Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door Jamie
Vandaag om 10:53:57
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Haradigi
Vandaag om 10:41:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Marc tramt
Vandaag om 10:36:08
Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots door Joop_L
Vandaag om 10:21:47
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel door henk
Vandaag om 10:20:34
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 09:46:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ric
Vandaag om 09:30:53
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:24:30
De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3 door Wijktrein
Vandaag om 09:05:02
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 09:03:43
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 08:43:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:20:17
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 05:21:19
Artitec DE20, Kameel, gaat deze er komen? door Mario Dln
Vandaag om 01:09:04
Bezoekje Koblenz en omgeving door laurent
Vandaag om 00:05:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 juli 2019, 23:55:38
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
16 juli 2019, 23:30:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
16 juli 2019, 23:00:08
Wagennummers Liliput NAM ketelwagens door Wijktrein
16 juli 2019, 21:19:09
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door laurent
16 juli 2019, 21:06:23
Modelbaan, nog zonder naam ..... door NS1220
16 juli 2019, 20:37:06
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Karben
16 juli 2019, 20:22:44
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door Ferdi
16 juli 2019, 19:26:45
Roco NS 1118 door Arjan6511
16 juli 2019, 19:26:41
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Dennis.
16 juli 2019, 19:25:59
Schilderen treintafel door TreinInVillaAlba
16 juli 2019, 18:57:24
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
16 juli 2019, 17:34:57
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Erik Baas
16 juli 2019, 16:08:17
Spoor in het Noorden en de STAR door dwem
16 juli 2019, 15:20:42
Raadplaatje door Lobomotion69
16 juli 2019, 14:05:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie  (gelezen 2733 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Gepost op: 23 juni 2013, 18:20:31 »
Hallo allemaal,

Wederom in de categorie wat zien ik:

Ik zie op foto's uit HUA verschillende veiligheden op de NS 8600
Allereerst de 8005, deze heeft, ik noem het even de 2 orgelpijpen, duidelijk te zien als veiligheden.


Vervolgens zie ik in Waldorp de NS 8604 staan en op HYA de NS 8603 net andere veiligheden.


Hier zie je, even goed kijken, een andere uitvoering???
Of is in dit geval "de bekleding" er af???

Wie kan me hier even verder helpen?

Robert Jan

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2013, 18:36:03 »
Robert Jan,

Op de eerste foto zie je onder de (NS) nummerplaat een doorgestreept (SS) nummer. Dat betekent dat de foto is gemaakt kort na de samenvoeging van HSM en SS, begin jaren 1920 dus.
De tweede foto is, aan het rijtuig te zien, van kort vóór of kort na de Tweede Wereldoorlog.
In de loop der jaren is er natuurlijk het nodige aan die locs verspijkerd, oftewel onderdelen vervangen. Kijk ook maar eens goed naar de cylinders, die zijn ook heel anders.

Waarschijnlijk is er dus gewoon bij een herstelling een ander type veiligheid opgezet.

Grtz,
Ton

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3326
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2013, 18:38:54 »
Misschien of topic? Maar dat rijtuig achter de 8600, wat van type is dat?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2013, 18:46:04 »
Weet het niet zeker, maar het lijkt mij een rijtuig van de Nord, één van de maatschappijen waaruit de SNCF is ontstaan.

Grtz,
Ton

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2013, 18:55:59 »
In De Erfenis kan ik het niet vinden. Lijkt mij een buitenlands rijtuig. Foto genomen in Amsterdam, rangeerterrein Oostelijk Eiland, aldus HUA.
Foto van de loc is dus uit 1947, de bling bling is er door de Duitsers waarschijnlijk afgehaald.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2013, 19:02:34 »
Nog even ober de krikken. Staatsspoor v.s. HSM. Werden die van de SS gewisseld of vervangen bij een revisie, of bleven locs gewoon uitgerust met de krikken die ze hadden?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2013, 19:39:42 »
Is een Frans ABd rijtuig van de Cie du Nord, bouwjaar ergens eind jaren '20, begin jaren '30. Deze rijtuigen werden gebruikt in de verbinding Amsterdam- Essen - Parijs vv.

In principe hielden de SS-locs  hun eigen SS-krikken, maar in sporadische gevallen werden er wel eens verwisselingen met HSM krikken toegepast.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2013, 19:59:09 »
Bedankt allen voor de antwoorden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2013, 01:02:58 »
Mij lijkt het dat de veiligheden dezelfde zijn, maar dat de "orgelpijpen" die de veiligheden beschermen gemakshalve zijn gehalveerd om onderhoud makkelijker te maken. Hetzelfde voor de cylinders(of liever gezegd, de stoomschuiven) waar de vlakke (esthetische)beschermdeksel niet terug is geplaatst, zodat de functionele deksel van de stoomschuiven met alle bouten zichtbaar wordt.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2013, 08:16:02 »
Ik gok voorzichtig dat de onderste foto Ackermannen zijn, terwijl op de bovenste foto de originele veerveiligheden er (duidelijk) op zitten

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2013, 08:59:25 »
Als ik goed gekeken heb zijn op de onderste foto een soort van afgeronde buizen te zien met een ventiel op de bovenkant.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2013, 09:19:44 »
Dat zeg ik  ;), Ackermannen, of dan toch in ieder geval pop-veiligheden

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2013, 09:23:07 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2013, 13:08:31 »
Dan blijft dus de vraag wat de orginele waren, ondanks goed kijken kan ik geen balansarm ontdekken, dus dan zal het wel geen Salters oid. zijn.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2013, 13:38:36 »
DEUVM:

Met veerbalans en lichtarm
Enkele aansluiting op ketel voor veiligheid


Met veerbalans en lichtarm
Enkele aansluiting op ketel voor veiligheid


Met veerbalans en (vermoedelijk) zonder lichtarm
Dubbele aansluiting op ketel voor veiligheid


Popveiligheid(??) met geluidsdempkap


Popveiligheid(??) met geluidsdempkap


Popveiligheid(??) zonder geluidsdempkap

Alle afbeeldingen vergrotingen uit de beeldenbibliotheek van http://www.hetutrechtsarchief.nl/
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2013, 14:10:03 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4808
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2013, 13:53:17 »
De eerste 3 foto's zijn van de 8600 serie met hoge nummers en betreffen daarmee niet het onderwerp van dit draadje  ;)

De laatste 3 zijn van de juiste 8600 type.

mvg,
Ivo
*