Google+
Doel:€250.00
Donaties:€199.89

Per saldo:€-50.11

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-02-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse handleiding Roco ASC-2000 door treinoloog
Vandaag om 13:43:07
Heinrichsheim am Dachboden door tuurtje
Vandaag om 13:34:10
Rail 2017 Houten (incl. nabespreking) door Leo_H
Vandaag om 13:33:33
Lima koploper, elektrisch probleem, geen spanning naar motor door Te 2/2
Vandaag om 13:32:16
Modeltrein Expo On Traxs 2017 (10/11/12 Maart); de deelnemers! door Sven
Vandaag om 13:23:40
Wieldiameter NS rijtuigen door robin binsbergen
Vandaag om 13:19:08
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Sven
Vandaag om 13:17:10
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door william_2
Vandaag om 13:07:13
Spoor 0. Bunkerdiorama met smalspoor door FritsT
Vandaag om 12:44:00
Langdorf (h0 : 340 x 100) door Timo
Vandaag om 12:40:13
Stadtstrecke in spoor 1 door Ferry As
Vandaag om 12:39:38
Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen door Ben
Vandaag om 12:37:53
S-DEC-4-DC-G decoder niet meer programmeerbaar door Timo
Vandaag om 12:26:11
Baanplan HO 3.6 x 3.1 FL Profi Hulp gezocht Ivo door De eerste Ivo
Vandaag om 12:25:38
Materieelbespreking Artitec plan U door Bastaard
Vandaag om 11:55:51
Messing aan kunststof lijmen door Ponytail
Vandaag om 11:50:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 11:33:57
Digikeijs DR5000 - bezetmelding werkt niet goed door Ton van W
Vandaag om 11:25:20
Geluidsoverlast voorkomen, spoor 1, zelfbouw wissels en rails door HJ
Vandaag om 11:01:01
Zimo MX649R met lampjes op de SUSI-aansluitingen - check gewenst! door Timo
Vandaag om 10:59:20
z21 draadloos laten communiceren met router van thuisnetwerk door Dirk J
Vandaag om 10:32:43
Een nadere kennismaking met TCM door FHJ Seller
Vandaag om 10:20:02
IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat door DE-II
Vandaag om 10:16:30
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Pauw Gauwes
Vandaag om 09:58:18
Caledonian Sleeper anno 2016 door Hendrik Jan
Vandaag om 09:33:02
De bouw van Amsterdamse wagens door m-re
Vandaag om 09:20:14
Sprog software installeren door AlbertG
Vandaag om 08:47:22
Brandsma bouwt in HO door Dennis1984
Vandaag om 08:27:34
BNLS-Module: "Backwater Goods Yard" door nighttrain1
Vandaag om 08:22:09
  

Auteur Topic: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4  (gelezen 1619 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 15971
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2017, 09:15:46 »
Maar dat wil niet zeggen dat wat jij je hebt ingeprent, waar is BART. Hier trekken mijn modellen met ESU echt compleet schokloos vanaf 0 op. Persoonlijk zie ik meer gekkigheid bij Zimo.

Er is hier een opmerking verwijderd die diplomatieker had kunnen worden opgeschreven, maar wel van belang is. Märklin heeft met de mld/3 vrij recent een decoder uitgebracht die veel beter is dan hetgeen het concern sinds de 60902 op de markt had. Dat verzin ik niet, dat is ook onder 3railers de vrij algemene opinie. Alleen zie je sindsdien op (Duitse) fora opeens veel behoefte om ESU te bashen. ESU is de voornaamste fabrikant die al die tijd het gat heeft gevuld. Leek me wel relevant om de suggestie weg te nemen dat wat Robert wil per definitie niet zou kunnen met ESU.

Overigens blijft de BB een lastig ding voor iedere decoder. Mijn voornaamste advies zou zijn het dingetje niet te gebruiken als er genoeg plek is. De aandrijving van een Roco 215 is heel geschikt voor een mat '46. Supersoepel en een Roco 215 kost haast niks.

Stuur Karst anders eens een pb. 
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 10:10:44 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3245
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2017, 09:21:13 »
Een decoder is volgens mij een doosje kunstgrepen om een kleine elektische loc met nauwelijks massa en uitloop en simpele boem-is-ho-karakteristieken zo te dresseren dat het gedrag bij optrekken, afremmen en rijden op de werkelijkheid lijkt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3305
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2017, 09:23:36 »
Kuch kuch, even een tikkie rustiger in het algemeen. Hard "ESU=gegarandeerd 100% prut" zeggen is niet zo productief in een draadje waar iemand betere instellingen voor z'n ESU vraagt. Nogmaals herhalen daarvan is stoken en schoppen. Vergelijkingsvideootje komt wat dat betreft beter over.

De andere kant uit ook niet terugschoppen (ik heb al een schop tegen de schenen weggeknipt), want anders ontploft dit draadje binnen de kortste keren. Doel is de vraagsteller te helpen!

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2017, 09:49:43 »
Hallo

Brawa V320 met zimo.



Bart

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4658
  • ***
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2017, 10:21:05 »
Het gaat hier om een BB-unit en niet om weet ik welke loks nog meer die het wel of niet goed doen met welke decoder dan ook ;).
Vraagsteller heeft een BB-unit in een mat46 die met een ESU schokt. Wie heeft deze combinatie en de betere instellingen?
Mijn vraag is: Werkt de auto instelling niet bevredigend bij deze combi?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 945
    • Biesje.nl
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #20 Gepost op: 24 januari 2017, 13:06:06 »
Dag allen,

Nog een keer ter verduidelijking naast het filmpje. Mijn Mat '46 schokt niet. Ik ben er erg tevreden over. Net als over alle andere ESU decoders in mijn modellen. Alleen de snelheid op stap 1 is te hoog bij specifiek de BB unit in de Mat '46. En dat ESU het ook beter kan bewijst de Trix met cardanaandrijving in hetzelfde filmpje van mij:

https://www.youtube.com/watch?v=0jtT3BoYAnI&feature=youtu.be

Het enige schokken wat ik zie is mijn bibberhandje.

Een BB unit is inderdaad lastig in te regelen, maar het is mij redelijk gelukt dacht ik, behalve dat hij te snel rijdt op de laagste rijstap. Het motortje is gewoon zo klein en heeft zo weinig massa en geen vliegwiel. Dat maakt het lastiger voor de lastregeling. Maar nogmaals: ik ben tevreden met de rijeigenschappen, behalve dat ie gewoon te snel rijdt.

Ik zou eigenlijk het liefst de aandrijving van de Artitec DE2 of Plan U gebruiken. Die zijn netjes te verstoppen onder de vloer tussen de schortbeplating. Ik heb ook inderdaad een BR 216 of 218 uit elkaar gesloopt voor dit doel maar de aandrijving van Roco is te groot en grof vind ik. De originele aandrijving van Rivarossi loopt gewoon niet soepel. De tandwielen grijpen niet mooi in elkaar zodat er af en toe een tand boven op een andere tand zit en de aandrijving hakkelt. Jammer, want verder was deze ook mooi laag en onzichtbaar.

Bedankt voor het meedenken allemaal.  Het is niet mijn bedoeling om weer een burgeroorlog te starten. Ieder heeft zo zijn voorkeuren en ik geloof best dat sommige modellen beter rijden met een andere decoder, maar ik prefereer dus ESU vanwege de lokprogrammer en het gemak daarvan. Ik klooi graag met het omzetten van de functie uitgangen en het toewijzen van een andere functie toets en zo. Met die ene Zimo in de NS 1201 heb ik daar gewoon geen zin in.

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 13:23:54 door Reinout van Rees. Reden: 2016=>216 »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #21 Gepost op: 24 januari 2017, 15:30:08 »
Hallo

Wat je ook eens kan proberen is CV2 op 0 zetten.
Sommige decoders pikken dit gewoon.

Bart

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #22 Gepost op: 24 januari 2017, 16:10:08 »

Alleen de snelheid op stap 1 is te hoog bij specifiek de BB unit in de Mat '46. En dat ESU het ook beter kan bewijst de Trix met cardanaandrijving in hetzelfde filmpje van mij:


Je kunt beide onmogelijk met elkaar vergelijken.

Als je '46 nog langzamer moet rijden op stap 1 zul je de referentiespanning omlaag moeten doen. En dat gaf je zelf al aan: dat gaat ten koste van de max. snelheid. Meer smaken heeft een Esu niet, je kunt dan overstappen op een Zimo waarbij je veel meer inregel mogelijkheden hebt rond het optrekken. Maar zoals ik begrijp wil je dat niet dus leer er mee leven. ;D

Gr, Ben.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3305
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #23 Gepost op: 24 januari 2017, 17:04:49 »
Ter info: in dit draadje van anderhalf jaar geleden staat ook al wat input over de esu/zimo verschillen (daar werd toen expliciet naar gevraagd). Ik was wat aan het googlen en kwam dat tegen. (Ook daar geen eenduidige conclusies, trouwens).

Robert/biesje: vraag ter verduidelijking. Je vraag gaat puur over de te hoge snelheid als je constant op v=1 rijdt, toch? En niet over het optrek-gedrag van 0-1-2-3-enz? Een groot deel van de antwoorden gaat volgens mij over het tweede in plaats van het eerste.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #24 Gepost op: 24 januari 2017, 17:56:47 »
Hallo

Volgens mij gaat het de vraagsteller toch om het weg"glijden".
Dus het bereik van 0 tot stap 1.

En juist hier zit tussen verschillende decodermerken soms een aanzienlijk verschil.
Bij een esu is stap 1 de wegrijsnelheid. Zimo en ook märklin hebben als wegrijstap 0 gekozen, en interpoleren tussen 0 en 1 daar nog iets bij.
Vandaar mijn stelling dat een ESU niet soepel kan optrekken.
Dit wil overigens niet zeggen dat een ESU slecht zou zijn, helemaal niet.  Maar in deze discipline is de ESU minder dan sommige concurrenten.
Eigen voorkeuren zijn dan belangrijk wat je kiest.

Bart

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7450
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #25 Gepost op: 24 januari 2017, 18:26:28 »
Rijstap 0 is bij mij gewoon stilstaan Bart.

De eerste rijstap die er is volgens het protocol is stap 2 stap 1 is namelijk noodstop.

Maar het gaat niet om de rijstappen, maar om de hoogste van de spanning bij rijstap 1 en die stel je in met CV2.
Je kunt nog stoeien met KPI isstellingen en met frequenties, maar ergens is er een grens aan de mogelijkheden, en dan is het accepteren geblazen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 945
    • Biesje.nl
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #26 Gepost op: 24 januari 2017, 18:46:40 »
Het gaat inderdaad over het 'wegglijden'. Het vloeiend optrekken van stilstand naar bewegen. Dus trein staat stil, je zet de controller op stap 1 en de trein gaat rollen. Bij de mat '46 rolt ie dan meteen te snel. De opmerking over de trix was alleen bedoelt om te ontkrachten dat ESU altijd schokt. Ik snap dat een hele dikke mashima met hele dikke vliegwielen anders is dan een mini mashima zonder vliegwielen. Ik ga straks weer lekker prutsen met de instellingen. Ik kan alleen niet het berichtje vinden waarin precies stond beschreven hoe je een LoPi 4 inregelt. Dus met een stap voor stap stappenplan voor de eerste stappen zodat ik het beter stap... ik bedoel snap :-[ .

Een instelbare lagere referentiespanning voor lagere snelheden en een aparte referentiespanning voor hoge snelheid (met een lineaire overgang ertussen)  zou wellicht wenselijk ijn voor dit doel. Of simpelweg CV 2 aanpassen zodat deze op de laagste stand  ook daadwerkelijk lager kan. Als ik een analoge lok op mijn testspoortje zet met mijn PWM regelaar (MRC Tech2 2500GS) dan begint de lok pas te rijden als de regelaar een stukje is opengedraaid. Bij de loks met grote motor, zoals roco en lima loks, begint de trein pas langzaam te rijden op stand 20 (van 100).  Dat kleine BB motor dingetje begint al te kruipen onder stand 10. Dat zou eigenlijk ook moeten gelden voor CV2. Nu lijkt het alsof een LoPi standaard begint op stand 20, wat prima is voor grote dikke motoren, terwijl ik hem eigenlijk op stand 7 wil hebben.

Bedankt voor de opmerkingen, ik ga straks na het eten wel weer prutsen (y) Dit is ook weer een voordeel van de programmer: ik maak een backup van de settings zoals ze nu zijn en kan ongestraft de boel overhoop gooien en later weer terug fleppen en ook in de andere decoders laden van de andere Mat '46 en de hondekop en wellicht straks de koploper en sprinter als deze zo ver zijn voor een aandrijving :angel:

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 15971
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #27 Gepost op: 24 januari 2017, 19:06:28 »
Hallo

Volgens mij gaat het de vraagsteller toch om het weg"glijden".
Dus het bereik van 0 tot stap 1.

En juist hier zit tussen verschillende decodermerken soms een aanzienlijk verschil.
Bij een esu is stap 1 de wegrijsnelheid. Zimo en ook märklin hebben als wegrijstap 0 gekozen, en interpoleren tussen 0 en 1 daar nog iets bij.
Vandaar mijn stelling dat een ESU niet soepel kan optrekken.

Ik ben ook wel nieuwsgierig wat je bedoelt Bart. De eerste van 128 of van 28 rijstappen? En de eerste rijstap kan je gewoon op nul zetten.

Gisteren naar aanleiding van je opmerkingen de modellen die nu op mijn baan staan, eens extra kritisch bekeken. Het verschilt, afhankelijk van de aandrijving en soms de moeite die ik heb genomen. Maar er zitten er echt bij die uit stilstand volstrekt soepel optrekken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
Re: Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4
« Reactie #28 Gepost op: 24 januari 2017, 22:08:17 »
Hallo Robert,

Je zou nog eens wat met CV52 kunnen spelen. Die regelt de lage snelheidsstappen. Eerst uitlezen waar hij nu op staat en dat vanuit de extremen gaan zoeken naar een optimum. Als dat niet werkt kun je hem altijd terugzetten op de oorspronkelijke stand.

Met beste groeten,

Dirk Meijer