Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vonken op booster overgang. door Gerke
Vandaag om 14:54:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:53:14
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door HIJ
Vandaag om 13:56:10
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Bob R.
Vandaag om 13:39:33
Roco 2019 door ex-DR V100
Vandaag om 13:33:27
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 13:10:02
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 11:52:29
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door ceuleer
Vandaag om 11:24:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:47:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag door Hans Reints
Vandaag om 10:39:30
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Martin Welberg
Vandaag om 10:12:43
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 10:06:22
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:38:34
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 09:17:39
BZN: Baan zonder naam in H0 door poftie
Vandaag om 08:42:17
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door gtw6016
Vandaag om 04:17:00
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 04:16:57
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Hoontje
17 juli 2019, 23:18:11
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
17 juli 2019, 23:04:58
Hoe krijg ik een strakke aluminium-look? door 1200blauw
17 juli 2019, 22:58:27
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Patrick Smout
17 juli 2019, 22:51:32
Albulabahn in H0m door arnout
17 juli 2019, 22:47:50
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel door Thom
17 juli 2019, 22:25:51
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door laurent
17 juli 2019, 22:14:13
Ets ontwerpen en tekenen door Marc tramt
17 juli 2019, 22:02:43
Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots door tuurtje
17 juli 2019, 21:51:11
ACME, website al even niet bereikbaar door gertjan_duivesteijn
17 juli 2019, 21:36:06
Artitec DE20, Kameel, gaat deze er komen? door Pauldg
17 juli 2019, 21:29:19
EifelBurgenBahn door Krokodil68
17 juli 2019, 21:24:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders  (gelezen 35379 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Gepost op: 07 februari 2008, 22:25:26 »
De NS 1300 van Rivarossi is, naar mijn mening althans, de mooiste en nog enigzins betaalbare 1:87-variant van deze krachtpatser. Rivarossi heeft slechts twee versies van de blauwe uitvoering uitgebracht: de 1308 zonder en de 1312 met NS-logo's. Wil men een andere uitvoering (turkoois, grijs/geel of geel/grijs) dan zal men dus zelf aan de slag moeten. Een turkooise is relatief makkelijk te maken, kwestie van overspuiten. De andere versies vergen wat meer arbeid, aangezien de sierstrips dienen te verdwijnen en bovendien heeft de geel/grijze uitvoering gewijzigde front- en sluitseinen.
Een 1200 is leuk, maar doe mij maar een 1300 en dus vond ik het nodig dat ik alle uitvoeringen moet bezitten, op basis van een Rivarossi :P. De oudste versie was zo klaar: een paar jaar terug spoot BvO een exemplaar voor mij turkooise. Daarna meteen in het diepe gesprongen en aan de geel/grijze, gemoderniseerde uitvoering begonnen. Eerst, uiteraard, het ding volledig demonteren. Met een mesje de sierstrips grof wegsnijden. Hier en daar schiet je dan wel eens een beetje uit of je steekt te diep, met putjes en krasjes in de kap tot gevolg. Gelukkig heeft iemand ooit eens plamuur uitgevonden. Daarna domweg met schuurpapier aan de slag totdat de kap glad is. De grote frontseinen dichtmaken, plamuren en schuren tot het mooi glad is. De handrail onder de cabineramen zit een fractie te hoog: net iets onder de bestaande gaatjes heb ik nieuwe geboord (de scheiding tussen geel en grijs zit tussen de handrail en de cabineramen, dus er moet enige ruimte zijn).
Tijdens de renovatie kregen de 1300 vier nieuwe toegangsdeuren, die rechthoekig zijn en gelijk liggen met de bakwand. De oude deuren zijn aan de bovenzijde afgerond en liggen iets verdiept. Na lang twijfelen heb ik toch maar besloten de deuren te vervangen. De oude werden dus uitgesneden en gaten in de kap werden zo strak mogelijk gevijld. Een simpel rechthoekig stukje styreen werd de nieuwe deur.
De front- en sluitseinbalk maakte ik van een klein stripje styreen, met in het midden het rooster van het 'konijnenhok' van een Roco 16/1700 (is in het echt precies hetzelfde rooster ;)). Die balk is met de hand echter niet mooi strak en symetrisch te krijgen en dus werd het reeds opgelijmde balkje weer van de kap gesloopt. Dit soort nauwkeurige onderdeeltjes kan je veel beter computergestuurd plotten en dus werd een zekere Gerco gecontacteerd ;D ;). Het derde frontsein heb ik gemaakt door een stukje styreen op maat te vijlen en i.t.t. de balk is dat wel mooi gelukt.

Op het eerste plaatje de kap nog met handgemaakte frontseinbalk, op het tweede plaatje zonder en 'met zonder' deuren.



Later meer.         
   

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2008, 22:54:36 »
Ben benieuwd wat het gaat worden Olaf. Dat de mooiste betaalbare NS 1300 door Rivarossi gemaakt werd is een feit:-) De front/sluitsein balk is volgens mij ook ooit door Philotrain gemaakt in witmetaal of messing. Heb ze in Houten wel eens zien liggen bij Jophispoor.

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2008, 23:06:23 »
Dat wordt vast wel mooi. Ben het geheel met jullie eens v.w.b. de mooist betaalbare 1300.

Waarom zijn de sluitlampen boven gewoon blijven zitten na de renovatie? In de nieuwe verlichtingsbalk zaten toch niet voor niets sluitlampen?
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2008, 23:11:38 »
Goeie vraag... Kostenbesparing?

Grtz, Marcel

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2008, 17:54:21 »
Dat wordt vast wel mooi. Ben het geheel met jullie eens v.w.b. de mooist betaalbare 1300.

Waarom zijn de sluitlampen boven gewoon blijven zitten na de renovatie? In de nieuwe verlichtingsbalk zaten toch niet voor niets sluitlampen?

Dat heb ik destijds bij NS afgedwongen, zodoende heb ik nu minder werk met mijn Rivarossi :P ;D
Serieus: ook geen idee. Men zal er het nut wel niet van ingezien hebben.

Marcel, ik heb ook een ombouwsetje liggen (met transfers van Wolters), volgens mij inderdaad gemaakt door Philotrain. Helaas bleek de balk te klein en het derde frontsein was een simpel buisje en dat is natuurlijk nep.   

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 747
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #5 Gepost op: 08 februari 2008, 19:42:54 »
Wow, ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat! Het ziet er nu al goed uit, dus dat belooft wat (even wat extra druk op de schouders van Olaf... ;) ).

Succes!

Bart

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2008, 16:43:29 »
Schopje. Een halfjaar verder zijn er de nodige vorderingen gemaakt en is het project nog iets uitgebreid. Naast de gewone gerenoveerde komt er ook nog de éénbenige 1313 bij (heeft iemand toevallig een goede foto van het stadswapen van Uitgeest?). Naast de stroomafnemers had de 1313, samen met nog enkele 1300'en, wat grotere nummers op de cabines.
Net als i.r.l. heb ik de beide gerenoveerde 1300'en van nieuwe rechthoekige deuren voorzien, best een secuur klusje want het moet natuurlijk wel allemaal netjes recht en haaks uitgevijld worden.
   

Daarnaast zijn er nog drie 1300'en in ombouw:


Van boven naar beneden: 2x gerenoveerd, grijs/geel, de echte kennert ziet al wat dat ding waar de NS-logo's nog opzitten moet worden en tenslotte een gewone blauwe.

De frontseinen van de gerenoveerden ben ik nog niet helemaal uit. Na eerder enthousiasme over de dikke 3e pit in het eerste bericht van dit draadje, heb ik nu twijfels over de 'strakheid' ervan. Gaan we nog eens over nadenken :-| 

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7407
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2008, 16:52:28 »
Voor de Uitgeesterse 1313 zou ik hier hier eens vragen
Vr. groeten,
Bob

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2008, 16:54:17 »
Dat wordt dus de 1307, die had geen sierstrips op de cabinedeuren zitten......

Grtz, Marcel

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2008, 16:56:16 »
Ik zal ff kijken voor een plaatje van het stadswapen, ik heb van elke 1300 close-ups daarvan.

Grtz, Marcel

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2008, 17:09:19 »
Marcel is een echte kennert ;D
Zou mooi zijn als je een plaatje van het wapen hebt Marcel. Op de site die Bob hierboven linkt staat het wapen (denk ik) ook afgebeeld, alleen doen de plaatjes het bij mij niet ???

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2008, 18:03:16 »
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2008, 19:44:10 »
Voor het geval je niets meer te doen hebt ;D (en je bent weer even van de straat)

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2008, 20:47:58 »
ik mocht eens brodeloos worden na de krokettenkarren...

(indrukwekkend stapeltje)
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2470
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2008, 21:02:21 »
Zeg dat wel! Ben ik even blij dat ik verschillende projecten doe! Lijst wel massaproductie!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom