Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Esufreak
Vandaag om 10:29:07
Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots door Joop_L
Vandaag om 10:21:47
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel door henk
Vandaag om 10:20:34
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 09:46:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ric
Vandaag om 09:30:53
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:24:30
De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3 door Wijktrein
Vandaag om 09:05:02
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 09:03:43
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 08:43:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:20:17
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 05:21:19
Artitec DE20, Kameel, gaat deze er komen? door Mario Dln
Vandaag om 01:09:04
Bezoekje Koblenz en omgeving door laurent
Vandaag om 00:05:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 juli 2019, 23:55:38
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
16 juli 2019, 23:30:58
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door gtw6016
16 juli 2019, 23:16:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
16 juli 2019, 23:00:08
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Klaas Zondervan
16 juli 2019, 21:57:27
Wagennummers Liliput NAM ketelwagens door Wijktrein
16 juli 2019, 21:19:09
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door laurent
16 juli 2019, 21:06:23
Modelbaan, nog zonder naam ..... door NS1220
16 juli 2019, 20:37:06
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Karben
16 juli 2019, 20:22:44
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door Ferdi
16 juli 2019, 19:26:45
Roco NS 1118 door Arjan6511
16 juli 2019, 19:26:41
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Dennis.
16 juli 2019, 19:25:59
Schilderen treintafel door TreinInVillaAlba
16 juli 2019, 18:57:24
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
16 juli 2019, 17:34:57
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Erik Baas
16 juli 2019, 16:08:17
Spoor in het Noorden en de STAR door dwem
16 juli 2019, 15:20:42
Raadplaatje door Lobomotion69
16 juli 2019, 14:05:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300  (gelezen 11371 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Gepost op: 09 september 2007, 10:51:24 »
Ik weet niet of ik deze vraag in de goede rubriek zet, dus ..

Ik ben bezig met de bouw van een 6300 van Model Loco.
Nu sta ik voor de opgaaf om de windleiplaten te monteren. De leiplaten zijn van messing en het chassis van witmetaal. Ik kan dit niet solderen omdat ik daarvoor niet de spullen heb.
Wie heeft voor mij een bruikbare tip voor de montage.

Wiebe
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2011, 08:26:49 door Bob Rodenburg »

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2007, 12:04:02 »
Lijmen zoals in de bouwbeschrijvingstaat met secondelijm (gel)

Ik heb ze zelf vast gesoldeerd door de windleiplaten aan de ondzerzijde te vertinnen, het gaatje te voorzien van flux.
Vervolgens heb ik de windleiplaat zelf verhit met een soldeerbout (400 graden) tot de soldeer begon te smelten en door de flux het gaatje opvulde en vast kwam te zitten.

Laat eens wat foto's zien van je bouwsel! :)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2007, 13:28:10 »
Bart en de resy van Nederland

Ik kom er nog wel even bij je op terug.

Hier een paar plaatjes

Wiebe




« Laatst bewerkt op: 09 september 2007, 13:31:25 door Bart Tigges »

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2011, 21:18:10 »
Het is al een hele tijd geleden dat ik bezig kon zijn met de bouw van mijn 6300. De windleiplaten zitten er inmiddels op. Ik heb toch maar even goed gereedschap en materiaal aangeschaft en ze zijn nu gesoldeerd. Spulletje zit in de grondlak (motip) en morgen hoop ik de groene kleur te gaan spuiten. Daarna laat ik wel weer wat zien.



Wiebe
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2011, 08:07:58 door Bob Rodenburg »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2011, 09:01:28 »
Als je de windleiplaten vantevoren al vastsoldeerd dan loop je kans dat met spuiten de verf niet overal goed terecht kan komen.
Daarom zet ik na het spuitwerk pas de windleiplaten met een drupje secondenlijm vast.
Eventueel kan je ook nog van messing draad aan de bovenkant van de windleiplaat een steuntje solderen, welke in een gaatje in de rookkast geborgd wordt! Dan hoef je niet bang te zijn dat de windleiplaten na verloopvan tijd los komen door diverse handjes. Want het blijven in model wel kwetsbare dingen.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2011, 09:25:37 »
Gerard, daar zit wel wat in. Voor mij nu te laat maar voor een volgend model om in de gaten te houden.
Voor wat betreft het spuiten zal ik proberen er goed tussen te nevelen. Op zich zou dat moeten kunnen.
Wiebe

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2011, 09:26:12 »
De loc ziet er strak uit (y)
Wordt het een vooroorlogse of een naoorlogse machiene?
Ik heb ook de windleipaten van mijn 3900 met wat messingdraad aan de bovenkant van de windleiplaat. Een stukje onder de knik van de plaat vind je twee paar klinknagels. In het echt zat onder elk paar een steun.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9381
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2011, 09:41:28 »
Wordt het een vooroorlogse of een naoorlogse machiene?

Te zien aaan de schoorsteen met krans, zou ik zeggen dat 't een vooroorlogse wordt.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2011, 18:38:40 »
Het wordt een vooroorlogse. Inderdaad te zien aan de krans op de pijp.

Vanavond even een foto maken van het groen-gespotene.

Wiebe

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2011, 20:28:29 »
hier dan de foto van het deels groen gespoten model


Wiebe
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2011, 20:59:56 door Bob Rodenburg »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4650
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2011, 22:01:07 »
ziet al goed uit
ik zou alleen het zwart eerst gespoten hebben ,is een bende minder afplakwerk
gr jan

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2011, 22:15:02 »
Ik spuit ook altijd eerst zwart, afplakken en dan pas het groen.
Maar hoe dan ook, wat telt is een fraai eindprodukt. Daar doe het tenslotte voor!
Daarna volgen de leidingen in koper/messingkleur.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2011, 21:27:10 »
Vandaag het zwart gespoten na afplakken van het groen. Helaas, na het verwijderen van het afplaktape (tamiya) trok ik ook hier en daar wat groen en grondlak mee. Morgen gaat de hele bubs in een thinnerbad en ga ik maar weer van voren af aan beginnen. Overigens nu al voor de derde keer. Iedere keer hetzelfde euvel. Ik mag toch aannemen dat na een goed thinnerbad e.e.a. geen vettigheid meer heeft en toch ...
Verder heb ik wat problemen bij de meer scherpe randen zoals het dak. De verf blijft daar heel slecht zitten.
Wat doe ik niet goed en heeft iemand raad voor mij.

vr. groet,
Wiebe

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7406
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2011, 21:32:49 »
Ik zou de afplaktape wat minder aandrukken, of je haalt je vingers er even over heen zo dat de plakkracht wat afneemt?
Vr. groeten,
Bob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4808
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2011, 21:40:24 »
Wiebe,

Pech  :( , tip van Bob kan helpen. Ik heb er zelf ook wel eens last van en mijn conclusie is toch dat het model voor de primer laag onvoldoende schoon was. Thinnerbad lijkt wel aardig, maar dit is een witmetalen (en dus nogal poreus) model. Ik denk dat na het thinnerbad stevig schrobben met Jif (tegenwoordig Cif) met een tandenborstel vooral op die plekken waar je randen gaat afplakken beter is dan een thinnerbad alleen.

Succes met de volgende laag (mijn eerste messing model heeft ook 2 keer een thinnerbad gehad)

Ivo
*