Google+
Doel:€250.00
Donaties:€52.79

Per saldo:€-197.21

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-03-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS neemt afscheid van de Hoekselijn en de laatste Boottrein Asd--HvH vv door Thom
Vandaag om 00:40:36
Treinspotten Zwitserland vakantie 2017 door T.Spat
Vandaag om 00:33:58
Wanda en Ronald gaan Indo;"East Java, Pabrik Gula Padjarakan"! door 72sonett
Vandaag om 00:32:52
Filmpje Sprinter Nieuwe Generatie door Hendrik Jan
Vandaag om 00:21:50
Midland Industriebaan met loskade in HO. door NS264
Vandaag om 00:02:30
ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg door T.Spat
22 maart 2017, 23:58:08
Transportmuseum Lelystad door Thom
22 maart 2017, 23:57:25
Fleischmann Twin Center door GertW
22 maart 2017, 23:48:46
Pendelbaan in schaal 1:32 door raymond erdtsieck
22 maart 2017, 23:47:18
Terschellinger Spoor door T.Spat
22 maart 2017, 23:41:13
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
22 maart 2017, 23:35:51
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door mwdb
22 maart 2017, 23:33:20
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door mwdb
22 maart 2017, 23:27:06
Dönsdorfer Bauberichte door jandcargo
22 maart 2017, 23:22:14
schaal 1:100 verkleinen naar 1:87 door roadster36
22 maart 2017, 23:18:57
Velleman soldeerstation blijft op 25 graden staan (WAIT) door Klaas Zondervan
22 maart 2017, 23:15:35
Veranderingen in en aan Mat 46 door Sobat Kras
22 maart 2017, 23:14:27
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Milocomarty
22 maart 2017, 23:11:07
Update: baan in de tropen door AndrevdG
22 maart 2017, 23:02:29
NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw door prutser
22 maart 2017, 22:59:24
Friture bouwen - BrikHo door Harry19
22 maart 2017, 22:04:33
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
22 maart 2017, 21:57:02
ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0 door Rondje_HO
22 maart 2017, 21:53:57
Langdorf (h0 : 340 x 100) door wimk
22 maart 2017, 21:45:47
ESU Multi-protoco vs DCC door Cor Bos
22 maart 2017, 21:41:27
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Wim1969
22 maart 2017, 21:34:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door draisinenl
22 maart 2017, 21:22:09
Gelijkrichter gladde gelijkstroom door Klaas Zondervan
22 maart 2017, 21:21:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 maart 2017, 21:16:33
Artitec PEC door Bert de Jongh
22 maart 2017, 21:11:47
  

Auteur Topic: Caledonian Sleeper anno 2016  (gelezen 3014 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4318
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #30 Gepost op: 08 maart 2017, 09:03:48 »
Toch wel klaar dit weekend HJ?  8)

Walter Smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #31 Gepost op: 08 maart 2017, 09:44:09 »
Is jouw werk al klaar dan???? ::)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4318
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #32 Gepost op: 08 maart 2017, 10:05:34 »
In gedachten al heeeeeel lang....  :angel:

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #33 Gepost op: 08 maart 2017, 18:15:18 »
Neuh, vóór morgen krijg ik dit niet meer af.
Als de Royal Mail nou gewoon zijn werk gedaan had, iopv 3 maanden doen over een enkeltje UK-NL...
soit. De lol is er niet minder om.
Inmiddels ook een kleurtje uitgezocht voor de herspuit:

Lufthansa Blau, nr350 van Revell. Komt aardig overeen met de kleur van de Hornby bakken.
Humbrol 104 schijnt hetzelfde te zijn.

Slaìnte mhath
Hendrik Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #34 Gepost op: 14 maart 2017, 22:42:13 »
plamuren?
Met verf, revell 56 en revell 350. Beetje dikke drab in de kieren en schuren maar. En weer een beetje dikke drab in de kieren en schuren maar. Kan vast handiger, maar het werkt voorlopig wel.

Ook verder gegaan met de inrichting.
Lik verf en daarna preisers prakken. En Chinezen vernaggelen, want ik ben door mijn zittende reizigers heen. Dus: figuurtjes middendoor jassen, beetje bijvijlen en in hun stoel prakken.

De zitbak en de frietkraam:


Het zitrijtuig van dichtbij. Zoek de gemutileerde Chinezen...

Enkele passagiers hebben een deken omgeslagen. Deze moest ik maar eens verven als de superlijm droog is. Anders plakt mijn kwast vast. De dekens werden gemaakt van bog roll. Zo wordt dat materieel in het -vooralsnog- Verenigd Koninkrijk genoemd: bog roll.

De lounge car:

De ober staat de hertensalade aan te bevelen.
https://www.sleeper.scot/images/menus/Nov2016/Nov2016FD.pdf

Allemaal leuk en aardig, maar waarom komt die man niet door met mijn drankje? >:(

Tot slot de sleeper cars. Deze hebben inmiddels een interieur, zoals bekend. En van sommige coupés is het rolgordijn omhoog, zodat het interieur ook nog -min of meer- zichtbaar is, door het veel te kleine raampje.
Hier dus ook maar wat mishandelde Chinezen in gefixeerd, meest weer voorzien van deken uit bog roll.

Zoals je ziet: de tussendeur tussen 2 coupés is open. Hier heeft een gezin een plekje gevonden. Vader en moeder liggen beneden al onder de wol. De oudste linksboven ook. De jongste is nog veel te opgewonden van dit Grote Avontuur en ligt nog voluit te kwebbelen dat ze later, als ze groot is, altijd met de nachttrein wil reizen. Ook naar haar werk.

Slaìnte Mhath
Hendrik Jan


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #35 Gepost op: 19 maart 2017, 12:09:38 »
Mooi klooiweer.
Er viel nog iets te verbeteren aan de daken. Want deze bestaan uit zo'n 25 platen, maar dat wordt in model niet weergegeven.
Dat werd dus krassen met een scherp mes:

Links nog onbewerkt, rechts al gedaan.
Hoe zet je een rechte lijn op een krom vlak? Met een gewone liniaal gaat dat niet. Maar met een oude medicijnstrip wel. Die gebruikte ik dus als geleiding voor mijn breekmes.

Vervolgens nog aan beide zijden een extra deur maken in de BUO. En een trede uitvijlen onder de deur. En handgrepen aanbrengen.
Omdat deze trein mee moet naar de beurs koos ik voor een wat grovere uitvoering van de handrails in styreen. Oogt wat minder subtiel, maar zo hoef ik niet bang te zijn dat er een handgreep afbreekt. En dat is ook wat waard. Keuzes, keuzes.


De bakken werden behandeld met schuurmiddel, afgewassen en staan nu te drogen. Straks maar eens een eerste verflaag aanbrengen met de luchtkwast. Ben onderhand wel een beetje flauw van het geschuur en geplamuur en geschuur en geplamuur en...
Fingers crossed, want ik heb maar een heel simpele beginnersspuit en nauwelijks ervaring. Ach, als het niet lukt komt het ook wel goed. Duurt het hooguit wat langer.

Slàinte mhath
Hendrik Jan


Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 5710
  • TM. GDMB
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #36 Gepost op: 19 maart 2017, 12:38:09 »
Het smoelt al beter zo met naden op het dak  (y)
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #37 Gepost op: 19 maart 2017, 15:27:15 »
Ja, zo leek het nog wel wat.

Maar de verfspuit legt de gebreken genadeloos bloot:

Zijwand van de BUO. Hier moet nog wat gevuld en geschuurd worden.


Zijwand van de BUO (zitrijtuig).
Naden van het geulde raam zijn nog zichtbaar. Even schuren.


Zijwand van de RLO (dining car)
HIer zijn de gevulde ramen vrijwel onzichtbaar.

Wat echter vooral opvalt:
de beide wagens lijken wel gespackt, ipv gespoten. >:(

Is dit nu de beruchet overspray? Verf niet genoeg verdund, in combinatie met teveel lucht?
Het ziet er niet uit zo, van dichtbij. Gelukkig zijn deze gebreken met het blote oog vrijwel niet zichtbaar.
Affijn, dast wordt weer plamuren en vooral schuren. Al kan ik zo langzamerhand eerder van polijsten spreken...

En ik moest maar eens op zoek naar een compressor. Want die luchtflessen is enorm behelpen, ik ben er wel een beetje flauw van.
Fles in een emmer water, te hoge druk, te lage druk, fles binnen de kortste keren leeg. Nog net genoeg lucht in een andere fles om de spuit te reinigen. Geklooi van niks.
Dual Action pistool zou ook wel geinig wezen trouwens...

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 00:02:04 door Hendrik Jan »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #38 Gepost op: 19 maart 2017, 21:17:28 »
Ondertussen wel twee trapjes gekleid. Ze komen aan de Brake.

Dit was de makkelijkste. Want ook de stelbalk is van styreen, dus dat was makkelijk plakken.

Deze ging wat lastiger:

De bovenste zit weer aan de stelbalk, de onderste twee zitten (geheel prototypisch) aan het draaistel. Dat is van een ander, flexibeler plastic gemaakt. De treden werden met secondelijm gelast.

Links van de deur en rechts van het grote raam zie je nog wat witte verfklodders in de witte grondverf. Als deze droog zijn, gaat er nogmaals een schuurpapiertje overheen.

En dan maar wachten op een simpel compressortje. deze zit in een Revell basic set, met gravity feed spuit. Heb nu nog zo'n startding met zuigbuis. Hier in Kampen zit een modelbouwzaakje waar ze dat ding wel kunnen leveren. En ik steun ze graag, want het is altijd handig zo'n zaak om de hoek te hebben.

groeten
Hendrik Jan

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #39 Gepost op: 19 maart 2017, 23:25:56 »
Hendrik Jan, ik ben ook zo begonnen met luchtflessen. Mijn ervaring was dat de druk langzamer minder werd en dat daardoor de boel ging sputteren.(water: door afkoeling??) Ik heb toen ook gekeken naar een eenvoudig compressortje. Heb me overgehaald toch een betere compressor aan te schaffen bij een teken-verfwinkel in Utrecht. Met regelbare druk en een waterafscheider en gebaseerd op een koelkast compressor. Nu na 15 jaar nog steeds plezier van. De spuit zelf (geen dual action) nog zeker een paar jaar gehanteerd.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Floris Dilz

  • eigenlijk een heel gevoelige jongen...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8273
    • aersch der visch.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #40 Gepost op: 20 maart 2017, 10:46:39 »
gewoon fatsoenlijke compressor en een double-action-spuit regelen, ja, kost even wat maar t scheelt je zoveel ergernis... En dan verknal je je spuitwerk straks nog steeds wel es, maar dan ligt het nog maar aan 2 factoren in plaats van 12, dus de kans dat je er een beetje vat op krijgt is een stuk groter.