Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 18:14:13
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Erik Baas
Vandaag om 18:08:55
Artitec DE20, Kameel, gaat deze er komen? door Pauldg
Vandaag om 18:05:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 17:59:57
Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots door Noordster
Vandaag om 17:53:25
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door 44
Vandaag om 17:33:31
Toekomstig project: "Slopershamer" door NS8714
Vandaag om 17:26:10
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:05:58
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door bellejt
Vandaag om 17:02:44
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joost O
Vandaag om 16:57:42
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:43:30
Neutraal Moresnet in H0 door NS1220
Vandaag om 16:43:07
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door NS1220
Vandaag om 16:41:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 16:02:32
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel door Jelmer
Vandaag om 15:53:25
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 15:50:44
Vitrains 2019 door Chris
Vandaag om 15:50:05
De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3 door Frans8800
Vandaag om 15:27:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag door 44
Vandaag om 15:13:31
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:55:44
Langer Grund door Edsko Hekman
Vandaag om 13:18:20
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door Jamie
Vandaag om 10:53:57
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Haradigi
Vandaag om 10:41:09
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 08:43:06
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 05:21:19
Bezoekje Koblenz en omgeving door laurent
Vandaag om 00:05:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 juli 2019, 23:55:38
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
16 juli 2019, 23:30:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
16 juli 2019, 23:00:08
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?  (gelezen 2715 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
    • Gouda in H0
Ik ben er bezig mijn 1300en om te bouwen naar correcte verlichting, wat ik mij nu af vraag, is, of de 1302 in turquoise kleur al het omgekeerd code L verlichtingssysteem had.

De locs kamen 1953 in dienst, en het code L in 1963...

Op de loc staat geen revisie datum, dus heeft deze rond gereden met code L? Of zijn ze toen al blauw gewest?

Groet

Bernd

 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2013, 20:53:01 »
Bernd, het L-sein in 1962 en later het omgekeerde L-sein werden door de kleurwisselaar bereikt. Ga effe in de boeken struinen voor een datum betreffende de blauwe kleur. Effe naar zolder zo terug.

Gr Hans.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5623
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2013, 20:59:13 »
Turquoise heeft nooit een L- /omgekeerd L of 3 puntsverlichting; dus alleen 2 seinen verlicht.
In het blauw hebben ze dus ook tot 1962 met alleen 2 frontseinen gereden.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2013, 21:03:29 door prutser »

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2013, 21:01:50 »
Vanaf 1954 is besloten alle lokomotiven berlijns blauw te maken. Dit gebeurde tijdens een H-2. revisie. Je kan dan bijna er wel vanuitgaan dat de turkooise 1300 geen L of omgekeerd L-sein hebben gevoerd.

Gr Hans.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5623
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2013, 21:11:00 »
Dat lees ik nu ook: blz 109 Elektrische Locomotieven in Nederland; "Nadat in 1954-1955 ook de 1301-1311 blauw waren geworden ....enz."

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2013, 23:06:09 door prutser »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2013, 21:28:10 »
Bedankt voor de info!

Ik had het al gedacht, maar nu weet ik het precies (y)

bedankt!

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17178
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2013, 21:30:46 »
"Nadat in 1954-4955 ....
Hebben ze daar 3000 jaar over gedaan? ;)
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2013, 21:54:00 »
Er heeft met zekerheid nooit een turquoise loc met (omgekeerd) L-sein gereden. De locs waren in 1960 allemaal al (langer) blauw. Het L-sein werd ingevoerd op 180363 en het omgekeerde L-sein op 200563
(omdat machinisten door het toplicht bij mist werden gehinderd bij het waarnemen van de seinen, er waren toen natuurlijk nog erg veel armseinen met verhoudingsgewijs erg weinig licht).
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1883
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2013, 22:49:54 »
Er heeft met zekerheid nooit een turquoise loc met (omgekeerd) L-sein gereden.
Oh nee? Ook niet als de trein een buitengewone trein in tegengestelde richting aankondigt en door sein 43a te voeren?
Sein 43a bestaat 's nachts uit drie witte lantarens, n.l. twee frontlantarens en en daarboven aangebrachte koplantaren.
Of was dit seinbeeld in 1952 al afgeschaft? In 1947 was dit seinbeeld nog in gebruik.
Niels

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5623
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2013, 23:04:30 »
Is dat wat ik zie op blz 46/47 van Eletr.loc.in Nederland?

Stephan.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2013, 01:27:40 »
In het seinenboek van 1954 staat wel een L-sein, al heeft het dat niet als naam:

Sein 405a

Omschrijving van het seinbeeld:
Drie naar voren gerichte witte lich-
ten, waarvan twee op gelijke hoogte
en het derde daarboven voorop de lo-
comotiev of — bij geduwde treinen —
op het voorste voertuig

Betekenis:
Voorzijde van een trein.
Er komt een buitenge-
wone trein uit tegenge-
stelde richting

Geldt voor:
Stations-, trein-,
bewakings-, en
onderhouds-
personeel

Aanwijzing voor de dienstuitvoering
Sein 405a wordt gevoerd door
stoomtreinen en geduwde treinen, ook
indien de trein op verkeerd spoor
rijdt.

Bron: C 5202 Seinreglement (1954).
Groetjes,
Emiel

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2013, 10:45:58 »
Klopt (dat seinbeeld voor een buitengewone trein), maar dat is niet wat Bernd bedoelde (neem ik aan). En of dat nu vaak voorkwam, durf ik niet te zeggen, maar denk het haast niet. Het is niet voor niets 'buitengewoon'. De benaming 'L-frontsein' is ook pas in 1963 ingevoerd. Het seinbeeld voor een buitengewone trein verviel toen.
Bron: OdR 1963/05
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1883
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2013, 11:02:52 »
Trouwens ook leuk voor diegenen die zelf graag diverse mogelijke seinbeelden knutselen: Sein 43b voor 'Aankondiging van een te verwachten buitengewonen trein in tegengestelde richting. Op dubbel spoor, indien verkeerd spoor gereden wordt. Den nachts: Eene lantaren (koplantaren) met wit licht naar voren, geplaatst aan de frontzijde van de locomotief boven de twee frontlantarens, waarvan de eene rood en de andere wit licht naar voren toont." Dus van de lage grote frontseinen één wit en één rood (in het echt door een rood glaasje voor het frontsein te plaatsen, de frontseinring heeft hier een houder voor), en daarboven nog een witte (bij elocs en diesellocs een bovenste hoeklamp, bij stoomlocs een lamp in het midden voor de schoorsteen).
Dit soort seinbeelden was er bij de oude elocs, diesellocs en het stroomlijnmaterieel waarschijnlijk ook de reden dat de bovenste lampen van een kleurwisselaar waren voorzien. Bij de bouw kon men nog niet voorzien dat vanaf 1963 het normale derde frontsein (eerst L, kort daarna omgekeerde L) zou worden gaan ingevoerd.
Als de elocs en diesellocs ook nog het sluitsein 42a of 42b konden tonen, dan zou een van de bovenste lampen ook nog groen licht moeten kunnen tonen.
Niels

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2014, 13:08:50 »
Na een betere bestudering van het boek van Henk Bouwman over de 1300: quote blz. 58: 'Het jaar 1955 was het laatste jaar waarin de serie 1300 in de turquoise kleur te zien was.' Daarna waren alle 1300-en dus jarenlang blauw.
Groet, Frank

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: BNLS-Werkspoor - Electrotren 1302 turquoise- omgekeerd L sein, of toch niet?
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2014, 13:21:46 »
Het is jammer dat de H-2 revisie niet vermeld is in het boek. Dan zou je kunnen zien in welke maand/jaar de kleur verandering zou hebben plaats gevonden. Misschien dat iemand anders nog een gegevensbron heeft?

Gr Hans