Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Mar-Cas
Vandaag om 14:10:31
Rail 2017 Houten (incl. nabespreking) door Peter Spruit
Vandaag om 14:08:21
Giannova (HO, HOe) door VFR
Vandaag om 13:59:00
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door VFR
Vandaag om 13:55:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Rotterdam
Vandaag om 13:51:45
Ervaring met Houtlijm inspuitbus? door Marc tramt
Vandaag om 13:46:57
Geworstel met Artitec's Plan U door MDK193
Vandaag om 13:30:12
Modeltrein Expo On Traxs 2017...... goedkope kaartjes! door IJsselsteyn
Vandaag om 13:28:11
Combe Halt, Brits smalspoor door sdz1976
Vandaag om 13:06:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 12:54:06
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Peter Spruit
Vandaag om 12:51:48
Problemen met Märklin Programmer fur mLD/3 und mSD, nummer 60971 door Remunj
Vandaag om 12:47:54
VERPLAATST: Voie Libre ook verkrijgbaar in NL? door Peter Spruit
Vandaag om 12:40:57
Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:43:32
Without, een tentoonstellingsbaan (H0) door Frans
Vandaag om 11:34:06
Hoe elektrische draadjes verlengen? door santerdam
Vandaag om 11:02:40
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 10:44:43
Dirty Stuff door Arbhin
Vandaag om 10:43:55
Digitaliseren Fleischmann draaischijf door gvandersel
Vandaag om 10:17:18
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door Edsko Hekman
Vandaag om 09:15:49
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 09:08:35
Gezocht: Leuk starters baanplan op 2.44m bij 1.22m door Arbhin
Vandaag om 08:03:18
Berghuizer papierfabriek door Harold Content
Vandaag om 07:58:07
Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90 door MDK193
Vandaag om 06:47:14
Betrouwbare tandradloc door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:39:28
Bouw station Goch in schaal 1:45 door HJ
Vandaag om 00:35:23
lichtsluis en s88 door Fritsprt
Vandaag om 00:17:29
Haags tramgenot, 1:87 door Christoph
19 februari 2017, 23:52:43
BNLS-Module: "La vie...une gare abandonnée" door Carel Ruysink
19 februari 2017, 23:44:43
ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino door NTeering
19 februari 2017, 23:29:02
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 339128 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2145 Gepost op: 09 januari 2017, 13:03:49 »
Die scherpe hoek blijft wel. Ik zet wel een boompje in de hoek. Uiteindelijk heb ik op meer punten dit soort problemen, zo ook bij de overgang naar het schuine dak (dus het verlengde schuin naar boven toe van die hoek die je bedoelt). Het haaks-op-monreal-deel moet namelijk afneembaar blijven, dus dan zijn opeens veel van de standaard ronde-hoek-oplossingen onbruikbaar.

Provisorisch stukje papier in in een bochtje er tegenaan plakken met lijm die weer losgehaald kan worden, misschien? Dat soort oplossingen moet ik aan denken.

Het relativeert alles ook wel een beetje. Aan de ene kant print ik grote vellen papier op om zo min mogelijk naden te krijgen, aan de andere kant zitten er dan weer naden omdat alles afneembaar moet zijn. En zit er een dakbalk in de weg. Of, bij Berenbach, heb je de staanders van de boekenkast in beeld. Tja :)

Mijn huidige verwachting: dat ik inderdaad met loshaalbare fotolijm stripjes papier over dat soort overgangen heen ga plakken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Offline Offline
  • Berichten: 5850
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2146 Gepost op: 09 januari 2017, 14:33:24 »
Fotolijm is een goede manier om een flexibele constructie te verzinnen. Ik gebruik het ook om preisers te plaatsen, dan zijn ze ook niet zo statisch. Ik heb maar 1 scherpe hoek in mijn achtergrond (nu nog blauw) en die heb ik iets afgerond door een klein driehoekje in de hoek te plaatsen en dat af te kitten. Er komt een gebouw voor, maar je zult het blijven zien. Daarnaast gaat het ook om het idee en dat is veel belovend  (y)

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2147 Gepost op: 11 januari 2017, 22:29:35 »
Ik heb een loc van de baureihe 64 aan m'n collectie toegevoegd, ondanks dat die niet op de Eifelquerbahn heeft gereden:



Een gelaserde pennenbak! :D :D Ik zag 'em in de kantoorboekhandel in de steeg bij m'n werk in Utrecht. Gelijk naar binnen gestapt.

Gaaf ding:





Dit is trouwens m'n eerste ervaring met een gelaserde kit: past geweldig goed. Misschien moet ik ook eens wat proberen....



Vandaag, 11 januari, is het trouwens 26 jaar geleden (1991) dat het reizigersvervoer op de Eifelquerbahn werd stilgelegd. Goede reden om bij mij wèl te rijden:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • technische informatica + treinbaan=FUN
  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
    • slotracen.. iets heel anders
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2148 Gepost op: 11 januari 2017, 22:33:02 »
Stop je nu de reizigers in die bruine wagon!  :o Dat kan toch niet!  :P

Die br64 is leuk! Maar.. Het is jou baan, dus waarom niet ook een echt model?
groeten,
Auke

neem eens een kijkje bij mijn thread Goederenvervoer / loc onderhoud en reparatie / industrie baanplan(h0)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2149 Gepost op: 11 januari 2017, 22:48:18 »
Oh, eh, ja... in het kader van het opheffen van het reizigersvervoer is een foto van een goederentrein wat ongelukkig  ;D Ter geruststelling: die hebben ook gereden :)

Zo'n 64? Nee, dat kan ik toch niet echt verantwoorden. Niet dat ik niet andere onverantwoorde dingen doe, maar het moet niet te gek worden. Een 64 heeft volgens mij nooit in de Eifel dienst gedaan. Ik kan me niets uit het Ahrtalbahnen-boek herinneren, bijvoorbeeld. 86, 94, 50, 57: ja allemaal wel. 23 is wat tricky. Maar die kwam wel vaak in Koblenz. En ik heb foto's gezien dat hij met een kort zijlijn-treintje in Wittlich, aan de zuidkant van de Eifel staat. Volgens mij naar Bernkastel-Kues. Dus.... dat kan dan weer wel.

86 reed trouwens meer Andernach-Mayen dan Mayen-Gerolstein, maar goed, dat praat ik dan weer recht omdat mijn lijn naar Kelberg gaat ipv helemaal dat hele eind naar Gerolstein.

Dus... ik praat veel recht wat krom is. Maar een 64... nee :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
    • Lacus Flevo
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2150 Gepost op: 11 januari 2017, 23:03:30 »
Recht is krom, krom is recht  ::)

Wat maakt het uit zolang je maar lol hebt en de fantasie blijft

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2151 Gepost op: 12 januari 2017, 22:35:43 »
Dat liedje zit bij deze weer een tijdje in m'n herinnering.......

Enfin, ik heb nu de Monrealachtergrond eigenlijk wel redelijk af. Ik zal her en der nog wel wat kleine onrechtmatigheden ontdekken, maar hier idee is er:



De grijze vlakken eromheen geven voor mij aan waar er een dak zit en waar de moduleranden zitten.

Het moeilijkste was om alles aan elkaar aan te laten sluiten. Qua kleur, qua perspectief, qua individuele huizen, qua schuine dak rechts, enz. Beek rechtsonder toevoegen. Spoorweg wegpoetsen. Lucht in orde krijgen. Overgang heuveltop naar lucht...

Nu als eerste kijken hoe ik dit in goede orde op de muur kan krijgen. Ik heb drie triplex platen die ik op maat wil zaken om goed tegen de muur aan te passen, maar hoe je daar dan goed zo'n enorm vel tegenaan krijgt... uitdaging.

Ook de knik (i.v.m. het schuine dak) in de achtergrond haaks hierop...

Oh! nu bedenk ik me dat ik de rechter afsluiting ook nog van een achtergrond moet voorzien. Het stukje dat ik hieronder met een rode ovaal heb aangegeven:



Ja maar, ja maar.... ik wil nu Monreal gelijk af laten drukken om te kijken hoe het staat... Ik wil niet geduldig wachten totdat ik alle voorbereidingen heb afgemaakt.... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2284
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2152 Gepost op: 13 januari 2017, 00:12:06 »
Hop, gaan met die banaan, eh,  printer ;D (y)

Zal er heel ruimtelijk uit gaan zien zo, zeker met zo' n
groot stuk hemel erboven.

Mvg,

Tis
********

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2153 Gepost op: 13 januari 2017, 22:19:56 »
Ik wacht nog even. Die opstartkosten en verzendkosten zijn bij elkaar toch weer een tientje, dus als ik me dat kan besparen.... Het is de prijs van geduld. Aan de andere kant: waarschijnlijk ga ik maandag weer langs de "kopijwinkel.nl" in Utrecht om een stukje van de achtergrond in A3tjes uit te laten printen voor een tientje ofzo. Het blijft toch een mix tussen "vertrouwen dat het goed is" en "toch maar een proefprintje om het zeker te weten".

Ach, vergeleken met vele andere dure oplossingen kom ik er volgens mij uiteindelijk snertgoedkoop vanaf. En moet ik misschien over een paar jaar m'n verbleekte achtergronden vervangen, maar goed :)

Zonet zag ik in het "038" draadje dat m'n kennis van oorlogstuig beperkt is zodra het vleugels heeft. Dat vreesde ik al. De kwalificatie "Eifelhintergründemacherkönner" die als auteurnaam aan het citaat wordt gehangen doet mij echter met een brede glimlach verder in m'n luie Ikea stoel wegzinken en nog een wisky inschenken :D

Nou nog maar eens wat lekker kliederen aan de rest v/d resterende achtergronden. Ik ben op driekwart!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2154 Gepost op: 14 januari 2017, 11:35:26 »
waarschijnlijk ga ik maandag weer langs de "kopijwinkel.nl" in Utrecht om een stukje van de achtergrond in A3tjes uit te laten printen voor een tientje ofzo. Het blijft toch een mix tussen "vertrouwen dat het goed is" en "toch maar een proefprintje om het zeker te weten".

Waarom bij je al eerder bezochte winkel weer een proefprint maken ?
Als ze een bepaalde standaard en kwaliteit hebben dan houden ze die echt wel vast hoor.
Ik mag trouwens aan nemen dat als je een grote print hebt laten maken en deze is niet goed,dat je gekocht hebt met (tevredenheids) garantie,ofwel niet goed is opnieuw of geld terug.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2155 Gepost op: 14 januari 2017, 15:16:13 »
De "proef" zit hem in het nakijken van m'n eigen werk. Klopt de plaatsing van de struiken. Gaat het goed bij de onderdoorgang. "Werkt" het hoe ik de beek heb weergegeven enzo. Op die manier kwam ik er eerder achter dat ik nog een centimeter lucht miste, bijvoorbeeld.

De afdrukkwaliteit, daar zit het probleem niet :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2156 Gepost op: 14 januari 2017, 15:43:41 »
Herkenbaar gepuzzel, allemaal.
Zo verging het mij destijds ook.

Het wordt zo wel heel mooi, dadelijk. Goede voorbereiding is het meeste werk. Goed bezig, Reinout.(y)

groeten
Hendrik Jan
Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them going again. I trust you are not in too much distress.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2157 Gepost op: 20 januari 2017, 03:26:19 »
Wat verder geklust. De afsluiting van het monreal-gebeuren richting schaduwstation:



Vanuit de cabine:



Vanaf het gebruikelijke perspectief:



Dit is nog erg voorlopig, ik ga hier nog verder aan klussen. De eerste orde-van-grootte indruk is wel ok, toch?

Daarna de proef-A3-afdrukken van Monreal aan elkaar geplakt. Ik had een fout gemaakt, daardoor sluit het niet lekker aan en zit er o.a. een witte streep in:



Beetje zagen aan een stuk triplex dat ik later als achterkant van de achtergrond wil gebruiken:



Panorama van deze achtergrond:



En 2x2 maal vanuit een ander perspectief:









Om alles netjes aan de muur te krijgen.... dat wordt nog een uitdaging!

TODO: hoe het er uit ziet bij de onderdoorgang onder het spoor.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2017, 03:29:18 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2158 Gepost op: 21 januari 2017, 22:01:18 »
Dagje Rijswijk vandaag. De buit:



Eerst de bovenste rij, dan de onderste.

Nieuwe Preisers. Vooral het stationspersoneel is voor de Eifelburgenbahn interessant. Dan moet/kan ik namen/personages aan figuurtjes gaan koppelen...

Een tweede goederenbagagewagen. Nu ik regelmatiger met twee goederentreinen rij vind ik dat ik er eentje mis. Twee goederentreinen? Ja, de reguliere buurtgoederentrein en los daarvan de trein waarmee de vier wagens bij de "Schwerspatverladung" worden uitgewisseld. Nou nog koppelingen uitwisselen zodat ik die twee goederenbagagewagens ook daadwerkelijk ga gebruiken :)

In de aanbieding een kibri bouwpakketje van een kiepwagen voor stenen: prima voor bovengenoemde "Schwerspatverladung".

Wat krasspul om met gipskrassen te experimenteren.

Noch "Modellwasser" voor de Elzbach, de beek "linksachter" in het dal bij Monreal.

Wat condensatoren om m'n 94er te temmen. En wit/rode 3mm leds voor het geval het niet lekker lukt met smd ledjes bij m'n railbus-digitalisering.

Voor 3 Eurootjes per stuk de originele twee "mechanische Stellwerke" tijdschriften. Ik heb de nieuwe twee, maar ik hoorde dat op sommige punten de oudere beter zijn. Als ik ze dan toevallig zie... Ook een oude miba met gebouwbouwtips meegenomen: binnenkort ga ik daar toch een keer mee aan de gang en wat extra input kan geen kwaad.

Bij de NVBS zag ik een tweedehands DVD met een Führerstandsmitfahrt van Trier, via de Eifelbahn, naar Köln. Kijk.....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2159 Gepost op: 21 januari 2017, 23:06:24 »
Die boekjes heb ik al jaren prima lectuur. Succes met het gips krassen.

Groet Harry