Google+
Doel:€250.00
Donaties:€52.79

Per saldo:€-197.21

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-03-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS neemt afscheid van de Hoekselijn en de laatste Boottrein Asd--HvH vv door Thom
Vandaag om 00:40:36
Treinspotten Zwitserland vakantie 2017 door T.Spat
Vandaag om 00:33:58
Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"! door 72sonett
Vandaag om 00:32:52
Filmpje Sprinter Nieuwe Generatie door Hendrik Jan
Vandaag om 00:21:50
Midland Industriebaan met loskade in HO. door NS264
Vandaag om 00:02:30
ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg door T.Spat
22 maart 2017, 23:58:08
Transportmuseum Lelystad door Thom
22 maart 2017, 23:57:25
Fleischmann Twin Center door GertW
22 maart 2017, 23:48:46
Pendelbaan in schaal 1:32 door raymond erdtsieck
22 maart 2017, 23:47:18
Terschellinger Spoor door T.Spat
22 maart 2017, 23:41:13
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
22 maart 2017, 23:35:51
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door mwdb
22 maart 2017, 23:33:20
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door mwdb
22 maart 2017, 23:27:06
Dönsdorfer Bauberichte door jandcargo
22 maart 2017, 23:22:14
schaal 1:100 verkleinen naar 1:87 door roadster36
22 maart 2017, 23:18:57
Velleman soldeerstation blijft op 25 graden staan (WAIT) door Klaas Zondervan
22 maart 2017, 23:15:35
Veranderingen in en aan Mat 46 door Sobat Kras
22 maart 2017, 23:14:27
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Milocomarty
22 maart 2017, 23:11:07
Update: baan in de tropen door AndrevdG
22 maart 2017, 23:02:29
NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw door prutser
22 maart 2017, 22:59:24
Friture bouwen - BrikHo door Harry19
22 maart 2017, 22:04:33
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
22 maart 2017, 21:57:02
ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0 door Rondje_HO
22 maart 2017, 21:53:57
Langdorf (h0 : 340 x 100) door wimk
22 maart 2017, 21:45:47
ESU Multi-protoco vs DCC door Cor Bos
22 maart 2017, 21:41:27
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Wim1969
22 maart 2017, 21:34:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door draisinenl
22 maart 2017, 21:22:09
Gelijkrichter gladde gelijkstroom door Klaas Zondervan
22 maart 2017, 21:21:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 maart 2017, 21:16:33
Artitec PEC door Bert de Jongh
22 maart 2017, 21:11:47
  

Auteur Topic: ESU Multi-protoco vs DCC  (gelezen 481 keer)

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
ESU Multi-protoco vs DCC
« Gepost op: 20 maart 2017, 22:33:08 »
Hallo Allemaal,

Ik overweeg om voor mijn default decoders (non-sound) over te stappen van Zimo naar ESU.
Reden hiervoor zijn de goede recensies hier op dit forum, de prijzen die ik voorbij zie komen en de betere verkrijgbaarheid.
Nu leest ik dat ESU zowel Multi-protocol als DCC decoders heeft en dat deze verder het zelfde zouden zijn.
Als puur DCC rijder heel interessant want je betaal immers niets voor overbodige zaken. :)

Alleen vraag ik mijn af, dit is natuurlijk allemaal theorie, hoe zit dat in de praktijk?
Reageren DCC loc's anders op een Multi-protocol dan op een pure DCC decoder van ESU?
Heeft iemand daar überhaupt ervaring mee? :)

Een tweede vraag, bij Zimo geeft een letter aan met welke interface(stekker) je te maken hebt bij ESU zijn het alleen nummers. zit er bij ESU (in een nummer) ook een soort logica met welke interface je te maken hebt? (of moet je gewoon goed lezen welke je besteld :P )

Hartelijk dank voor de input alvast.

Cor




   

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4682
  • ***
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2017, 22:42:50 »
Ik zou geen multiprotocol's gaan kopen als je niet op (marklin) club banen gaat rijden. Onnodig duurder dan de DCC's. Zou wel niet direct kiezen voor de "standaard" versie van wegen zijn beperkingen tov de volledige versies.
Ja er zit wel een logische opbouw in de nummers. Gewoon goed lezen en kopen wat je nodig hebt.
Ben zelf een fan van ESU......maar waarom zou je je Zimo´s gaan vervangen als ze verder goed zijn? Je kunt nieuwe lok´s tog gewoon van een ESU voorzien en de oude laten voor wat ze zijn. Zijn toch ca €27,00 per decoder ;D.
Voor de v4 DCC's
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 22:45:03 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2017, 23:01:49 »
Hallo Ruud,

Ik ga de Zimo's ook niet vervangen deze werken prima.
Alleen bij voor nieuw materiaal en wat ik nog heb liggen.

Las ook iets dat ESU niet zou goed overweg kan met Trix materiaal, dus wellicht komt hier dan weer gewoon een Zimo in, bij wat ik nog moet aanpassen, b.v. twee koplopers 3tjes. (BNL-actie modellen)


Timo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2937
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2017, 11:29:53 »
Laatste nummers geven de interface aan.

xxx10/xxx11 = NEM652 / 8-pin
xxx12/xxx13 = NEM651 / 6-pin
xxx14/xxx15 = 21MTC
xxx16 = PluX12
xxx17 = PluX22

Getal is even voor de Multiprotocol en oneven voor de DCC variant. Maar in praktijk gebruikt niemand de nummers omdat de naamgeving van ESU gewoon super duidelijk is. Dus spreekt men makkelijker van een Lopo 4 DCC met 8-pin stekker ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2017, 19:33:59 »
Dank Timo,

Duidelijk. :)

Weet nog iemand of er verschil in rij eigenschappen zit tussen multi en DCC, of is dat gelijk?

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 604
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2017, 19:51:02 »
Is gelijk.
Decoder verschilt in hardware totaal niets.
Ook van een MultiProtocol is simpel een DCC te maken door via de software een en ander aan protocollen uit te zetten.

Reageren dan exact hetzelfde op commando's.

Denk wel aan de andere manier van berekenen van de Optrek en Afrem vertraging.
ESU neemt daarvoor 0,25 seconde, Zimo 0,9 seconde per stap die je verhoogt op de CV's
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Timo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2937
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2017, 19:54:11 »
Nooit verschil gemerkt. En denk ook niet dat deze er zijn. Qua hardware zijn de decoders gelijk en qua software zal het niet veel meer zijn dan simpelweg geen Motorola pakketjes bekijken. Maakt het voor ESU ook een stuk makkelijker om de twee decoders te onderhouden. Zelfde software maar met een bitje geflipt zullen we maar zeggen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2017, 20:49:19 »
Wat hier nog niet genoemd is, is dat er wel verschil zit tussen de Lopi 4.0 (DCC) en Lopi 4.0 M4.

Deze laatste is een quad protocol en heeft geen drie punten snelheidsregeling.
Dus start, gemiddeld, maximaal. Je moet per se 28 stappen ingeven.

Heb helaas deze decoder in een LoSo versie welke al af fabriek in de lok zat.
Wat mij betreft een misser van ESU dat je dit niet kunt aanpassen...
Maar dat is het off-topic.
Zou mooi zijn dat als je die decoder op alleen DCC zet je wel de mogelijkheid krijgt voor 3 stappen snelheidsregeling...

Cor Bos

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: ESU Multi-protoco vs DCC
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2017, 21:41:27 »
Dank voor de info :)