Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 02:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 01:00:49
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
18 juli 2019, 23:42:23
Woudstervenen in wording door Debvd
18 juli 2019, 22:45:36
Raadplaatje door Arjen52
18 juli 2019, 22:44:24
Hoe krijg ik een strakke aluminium-look? door 1200blauw
18 juli 2019, 21:56:55
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door nighttrain1
18 juli 2019, 21:45:46
Ets ontwerpen en tekenen door prutser
18 juli 2019, 21:31:39
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door wob
18 juli 2019, 21:11:08
MB-module "Dolce far N-te" door Stedahult
18 juli 2019, 21:07:42
EifelBurgenBahn door Wim Vink
18 juli 2019, 19:57:00
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
18 juli 2019, 19:41:34
Roco 2019 door treinenhobby
18 juli 2019, 19:33:57
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door NS264
18 juli 2019, 19:32:54
Br 03 204 DRG met halve stroom lijn bekleding. door puntenglijder
18 juli 2019, 19:22:20
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
18 juli 2019, 19:09:40
Projekt 083-338 door 44
18 juli 2019, 18:51:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
18 juli 2019, 18:20:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
18 juli 2019, 18:02:18
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Martin Welberg
18 juli 2019, 16:57:17
Vonken op booster overgang. door Gerke
18 juli 2019, 16:19:40
Railadventure trein door ad.M
18 juli 2019, 15:50:35
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Klaas Zondervan
18 juli 2019, 15:36:05
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Klaas Zondervan
18 juli 2019, 14:30:15
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
18 juli 2019, 13:10:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag door Hans Reints
18 juli 2019, 10:39:30
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
18 juli 2019, 09:38:34
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
18 juli 2019, 09:17:39
Efringen-Kirchen door poftie
18 juli 2019, 08:42:17
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door gtw6016
18 juli 2019, 04:17:00
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland  (gelezen 12895 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4808
BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Gepost op: 23 juli 2007, 21:22:48 »
Al bijna een jaar geleden was er een topic over het ombouwen van de Roco BR 23 naar een VSM 23.071 of 23.076 of naar de SSN 23.023. Ik wilde reageren in het vorige draadje, maar op dit forum werd ik er automatisch aan herinnerd dat dat wel een heel oud draadje is. Daarom maar even een nieuwe.

Ik ben al heel lang van plan de 23.023 te maken van de SSN. Daarvoor is veel nodig en ter informatie hieronder wat ik in elk geval van plan ben:

Ten eerste de basis BR 23 van Roco, die het meeste al in zich heeft.

Vervolgens meerdere ombouwsets van Weinert:

De Roco BR 23 heeft een ander type voorverwarmer dan de 23.023 Daarvoor is er Weinert best nr. 4004 met een hele nieuwe rookkast, schoorsteen en ombouw (voetplaat) van de rookkast in witmetaal en een rookkastdeur en verschillende ketelappendages en pompen in gegoten messing

Dan een ander set koppelstangen, drijfstangen en schuifbeweging omdat de 23.023 is uitgerust met glijlagers, terwijl de Roco rollagers heeft. Ook verkrijgbaar bij Weinert.

Als je dan toch bezig bent kun je beter ook de Witte windleiplaten van Weinert bestellen in messing. Deze zijn veel dunner dan de kunststof exemplaren van Roco en daardoor veel levensechter. Echt noodzakelijk is dit niet.

Waarschijnlijk heeft Weinert ook nog finescale wielen om het geheel nog verder te verfraaien, maar die heb ik nog niet gevonden.

Een nadere beschouwing van de 23.023 met de 23 van Roco laat ook nog een andere kolenopbouw zien op de tender en een machinistenhuis met een ander ventilatiesysteem boven op het dak.

Daarvoor is een messing etsplaat gemaakt voor het tijdschrift MIBA. In de MIBA 11/2000 en het Speciaalnummer 46 van November 2000 is uitgebreid gepubliceerd over de ombouw van de Roco (en ook andere) 23 serie.

Of de etsplaat nog verkrijgbaar is weet ik niet, maar de etsfilm is volgens mij te downloaden. Met de etsplaat heb je in elk geval een nieuwe tenderopbouw met alle steunen en een nieuw machinistenhuis. Maar de laatste klopt weer niet helemaal (hoezo Einheitslokomotiven?) Met het machinistenhuis dat je kunt maken met de etsplaat zit er het correcte ventilatiesysteem op het dak, maar de deuren kloppen dan weer niet. De deuren van de etsplaat zijn verzonken, terwijl de 23.023 de deuren van de latere versie van Roco heeft. Dus dat wordt weer wat combineren van de originele Roco met het dak van de MIBA etsplaat.

De nummers zijn uiteraard bij Kleinspoor te koop.

Dit zijn de veranderingen die ik van plan ben. Heeft er iemand nog meer aanpassingen gevonden?

Groeten,
Ivo
*

arjen

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2007, 17:35:45 »
Enig idee waar die etsplaat dan is te downloaden?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4808
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2007, 19:38:17 »
Het is alweer 7 jaar geleden dat ik dit in MIBA las en toen heb ik de redactie nog gemaild. Toen hadden ze zowel de etsfilm als geetste messing bouwplaten. De laatste waren te koop, de etsfilm kon je downloaden. Dat heb ik toen gedaan, maar is blijven staan op een van mijn vorige PC's. Het snelste werkt het denk ik om de redactie van MIBA hierover te mailen met verwijzing naar het artikel in MIBA 11/2000 en het speciaalnummer 46. Ze zijn altijd uiterst behulpzaam.
Ik zal een deze dagen MIBA een mail sturen met de vraag hoe we nog aan de etsfilm of zelfs de etsplaat kunnen komen.

Overigens weet ik nu ook wat meer van de Weinert onderdelen:

Ombouwset vroege serie 23 bestnr 4004 (inclusief geetste nieuwzilveren koppelstangen en drijfstangen met glijlagers

Finescale wielen bestnr 5608

Windleiplaten bestnr 8910

Het zou me niet verbazen als de totale kosten van de Weinert onderdelen nu meer dan 200 Euro kosten.

Exacte prijzen zijn te vinden op de website van Kleinserien.de, maar ook op de Weinert website.

Groeten,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4808
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2007, 22:18:22 »
Zojuist een mail gekregen van Martin Knaden, die de etsplaat destijds voor MIBA heeft ontwikkeld. Inmiddels heeft MIBA hem niet meer, maar levert Martin de etsplaats zelf:

Kosten 35 Euro + 2 Euro verzendkosten per plaat.

Is er belangstelling dan kan ik de info doorgegeven.

Overigens zag ik bij beter kijken, zoals ik in eerder draadje al zag, dat Roco 2 versies BR 23 heeft uitgebracht. De eerste versie, die het meest dramatisch moet worden omgebouwd en de tweede versie geleverd vanaf 2002/2003, waarbij de Knorr voorverwarmer op de rookkast zit, waardoor een groot deel van de Weinert ombouwset 4004 niet meer nodig is voor de 23023.

mvg,
Ivo
*

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2008, 12:43:01 »
Ik heb de SSN-rijtuigen aangeschaft en ben nu aan het kijken naar de BR 23 van de SSN.

@Ivo, je noemt de nieuwere 23 van Roco, dat is neem ik aan nummer 63224? Ben je al verder met je 23.023 en welke Roco ga je nu als basis gebruiken?

De MIBA 11/2000 heb ik niet, wel de MIBA Spezial 46. In nr 46 staat een artikel over etsen en dat gaat over de etsplaat voor de BR 23. Er staat ook een foto van de Roco met nieuw huis en tenderopbouw voor het spuiten.

Aangaande de tender, ik heb geen afmetingen, maar is het voornaamste verschil niet de steunen? Lijkt me niet zo moeilijk om alleen die steunen aan te brengen.
Blijft de vraag nog even of ik kan "leven" met het afwijkende ventilatiesysteem op het machinistenhuis.

Groeten,
Aernoud

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4808
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2008, 12:55:11 »
Aernoud,

Ben er nog niet aan begonnen. Ik heb juist de oudere Roco, maar ook de Weinert ombouwset. Met de nieuwe Roco heb je die voor een groot deel waarschijnlijk niet nodig. Wel wil ik nog de Weinert windleiplaten bestellen en ik twijfel nog aan de Weinert wielen: heel mooi, maar ook heel duur.

De etsplaat is in Duitsland te bestellen. Dat heb ik in augustus gedaan en tot mijn verrassing werd daar als bonus ook nog in nikkel zilver geetste nummerplaten van de 23.023 bij gedaan. Die zijn mogelijk op, maar de etsplaat is gewoon te bestellen. Ik zal wel een foto maken, dan kun je zien wat je ervan zou willen gebruiken.

mvg,
Ivo
*

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2351
  • Taurus fan!!
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2008, 14:41:59 »
Misschien nog een tip voor je, hij schijnt een keer bij de SSN tegen de mobiele kolenkraan aan te zijn gereden. Als ik het goed heb onthouden staat het machinistenhuis van de 23 023 hierdoor iets scheef.
Misschien weet een ander forumlid hier meer over.

Groet Petertrein81,
Ik heb sinds kort ook wat treinfoto's staan op Flickr: https://www.flickr.com/photos/73705963@N03/

W.N.T. Jansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2008, 14:47:08 »
Heren,

De 23023 van de SSN is ooit in 1976 met een scheef staand machinistenhuis uit Duitsland gekomen. Bij een grote revisie is dit goeddeels verholpen.
Die aanrijding met het mobiele kraantje voor het kolen laden heeft niet zo veel schade gegeven.

mvg,
Wout Jansen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4808
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2008, 21:22:07 »
Dus toch een mooi recht machinistenhuis.

Hier een foto van de tekening van de etsplaat:



Linksboven het machinistenhuis, rechts het dak en de deuren. Belangrijk detail: dit zijn deuren die verdiept staan, terwijl de 23.023 al de schuifdeuren heeft, die evenwijdig aan het machinisten huis staan. Dan in het midden een rijtje onderdelen voor het machinistenhuis en dan rechts en onder de onderdelen voor de tender. Ook de achterkant van de tender en de waterklep zijn anders dan in de Roco versie.

In augustus schreef Martin Knaden mij het volgende:

Das damals für einen MIBA-Artikel gefertigte Ursprungs-Führerhaus der
Baureihe 23 ist weiterhin lieferbar. Da ich die Entwicklung privat
vorgenommen habe, verkaufe ich auch die Ätzbleche privat (und
beantworte die Mail vom privaten Mailkonto).


Der Bausatz kostet 35 Euro, das Porto in die Niederlande beträgt 2
Euro. Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass ich die Bausätze nur
gegen Vorkasse verschicken kann.

Bitte überweisen Sie den Betrag von Euro 37,– auf folgendes Konto der
Postbank Dortmund:

Martin Knaden
Bergackerstraße 4
D-90571 Schwaig bei Nürnberg

IBAN: DE34 4401 0046 0298 1354 62
BIC: PBNKDEFF

Nach Eingang des Geldes werde ich den Umschlag unverzüglich zur Post
geben.

Mit freundlichen Grüßen

Martin Knaden

Zijn mailadres is martin-knaden@gmx.de

Hij heeft het mij heel snel en correct geleverd. Dus als je interesse hebt eerst een mailtje en dan zal hij wel reageren.

In de Miba 11/2000 staat een heel artikel over de verschillende modificaties van de 23.023 en de verschenen modellen van Marklin, Fleischmann en Roco. Dat is als achtergrond de moeite waard.

mvg,
Ivo
*

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2008, 21:30:48 »
echt interessant topic, ik heb echt nog een echte nederlandse Museumslok nodig - een BR 23  ;D ;D

Ik gaa de MiBa evens zoeken....
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4808
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2008, 09:20:56 »
Fissy,

Als je een nederlandse museumlok zoekt, kun je die ook met minder moeite krijgen:

Roco 01.10 in kolenstookuitvoering
Fleischman 65.018 (meteen het goede nummer)
Roco 41 in oliestook uitvoering
Liliput 52 (heeft zelfs de juiste nummers bijgevoegd)

Juist de 23.023 is veel werk

Ook heeft de VSM verschillende duitse stoomlokomotieven waaronder ook 2 BR23's, die nauwelijks verbouwing vragen vanuit het oorspronkelijke Roco model.

De juiste nummers voor de SSN als afwrijftransfer zijn te koop bij Kleinspoor
mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2008, 11:03:57 door Ivo tB »
*

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2351
  • Taurus fan!!
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2008, 15:51:24 »
Fleischman 65.018 (meteen het goede nummer)

Volgens mij heeft de lok zelfs model gestaan voor het model van Fleischmann, volgens mij zijn ze in Rotterdam geweest om foto's en maten te nemen.
Er staat natuurlijk wel gewoon Deutsche bundesbahn op en geen Stoom Stichting Nederland.

Groet Petertrein81,
Ik heb sinds kort ook wat treinfoto's staan op Flickr: https://www.flickr.com/photos/73705963@N03/

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2008, 18:43:12 »
Fissy,

Als je een nederlandse museumlok zoekt, kun je die ook met minder moeite krijgen:

Roco 01.10 in kolenstookuitvoering
Fleischman 65.018 (meteen het goede nummer)
Roco 41 in oliestook uitvoering
Liliput 52 (heeft zelfs de juiste nummers bijgevoegd)


BR 64 van Roco, of wijkt deze teveel af van de loc zoals deze rijdt bij VSM?

grt,
Marcel
raccolta di ferroviari olandesi

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2008, 19:59:01 »
Ik heb de Miba nu besteld, is morgen binnen.

Er was een "Sonderserie" van Fleischmann met de VSM BR 65 Artikelnummer 93 4095 exlusief voor de duitse SMDV

Ik denk dat ik toch ook een verbouwde BR 23 wil maken, ben echt benieuwed naar de erste fotos van Ivo

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2351
  • Taurus fan!!
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 01 februari 2008, 08:04:03 »
De Br 65 is van de SSN in Rotterdam Bernd, niet van de VSM. Die hebben een Br 64 stoomlok.

Groet Petertrein81,
Ik heb sinds kort ook wat treinfoto's staan op Flickr: https://www.flickr.com/photos/73705963@N03/