude Schwitzke halen een oude herinnering op uit de tijd dat Edo nog een Edo’tje was.
‘Weet je nog, toen hij voor het eerst zelf een bulldozer mocht besturen?’
‘Haha! Jaaah, dat was een fiasco. Hij ging alle kanten op, behalve de goeie.’
Schwitzke maakt een waarderend gebaar. ‘Maar hij heeft het allemaal vlot onder de knie gekregen. Ik zou hem niet meer willen missen.’
‘Precies. Gouden kerel.’
De mannen praten nog wat, totdat Torsten op zijn loc klimt. ‘Ik ga weer naar Eckheim. Het beste, Herr Schwitze.’
‘Gute Fahrt, Torsten! Auf Wiedersehen.’
De loc begint te brommen. Nagekeken door de oude baas rijdt de Feldbahnzug weg.



Met vriendelijke groet,
Bas