Google+
Doel:€250.00
Donaties:€194.95

Per saldo:€-55.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Line-up foto's van modellen door Peter Korsten
Vandaag om 20:27:42
Modelspoordagen in Rijswijk (incl. aankopen) door Floris
Vandaag om 20:25:02
BNLS-module: Belgenland door Nick Vandenzavel
Vandaag om 20:21:51
Langdorf (h0 : 340 x 100) door wimk
Vandaag om 20:17:28
Trix NS 1200 stiller krijgen door Sven
Vandaag om 20:15:20
verlichting in Trix Dampftriebwagen Kittel door Sven
Vandaag om 19:45:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:44:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door joepDE2
Vandaag om 19:10:51
BNLS Spoorkaart voor Nederland versie 2.0 door Daan!
Vandaag om 19:09:13
BNLS Baanbreker - Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Reinout van Rees
Vandaag om 18:43:01
Eenvoudige driepunts frontverlichting door Arjen52
Vandaag om 18:31:26
Materieelbespreking Artitec plan U door Paul Bender
Vandaag om 18:20:12
Kortkoppeling af fabriek door dh3201
Vandaag om 18:11:36
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
Vandaag om 17:31:33
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 17:30:27
NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ? door j.ossebaar
Vandaag om 17:18:56
Treinen Onverwacht (Sur.) verdwenen door NS8714
Vandaag om 17:16:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:04:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 16:59:06
Treinverkeer in Schwarzburg door jerrytrein
Vandaag om 16:58:17
Beurs baan Luchtspoor door olaf99
Vandaag om 16:57:20
Jerry gaat weer verder/beginnen met de haven door jerrytrein
Vandaag om 16:43:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Henk Visscher
Vandaag om 16:35:03
Kyllburg in H0 door rotaspeed
Vandaag om 16:31:07
Databank voor locs en decoders door Fred Eikelboom
Vandaag om 16:01:29
Video's over werken met Traincontroller door Haradigi
Vandaag om 15:43:38
De St. Bernhard Kapel in een berglandschap. door barani517
Vandaag om 15:19:43
Westlandbaan door barani517
Vandaag om 15:17:34
Viessmann overweg 5104, spoorboom defect, te repareren? door Christoph
Vandaag om 14:30:33
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 13:56:08
  

Auteur Topic: Langdorf (h0 : 340 x 100)  (gelezen 812 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
    • kusee.nl
Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Gepost op: 11 januari 2017, 22:32:45 »
Sinds een paar maanden ben ik bezig met een nieuwe baan. Ik heb de ruimte van 3,40 meter lang tot mijn beschikking. De oude (kortere baan) is gesloopt, de spullen in dozen, en nu ben ik bezig met het opbouwen van de baan. In dit draadje zal ik pogen regelmatig de vorderingen van mijn bouwactiviteiten te laten zien.
Mijn oude draadje is nog te zien onder de link  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61921.60.html, een bouwdraadje dat nu dus is afgesloten.

Een aantal uitgangspunten:
-   Ik houd van rijden. Rangeren hoeft voor mij niet zo.
-   Ik rijd met korte, vaste eenheden.
-   Ik wil een berg (rechts op de baan), een dorp (links op de baan), een kanaal (midden)
-   Onder de berg enkele tunnels
-   Een enkelsporige baan, met hier en daar een passeerstation. Aan beide kanten een keerlus
-   Een schaduwstation met 5 sporen
-   Schaal h0

Na veel tekenen, evenzovele tekeningen weggegooid hebbend, ben ik uiteindelijk tot het volgende resultaat gekomen. Hieronder mijn baanplan.



Links boven het schaduwstation. Ligt op 19 cm onder nulniveau. Bovenaan (tegen de klok rijdend) kom je van boven naar beneden. De keerlus wordt altijd met de klok mee bereden, waarna op 5 sporen het schaduwstation kan worden bereikt.

Rechtsboven het erboven liggend niveau (ca. 9 cm onder nul-niveau). Van onder naar boven gaand kom je (met de klok rijdend) rechtsboven uit. Rechts vooraan een passeerstation, dat vooraan iets uit de baan piept. Direct bij de wissels duikt de baan aan beide kanten een tunnel in.

Linksonder het niveau-0. Links kom je vanuit het schaduwstation. Vooraan (op niveau 0) een stationnetje met een kopspoor. Korte treinen (railbus) die niet naar het schaduwstation gaan kunnen daar keren). Rechts draait het onder de berg door en stijgt het naar ca.7 cm hoogte Daar is weer een station. Net voor dat station ligt van boven naar beneden een kanaal, dat dus op 7 cm hoogte wordt gepasseerd.

Rechtsonder het volgend niveau. De lus links gaat weer verder naar boven. Het dorpje blijft op 7 cm hoogte liggen. Waarschijnlijk komt er in het dorpje nog een tramlijn te liggen, grotendeels evenwijdig aan de schuin getekende spoorlijn, met links een lus door het dorpje. De spoorlijn draadit dus achterom het dorpje en stijgt verder naar boven, gaat weer over het kanaal (op ca.15 cm) en draait rechts op de tekening in een keerlus. Het linker deel van die keerlus ligt in de open lucht tegen de berg, het rechter deel van de keerlus ligt in de berg. Op ca. 40 cm voor het wissel komt een tunneluitgang.

Voor het grootste deel van de baan kom ik uit op ca. 2 procent stijging, met op een paar plaatsen tot 2,5 procent. De rails zijn van Piko-A. De bogen die ik gebruik zijn scherpe bogen van 36 cm boogstraal, op mijn vorige baan bleek dat geen probleem te zijn. Omdat ik toch met korte, tweeassige wagens en rijtuigen rijdt, is dat verder geen probleem. Eigenlijk is alleen de boog links van 7cm hoogte naar 15 cm hoogte een in het zicht liggende boog, net als een deel van de keerlus rechts bovenaan (niveau +1). De andere bogen liggen allemaal in een tunnel.

Binnenkort meer foto’s over het bouwproces dat ik de afgelopen maanden al heb doorgemaakt.

Wim K
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 08:03:20 door wimk »

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2017, 19:45:00 »
En dan hier de eerste foto's.


De lus aan het einde van het schaduwstation. Op de planken vooraan komt e-e-n spoor naar rechts (het meest linker spoor, dat in de lus verder moet gaan, en 5 sporen die alle van rechts naar links op de foto worden bereden.
De rails liggen nog los. Uiteraard komt er isolatiematiaal onder.
Op de plank links komt het stijgparcours van niveau 0 (schaduwstation) naar niveau 1 (passeerstation).
De wandplaatmet bergen/bebouwing loopt nog niet verder. Rechts komt nog een wandplaat met plaatje van bergen. Ik denk dat dat pas gebeurt als ik die berg wat vorm ga geven, pas in een later stadium.


Een foto naar de andere kant genomen.
De plaat aan de wand met dorp en berglandschap sluit als het goed is straks aan op het bovenste niveau. Voorlopig hangt het nog maar wat in de lucht.
En de rommel? Die laat ik voorlopig nog onder en achter de baan, straks moet dat weg om kruipruimte te krijgen als ik van onderaf bij de baan moet zijn. Maar dat komt later wel.

Wordt vervolgd.
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2017, 18:12:29 »
Voor de volgende fasen moest er eerst nog wat worden besteld.
Hieronder de aankomst van de bestelling. Vooral die flexrails zorgen ervoor, dat het pakket erg groot is. Een heleboel zakjes met lucht zorgen voor de opvulling van de doos.


Onder de rails wordt eerst die blauwe vloer-isolatieplaat van de bouwmarkt aangebracht.  Hieronder een foto van de werkzaamheden.


Die blauwe plaat wordt op de ondergrond vastgelijmd met lijm van diezelfde bouwmarkt.
(de rails die je ziet liggen, liggen los op een kastje dat onder de baan staat; ze moeten uiteraard later op de blauwe plaat komen te liggen)


Wordt vervolgd.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2017, 20:23:21 »
Weer een stapje verder met de bouw.


Hier het schaduwstation. De rails liggen tijdelijk vast met schroefjes, die gaan later weg. Het linker spoor leidt naar de keerlus achteraan, waar de treinen naar de 5 opstelsporen gaan.


Een blik naar de andere kant. De sporen van het schaduwstation komen hier weer samen, en gaan verder in het enkelspoor langs de muur.


En nog een plaatje van twee treinen in het schaduwstation. Nu nog goed bereikbaar, straks ligt dit onder de plaat waar het landschap op komt.

Wordt vervolgd,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2017, 20:20:38 »
Na het leggen van de rails volgde het vastlijmen. Tot nu toe waren de rails met een schroefje en een ringetje gefixeerd, nu gaan de schroeven eruit, en wordt de rail met houtlijm vastgelijmd op de blauwe onderplaat.


Hieronder een overzicht. Achteraan ligt de lijm onder de rails nog te drogen onder een zwaar balkje. In het stuk vooraan (de evenwijdige sporen en het hoger gelegen stukje spoor) zie je de ringetjes nog zitten.


Wordt vervolgd

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 20:17:28 »
In de vorige post vertelde ik, dat de rails tijdelijk waren vastgezet met een schroefje en een ringetje. Hieronder twee foto's van de werkwijze waarop dat gebeurde.





Ik was in het verleden behoorlijk sceptisch over geluidsisolatie. Ja, ja, dacht ik, wat maakt dat nou uit.
Nu ik deze nieuwe baan aan het bouwen ben, heb ik kunnen vergelijken. De rails waren tijdelijk gefixeerd met een schroef, en zaten op die plaats dus vast aan de onderplaat. Voor de rest lagen de rails nog los op de blauwe isolatieplaat.
Tijdens proefrijden bleek je precies te kunnen horen als een trein over een schroefje reed. Het leek wel op de vroegere spoorwegen waar rails met bouten aan elkaar vastzaten. Kedeng, kedeng. Net zo bij het proefrijden op mijn baan. Een duidelijk hoorbaar verschil.

Ik ben dus genezen van mijn sceptisme. De rails worden later vastgelijmd (met houtlijm) op de blauwe isolatieplaat. Daarbij gaan de schroefjes er uiteraard uit.

Wordt vervolgd,
Wim K