Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:13:53
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door Silver Fox 2512
Vandaag om 19:02:21
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
Vandaag om 19:00:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:55:15
Westlandbaan door peterha
Vandaag om 18:47:30
Piko NS1100, materieelbespreking door Chris
Vandaag om 18:45:19
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Baan Wally
Vandaag om 18:44:07
BMB-Module: “Wateringbury” door St00mboy
Vandaag om 18:40:43
Geweatherde Challenger, O-schaal, MTH door St00mboy
Vandaag om 18:39:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Post49
Vandaag om 18:23:03
Nieuwe modelbaan....de start. door Rondje_HO
Vandaag om 17:58:00
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 17:56:16
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door St00mboy
Vandaag om 17:52:04
Wensendraadje Nederlands 2020 door Eric B
Vandaag om 17:44:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 17:36:31
Very USA: The Slug door Jeronimos
Vandaag om 17:22:53
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door rjr
Vandaag om 16:48:05
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Eric B
Vandaag om 16:10:32
Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf. door NS264
Vandaag om 15:59:31
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
Vandaag om 15:28:43
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 13:45:53
Mardec WIDO door NS264
Vandaag om 13:09:44
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 13:09:07
H0 modellen Amerikaanse auto's gezocht door Gerrit F
Vandaag om 13:04:28
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 13:03:21
Update: baan in de tropen door NS1220
Vandaag om 12:58:06
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:56:12
Digikeijs DR4018 schakelt verkeerde uitgang door Norway13
Vandaag om 12:26:49
MB-module "Dolce far N-te" door Hendrik Jan
Vandaag om 12:24:15
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
Vandaag om 12:16:11
  

Auteur Topic: Project Rheinfels  (gelezen 18606 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Project Rheinfels
« Gepost op: 10 maart 2016, 20:39:41 »
Hoi hoi Medespoorders!

Hierbij wil ik graag het draadje starten van een nieuw project in de schaal TT 1:120!
In het onzichtbare deel gaan we TT filigran rails gebruiken en in het onzichtbare deel Kuehn rails, net zoals bij mijn andere TT bouwproject (zie draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53117.75.html)
Zie hieronder het eerste deel van het plan, en de eerste stappen om alles te meten en voor te bereiden:











Wordt vervolgd!

Groeten, Jake

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5225
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Project Rheinfels
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2016, 22:41:18 »
Benieuwd hoe het gaat worden! Karakteristieke tunnelingang(en), oplopend terrein, burcht: dit kan leuk worden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Project Rheinfels
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2016, 22:00:20 »
hoi Reinout, dankjewel!
Het wordt wel een ambitieus project want het zijn 3 modules van 208cm breed voor het zichtbare Rijn-gedeelte en daarachter nog eens 3 modules van eveneens 208cm breed voor het schaduwstation, Voor het schaduwstation heb ik iets speciaals in gedachten maar dat kan ik nog niet verklappen :)
Dit weekend nog even alvast wat geprobeerd voor de mogelijke linkse tunnel, de Zuidelijke Loreley tunnel:






Groeten Jake

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Project Rheinfels
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2016, 13:01:54 »
Van een goede vriend kreeg ik het baanplan geprint op ware grootte. Konden we meteen even kijken hoe het geheel er uit gaat zien:




De rails voor het eerste gedeelte van het schaduwstation is binnengekomen:


ls het goed is komen vanmiddag de slanke wissels binnen voor het zichtbare deel. Wordt vervolgd!
Groeten, Jake





Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Project Rheinfels
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2016, 13:46:27 »
Ziet er goed uit! Bekend terrein, als je nog wat foto's nodig hebt van het terrein / sporen voor de tunnel dan hoor ik het wel. :)
Gr Marco.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
    • De Hoekselijn
Re: Project Rheinfels
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2016, 15:00:35 »
Leuk project, ook iets in TT komt niet al te vaak voorbij hier. Rij zelf regelmatig door deze tunnels, succes met bouwen  (y)

Groet Dennis

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Project Rheinfels
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2016, 16:57:49 »
Hoi hoi dank voor de leuke reacties!
Ik ga komend weekend nog eens naar het gebied toe en zal dan als het mooi weer is nog wat foto's maken. Europa heeft vele mooie gebieden maar dit is toch wel een erg gave omgeving, vooral voor de treinliefhebber!

Het eerste pakket rails voor het zichtbare gedeelte is binnengekomen: Betonnen bielzen en echte gelaserde houten bielzen, plus de eerste 3 slanke wissels (27 cm lang) voor het zichtbare gedeelte links:


Dat is wel een heel verschil in vergelijking met de "normale" TT wissels:


Het is erg mooi materiaal van TT-Filigran. De reden dat ik dit gekozen heb is omdat het erg natuurgetrouw eruitziet. Al het rollende materiaal vanaf circa 2005 rijdt er goed op. Oudere modellen (of sommige startset modellen) kunnen eventueel, vanwege te hoge flenzen ratelen over de railverbindingen. Gelukkig ben ik pas 3 jaar TT materiaal aan het verzamelen dus ik heb (nog) geen ratelende wielen meegemaakt. De railhoogte van Tillig TT rails is, net als bij H0 code 83 rails; 2,07 mm hoog. De railhoogte van Kuehn TT rails is al wat mooier: 1,8mm hoog (dit heb ik bij mijn andere TT baan gebruikt), en TT filigran rails is 1,5mm hoog. Ook betonnen en stalen bielzen zijn te vinden. Ik heb gekozen voor gedeeltelijk echte gelaserde houten bielzen die ik zelf ga beitsen en gedeeltelijk betonnen bielzen, net als in het echt bij de Rheinstrecke.



Als eerste werd aangeraden om de echte houten bielzen een paar minuten te laten weken in water. Dit omdat de railverbindingen dan makkelijker in de gelaserde gaatjes te schuiven zijn. Inmiddels liggen ze te drogen tussen twee houten platen met wat gewichten erop zodat ze niet kromtrekken. Zodra ze een paar dagen hebben liggen drogen kunnen we starten met de aanleg van de rails. Intussen moet ik nog wachten op het CNC frezen van de schotten van de modules. Zodra dat klaar is kunnen we de eerste modules in elkaar gaan zetten.

Wordt weer vervolgd!

Groeten, Jake
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2016, 12:52:09 door jakeman »

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Project Rheinfels
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2016, 17:11:15 »
Ik ga dit draadje zeker volgen. Hier kan iets zeer moois ontstaan.

Groetjes Harry

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Project Rheinfels
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2016, 21:35:34 »
Dit weekend was even tijd om het mooie gedeelte langs de Rijn te bezoeken. Goed om weer te zien hoe het bouwwerk van de zuidelijke Loreley tunnel er in het echt uitziet:



Het is best bizar dat je, vergeleken met Nederland, zo makkelijk overal bij het spoor kan komen. Echt een must-plek voor treinspotters!























Ook heel erg mooi wat er aan de overkant van de oever die dag plotseling voorbijkwam;
een BR01 met een aantal Rheingold rijtuigen in de bekende DB-Cremekleur met blauwe streep en de bijpassende klassieke E10 op 't eind:


Verder komen de hele dag mooie treinen voorbij zoals deze E101 met IC rijtuigen en stuurstand op het eind. Dezelfde Lok kwam ook regelmatig met SBB of OBB rijtuigen voorbij en aan de kant van de Loreley tunnel konden we op dezelfde dag regelmatig een E145, E189, een keer een E151 met ertswagens en een E40 met een autotrein bewonderen.


Verder was uiteraard de Burcht, waaraan dit project haar naam heeft te danken aan de beurt: Rheinfels!
Het ligt slechts een kilometer of 5 vanaf de Loreley tunnels. Werkelijk een hele imposante Ruine. De oorspronkelijke Burcht werd gebouwd in 1245, en was de enigste Burcht aan de linkeroever van de Rijn dat niet kon worden ingenomen door de troepen van de Franse Koning Lodewijk de XIV in 1692. Helaas kwam Rheinfels toch in handen van de Fransen in 1794 en werd door het revolutieleger in ernstige mate vernietigd. Het was eeuwenlang de sterkste Burcht van Duitsland met de hoogste toren. De muren van de Burcht zijn tot wel 4 meter dik. Zeer de moeite van een bezoekje waard:








Hoe Burg Rheinfels er oorspronkelijk uitzag in de hoogtijdagen:


Verder was vlakbij ook het leuke zijlijn traject, de Hunsrückbahn een aanrader, de steilste DB strecke (helling van 6,2%) tussen Boppard en Emmelshausen. Dit was een tandradbaan tot 1931, waarna de strecke jarenlang werd bereden door een BR94, en daarna door o.a. de VT98, BR216 en V212:










Groeten, Jake
 




T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2585
Re: Project Rheinfels
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2016, 22:41:22 »
Mooie fotoreeks :D

En genoeg treinverkeer, vond het eerste plaatje wel knap griezelig :o

Wel apart gezicht,  alsof de tunnelbuis verkleind is door aan de binnen-
zijde beton aan te brengen...

Mvg,

Tis
********

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Project Rheinfels
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2016, 13:28:07 »
De eerste spanten zijn een feit en onderweg :)





Wordt uiteraard vervolgd;) Groeten, Jake

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Project Rheinfels
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2016, 14:45:40 »
Ziezo, de spanten voor de eerste module zijn gearriveerd.
Nu het geheel in elkaar zetten! Alles staat nu even los tegen elkaar. De trace-platen waar de rails op moet komen worden nog een keer opnieuw gelasert omdat ik op het laatste nippertje nog wat wilde veranderen. Die worden nu in plaats van 12mm toch 9mm dik. De constructie is zo sterk dat je er met gemak op kan zitten. Toch best handig als je een beetje uit de voeten kan met een 3D tekenprogramma :) Een echte aanrader!

Het geheel lijkt erg groot, maar dat valt best mee. De module van de zichtbare strecke (de voorkant) is 208x65cm, en de module met het schaduwstation is 208x45cm. Je kan dus makkelijk apart aan het zichtbare deel werken zonder dat het geheel teveel plaats in beslag neemt.
Nu ben ik nog een frame aan het ontwerpen om straks alle modules makkelijk op elkaar te kunnen stapelen voor bijvoorbeeld vervoer in een busje.

De poten zijn er ook al, alleen moeten de klemmen voor de poten nog in elkaar worden gezet  (y)
Groeten Jake









« Laatst bewerkt op: 18 mei 2016, 16:37:56 door jakeman »

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Project Rheinfels
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2016, 17:15:19 »
Hoi Jake,

Dit is wel een mooi stukje werk, ik ben zeer nieuwsgierig hoe dit gaat worden, ik volg het op de voet.

Groeten Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Project Rheinfels
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2016, 17:39:43 »
Hoi Jake,

Het ziet er netjes en degelijk uit.  (y)
Ben je al achter de seinen aan gegaan?
Gr Marco.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Project Rheinfels
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2016, 17:57:39 »
Netjes! Vooral die TT-filigran-wissels, ik wist niet dat dat bestond, mooi zeg... :o

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO