Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Connectoren voor kabeltjes door EricZmS
Vandaag om 20:03:25
NL baan: Frotterdam in h0 door MDG
Vandaag om 20:03:07
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 20:02:52
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:56:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:55:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:50:07
Dordrecht jaren 70 door Rob Hagg
Vandaag om 19:50:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:39:50
Wie gaat er zaterdag 18 januari naar Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:16:48
Roco 2020 nieuws door Eric B
Vandaag om 19:15:14
Artitec 2020 door NS8714
Vandaag om 19:13:57
Modeltoque MLF-20 kit vervangingsmotor nog verkrijgbaar? door Stootjuk
Vandaag om 18:59:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:59:38
Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan door Herman_C
Vandaag om 18:59:00
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Ad Cleijsen
Vandaag om 18:54:11
Wissel met puntstukken met metaal op bodem door Te 2/2
Vandaag om 18:31:29
Deining in Dönsdorf door Jelmer
Vandaag om 18:24:10
Brekina 2020, DAF annex Volvo 66! door Ben
Vandaag om 18:21:01
Brawa 2020 door RodeDuivel
Vandaag om 18:20:25
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Goose111
Vandaag om 17:43:37
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Wilvo
Vandaag om 17:41:59
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 17:27:54
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:18:23
Faller containerkraan 120290 en vooral ... de aandrijving door NS1220
Vandaag om 17:00:25
Frontverlichting Roco plan V knippert als die uit moet zijn: verklaring? door henk
Vandaag om 16:48:35
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 16:26:53
Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel. door DaPeet
Vandaag om 16:18:09
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Bluestrain
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?  (gelezen 7112 keer)

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Gepost op: 04 mei 2014, 23:01:08 »
Ik weet dat de powerpacks op de lokpilots V4 passen.
Bij de Lokpilot V3 staat in de handleiding ook iets over het aansluiten van een condensator (220 uF of 1000 uF maar dan wel met 100 Ohm weerstand en diode).



Maar ik zie niks in de handleiding over een powerpack. Nu kan het zijn dat de powerpacks toen nog niet bestonden? Ik dacht dat de powerpacks nog een derde draad hadden om aan te sluiten ("charge"). Waar sluit je die dan aan? Hier is het aansluitschema van een lokpilot V4




De decoder komt uit een V60 van Trix.

Louis Verhagen
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2014, 23:06:42 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2014, 01:15:20 »
Lees even de handleiding door:

www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/ESU/ESU_lokpilot_V30.pdf

Er wordt wat tekst aan de Powepack besteed.

grt Piet.
Ib-Basic + loconet

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2014, 07:58:21 »
Waar dan Piet?

Volgens mij kan het niet. Het Power Pack heeft speciale aansluitingen nodig, bijvoorbeeld om de laadstroom te kunnen leveren. ESU heeft het externe Power Pack samen met de LP4 ontwikkeld. De LP3 XL had wel een geïntegreerd Power Pack en daar gaat die tekst in de handleiding over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2014, 08:28:25 »
Piet

Bedankt voor je reactie. Het bovenste plaatje komt uit die handleiding. Echter er staat niks over het aansluiten van een powerpack in. Ik vraag me dus af hoe (of waar) je de "charge" draad moet/kan aansluiten.

Louis

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2014, 08:53:08 »
Louis,

De charge draad kun je bij de LoPi3 nergens aansluiten. De LoPi3 heeft die aansluiting niet. Het Power Pack is te nieuw voor de LoPi3, zoals Henk ook al aangeeft. Met andere woorden: het losse Power Pack en de LoPi3 gaan niet samen.

De LoPi3XL heeft een ingebouwd Power Pack. Daar kun je geen los Power Pack op aansluiten, en dat heeft ook geen zin.

Op de andere LoPi3's kun je een bufferelco aansluiten. Dat zie je in jouw bovenste afbeelding. Een bufferelco is echter geen Power Pack! Het heeft wel hetzelfde doel, maar bij dezelfde afmetingen is de capaciteit een stuk minder.

Als je met jouw LoPi3 wat aan bufferen wilt doen, kan dat alléén met de getoonde elco-schakeling*. Het kan niet met het losse Power Pack.

*   Tenzij je zelf elektronica gaat fabrieken, maar dat gaat een stuk verder dan je vraag.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2014, 10:57:56 »
De charge draad hoeft alleen maar spanning te hebben als de Powerpack geen energie levert.
Dan kun je toch de diode kathode + 100ohm parallel op de U+ aansluiten en de deU+ en de charge draad van de PowerPack aan de andere kant van de weerstand diode combinatie.

Of denk ik nou te simpel.
Nog veel simpeler is een goldcap Elco met weerstand en diode aan te sluiten.

grt Piet.
Ib-Basic + loconet

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3343
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2014, 11:02:35 »

Nog veel simpeler is een goldcap Elco met weerstand en diode aan te sluiten.


Goldcaps voor een spanning van 25V bestaan niet Piet.

Gr, Ben.

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2014, 11:06:10 »
Piet

Ja dat is nu net mijn vraag. Waar kan ik die "charge"spanning van halen? Ik denk niet van U+ anders zouden er geen twee draden op de powerpack zitten. Maar misschien gewoon van de + (of juist -) van de decoder?

Goldcap Elco kunnen maar 5 volt aan. En dat is dus te weinig voor deze schakeling.  Vandaar Dirk z'n opmerking dat je "gebonden"bent aan een gewone Elco tenzij je elektronica erin gaat knutselen.

Louis

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2014, 11:38:33 »
Ja dat is nu net mijn vraag. Waar kan ik die "charge"spanning van halen? Ik denk niet van U+ anders zouden er geen twee draden op de powerpack zitten.
Ik verdenk ESU er van dat de diode en de weerstand gewoon op de print van de Powerpack hebben geplaatst.
En dan heb je 3 draden nodig.
Die max spanning van de GoldCap had ik over het hoofd gezien, sorry.
De Goldcap wordtoverigens  wel op pagina 12 genoemd.

grt Piet.
Ib-Basic + loconet

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2014, 12:19:29 »
Op pagina 12 gaat het over de goldcaps die op een LP3 XL zit gemonteerd Piet. De XL had een ingebouwd Power Pack, maar dat is wat anders dan het losse Power Pack dat voor de LP4 wordt gemaakt.

Zo lang niemand een ESU PP openmaakt weten we niet wat er nodig is. De spanning moet voor goldcaps lager, maar de laadstroom moet ook veel hoger, anders heeft het weinig zin.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2014, 13:36:46 »
Je hebt gelijk Henk, dat van die losse GoldCaps moeten we maar snel vergeten.
Ook de powerpack aansluiten op de Lopi3, zal verder onderzoek vergen.

Ik heb nog eens rond geneusd, maar voor de Lopi3 is dit de beste oplossing.

De 2200 microfarad is de motorspannings buffer
En de 470 microfarad is voor de decoder spanning de buffer.

grt Piet.
Ib-Basic + loconet

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 926
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2014, 15:15:21 »
Bij de Lokpilot4 zit verwijzing naar de 470 microfarad buffer voor de decoder spanning er niet meer bij. Is dit hierbij anders opgelost en wordt dit uit de grote condensator of powerpack gehaald?

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0 en smalspoor in 0e

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #12 Gepost op: 05 mei 2014, 16:11:09 »
Piet

jij hebt de 470uF op ground en Vcc zitten. Nu kan Vcc vele dingen betekenen in de elektronica wereld. Maar wat het hier betekent weet ik niet.
Dit heb ik nog gevonden;

U+ (pin 16) raw controller plus, common power supply for the functions. The voltage corresponds to
the track voltage. The maximum current is defined by the controller and/or the connector type. Controller
manufacturers shall specify the maximum current to be drawn. Locomotive manufacturers shall specify the maximum
current drawn on this pin.

VCC (pin 12) internal logic supply voltage. This pin is not mandatory. The voltage is between 1.8 V
and 5.7 V. The maximum current drawn depends on the controller. Controller manufacturers shall specify the
maximum current to be drawn. Locomotive manufacturers shall specify the maximum current drawn on this pin. This
pin is for reference and interfacing pin group 7 Train Bus only. External units should be supplied from U+ instead of
VCC.

GND (pin 20) controller ground, negative supply. All voltages are measured relative to this pin. The
maximum current is defined by the controller and/or the connector type.

Louis

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #13 Gepost op: 05 mei 2014, 16:27:14 »
jij hebt de 470uF op ground en Vcc zitten. Nu kan Vcc vele dingen betekenen in de elektronica wereld. Maar wat het hier betekent weet ik niet.

Louis, dat is wat Piet in zekere zin al zegt:

En de 470 microfarad is voor de decoder spanning de buffer.

en daarmee hetzelfde als je zelf citeert:

VCC (pin 12) internal logic supply voltage.

Daarom voldoet voor de betreffende elco ook een 6,3V type.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 926
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Past ESU powerpack ook op een LokPilot V3?
« Reactie #14 Gepost op: 05 mei 2014, 19:11:38 »
Dit is de binnenkant van een Lenz USP1 Powerpack. De Esu zal soortgelijk zijn:
 

 

 
De goldcap van dit exemplaar was 1F en is vervangen door een 3F exemplaar.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0 en smalspoor in 0e