Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RikM
Vandaag om 22:14:51
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 22:04:34
Arduino voor verlichting boven de baan door 72sonett
Vandaag om 22:04:25
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door St00mboy
Vandaag om 21:57:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:56:56
Vergelijk tussen Digikeijs en NS parts seinen door Illya Vaes
Vandaag om 21:54:44
Modelspoorbeurs NOORDSPOOR 2020 door eitreb
Vandaag om 21:37:59
Station Rekerdam door Frank Hillebrand
Vandaag om 21:30:49
Raadplaatje door Alfred O
Vandaag om 21:26:36
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:09:09
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door roco
Vandaag om 21:00:27
Fleischmann Profi Driewegwissel hapert door phdirk
Vandaag om 20:47:03
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Marc tramt
Vandaag om 20:45:14
Westlandbaan door Zoedelaar
Vandaag om 20:22:53
Bröckenbahn door Wim Vink
Vandaag om 19:57:01
Roco z21 start + Halling tram door Thomasmassen
Vandaag om 19:47:41
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ruud-64
Vandaag om 19:47:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 19:21:37
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 19:07:57
"Leeg Materieel" in het Frans? door Falkenberg
Vandaag om 17:43:05
Instap DC H0 digitaal door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:18:39
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door AB 7216
Vandaag om 15:55:04
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door Carel Ruysink
Vandaag om 15:07:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:35:46
Van Kranbach naar Haanrade in spoor 0 door Peter Kleton
Vandaag om 14:31:20
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 13:59:08
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door RcA51
Vandaag om 13:52:25
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 13:34:47
Let it Snow...... H0e 70x45 door Sebas5998
Vandaag om 12:25:55
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 12:02:17
  

Auteur Topic: Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan  (gelezen 27756 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Gepost op: 19 juli 2014, 13:57:22 »
Beste forumleden,

Na 28 jaar N spoor te hebben gereden ga ik de overstap maken naar Ho. Veel zaken liggen hier aan ten grondslag en de grote keuze is gemaakt.

Het is de bedoeling om zoiets als de gedachten van de DDPB van karsth te gaan bouwen maar dan met eigen invloeden en zaken die ik leuk vind.
Basis wordt de oude N baan waarop dus nu een Ho baan komt te liggen.
Bijgaand een eerste idee waarover ik graag jullie mening/ gedachten wil horen (lezen).

Zaken die ik leuk vind en er op terug moeten komen zijn:
kopstationetje
doorgaand station (zoiets als klarenbeek oid)
lokale rangeermogelijkheden
schaduwstation voor opstellen materieel.
klein bruggetje
overweg.
etc.

Graag jullie mening over het baanplan

Groeten Bart






« Laatst bewerkt op: 24 juli 2014, 10:17:36 door Bert van Gelder »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Jeroen
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2014, 14:13:53 »
Mooie en eenvoudige opzet. (y)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2014, 14:54:29 »
Leuk plan.

Let wel op dat er op de hele baan maar 1 omloop mogelijkheid is.
In mijn ogen te weinig om in beide rijrichtingen een loc voorop te laten lopen. Dit geldt voor bereiken van alle goederen sporen maar b.v. ook in en uit het schaduwstation.

Met vriendelijke groet,
Michel


obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2014, 17:57:31 »
leuke simpele opzet!! Het beste is nu in je hoofd voorstellen hoe je de treindienst gaat doen of het voldoet.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2014, 20:05:13 »
alvast bedankt voor de leuke reacties,

@ Michel
idee is om met twee DE2 stellen in pendeldienst te rijden tussen schaduw station en kopstation. Ze kunnen dan afwisselend beide in het kopstation passeren of ze passeren elkaar op het eilandstation. De klompentrein (twee locs met twee rijtuigen) met aan beide zijde een loc kan ook op beide plaatsen passeren. Ook kan er wisselend vanuit het schaduwstation worden gereden.

Goederenverkeer is denk ik loc voorop uit het schaduwstation en geduwd de rangeeraansluiting op, evt terugsteken of wagens gelijk plaatsen. Een eventuele sik oid kan de wagens lokaal uithalen en terugzetten.

Commentaar is altijd welkom en het plan kan er alleen maar beter van worden
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8052
  • Team Mitropa FNDL
    • Team Mitropa
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2014, 20:12:35 »
Kijk dit mag ik, weinig rail evenwicht baanplan, misschien iets royalere bogen..

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6507
  • Team Mitropa - GDMB
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2014, 20:16:47 »
Zoals Martin al oppert. Verder zou ik er weinig meer aan doen.
Je zegt het zelf namelijk al:

Goederenverkeer is denk ik loc voorop uit het schaduwstation en geduwd de rangeeraansluiting op,
evt terugsteken of wagens gelijk plaatsen. Een eventuele sik oid kan de wagens lokaal uithalen en terugzetten.
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4296
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2014, 20:24:10 »
Je kunt denk ik je goederenverkeer verder uitwerken, Wat vervoer je, waar moet dat heen en wat voor grondstoffen heb je daarvoor nodig.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2014, 20:38:35 »
dank weer voor de bemoedigende worden dat ik op de juiste weg zit. Enige puntje vind ik nog het onderste spoortje bij het eilandperron, waar ga ik deze voor gebruiken en welk nut heeft deze in het echt gehad. Ik heb hem erbij getekend en eigenlijk zonder duidelijke reden. hij kan dan ook wel weg denk ik.
Ik zit ook te denken om juist bij het kopstation een extra spoortje te leggen voor goederen. wellicht dat het daar beter tot zijn recht komt.

De boogstralen worden in ieder geval zo groot mogelijk en worden uitgevoerd met flex. Ik twijfel nog of het railmateriaal van tillig of peco wordt.

Vandaag in ieder geval twee DE2 van artitec (met sound) opgehaald en oh wat zijn ze mooi
.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3013
    • modulebaan.nl
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2014, 21:32:38 »
Hallo,

Mooi plan!
De functie van dat spoor bij het eilandperron lijkt me duidelijk: uitwijk in geval van calamiteiten en opstelplaats voor werk (sproei!) treinen.

Volgens mij kan juist dat spoor nog wat extra actie geven in het bedrijf. ik zou het laten liggen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2014, 22:02:09 »
Weer een stukje verder met de invulling en jullie inbreng.



Ook gelijk een bruggetje en de overweg ingepland, ook het hoogteverschil aangebracht.

gr bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8052
  • Team Mitropa FNDL
    • Team Mitropa
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2014, 22:10:57 »
Kun je op de 25cm stukken er nog een 10cm bijaan plakken ? Geeft je iets meer ruimte voor scenery

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2014, 22:38:55 »
Bart,

Ik stel me zo het volgende voor. De Hippel rijdt de goederentrein, vanuit het schaduwstation. De Sik is gestationeerd op de goederen sporen. Als de Sik op de noordelijke sporen staat kan de 600 terug steken tot aan de Sik of naar het andere lege noordelijke spoor. Als er wagons naar het zuidelijke spoor moeten, moet de Sik die daar heen duwen, terwijl de Hippel met andere wagons op het 2e noordelijke spoor uit de weg gaat. Dit moet je dan doen via het zuidelijke goederen spoor, want rangeren op de hoofdbaan is niet gebruikelijk. Terug naar het schaduwstation moet de Hippel los bovenaan een noordelijk goederenspoor komen te staan en de Sik moet alle wagons daar naar toe duwen. Dat omgekeerd rangeren moet je goed doordenken. De Hippel duwt zijn trein de hoofdbaan op en kan naar het schaduwstation. Daar kan de Hippel echter niet omlopen (als er al 2 sporen daar voor vrij zijn), want er ligt geen omloop wissel. Er rest je alleen de Hippel met de hand weer voorop te plaatsen.

Het extra spoor bij het eilandstation kan zichtbaar opstelspoor zijn voor de DE2'en en/of Klompentrein, want de dienstregeling rijdt toch niet op elk moment met evenveel treinen? Goederentreinen kunnen ook beter tussen de personendienst door op het moment dat die minder frequent rijdt.

Succes met je plan. De DE2'en zijn inderdaad erg mooi.

Mvg, Michel

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2014, 00:03:16 »
Michel je hebt gelijk, nu snap ik wat jij bedoeld en wat ik vergat :-[, je moet idd ook weer terug, en als je zo rangeert dat je getrokken terug gaat dan kom je verkeerd aan in het schaduwstation.
Dan zou ik op de terugweg op het eilandstation om moeten lopen en geduwd weer het schaduwstation in gaan. (y) dat gaat dan wel maar is een extra handeling. Dank je ik ga kijken wat ik hiermee kan doen en of ik het zo hou of verander.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8380
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: overstappen naar h0 en daarbij een nieuw baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2014, 10:14:31 »
Misschien kan je als je dat leuk lijkt,bij je industrie sporen een stukje haven maken,dan kan je als je de 2 sporen recht legt er kade sporen van maken.
Kun je wellicht wat overslag nabootsen met wat schuifwand wagens of zo.
Zomaar een idee  ;)
Verder is je plan erg netjes  (y)
Misschien als je een kleine draaischijf hebt,dat je je sporen van het schaduwstation daarop kan aansluiten,dan kan je evt daar ook een loc omlopen en draaien ?