Google+
Doel:€250.00
Donaties:€194.95

Per saldo:€-55.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen in Rijswijk (incl. aankopen) door Edsko Hekman
Vandaag om 20:35:56
Line-up foto's van modellen door Peter Korsten
Vandaag om 20:27:42
BNLS-module: Belgenland door Nick Vandenzavel
Vandaag om 20:21:51
Langdorf (h0 : 340 x 100) door wimk
Vandaag om 20:17:28
Trix NS 1200 stiller krijgen door Sven
Vandaag om 20:15:20
verlichting in Trix Dampftriebwagen Kittel door Sven
Vandaag om 19:45:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:44:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door joepDE2
Vandaag om 19:10:51
BNLS Spoorkaart voor Nederland versie 2.0 door Daan!
Vandaag om 19:09:13
BNLS Baanbreker - Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Reinout van Rees
Vandaag om 18:43:01
Eenvoudige driepunts frontverlichting door Arjen52
Vandaag om 18:31:26
Materieelbespreking Artitec plan U door Paul Bender
Vandaag om 18:20:12
Kortkoppeling af fabriek door dh3201
Vandaag om 18:11:36
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
Vandaag om 17:31:33
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 17:30:27
NS onderhoudsloods met directe toegang voor E-locs ? door j.ossebaar
Vandaag om 17:18:56
Treinen Onverwacht (Sur.) verdwenen door NS8714
Vandaag om 17:16:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:04:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 16:59:06
Treinverkeer in Schwarzburg door jerrytrein
Vandaag om 16:58:17
Beurs baan Luchtspoor door olaf99
Vandaag om 16:57:20
Jerry gaat weer verder/beginnen met de haven door jerrytrein
Vandaag om 16:43:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Henk Visscher
Vandaag om 16:35:03
Kyllburg in H0 door rotaspeed
Vandaag om 16:31:07
Databank voor locs en decoders door Fred Eikelboom
Vandaag om 16:01:29
Video's over werken met Traincontroller door Haradigi
Vandaag om 15:43:38
De St. Bernhard Kapel in een berglandschap. door barani517
Vandaag om 15:19:43
Westlandbaan door barani517
Vandaag om 15:17:34
Viessmann overweg 5104, spoorboom defect, te repareren? door Christoph
Vandaag om 14:30:33
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 13:56:08
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 45201 keer)

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Pronsfeld
« Reactie #255 Gepost op: 31 december 2016, 16:11:25 »
Vandaag wordt er niet veel gedaan. Wel tijd gevonden om de 2 tunnelstukken tegen elkaar te monteren. Zodra de verbinding droog is de bovenkant vlakken en nog een stukje plaat er op lijmen voor de stevigheid. Portaal er tegen voorstrijken en kleuren.
Dan nog het andere portaal en tunnelwande krassen en hierna hetzelfde verhaal.   

Inderdaad Floris de boom is eigen bouw. Het was een probeersel wat nog wat verbeterd moet worden wel dik 25 cm hoog. Ik was vergeten om de naalden omlaag te blazen. Ondertussen voor het naalden verhaal  op jacht naar crazy lint. Als je dit met de spanningsstok behandeld met 2mm vezels dan moet je de juiste structuur krijgen.

Heb het nog niet geprobeerd maar het gaat zeker goed komen.

Verder wens ik een ieder een gezond en zeker en zeer goed modelbouwjaar 2017 toe.

Groet Harry


rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Pronsfeld
« Reactie #256 Gepost op: 01 januari 2017, 17:26:42 »
Allereerst de beste wensen voor het nieuw jaar. De eerste modelbouw activiteiten hebben plaats gevonden.

Het leggen van de bedding. Zodra de rails er op ligt met een beddingssnijder van Rail Kees er over. Een van mijn beste aangeschafte gereedschapjes van de afgelopen jaren.



De tunnelingang verlijmd met de 2 tunnelhelften.



En met foamboard een afwerkingslaag maken voor de landhoofden.





Groetjes Harry

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Pronsfeld
« Reactie #257 Gepost op: 01 januari 2017, 18:29:40 »
Harry, ziet er weer goed uit (y)
Have fun every day, before you know it's..........

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Pronsfeld
« Reactie #258 Gepost op: 01 januari 2017, 21:32:01 »
Buiten karton er af en drukken maar. Her en der wat stenen er uit gekrabd om een wat slechtere staat te verantwoorden.
Er gaat op de brug een snelheidsbeperking komen ivm een wat mindere staat van de brug. 

Het resultaat van een 1/2 uur drukken in foam


rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Pronsfeld
« Reactie #259 Gepost op: 05 januari 2017, 21:02:36 »
De tunnel een beetje op kleur gebracht. De originele tunnel heeft opvallend lichte voegen ook toen deze nog in gebruik was.


sdz1976

  • Online Online
  • Berichten: 801
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Pronsfeld
« Reactie #260 Gepost op: 06 januari 2017, 10:58:16 »
Vind de inkleuring meer dan geslaagd (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeŽn liggen.

Reinout van Rees

  • Offline Offline
  • Berichten: 3129
  • Team forummoderators
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #261 Gepost op: 06 januari 2017, 16:57:44 »
Hoe heb je dat wit in de voegen gekregen? Gewoon verdunde wittige verf?

Het viel me ook al op dat er soms opvallend lichte voegen zijn bij zo'n tunnelingang. Op zich heb ik een smoesje ("regenachtige dag") op m'n baan, maar toch... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Pronsfeld
« Reactie #262 Gepost op: 06 januari 2017, 17:43:01 »
Hoi

Allereerst bedankt voor de positieve recties

De stenen had ik eerst ingewassen met verdund zwarte en bruin. Deze kleuren zitten in flesjes om witte verf op kleur te brengen wat ik bij de bouwmarkt tegen kwam.
Ik dacht het even snel te doen maar helaas kleuren is een klusje waar je de tijd voor moet nemen
Het gevolg was dat de voegen zeer donker waren geworden. Dit was even een baal moment. Toen acrylverf wit van de Action verdund en met een klein penseel er in laten lopen. Ik had niet verwacht dat het wat zou gaan worden maar het heeft mijn verwachtingen overtroffen. Het bijna zwart wordt netjes gedekt.
De stenen die naar mijn smaak ook te donker waren geworden werden hierdoor ook lichter.
Als je de echte tunnel zie en deze modeltunnel  ben ik over de kleuren wel tevreden. Nu alleen nog de afwerkingslaag boven de tunnel en de torentjes nog. ook nog wat druipsporen aanbrengen en hier en daar met pigmentpoeder wat behandelen.

De ervaring die ik nu met de beide soorten verdunningen heb opgedaan wat betreft het inwassen gaat bij naar de Action verf uit. Dit betreft niet de prijs maar het werkt gewoon lekker.

Nog een opmerking over de tunnel delen deze zijn gegoten met modelgips van de bouwmarkt


rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Pronsfeld
« Reactie #263 Gepost op: 11 januari 2017, 12:47:40 »
En ook hier is het boek aangekomen.




Reinout van Rees

  • Offline Offline
  • Berichten: 3129
  • Team forummoderators
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #264 Gepost op: 11 januari 2017, 13:25:06 »
Wel even je interne spellingscontrole uitzetten voordat je gaat lezen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Pronsfeld
« Reactie #265 Gepost op: 14 januari 2017, 14:19:10 »
Afgelopen week niet veel aan de baan gedaan. Wel zitten zoeken hoe je naaldbomen in model maakt. Als de "berg" klaar is wil ik een dennenbos planten zoals in de Eifel. Tja en praat je niet over 10 stuks maar fors meer.
Er zijn vele mogelijkheden voor zelfbouw. Vorig jaar heb ik het geprobeerd met zo'n fakir bed maar dat was het niet helemaal. Ik vindt de stam boven te dik. Eigenlijk wil ik helemaal niet solderen maar wel een vlotte methode om de stam te maken.
Onder de baan vond ik nog een meter rond balsa hout van rond 5mm. Hier een stuk van zo'n 25 cm afgezaagd. Toen heb ik de top op een stuk schuurlinnen afgeschuurd. Het balsa is voldoende flexibel zodat het niet breekt.
De takken heb ik van 0,4mm ijzerdraad gemaakt en op lengte afgeknipt. Er wordt veel geadviseerd om dan gaatjes door de stam te boren en hierna de takken er in te steken. Als je he goed doet dan prik je het ijzerdraad zo door de stam heen zonder voor te  boren. Zelfs aan de top. Halverwege het ijzerdraadje een toefje secondelijm en dan door steken in de stam.

Hieronder het resultaat.

Groet Harry



rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Pronsfeld
« Reactie #266 Gepost op: 15 januari 2017, 16:26:58 »
Het is echt van dat druilweer zodat je gewoon wilt modelbouwen. Projecten lopen bij mij altijd dwars door elkaar een systeem is er ook niet eigenlijk.
Dus ben ik vandaag verder gegaan met het inkrassen van de stenen van het andere portaal. Het viel niet mee wat er zoal fout kon gaan ging ook fout.

Beleef het mee met het fotoverslag

Lekker m.b.v. van een paar krasinstrumenten de stenen er in krassen. Eerst zachtjes een kras er in zetten en dan met een grotere kraspen van de kras een groefje maken. De blokhaak wordt hierbij altijd gehanteerd om er voor te zorgen dat wel alles horizontaal loopt.



Tja en dan zie je toch dat als je nog zo voorzichtig giet en nog naprikt met een spelt om de luchtbellen er uit te halen dat het niet altijd helpt. Zucht



En tot overmaat van ramp breekt het ook nog en 2 stukken. @#$$%^&



Tja dat wordt een klein restauratie projekt. Eerst de breuk spaarzaam met houtlijm insmeren en dan stevig tegen elkaar drukken. Dan een klein beetje gipspoeder over de scheur strooien. Hierna het gips met een fijn penseel in de breuk vegen en dan een klein beetje water er over sproeien.



Hier het resultaat na het sproeien



En dan hebben we nog de luchtbellen. Een klein beetje gips aanmaken en met een penseel in de gaten smeren. Door de penseel heb je het goed onder controle zodat je niet gelijk alles dicht smeert.



Nu kan alles drogen en dan VOORZICHTIG tegen de tunnelbuis plakken. Gips is leuk om mee te werken maar eigenlijk moet je hiervoor porselein gips gebruiken.

Groetjes Harry

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 184
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Pronsfeld
« Reactie #267 Gepost op: 15 januari 2017, 16:39:34 »
Hoi Harry,

Ach, in het echt zullen er ook heus wel eens wat scheuren in die oude tunnelbogen bestaan en wellicht gerestaureerd zijn ;D Vind dat je het
keurig weggewerkt hebt en allicht zie je er na een likje verf al helemaal weinig meer van terug.

Gr Stefan

Reinout van Rees

  • Offline Offline
  • Berichten: 3129
  • Team forummoderators
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #268 Gepost op: 15 januari 2017, 17:04:40 »
Bij mijn tunnelingang suggereerde iemand dat zo'n luchtbel (mits niet te groot) goed dienst kon doen als kogelgat van de 39-45 festiviteiten...

"Krasinstrument": Pipoos ofzo inlopen en ernaar vragen? Het beetje dat ik tot nu toe heb gekrast (de randstenen van m'n viadukt) heb ik met een freesje in de dremel gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Pronsfeld
« Reactie #269 Gepost op: 15 januari 2017, 18:43:59 »
Voor het krassen gebruik ik maar een paar krasgereedschapjes. Een kraspen een tandartshaakje een soort beiteltje en een mesje. Zulke gereedschapjes zijn te koop in Houten de rechter zaal rechts achterin. Verder nog een oude tandenborstel en een zacht vegertje om de naadjes schoon te maken.



Groetjes Harry