Google+
Doel:€250.00
Donaties:€103.95

Per saldo:€-146.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-04-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160 door HansQ
Vandaag om 13:32:50
EifelBurgenBahn door Rondje_HO
Vandaag om 13:30:38
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 13:30:06
Eén en één is één door Gert Arkema
Vandaag om 12:57:17
BNLS-module: "Grasland" door Mitchell
Vandaag om 12:56:24
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Milocomarty
Vandaag om 12:52:06
Kleine rondjes - grote rondjes door Johnnytrein
Vandaag om 11:30:50
Langdorf (h0 : 340 x 100) door wimk
Vandaag om 11:14:42
Rocky Rail- NS Plan U door AdLoc
Vandaag om 10:43:48
Rijden van een trein door de Shadows? door Sobat Kras
Vandaag om 10:41:36
Schragenhave (1:45) door nighttrain1
Vandaag om 10:29:40
Bouwdozen en verf, fabrikanten: graag kleurnrs. op doos vermelden? door Floris Dilz
Vandaag om 10:28:46
Digitaliseren Fleischmann draaischijf door Timo
Vandaag om 10:08:06
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door rotaspeed
Vandaag om 10:07:28
Aanrijding Deurne door André82
Vandaag om 09:47:17
Nederlandse stads- en streekbussen in model door MOVisser
Vandaag om 09:32:12
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Sobat Kras
Vandaag om 09:07:05
Rosestraat in 0m/0, bouwdraadje door Marc tramt
Vandaag om 08:42:07
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door JKER
Vandaag om 07:34:36
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 01:05:19
Ombouw-Renovatie SS 862 door roadster36
25 april 2017, 23:47:23
Nieuw baanplan ''Nog geen naam'' door jandcargo
25 april 2017, 23:37:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
25 april 2017, 23:35:27
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
25 april 2017, 23:26:45
Without automatisch door Klaas Zondervan
25 april 2017, 23:09:11
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
25 april 2017, 22:59:36
Kaal maken modellen voor overspuiten door Menno
25 april 2017, 21:27:29
BNLS Baanbreker - Zelf bouwen. door Marij Stoffels
25 april 2017, 21:26:19
Bröckenbahn door Frank 123
25 april 2017, 21:19:00
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Falkenberg
25 april 2017, 20:58:59
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan  (gelezen 1543 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Kortsluiting op de baan
« Gepost op: 21 april 2017, 18:06:16 »
Ik rijd digitaal en nu heb ik een probleem bij het in - en uitrijden van mijn station.
Rechts op de tekening zijn de stationsporen deze zijn beide kanten op te berijden.
Binnenkomen gaat via de bovenste en het vertrek gaat via de onderste en is tevens een keerlus.
Ik heb een plus teken aan de bovenkant.
Nu ontstaat er kortsluiting in het wisselgedeelte als ik de plus op dezelfde manier aansluit als de stationsporen.
Ik moet het aansluiten, want anders staat er geen rijstroom op het wisselgedeelte.

Wie helpt mij?

Ik heb een tekening bijgevoegd.

Johan Hut

[/url
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 23:08:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2008
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2017, 18:46:31 »
Je hebt een keerlus probleem als ik je beschrijving goed begrijp.  ;D
Daar bestaat enkele keerlusschakelingen  voor. Zoek maar eens in dit forum en de encyclopedie.
Peter
Interesse in grootbedrijf NS 1924-heden .
Heb  0 baan  met NS  stoomlok 2100, eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan bestaat uit een kopstation met een kruisingsstation in een ovaal .Er zijn werkende lichtseinen

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2017, 18:50:01 »
links en rechts van je station in het bovenste of onderste spoor moet je een spoorlengte aanhouden van je langste trein en deze beide sporen voorzien van een keerlusmodule. Daarmee is je probleem verholpen.

vr. groet,
Wiebe

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2017, 20:23:58 »
Ik doe het baanplan erbij.



Het onderste vertrekspoor gaat een schaduwstation in en loopt rond en komt als bovenste spoor links wee het station binnen.
Ik heb in het vertrek spoor een keerlus zitten van Rosoft en heb nogmaals nagekeken of de treinlengtes goed zijn.
Deze zijn conform hetgeen aangegeven wordt.

Er ontstaat kortsluiting op het moment dat ik de rails wil aansluiten tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 21:27:31 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2017, 21:10:08 »
Als ik het goed zie is het in feite een een hondebot met twee (!) keerlussen, dus heb je nog een keerlusmodule nodig.

Groeten,
Bert

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2017, 21:13:04 »
Lees mijn advies.

Wiebe

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2017, 21:21:40 »
Wiebe en Bert

Ik heb het alleen over de linkerkant.
De loc vertrekt aan die kant en komt via het schaduwstation ook weer aan dezelfde kant binnen.
Het onderste gaat de spiraal in en hierin zit de keerlus.

Rechts van het station zit ook een keerlus. hier vertrekt de trein en komt ook weer via een ander schaduwstation aan de zelfde kant binnen.

Dus het is niet zo dat de loc naar links vanuit het station vertrekt en aan de rechter kant terug komt.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13476
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2017, 21:29:23 »
Inderdaad, zo simpel is het . Trein vertrekt links en komt ook weer links binnen: keerlus.
Trein vertrekt rechts en komt ook weer rechts binnen: nog een keerlus.
Keerlus + keerlus = 2 keerlussen. ;D
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2017, 22:43:08 »
Al dat gedoe steeds met keerlussen, ik zou ze niet eens willen op mijn modelbaan!
Gewoon vanwege het simpele feit dat als een trein in werkelijkheid ergens naartoe rijdt en hij keert daarvan terug, dan staat het materieel nog steeds in dezelfde stand en niet 180° gedraaid  :P  ;)  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 22:48:00 door VictorPM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13476
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2017, 23:05:58 »
Victor, ik bouw ook nooit keerlussen. Mijn stelling is: de beste keerlus is geen keerlus. Maar sommige mensen hebben andere ideeën over de opbouw van hun spoorbaan en gelukkig is daar dan een oplossing voor. Kennelijk zijn er heel veel mensen die een keerlus in hun baan hebben, anders zou het voor fabrikanten commercieel niet interessant zijn om keerlusmodules te maken.
Er zijn ook mensen (zoals ik) die hun baan in een rondje leggen, en dat is ook niet realistisch.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Milocomarty

  • Offline Offline
  • Berichten: 7164
  • Team Mitropa FNDL / OntraX!
    • Team Mitropa
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2017, 23:12:58 »


http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=376808&nseq=1

Keerlussen zijn echt wel prototypisch  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 april 2017, 01:02:39 door Milocomarty »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2017, 23:22:43 »
OK ik snap wel waarom mensen keerlussen gebruiken, veroordeel ze ook niet... ik wilde mijn eigen idee erover gewoon even kwijt als losse opmerking tussendoor :)
Ik zal er in een eigen topic nog wel een keer over beginnen, met mijn laatste grote modelbaan die ik had (1986-1992) als voorbeeld, die ben ik bezig in Anyrail te reconstrueren.
Ik zal dit topic van Johan niet verder vervuilen :)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2017, 10:30:18 »
Heren,

allen dank voor de reactie's.
Heb alle rijstroomverbindingen losgemaakt en opnieuw verbonden en wat schetst mijn verbazing, geen kortsluiting meer.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13476
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2017, 10:56:52 »
Dat is inderdaad verbazingwekkend. En wat gebeurt er als je gaat rijden, en dan met name over de kruisingen aan de ingangen van het station?
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2017, 11:01:38 »
Klaas,

Dat gaat prima.
Heb een aansluiting gemaakt tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan