Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door Lobomotion69
Vandaag om 02:51:24
IMA 36/Marklintage12 2019 foto dump (grote plaatjes) door Jan-Peter
Vandaag om 01:03:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 00:06:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:02:35
Raadplaatje door Kronefan
20 september 2019, 23:52:20
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
20 september 2019, 23:48:13
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door NS1220
20 september 2019, 23:24:15
Onderdeel kapot op printplaat, wat is het? door NS1220
20 september 2019, 23:19:08
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door NS1220
20 september 2019, 23:03:31
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 september 2019, 23:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 september 2019, 22:58:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door phdirk
20 september 2019, 22:52:08
Uhlenbrock Power 4 booster, probleem door Huib
20 september 2019, 22:49:10
Baanplan K.L.ooit door Ruud-64
20 september 2019, 22:45:53
Roco BR215 decoder door Nijboer
20 september 2019, 22:41:12
LS Models 2019 door W. Thomas
20 september 2019, 22:41:05
1/32 schaal Palmbomen door Daniel Caso
20 september 2019, 21:56:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
20 september 2019, 21:18:48
Once Upon A Time In A Computer Desk door Modellbahnwagen
20 september 2019, 20:50:03
Tips voor ringleiding en servo's boven tafel schaduwstation door hgr
20 september 2019, 19:51:49
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
20 september 2019, 19:49:21
De fabriek door Marij Stoffels
20 september 2019, 19:40:27
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
20 september 2019, 19:24:46
Graag jullie mening over deze baan door mcs51
20 september 2019, 19:23:52
Modelbaan, nog zonder naam ..... door RobVille
20 september 2019, 19:07:47
NL baan: Frotterdam in h0 door Modellbahnwagen
20 september 2019, 18:39:35
Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM) door Modellbahnwagen
20 september 2019, 18:22:37
Van Biervliet/B Models 2019 door Floris
20 september 2019, 18:15:49
Opendag NSTM Haarlem door Sam
20 september 2019, 17:02:46
De Hoekse Lijn nader bekeken. door henk
20 september 2019, 16:17:57
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen  (gelezen 31135 keer)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Via MP zijn er diverse delen van een Lima Hondekop tot mij gekomen.
Deels in deerniswekkende staat, maar goed genoeg om eens een leuk verbouw- en opknap-projekt op te zetten.

Liefst zou ik een Mastica-set gebruiken, maar ja... :'(

Standaard is het allereerste: uit elkaar halen en in bad. Gewoon lekker poetsen met ontvetter (Wibra!) en afwasmiddel in handwaarm water. En dan nog worden ze eigenlijk niet 100% ontdaan van al die ouwe huidvetten en stof van vorige eigenaars. Maar opknappen doen ze.

Dan volgt het rijdbaar maken in originele staat: 2-rail gelijkstroom analoog. Ze moeten uiteindelijk naar 3-rail-digitaal.
En hierbij zag ik dat de draaistellen van verschillend formaat zijn: de kop- en eindwagons hebben langere, de tussenrijtuigen hebben iets kortere. Die langere haken in sommige situaties met de hoeken net aan de bodemplaat. Verschilt met trekkende of duwende rij-beweging.
Is dit een bekend probleem? Heb er niet eerder over gelezen?
Klopt dit maatverschil? Mijn indruk is dat alleen het voorste stel van de kopwagons langer zijn (Zie b.v. Seinarm.nl)
En is de oplossing voor het haken het wegslijpen van de hoek in de bodemplaat?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18337
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2013, 14:49:35 »
Tja, Lima heeft zijn best gedaan door keurig aangedreven en niet-aangedreven draaistellen na te bootsen. Het koprijtuig is een weergave van het koprijtuig van een viertje en dat had twee aangedreven draaistellen. Bij een tweetje is alleen het voorste draaistel aangedreven.
Van haken heb ik nooit wat gemerkt. Zit een draaistel misschien verkeerd om? Kan eigenlijk alleen als de koppelingen zijn verwijderd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17409
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2013, 14:58:57 »
De motordraaistellen hebben inderdaad een iets langer frame, wat ook iets zwaarder is uitgevoerd.
Bij een tweetje zijn dat de kopdraaistellen, bij een viertje alle draaistellen van de koprijtuigen.
De radstand is overigens voor alle draaistellen gelijk, 3000 mm.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2013, 21:09:04 »
Allen alvast dank voor deze reacties.

V.w.b. het haken, dit doet zich voor als het draaistel wat kantelt in de lengte, dus voorzijde of achterzijde omhoog, en dan draait. Wellicht dat dit in de praktijk niet gauw voorkomt zolang de rails maar goed ligt.

En ik begrijp dat als het een Tweetje wordt ik zou kunnen volstaan met 2 draaistellen van de tussenwagons op de plek van de nu langere achterdraaistellen? Interessante optie...

Maar nu eerst zorgen dat op 3-rail gereden kan worden.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2013, 01:02:00 »
Om 3-rail te rijden is uiteraard een sleper nodig. Ik heb gekozen voor de korte Märklin-sleper (7164).
Zomaar onder een draaistel schroeven is er niet bij, er moet e.e.a. gemaakt worden.
Dit dus:

Van wat stukjes polystireen.
Het valt precies tussen de nokjes aan de binnenzijde van het voorste draaistel van de motorwagen.

Van die nokjes heb ik 1 mm verwijderd zodat de slepervoet vrijwel gelijk met de onderrand ligt.
Daarnaast is de top van het draaipennetje, tevens massageleiding, afgevijld waarmee 1 mm extra tussenruimte werd gevonden. De kans dat het bevestigingschroefje er tegenaan komt is nu nihil.
Op zijn plek:

De uiteinden vallen net over de asgaten en houden de assen zo keurig op zijn plek.
Die zijn overgiens heel makkelijk weer te verwijderen en terug te plaatsen.
Gelijmd met secondenlijm:

Voor alle zekerheid is de zaak geborgd met enkele stukjes ijzerdraad: alleen de lijm op de zachte kunststof... je weet maar nooit.
Alles op zijn plek:

De gelijkstroomassen zijn gedraaid, zodanig dat nu met beide railstaven massacontact is.
De sleper erbij:

De rode plusdraad gaat via een gaatje door het chassis en dan naar de motor.

De eerste rijtesten leerden dat er nog wat bijgesteld moest worden aan de flensafstand. De wielen hebben heel dunne flensranden en de Märklin tussenafstand van 14 mm bleek te weinig: ontsporing op diverse wissels. Staan nu op ongeveer 14,5 mm.
Maar belangrijker bleek extra gewicht. Lima heeft 1 metalen plaatje daartoe. Nodig is nu een tweede plaatje. Waarschijnlijk door de opdrukkende kracht, hoe gering ook, van de sleper waren er soms nog ontsporingen op m.n. de kleine kruising van de 'Hosenträger'. Daarnaast is de flens van de wielen lager. Ik moet toch maar eens denken aan echte wisselstroomwielen...
23-09-2013
AANVULLING: Kennelijk verschilt e.e.a. per dag. Vandaag bleef op onregelmatige momenten het onderstel ontsporen op 1 gebogen wissel. Tenslotte een asstel van een tussenrijtuig 'gemodificeerd': punten afgevijld en op afstand gezet. Gaf verbetering, maar geen zekerheid. De wielen van de tussenrijtuigen hebben een iets hogere flens en een smaller loopvlak.

Wat bleef is het haken van het draaistel bij achteruit rijden. Dat een volgende keer...
 
« Laatst bewerkt op: 23 september 2013, 14:41:45 door Ponytail »

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2013, 06:28:51 »
Misschien is mijn draadje wel leuk om eens te lezen  ;)
Ik ga je vorderingen iig volgen  (y)

Groet,

Jakop

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2013, 10:08:23 »
Mooi verhaal Jakop!  (y)
En natuurlijk niet gezien omdat ik zeker niet op "Projekt 1737" heb gezocht.... :-[

Hoe-dan-ook inspirerend en het vergroot "de kriebels" voor een Mastica-set.
Die zijn  jammer genoeg niet meer compleet te verkrijgen. :'(

Heb jij toevallig nog een lijstje met onderdelen. Scheelt mij weer uitzoekwerk. :P

Mvg.
Willem E.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2013, 13:09:42 »
Hoe bedoel je 'een lijst van onderdelen'?
Soms zie je op beurzen nog wel eens een set liggen hoor.
De sets voor daken zijn nog wel te bestellen, adres staast in m'n draadje.

Jakop

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2013, 14:35:58 »
Mastica levert alleen nog losse onderdelen voor zover nog voorradig.
En dus is een lijstje 'handig' om te zien of het de moeite waard is.  De gewone deur is bijvoorbeeld al niet meer leverbaar. Een lijstje scheelt mij uitzoekwerk ;D
Een complete set... ben ik nog niet tegengekomen, maar heb ook al enige tijd geen beurs meer bezocht.
Winkels: niks-noppes-nada.


Hoe bedoel je 'een lijst van onderdelen'?
Soms zie je op beurzen nog wel eens een set liggen hoor.
De sets voor daken zijn nog wel te bestellen, adres staast in m'n draadje.

Jakop

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2254
    • foto's op Imgur
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2013, 15:31:08 »
In Houten heb ik op 31 augustus jl. nog wel ergens een setje zien liggen (wanden, deuren, ramen).
Maar ze worden inderdaad zeldzaam...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wijbe

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2013, 15:50:45 »
Wielen moeten op 13,9 a 14,1mm staan voor 3 rail. Voor 2-rail is dit 14,2 a 14,4mm. Wat je nu doet gaat je garandeert ontsporingen op leveren.
Met vriendelijke groet,
Wijbe

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17409
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2013, 16:14:42 »
Voor 2-rail is dit 14,2 a 14,4mm.
Nog maar even op wijzen: volgens NEM310 is dit 14,4 à 14,6.

Voor 3-rail is deze maat 14,0 mm. Als dat ontsporingen oplevert, dan ligt dat aan de wissels
« Laatst bewerkt op: 23 september 2013, 16:17:45 door Klaas Zondervan »
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2013, 18:54:20 »
Leuk draadje, ga ik volgen  (y)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2013, 20:07:21 »
Aangaande de wielafstand:
het probleem bleek niet de afstand maar op één of andere manier wipte het linker wiel over de geleider, die aan de linkerkant in de binnenbocht staat, heen. De sleper wipt de boel niet omhoog, die heeft net voldoende ruimte. Met meer gewicht (2 Lima-plaatjes) is het nu over: vanmiddag zeker 3 kwartier zonder problemen rondjes gedraaid op mijn testbaantje.  (y)

Nee, helaas... nog geen 'echte' baan. Maar als de vrijheid en tijd komt: binnenkort in dit theater! ;D

25-09-2013.
AANVULLING: Ik bleef twijfels houden over het ontsporen en ja wederom onspoorde het stel weer regelmatig, maar niet bij elke passage van de gewraakte wissel. Uiteindelijk de rode draad vervangen door een soepelere soort en direct ging het goed: zonder kap en met 2 gewichtplaatjes. En het volgende uur ook. Geslaagd!

Het onderstel is nu klaar voor digitalisatie én verbouwing tot een Tweetje. En daarvoor begint een bijzonder bouwproces...
« Laatst bewerkt op: 26 september 2013, 00:30:52 door Ponytail »

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2013, 23:46:13 »
De 'good old' Lima Hondekop staat nog steeds in de belangstelling.... leuk!

Qua Mastica, heb je het al eens geprobeerd bij Spoorcuriosa in Haarlem? Die heeft destijds een heleboel opgekocht, wellicht heeft ze nog wat?
Voorts kun je anders op marktplaats even zoeken op Mastica. De erfgenaam van de toenmalige uitgever heeft nog de nodige losse onderdelen te koop, waarmee je wellicht geholpen bent (Tel: 0652163877). Maar dat zijn volledige zakjes meer, dacht ik...

Succes met de bouw, leuk om te volgen!
Peter

(noot: ik zie dat je inmiddels al op de hoogte was van Mastica in Hillegom.... dan moet je even Spoorcuriosa proberen: 023-5275645)
« Laatst bewerkt op: 23 september 2013, 23:47:49 door Peter Wijshake »