Google+
Doel:€250.00
Donaties:€194.95

Per saldo:€-55.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Line-up foto's van modellen door Peter Korsten
Vandaag om 20:27:42
Modelspoordagen in Rijswijk (incl. aankopen) door Floris
Vandaag om 20:25:02
BNLS-module: Belgenland door Nick Vandenzavel
Vandaag om 20:21:51
Langdorf (h0 : 340 x 100) door wimk
Vandaag om 20:17:28
Trix NS 1200 stiller krijgen door Sven
Vandaag om 20:15:20
verlichting in Trix Dampftriebwagen Kittel door Sven
Vandaag om 19:45:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:44:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door joepDE2
Vandaag om 19:10:51
BNLS Spoorkaart voor Nederland versie 2.0 door Daan!
Vandaag om 19:09:13
BNLS Baanbreker - Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Reinout van Rees
Vandaag om 18:43:01
Eenvoudige driepunts frontverlichting door Arjen52
Vandaag om 18:31:26
Materieelbespreking Artitec plan U door Paul Bender
Vandaag om 18:20:12
Kortkoppeling af fabriek door dh3201
Vandaag om 18:11:36
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
Vandaag om 17:31:33
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 17:30:27
NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ? door j.ossebaar
Vandaag om 17:18:56
Treinen Onverwacht (Sur.) verdwenen door NS8714
Vandaag om 17:16:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:04:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 16:59:06
Treinverkeer in Schwarzburg door jerrytrein
Vandaag om 16:58:17
Beurs baan Luchtspoor door olaf99
Vandaag om 16:57:20
Jerry gaat weer verder/beginnen met de haven door jerrytrein
Vandaag om 16:43:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Henk Visscher
Vandaag om 16:35:03
Kyllburg in H0 door rotaspeed
Vandaag om 16:31:07
Databank voor locs en decoders door Fred Eikelboom
Vandaag om 16:01:29
Video's over werken met Traincontroller door Haradigi
Vandaag om 15:43:38
De St. Bernhard Kapel in een berglandschap. door barani517
Vandaag om 15:19:43
Westlandbaan door barani517
Vandaag om 15:17:34
Viessmann overweg 5104, spoorboom defect, te repareren? door Christoph
Vandaag om 14:30:33
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 13:56:08
  

Auteur Topic: Nieuw bergbaantje n spoor  (gelezen 3921 keer)

Ronaldp

  • Online Online
  • Berichten: 162
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #30 Gepost op: 06 januari 2017, 15:32:19 »
Hoe reken je de klimmings percentage uit van een ovaal?

Grondplaat wordt 120 cm lang x 60 cm breed.

Bochten worden gemaakt van Peco ST-15F R2     263.5mm / 45graden
Het rechte stuk tussen de bochten is 300mm.

Moet 30 cm omhoog vanuit schaduwstation.
En rij met de pantograaf omhoog.
Hoeveel spiralen moet ik dan bouwen?
Wordt gemaakt van 6mm populieren triplex.

Is n spoor

mvg Ronald



mvg ronald

Ronaldp

  • Online Online
  • Berichten: 162
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #31 Gepost op: 06 januari 2017, 16:57:54 »
Zo me eerste spulletjes zijn binnen voor het schaduwstation.



Deze maand naar Rijswijk.
Kijken voor peco 55 flex rails en wissels.

mvg Ronald

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #32 Gepost op: 06 januari 2017, 20:56:33 »
Hoe reken je de klimmings percentage uit van een ovaal?
Bochten worden gemaakt van Peco ST-15F R2     263.5mm / 45graden
Het rechte stuk tussen de bochten is 300mm.
Moet 30 cm omhoog vanuit schaduwstation.
Wordt gemaakt van 6mm populieren triplex.

Ronald, een beetje geometrie uit de middelbare school (of hoe heet dat bij jullie  ;) ;) 8) ).
Omtrek berekenen van 1 omwenteling (ovaal in jou geval): 2xPIxR voor de cirkel + lengte van de rechte stukken -> 2x3.14x263,5 + 2x300 = 2255mm per omwenteling
Minimale hoogte die nodig is per omwenteling:
- uit de norm NEM102 - HL5= 37mm - geleiding van de pantograaf is nodig +4mm
- hoogte spoorstaaf aangenomen op 4mm
- dikte isolatie onder spoor aangenomen op 4mm
- dikte draagplaat 6mm
- totale minimale hoogte per omwenteling: 37+4+4+4+6= 55mm

De helling van je spiraal wordt dan: 55/2255= 0,0244 wat overeenkomt met 2,44% dus een aanvaardbare helling.

Om het vooropgestelde hoogteverschil van 300mm te overwinnen heb je dus 300/55= 5,5 omwenteling nodig.
Doe je het met 5 dan wordt je helling (300/5)/2255= 0,0266 -> 2,66%

hier hou je geen rekening met de aanloopbogen bij de overgang tussen horizontaal en helling waardoor de helling in de spiraal iets steiler wordt, maar dat is niet noemenswaardig.

Hopelijk ben je hier iets mee.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR 2017 - Hangar 27, Edegem (B) op 21 & 22 Oktober 2017

Ronaldp

  • Online Online
  • Berichten: 162
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #33 Gepost op: 06 januari 2017, 21:38:27 »
Hartelijk dank.
Ga denk dan maar voor 6 windingen.
Schaduwstation iets lager plaatsen is geen probleem.
Met 6 lagen moet het zeker goed komen kwa stijgings percentage.

mvg ronald

Ronaldp

  • Online Online
  • Berichten: 162
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #34 Gepost op: 09 januari 2017, 15:26:08 »
Schaduwstation iets aan gepast door iemand die ook met n spoor rijd
Waardoor er meer lengte is ontstaan.


Hier mijn "oude" tekening.


Hier onder  zijn nieuwe ontwerp.


Van de week de rails en wissels bestellen voor schaduwstation+helix.
En daar heel veel mee proef rijden.
Tot er geen storing meer in zit.
En dan pas weer verder bouwen.
Rails wordt toch overal peco code 55

mvg ronald

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #35 Gepost op: 09 januari 2017, 22:18:07 »
ld,

Goed bezig
Je hebt nu wel extreem langs parkeersporen.
Ga je die nog in secties verdelen zodat meerdere treinen achter elkaar geparkeerd kunnen worden?
Heb je nog geld over dan kun je evt in de boog een serie meegebogen wissels kunnen plaatsen.
Oplopend van buiten naar binnen bv.

succes jandcargo

Ronaldp

  • Online Online
  • Berichten: 162
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2017, 08:09:46 »
Zoals het er nu uit ziet worden ze in 2 blokken verdeelt.
Misschien ook wel in drie.Daar ben ik nog niet uit.
Er komen geen extra wissel bij.
Wat zouden jullie doen?
Tussen de wissels en klein stukje recht?
Of de wissels gelijk tegen elkaar aanleggen?
Wat rijd beter?

mvg Ronald

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2017, 12:50:50 »
In die nieuwe configuratie heb je dat recht stukje niet echt nodig. Je wissels zijn zeker slank genoeg.
Maar voor ons is het belangrijker dat je de wisselbedieningen er onder/tussen/naast krijgt. Dat zal eerder de bepalende factor zijn.
Ik zou ook geen wissels bij plaatsen in de bochten. Het zou al willen lukken als het al uitkomt met de standaard wissels. Met zelfbouw kan dat natuurlijk vlotter.
succes met de bouw Ronald.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR 2017 - Hangar 27, Edegem (B) op 21 & 22 Oktober 2017

Ronaldp

  • Online Online
  • Berichten: 162
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2017, 14:08:46 »
De rails en wissels voor schaduwstation en helix zijn bestelt.
De servo decoders+servo's zijn vorige week al binnen gekomen.
Waar precies de servo's komen ben ik nog niet uit.
De ruimte onder het schaduwsstation wordt tussen de 50 en 55cm.
Dus theoretisch zou ik er onder kunnen komen.
Je hoeft er natuurlijk niet elke dag onder te liggen. ;)
Ga eerst kijken als het lukt boven.Maar denk dat de ruimt te krap is.
We gaan het zien als de rails ligt.
Kijk er na uit.

mvg Ronald

Ronaldp

  • Online Online
  • Berichten: 162
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #39 Gepost op: 10 januari 2017, 14:19:44 »
Gelijk nog een vraagje.
Het schaduwstation wordt in twee stukken gemaakt.
2 x   lang 120 cm x 85 cm
Zodat ik het allemaal ooit eens kan mee kan verhuizen.
Nu zie je dat op de scheidingslijn van 120 cm er allemaal rechte rails ligt.
Nu zit ik te denken om bv op het einde van deze rails stukken de raillas zo te maken dat je ze kan verschuiven.
Dan zou ik het hele stuk rails kunnen verwijderen.
En kunnen de "tafels "los gekoppeld worden.
Rails wordt op dat stuk dan geschroefd.
Of toch de rails door slijpen op die plek?

mvg Ronald
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2017, 14:22:52 door Ronaldp »

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
  • OntraXS Layout Division
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2017, 14:31:10 »
- De lengte en breedte is voor een evt te demonteren deel erg groot. 120 x 85 is niet e.cht handelbaar.
- Als je het wel zo doet gewoon rails leggen en als je ooit moet verhuizen doorzagen

Heb je trouwens al eens uitgerekend hoeveel railmateriaal in jou plan gaat? Dat kon wel eens meer zijn als dat je zou denken :)

Ronaldp

  • Online Online
  • Berichten: 162
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #41 Gepost op: 10 januari 2017, 14:53:42 »
Ja weet precies hoeveel rails materiaal ik nodig heb......heel veeeeeeeeel.
Daarom bouw ik ook in etappe's .
Nu eerst schaduwstation+helix+ parade spoor. Op einde parade spoor even een lus. Zodat ik de helix en schaduwstation uitvoerig kan gaan testen.
En alles 100% storings- vrij rond rijd.
Dan volgend jaar tweede schaduw station + hoofdstation
Etc...
Deze baan hoeft niet in 1 jaar klaar te zijn.
En  ga nu ook alle rails en wissels nieuwkopen.
Me oude baan was dat allemaal tweedehands.En dat gaf nog al eens problemen met wissels.
Ben ook af gestapt van fleischmann rail. Ga voor peco

In principe hoeft de baan maar 1 keer verhuist te worden.
En dat is als de kinderen de deur uit gaan.
En dan laat ik de baan verhuizen met een verhuis bedrijf.
Heb voor deze maat gekozen omdat die dan door het raam past.
Want via de trap naar beneden gaat niet.

mvg Ronald

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #42 Gepost op: 10 januari 2017, 23:02:01 »
Hallo,

Over dat verhuizen zou ik me maar niet zo druk maken.
Als het zover is ben je uitgekeken op dit concept en wil je wat anders.
de nieuwe ruimte is altijd 10 cm kleiner of 50 cm groter.
Ik stond ook eens een keer met de oude baandelen bij mn nieuwe huis.
Kon met geen mogelijkheid naar boven.
Kon ik hem alsnog ter plekke slopen......................

succes jandcargo

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #43 Gepost op: 11 januari 2017, 19:51:22 »
Hoi Ronald,

Mijn huidige (HO)-baan heeft qua schaduwstation dezelfde lay-out als jouw schaduwstation. De wissels (Fleischmann Profi) liggen tegen elkaar aan en dat gaat prima, ook bij 'moeilijke' locs. Ik heb per lus twee blokken en kan dus twee treinen per lus kwijt. Je zou nog één spoor kunnen bestemmen als 'doorrijdspoor', waar treinen door het schaduwstation heen kunnen rijden.

Succes met de bouw.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ronaldp

  • Online Online
  • Berichten: 162
Re: Nieuw bergbaantje n spoor
« Reactie #44 Gepost op: 11 januari 2017, 20:55:54 »
Hallo Dirk

Heb je ook fotos van je schaduw station op het forum.

mvg