Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ets ontwerpen en tekenen door Marc tramt
Vandaag om 20:14:19
EifelBurgenBahn door Wim Vink
Vandaag om 19:57:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:55:26
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 19:41:34
Roco 2019 door treinenhobby
Vandaag om 19:33:57
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door NS264
Vandaag om 19:32:54
Br 03 204 DRG met halve stroom lijn bekleding. door puntenglijder
Vandaag om 19:22:20
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:09:40
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:51:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sean
Vandaag om 18:49:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 18:20:57
Hoe krijg ik een strakke aluminium-look? door Sven
Vandaag om 18:18:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:02:18
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Martin Welberg
Vandaag om 16:57:17
Vonken op booster overgang. door Gerke
Vandaag om 16:19:40
Railadventure trein door ad.M
Vandaag om 15:50:35
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door Timo
Vandaag om 15:42:02
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:36:05
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 15:19:56
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:30:15
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Bob R.
Vandaag om 13:39:33
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 13:10:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag door Hans Reints
Vandaag om 10:39:30
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:38:34
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 09:17:39
BZN: Baan zonder naam in H0 door poftie
Vandaag om 08:42:17
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door gtw6016
Vandaag om 04:17:00
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Hoontje
17 juli 2019, 23:18:11
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
17 juli 2019, 23:04:58
Albulabahn in H0m door arnout
17 juli 2019, 22:47:50
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)  (gelezen 16223 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Gepost op: 13 oktober 2007, 05:55:39 »
Nu ik echt aan de 5500 begonnen ben (je weet wel, zo'n djh ding), wil ik graag weten welke onderdelen ik nodig heb om betere lantaarns erop te zetten (er moet een micro gloeilampje in), verende buffers, (de juiste stoomdom heb ik al gevonden) en wat is er nog meer voor verbetering vatbaar?

Dit had ik dacht ik al eens op het oude bnlr gevraagd, maar dat is dus zeer rigoreus geveegd zeg maar, ik kan het in iedergeval niet meer terug vinden.

Wat hebben de heren bouwers gebruikt. Graag met nummers als dat kan, want een lantaarn van philo kan ik ook wel verzinnen, maar welke. Ik heb er geen verstand van. Bijvoorbeeld. Betere wielen? Graag, maar welke en waar?

Voorts, was er niet een actie opgestart door iemand om messing plaatjens te laten etsen? Leeft ie nog?


Mijn dank is groot.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

zuylen

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2007, 09:16:21 »
Geachte stig

Maikel Kastelijn heeft voor mij en iemand anders aangeboden een nieuwe onderkant te etsen om problemen met de slechte loopeigenschappen van het voorste draaistel te voorkomen. (Weg met dat rampzalige boutje in het midden van dat draaistel! :-|)

Groeten André ;) van Zuijlen

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9097
    • aersch der visch.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2007, 09:39:34 »
HSM-of NS-lantaarns kunnen beide wel, net als NS- of HSM-buffers. Langzamerhand werden locs bij de NS een beetje gestandaardiseerd, waarbij de oringinele vaak wat iele buffers werden vervangen door de zware NS-dingen, houten bufferbalken werden vervangen door stalen, het hendeltje aan de veiligheidsklep om die met de hand te kunnen lichten werd verwijderd enzovoorts... Mijn 1600 die k nu aan het bouwen ben is weliswaar in NS-kleur maar is verder nog gewoon zoals ie bij de HSM reed, weliswaar voorzien van voorverwarmer maar ze begonnen al in HSM-tijd met het aanbrengen van die dingen. De wijzigingen die aan locs werden uitgevoerd gebeurden ook niet tegelijkertijd, meestal werd de zaak vertimmerd als de loc in revisie was en dan werden alle tussentijds uitgeschreven aanpassingen ineens uitgevoerd, zodoende reden er altijd wel locs rond met de ene wijziging wel en de andere niet en sommigen die toevallig net in 1922 een revisie hadden gehad bleven heel lang min of meer origineel. Wil je het echt goed doen dan zul je een specifieke loc van een foto moeten nabouwen. Ik weet trouwens niet welke dom je hebt, maar die van het hollandsch locaalspoor (bedoeld voor de 5500) is aan de dunne kant voor een 1600 (bij mijn weten had een 5500 dezelfde ketel dus zou dat ook voor die machines moeten gelden)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2007, 15:11:11 »
Andre, da's goed nieuws. Is het al gerealiseerd, of nog in de planningsfase? Ik kan me ook herinneren dat iemand door hem stijvere frames liet etsen. Nooit meer wat van gehoord. Ik zal er eens naar vragen.

Floris, je betoog is me duidelijk, gebruik een foto, liefst 2 en van dezelfde dag genomen. Ik zal eens kijken wat ik nu op schijf heb staan en wat de uiterlijke verschillen zijn.

Waar het me om te doen is, er staat bijvoorbeeld ik noem maar wat, 4 lokbuffers van philotrain. Ja leuk, maar welk type is dat dan? Ik weet het niet. Het verschil met een rijtuig buffer zie ik nog wel, maar dat is ook wel omschreven...

Dus heren bouwers, vertel wat je hebt gepimpt, en graag met vermelding van de onderdelen. Misschien dat andere 5500 bouwers hier ook wat aan hebben, hoeven we het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden.

Ohja, Floris, ik had die Hollandsch locaalspoor dom op het oog. Bedoel je dat ie voor de 5500 niet geschikt is???
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

zuylen

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2007, 15:30:03 »
Maikel heeft het de afgelopen beurs beloofd aan mij. Maar het wordt geen product die hij gaat uitbrengen. Je moet hem even bellen. Aangezien hij druk is met de uitlevering van de dieseldrie treinstellen, zal het nog wel even duren. Ook andere projecten zoals NS 1000 stoomloc  :P moeten nog worden afgewerkt. Dus het zal niet op korte termijn worden! Maar zoals ik al zei, je kunt het beste even contact opnemen over de mogelijkheden, want ik weet er het fijne niet van. Maar als hij er twee kan etsen dan kan hij er ook net zo goed drie etsen.

Groet André van Zuijlen

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9097
    • aersch der visch.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2007, 18:16:55 »
Ik bedoel inderdaad dat ie voor een 1600 of 5500 eigenlijk te dun is, scheelt ongeveer een millimeter (ik vind het daarom zo "net niet" ogen omdat de hoogte wel klopt, maar k heb niet echt wat beters en mn zelfgedraaide geverfde styreenspul heeft ook de maatvastheid van een gebakken ei). Eventueel heeft Philotrain wel een vaasdom die iets dikker is (van de bello meen ik, ik heb m hier ook liggen) maar die is weer 2 mm te laag. Voor een 1900/5700/5800 kan die philo dan weer wel.
Ik maak verder mn buffers meestal zelf, dus de bestelnummers ken ik toch niet...

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2007, 18:36:41 »
Hallo!

Als je lef hebt en je maakt toevallig de uitvoering met de verhoogde kolenbunker kun je ervoor kiezen het deksel ervan af te slijpen en van messingplaat en strip een geopend deksel na te bootsen. Die schoven namelijk over het dak van het machinistenhuis.   Kooltjes erin, stookijzertje op de bovenkant van de waterbak... Ik heb zelf ook nog een 5500 staan en die gaat dat allemaal krijgen.
Ook doen twee sluitborden met hun voorkant naar de zijkant gedraaid het altijd wel goed. MK heeft mooie. Zo'n rood-wit bordje steekt altijd mooi af! Met dit soort kleine detals gaat een model veel meer leven, maar let wel: overdaad schaadt!

Succes,

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2007, 19:55:31 »
Dank voor de tips, nu de nummers nog! ;D

Floris, ik ga ze toch bestellen (als ze teminste nog eens reageren) en dan zien we wel. Ik heb net op straat een tientje gevonden, dus zijn ze bij voorbaat al gratis. Is het dan niet beter alsnog de originele te gebruiken en messingkleur te spuiten... Vond ik juist zo jammer als er dan toch messing exemplaren bestaan.

Hoi Ger, lef heb ik wel, zij het met mate. Ik ben analoog aan deze djh kit een exemplaar in styreen aan het bouwen en die heb ik de verhoogde bak al gedoneerd. De djh loc blijft laag, een HSM machine met NS nummers. Maar misschien doe ik die grap nog wel met de styreen loc. Leuk detail inderdaad. Ook bedankt voor de tip van de sluitsein dingen, ik heb ze eens gezien van MK inderdaad.

Geen lantaarn en buffertips?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2007, 03:14:45 »


'T hok is tot nu toe geheel gesoldeerd, iets wat ik eigenlijk zelf voor onmogelijk had gehouden... Volgepropt met lood ook nog, pl/m 100gr heb ik erin kunnen krijgen. De spullen op de ketel en het dak zitten nog los.

Wat een poepie he?

Nog een te pimpen onderdeel is natuurlijk de geiligheid, euhhhh, veiligheid natuurlijk. Wat kan ik daarvoor nemen?

Die draaistelbevestiging aan de voorzijde, daar heb ik al een ideetje voor. Want dit is wel leuk, een bout door een sleuf, maar als het afgeveerd is, werkt dat natuulijk niet meer. Of? Denk dat ik eerder de oplossing moet zoeken zoals fabriekslocs rondrijden, met een soort scharnierbaar veerplaatje. We gaan het meemaken. In iedergeval ben ik weer eens met dat ding bezig.

Ger, ik heb eens in mijn gedownloade full-size bestanden van het utrechts archief gesneupt en hoera, er zit een foto bij van bovenaf genomen op een loc in camo kleuren met open deksel. Dat gaat hem zeker worden op de styreen/witmetalen loc.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3766
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2007, 12:00:31 »
Gut, ik denk dat ik maar weer 's op zoek ga naar een 5500!

Ewout, wat je iig moet doen, is proberen de bovenbouw lager op het onderstel te krijgen. Bij de kit staattie 1 à 2 mm te hoog, als ik het me goed herinner.
----------------------------------

(afbeelding uit het Utrechts Archief)
----------------------------------
De koppelstang verdwijnt bij het model niet achter de wterkast, in het eggie wel.

Gr/H

5500 in Utrechts Archief

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2007, 13:46:14 »
Ha Huibert, bedankt voor de tip, nu snap ik wat je bedoelde met je opmerking dat ie (dat styrenen monster destijds) lekker laag ligt. Fijn is dat. Zat ik net op te wachten, zo'n tip  ;D

Heb je ook een tip hoe dat aan te pakken, heb je het zelf ook gecorrigeerd? Ik vind het niet zo'n big deal, maar als het een gemakkelijke modificatie is, moet ik dat niet nalaten naturlijk.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3766
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2007, 19:58:47 »
Niet zo'n big deal??? Wasdahnou??
Het is het verschil tussen 71 en 17, tussen kunst ende kitsch!

Waar het op neer komt is het afvijlen van de bovenrand van het chassis, of het aanbrengen van een sleuf in het witmetaal waar het chassis dan invalt. En er moet wat ruimte gemaakt worden voor de koppelstangen. Ruim, zodat ze niet tegen de waterkasten aanslaan en dus sluiting veroorzaken.
De mijne is wel iets verlaagd, maar niet genoeg naar mijn zin.

Overigens: ik lees hier ook over dat nieuwe chassis, door MK te fabriceren. Persoonlijk zou ik daar niet op gaan wachten. Daarnaast is er in mijn ogen niks mis met de draaistelverbinding: het heeft bij mij altijd prima gefunctioneerd.
Benieuwd ben ik wel hoe MK de ophanging van het loopwiel oplost.

Ewout, hoe doe je de stroomafname?


Groet,

Huibert

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2007, 20:33:09 »
Die zijkanten had ik al uitgeslepen om de kruktappen bewegingsvrijheid te geven. Alleen moet ik dan nu ook het machinistenhuis aanpassen voor de wielen. Sleuf maken zal niet gemakkelijk gaan. Frame laten zakken? Moeilijk. De motor komt dan ook tegen de ketel. Keuzes, keuzes, keuzes...

Stroom afname is nu nog origineel zoals door die britten bedacht. Ik heb recent een analoge compactcamera gesloopt met een zoomlens erin, daarop zitten prachtige vegertjes om de stroom naar het zoommotortje en dergelijke door te geven. Wellicht frot ik dat ertussen. Moet wel zeggen dat het freempje op zich aardig loopt. Ik moet er nog eens naar kijken, want het heeft de neiging te zagen. Langzaamloop is niet briljant. Stroomafname is tot nu prima eigenlijk. Maar maar dan een meter rechte spoor heb ik nog niet, dus misschien ook nog niet echt representatief.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9097
    • aersch der visch.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2007, 20:37:49 »
misschien een idee: zelfde constructie als bij mn 1600, met een draaistel uit een roco br 215? 1750mm-wielen zitten onder andere op een P8/BR 38 dus die kun je bij fleischmann bestellen. De asafstand van de drijfwielen is hetzelfde als bij de 1600 dus het past zeker weten, door de kleinere wielen liggen de assen ook wat lager en past de tandwielkast dus makleijker (bij de 1600 heb ik er wat stukken afgesnokt omdat ie anders niet in de ketel paste)
Ik heb nu in elk geval wel plannen voor een 5500 of liever nog 5700 met het andere draaistel dat ik nu nog heb liggen  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer)
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2007, 20:43:19 »
Ik ga het idee eens bestuderen, al is het voor mijn styreen geval, die moet ook gaan rijden. Heb je toevallig, of ben je in staat een foto van de gebruikte constructie te tonen/maken? Ik heb wel foto's gezien van de buitenkant, en met het cardan tussen de loc en tender. Maar hoe ziet het eruit in de loc. KAn dat nog, of zit dat allemaal al met witte styreen platen bedekt? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)