Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:36:43
Projekt 083-338 door Rick
Vandaag om 08:25:42
Artikeltje op nu.nl door Illya Vaes
Vandaag om 08:13:42
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 07:56:45
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:55:41
Vitrinekast ipv baan door edwin1974
Vandaag om 07:49:42
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Falcon10
Vandaag om 06:39:47
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 04:59:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:21:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 01:34:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:44:51
Wie herkent deze sfeervolle beschrijving? door Joost O
Vandaag om 00:24:12
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door NS1220
Vandaag om 00:14:36
Raadplaatje door PaulC
Vandaag om 00:00:23
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 juni 2019, 23:28:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 juni 2019, 23:20:44
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door Sven
18 juni 2019, 23:15:20
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Rondje_HO
18 juni 2019, 22:44:12
GATX zans knikketelwagon H0 door W. Thomas
18 juni 2019, 22:42:19
NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland door Ronet-1981
18 juni 2019, 21:44:01
25 jaar geleden door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:43:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:32:54
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:29:31
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:28:12
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Ronald Koerts
18 juni 2019, 21:07:25
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door lokloods
18 juni 2019, 21:03:28
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
18 juni 2019, 20:13:12
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over? door Ronet-1981
18 juni 2019, 19:59:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
18 juni 2019, 18:35:57
Roco Fccpps door VAM65
18 juni 2019, 17:33:22
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld  (gelezen 2179 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Gepost op: 19 juni 2013, 19:26:14 »
Hallo,

Toch maar even een nieuw topic.
Het gaat hierbij om de volgende foto:



Ik heb een behoorlijke verzameling dingen die ik toch, om de bekende en altijd geldende redenen, nog nooit afgemaakt heb. 8) :o

Mijn vraag bij de foto uit het Utrechtse archief is dan ook eigenlijk, wat zien ik ??? ??? ???
Even ter verduidelijking,. Het gaat me om de verschillende types van de wagens.
Het lijken mij namelijk 3 types te zijn.
Hoe zit het met de remmen.
Waar zie ik dat aan?  Hoektekens dus, maar ik kan dat nergens vinden in de bibliotheek alhier en dus kan ik de tekens niet lezen...
Ik wil dus eigenlijk alles weten.
Volgens mij staat de MK resin versie in het midden.

Ik hoop dat mijn vragen een antwoord vinden.
Bezig met de kleine karweitjes af te maken, wil ik het natuurlijk wel goed doen. ;D

Groet, en wat een leuke foto ;D ;D ;D

Robert Jan

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12772
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2013, 19:42:15 »
Guckst du: HIER

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2013, 20:11:18 »
Danke Dir, Jan.
Es gibt aber noch weitere Fragen.

Toffe site, gaan we vanavond maar eens even doorspitten.

Joehoe

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2013, 20:39:38 »
De wagens kunnen zo doorrijden naar station Eibergen ;D

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2013, 20:49:22 »
@44
Jan, gelden deze tekens ook voor Nederlandse wagens? Jouw link verwijst naar de Duitse situatie.
Ben benieuwd.
Wim

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2013, 21:08:53 »
Ja, kijk hier maar (ongeveer halverwege de pagina).

http://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport.aspx


Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2013, 21:24:32 »
Gossie dorie Gerard,
helemaal vergeten dat dergelijke info ook weleens op jouw site zou kunnen staan!
Bedankt.

Wim

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2013, 21:36:06 »
@De Stoker,
Jammer dat dat niet het geval was. Wagens zijn vanuit Enschede ingezet. Deel van de wagens, 2 stuks, zijn oude melkwagens,  komen van  de Coop uit Bedum.
Maar die andere 2 ken ik niet.
Wagentjes van MK waren mijn eerste treintechnische bouwdoosjes.
Alles krom en dik. Maar nu na 5 jaren van kast en plank moet het op de rails.
Ik heb gelukkig veel reserve onderdelen, maar MK geef ze er ook bij, dat dan weer wel. De CHD is een Artitec kit (hoela hoop wat krom) . Heeft een nieuwe bodem, stelbalken en kop schot gekregen.. Maar als mijn vermoedens bevestigd worden en de eerste wagen op de foto een CHD variant is, moet ik alleen de deuren nog wijzigen.
MK wagens, Ex Bedum Melk Coop.




Artitec CHD met diagonale bak versterkingen op de hoeken. Radstand 5 meter.


Op de zijwanden en een kopschot op de achterzijde na, is verder alles nieuw gemaakt uit restanten en setjes uit de onderdelen vak.

Een wagen van de Grolsch nog zonder opschriften en remmen.


Groeten, later weer meer.

Robert Jan


Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2013, 03:20:39 »
Leuke wagentjes. Ik zou eens mijn Bedumse koelwagen van MK achter m'n HSM veewagen zetten. de HSM wagens waren van een standaard ontwerp dus als die combi hetzelfde oogt als de Grolsch combi op de foto dan weten we of het een HSM kar is.

Apart dat jouw ervaringen van de MK koelwagen slecht is. De koelwagen die ik 3 jaar terug bouwde viel zowat inelkaar als je het doosje schud. maar de kap was in een stuk gegoten, dus ik vermoed dat jouw model een wat oudere variant is.

mvg,
Rick

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2013, 07:44:27 »
Hallo Rick,

Bedankt voor de reactie. De eerste wagen was niet zo'n crime. Daken zijn van voor gebogen messing plaat. Maar bij de 2e was een van de kop schotten er scheef ingezet. MK geeft altijd opties door extra onderdelen mee te geven.
De Artitec was een MP aankoop. Incompleet en vooral krom.
Al met al redelijk verholpen. Maar een vraag van mij aan het begin van dit topic:
Is de eerste wagen op de foto van HUA een CHD?
Ook de achterste wagen is mij onbekend. Dus informatie is van harte welkom.
Ga nu 2 dagen de deur uit, dus bouwen ligt voorlopig stil.

Groet,

Robert Jan

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2013, 09:15:35 »
De wagens op de foto zijn de:
 560.809 bouwjaar 1921,  sinds 1938 bij de Klok,  draagvermogen 15 ton.
 560.812 bouwjaar 1922,  sinds 1957 bij de Klok,  draagvermogen 16 ton.
 560.806 bouwjaar 1924,  sinds 1927 bij de Klok,  draagvermogen 16 ton.

De foto is genomen op de voormalige bierlosplaats bij Werkspoor,
Utrecht 28 Oktober 1959.

Deze gegevens heb ik gevonden in een oude " op de rails" no 11, Nov 1979.

Verder staan er geen verdere gegevens over deze wagens in.
Maar ik denk dat het oude uit Duitsland afkomstige wagens zijn.
Gezien de bouwjaren, en dat ze geen schuifdeuren hebben zeker geen ex HSM  CHD,s.
Ik denk dat je met een Fleischmann G10 koelwagen een stuk verder komt.(geen nummers bij de hand).

m.v.g
Tom

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2013, 14:08:36 »
Afgaande op het artikel uit 'Op de rails' is de voorste wagen met nummer 560 806 P gebouwd in 1924 en kwam het in dienst in 1927. Gebouwd door Gotha.
Staat de G in bijvoorbeeld G 10 of G 20 dan voor Gotha?
Ben er wel achter gekomen dat de achterste wagen ex HSM is. Maar in HUA staat ipv. 560 809 P 560 908 P. Middelste wagen kwam als laatste in dienst 560 812 P werd vanaf 1957 eigendom van 'De Klok'
Maar over de naamgeving 'De Klok' gekoppeld aan de brouwerij in Enschede ga ik even balletje opgooien bij www.scherpinbeeld.nl
Daar wil ik het fijne van weten. Brouwerij in Groenlo heette voorheen 'De Klok' en pas in 1954 werd voor gehele N.V. Grolsch de naam.
Krijgt zeker een vervolg.

Robert Jan

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6732
  • Jeroen

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2013, 14:38:51 »
Bedankt, maar dat is niet volledig. Er zitten zelfs fouten in de tekst. Over de ontstaansgeschiedenis is veel onduidelijkheid. Dat met die Peter Cuyper is mooie verkooppraat uit de romantische hoek.
Ik vraag me af waarom er na de naamsverandering, dus na 1954 nog steeds ingeschreven is onder de naam 'De Klok'

Robert Jan