Google+
Doel:€250.00
Donaties:€90.23

Per saldo:€-159.77

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-03-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation. door Andre64
Vandaag om 08:19:01
Review 3D-printers op Tweakers.net door Bert Mengerink
Vandaag om 08:06:33
Hoekse lijn door de jaren heen fotodraadje door Dennis.
Vandaag om 08:03:31
NEN1010 hoofdstuk 711 door Marc tramt
Vandaag om 07:27:19
EifelBurgenBahn door tothebeach
Vandaag om 07:25:18
Groefrail voor straatspoor door Marc tramt
Vandaag om 07:22:44
Uitbreiding LED puls schakeling door Sam
Vandaag om 07:05:35
DR5000 met Xpresnet/koploper door Coen Burki
Vandaag om 00:49:58
3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76 door Hans van de Burgt
27 maart 2017, 23:28:13
Starten vanaf 1 door MOVisser
27 maart 2017, 23:20:22
NS neemt afscheid van de Hoekselijn en de laatste Boottrein Asd--HvH vv door Peter Kleton
27 maart 2017, 23:10:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
27 maart 2017, 23:07:29
Raadplaatje door KNed
27 maart 2017, 22:46:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS8714
27 maart 2017, 22:45:31
Amerikaanse treinen zijn .... door Marcel112
27 maart 2017, 22:43:21
H0 kade door Egbert74
27 maart 2017, 22:29:27
Veranderingen in en aan Mat 46 door AB 7216
27 maart 2017, 22:29:01
Intermodellbau Dortmund 2017 door Marcel112
27 maart 2017, 22:28:31
Roco Plan V Douwe Egberts door Fritsprt
27 maart 2017, 22:20:00
Modelbahn Wochenende Tram museum Zürich door martijn v m
27 maart 2017, 22:18:18
Westlandbaan door charp
27 maart 2017, 22:01:18
Vragen voor layout door Jeroen1975
27 maart 2017, 21:51:47
Baanplan, de kamer rond, hulp gevraagd Wintrack door Dirk
27 maart 2017, 21:35:32
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS8714
27 maart 2017, 21:07:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
27 maart 2017, 20:42:51
Langdorf (h0 : 340 x 100) door wimk
27 maart 2017, 20:08:04
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
27 maart 2017, 19:43:50
Viessmann H0 Abfahrsignal 4518 door johan george
27 maart 2017, 19:41:44
Baanbouw Bosje77 door Patrick1975
27 maart 2017, 18:04:06
Update: baan in de tropen door Patrick1975
27 maart 2017, 18:01:37
  

Auteur Topic: Module Arbhin  (gelezen 4322 keer)

MennoW

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Module Arbhin
« Reactie #30 Gepost op: 03 februari 2017, 20:40:05 »
Hoi,
Google en dan intypen "Roco lokmuis". Komt de handleiding boven borrelen als eerste, iets om te lezen.

Verstuurd vanaf mijn NX505J met Tapatalk
En fan vergeet ik, voor het gemak, You Tube. Type in Roco lokmuis en een mooie instructie video komt boven.
Succes, Menno.

Verstuurd vanaf mijn NX505J met Tapatalk


NS264

  • Industriespoor NS IV
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4118
    • Midland
Re: Module Arbhin
« Reactie #31 Gepost op: 04 februari 2017, 11:24:48 »
Hoi,

Hier zet ik ook even een krabbel.

Zag je post gisteravond laat voorbijkomen en moest het verhaal even op me in laten werken.

Het grappige is dat ik zelf na jaren van plannen vooraf, nu mijn eerste module aan het bouwen ben en volledig afwijk van de plannen.
(het zegt dus helemaal niks :))

Ook bij fantasy-banen kun je je natuurlijk nog wel aan thema's vasthouden zoals het tijdperk en materieel.

Denk dat je in ieder geval veel creativiteit kwijt kunt als je op deze wijze gaat bouwen, dus ik ben benieuwd.

Mvg Koen.

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #32 Gepost op: 06 februari 2017, 10:30:35 »
Dank je Koen,

Fantasie realiteit maken is erg leuk.
Ik heb wel eens horen zeggen dat een fantasy-baan gewoon te makkelijk is, want het maakt niet uit wat je maakt het is toch fantasy.
Toch ben ik het er niet helemaal mee eens: Goede fantasy moet je goed onderbouwen, anders wordt het ongeloofwaardig.
Vandaar eerst het verhaal, en daarna de modules.

Heb jij een draadje met je module?

@Menno: Ik ga gelijk even kijken.
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

NS264

  • Industriespoor NS IV
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4118
    • Midland
Re: Module Arbhin
« Reactie #33 Gepost op: 07 februari 2017, 10:51:27 »
Hoi,

Fantasy is leuk, maar kort gezegd moet het wel kloppen met de werkelijkheid ;D.

De enige boobytrap is dat je teveel op 1 module wilt bouwen.

De link naar mijn eigen bouwsel, klik op het wereldbolletje.

Grtz Koen.

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #34 Gepost op: 07 februari 2017, 10:56:12 »
Je hebt een beetje gelijk Koen, maar ik ken de beperkingen van mijn baan.
Ik ga werken in modules en niet alles komt op 1 module te staan.
Elke module maakt onderdeel uit van het verhaal, en behandeld een gedeelte.
De eerste module zal de ijzer fabriek uitbeelden, met een stukje rangeerterrein.
Een tweede module zal een beeld geven van de stad en zo verder.
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

NS264

  • Industriespoor NS IV
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4118
    • Midland
Re: Module Arbhin
« Reactie #35 Gepost op: 07 februari 2017, 10:59:46 »
Hoi,
Nog een tip.
Ik had al veel gebouwen verzameld en heb ze nog steeds.
Met een bos rails is een proef zo gelegd en kun je het verder uitwerken.

Gr Koen.

tothebeach

  • Offline Offline
  • Berichten: 5908
Re: Module Arbhin
« Reactie #36 Gepost op: 07 februari 2017, 11:21:53 »
Fantasy is leuk, maar kort gezegd moet het wel kloppen met de werkelijkheid ;D.
Tja, het gaat er om een goede sfeer neer te zetten, daarbij is een verhaal niet per se noodzakelijk: Hatzum, Nordhafen, Mara Harbor, Poggendam en ga zo maar verder.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2017, 11:24:30 door tothebeach. Reden: linkjes toegevoegd »

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #37 Gepost op: 07 februari 2017, 13:12:28 »
Nee, dat is natuurlijk zo, maar ook hiermee wil ik weer meer dan alleen de bouw van een spoorbaan.
Ik kreeg inspiratie door mijn baan, en vanuit de module kreeg ik weer extra inspiratie voor het verhaal.
En als verhalen schrijver vond ik dat wel leuk. Ik weet ook niet of Beneluxspoor op mijn verhalen zit te wachten, want ze zijn niet altijd direct aan spoorwegen oid gerelateerd, maar gezien ze nu de achtergrond van mijn verhaal vormen vond ik het passend om delen van het verhaal te posten.
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

NS264

  • Industriespoor NS IV
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4118
    • Midland
Re: Module Arbhin
« Reactie #38 Gepost op: 07 februari 2017, 16:06:35 »
Alweer hoi,

Donsdorf en de Eiffelburgbahn hebben afzonderlijke draadjss die geleid worden door de bouwers.
Het kan dus wel, heb ff de linkjes niet bij de hand met de smartphone.

Gr Koen.

tothebeach

  • Offline Offline
  • Berichten: 5908
Re: Module Arbhin
« Reactie #39 Gepost op: 07 februari 2017, 16:26:06 »
Ik kreeg inspiratie door mijn baan, en vanuit de module kreeg ik weer extra inspiratie voor het verhaal.
En als verhalen schrijver vond ik dat wel leuk.
En je bent al begonnen, zo las ik in jouw eerste berichten van dit draadje :). Wat ik meer bedoel is dat situaties op een fantasiebaan ook wel eens recht gepraat worden, terwijl ze hartstikke krom kunnen zijn. Mijn station is bijvoorbeeld veel te kort. Op het omloopspoor kan ik met goed passen en meten 3 korte wagons plaatsen met behoud van de mogelijkheid om om te kunnen lopen. Ik kan dat helemaal recht praten door er één of andere ontstaansgeschiedenis aan vast te hangen. Maar daardoor blijft het gewoon een kromme situatie. Beter, en overtuigender, is om het gewoon niet te benoemen :D

Maar als ik jouw verhalen zo lees, lijk jij me meer een romaticus ;). Ierse opzet?

Groet,
Michel

Edit: Koen duidt op Eifelgeschiedenis en Deining in Dönsdorf

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #40 Gepost op: 10 februari 2017, 07:26:32 »
Ik ben een Keltofiel. En daardoor is het ierse altijd wel erg in trek bij mij, maar eerlijkheid gebied mij dat ik nog nooit in Ierland ben geweest (maar is nog altijd vakantie-wens nr. 1!).
Ik zou graag een ierse modelbaan willen maken, maar dat wordt echt veel zelfbouw: breedspoor, andere treinen, etc...

En ja: je hebt gelijk je kunt rechtpraten dat een emplacement in model altijd te kort is, of dat je op een aantal punten concessies hebt moeten doen, wat bij modelbouw eigenlijk altijd zo is, en eigenlijk is elke modelbaan een fantasy-baan, hoe goed je het echte beeld ook wilt vangen, net als dat elk verhaal uiteindelijk fantasy is, hoe echt het ook op het leven gebaseerd is. Maar net als andere banen, geënt op bestaande situaties, wil ik mijn banen baseren op een 'bestaande' situatie uit mijn verhaal.
En het is een experiment om te zien of dit ook zo werkt, of niet. Zo niet heb ik in ieder geval een leuk verhaal eraan over gehouden...

Groet,
Arbhin
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2017, 13:38:46 »
Ik lees zojuist iets over Arduino: Is dit iets voor module-eigen aansturing?

bijgevoegd:
Wat ik lees is Arduino een goede aansturing voor een modelbaan, heeft een input en output (waarschijnlijk) gebaseerd op een 'IF...THEN...ELSE' omgeving.
Ik snap alleen nog niet  helemaal hoe de aansturing van een modelbaan via Arduino zou kunnen lopen. Kan bv dit apparaat de toevoer ompolen, zodat de rijrichting op de baan (of baandeel) verandert?
Moeten voor diverse andere onderdelen van een modelbaan nog andere componenten worden aangeschaft?
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2017, 14:20:09 door Arbhin »
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #42 Gepost op: 17 maart 2017, 11:59:14 »
Beste mensen,

ik had nog even een vraag oer belichting:
Bijna iedereen heeft de rijrichtingsbelichting in de treinen werkend. Drie punts wit/geel voor, twee punts rood achter, en dit omkeren wanneer de trein van rij richting veranderd.
Hoe werkt dit wanneer er een sleep rijtuigen aan de trein hangt? Reizigers, of goederen? Zit er dan een aparte connector in de laatste wagon? Heeft deze contact met de rails/stroom afname?

Hoe werkt dit?
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13373
    • Pagina van klaas
Re: Module Arbhin
« Reactie #43 Gepost op: 17 maart 2017, 13:38:26 »
Er zijn verschillende mogelijkheden. Hangt er ook vanaf of je analoog of digitaal rijdt.
Analoog: laatste wagen heeft eigen stroomafname en de lichtwisseling werkt met diodes.
Digitaal: laatste wagen heeft stroomafname en er zit ook een functiedecoder in.
In beide gevallen kan je ook een draadverbinding door de hele trein leggen en de zaak vanuit de loc regelen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #44 Gepost op: 17 maart 2017, 15:54:58 »
Hoe werkt zo'n draad verbinding? Ga je dat zien?
Of bij digitaal: heeft de functie decoder een eigen aansturing?
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.