Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club door janw
Vandaag om 02:13:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door daan2353
Vandaag om 00:28:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 00:15:06
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 november 2018, 23:49:03
Raadplaatje door Wouter W
13 november 2018, 23:23:14
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Reinout van Rees
13 november 2018, 23:14:03
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
13 november 2018, 23:00:13
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
13 november 2018, 22:43:16
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door damngrazy
13 november 2018, 22:36:52
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Whis
13 november 2018, 22:31:00
Projekt 083-338 door 44
13 november 2018, 22:18:10
NS 4300 (in spoor 0) door Rondje_HO
13 november 2018, 22:07:24
Eurospoor 2018 door NS8714
13 november 2018, 22:02:38
Roßnitz door Dennis.
13 november 2018, 21:53:12
NS 2801 van MK modelbouwstudio door ruudns
13 november 2018, 21:41:00
Oude jeugdhobby weer oppakken door Frans Peeters
13 november 2018, 21:37:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
13 november 2018, 21:33:53
Consist adress op piko smart decoder 4.1 door Kaptein Koek
13 november 2018, 21:23:00
Gelijmde styreen (?) weer losmaken: mogelijk? door Klaas Zondervan
13 november 2018, 21:16:45
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Bahn-AG
13 november 2018, 21:12:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door Stootjuk
13 november 2018, 20:51:59
De Rondreizende Goederenwagen, Sweet Home Chicago door nighttrain1
13 november 2018, 20:15:11
  

Auteur Topic: Nieuw baanplan  (gelezen 7646 keer)

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
  • Periode III - heden
Nieuw baanplan
« Gepost op: 30 maart 2013, 10:27:44 »
Hoi,

Vorig jaar de keuze gemaakt om de ouwe baan te slopen (zie hier] alles). Nieuwe kozijnen gaan toch voor op de modelbaan.

De oude baan bestond uit 3 schaduwstations, 2 met een keerlus (1 met 3 kopsporen) en 1 kopstation. Vanuit het station liep er nog een enkelsporige niet ge-electrificieerde zijlijn naar een simpel hogergelegen kopstationnetje.
Getrokken reizigers/goederentreinen gingen door de keerlussen, de trekduwtreinen en treinstellen naar
Dit principe bevalt me nog altijd, daarom ben ik daar verder opdoorgegaan.
Wel iets anders dan voorheen, bij de oude baan lag het station voor het raam. Opzich geen probleem aangezien het een klapraam was wat ik open kon doen van onderaf bij het schaduwstation. Nu wordt het minder breed bij het raam, zodat ik de nieuwe ramen ook open kan doen (60cm tov +/- 1m20)

Nieuwe opzet:
2 kopstations op het laagste niveau, 0 (45cm)
1 schaduwstation 20cm daarboven met keerlus, +20 (65cm)
1 schaduwstation 20cm daarweerboven met keerlus +40(85cm)
Bovenste laag met station , +75 of +85  (120cm of 130cm)
De zijlijn ligt daar tussen in, + 58cm (103cm)

De kopstations liggen op dezelfde hoogte, en hebben een enkelsporige doorverbinding met elkaar (toch stiekem een rondje kunnen rijden)
Dmv spiralen worden de hoogtes overwonnen, en worden de kopstations aan de doorgaande schaduwstations gekoppeld.
Daarna gaat het verder omhoog met een spiraal naar het zichtbare station.
Grootste hellingspercentage is 3%, het grootste deel van de hellingen zit daar onder.

Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden:
Kopstations (0)

Schaduwstation 3 (+20cm)

Schaduwstation 4 (+40cm)

Hoofdstation + zijlijn (+75/+85)


Ik ben geen rangeertype, het is grappig maar geen hoofddoel.
Het leukste vind ik lange goederentreinen en personentreinen.
Op deze baan zou ik kunnen rijden met een loc en 10 1:87 rijtuigen (3 meer dan op de vorige baan) (of 2x VT11.5 :))
De zijlijn start op het blauwe kopspoortje (zakspoor) bij het hoofdstation. De zijlijn is bereikbaar vanaf alle sporen, dus speciale sonderzüge zijn een optie.

Railmateriaal is een combinatie van Piko (niet zichtbare delen) en Tillig (zichtbare delen).
Aansturing gebeurt door de Ecos 1 en Koploper.
De wissels in het zichtbare deel wil ik aansturen met servo's of de cobaltmotoren, daar ben ik nog niet over uit. Eer ik zover ben zijn we wel weer een tijdje verder. (maar goed ook op meerdere fronten)
Seinaansturing OM32/OC32.
Wissels combinatie van LS150's, LDT magneetdingen en vermoedelijk Digirails Servo modules.
Bezetmelding zal S88 zijn, later hopelijk met Loconet (bestaande melders) wanneer Esu de L.net converter uitleverd. Ben erg benieuwd of dat ook samen met Koploper zal werken.

Land is Duitsland (tp III tot nu), regio Zwarte Woud zoals altijd. Helaas nooit heel ver gekomen om echt landschap te fabriceren.
De straat van de vorige baan bij het station zal zijn plek weer vinden, het is het grote zwarte vlak in het laatste plaatje. Lang leve het feit dat we die modulair gebouwd hebben.

Ik moet nog beginnen met bouwen, eerst moet ik de vloerbedekking er nog uit halen en laminaat leggen. En in een kamer vol hout en spul is dat een hele onderneming.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
  • Periode III - heden
Re:Nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2013, 19:13:24 »
Hoi,

Toch even een kleine update van wat ik heb uitgespookt de laatste weken.


Begin van het frame, een gedeelte van de steunen voor de overige verdiepingen zitten er al.
Het grijze is blauwe ondervloer van de Gamma, en heb dit grijs geschilderd.
Ondertussen ligt er rails, en ook een plank er boven. Om het te verlichten gebruik ik 5m Ledstrip.


Je kan nog een stukje buiten zien als je goed kijkt, je kan zo zien hoe verlicht het is.
Gelukkig is het dimbaar, in de felste stand is de kamer bijna volledig verlicht.

Vandaag het 2de kopstation gemaakt:


Beide kopstationnetjes zijn nu dus vrijwel klaar. Een gedeelte van het spiraal is er ook al, daar heb ik op dit moment geen foto van, het is daar een puinhoop op dit moment.
De sporen moeten nog aangesloten worden op de bezetmelders.
Aangezien ik nog geen plek heb voor de melders, maak ik per 8 aansluitingen een verzamelplek.
Op deze plek plaats ik dan een RJ45 connector, en kan dan met normale CAT5 netwerkkabels naar de bezetmelders.
Aan de melder kant heb ik dan ook een RJ45 connector. Zo ben ik redelijk flexibel nog met het plaatsen van de melders en het definitieve punt. Wanneer ik dat punt heb, kan ik gewoon alles vrij eenvoudig verhuizen.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re:Nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2013, 19:42:55 »
ben onder de indruk.

Ik zie wel eens wat plannen voorbij komen hier, maar dat er ook echt gebouwd wordt, netjes hoor!

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
Re:Nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2013, 20:45:05 »
het wordt zekers een lekkere rijbaan, ben benieuwd naar verdere voortgang

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

M-rad

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:Nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2013, 20:06:46 »
Hans,

dat gaat me een kunstwerk worden lijkt mij zo  (y), moet een mooi gezicht worden met al die lange treinen.
Je schrijft dat je ook met goederentreinen gaat rijden. Zoals ik de tekening lees, moeten die dus ook allemaal langs het grote station. In jouw baanplan betekent dat dat ze ook allemaal langs het perron moeten.
Nou zal dat in het echt ook wel gebeuren, maar kan me ook voorstellen dat dat niet gewenst is en dat je tussen 2 perrons 3 sporen legt waarbij dan het middelste spoor het doorgaande spoor is en de reizigers dus niet een goederentrein op zeer korte afstand voorbij hoeven zien komen.
En hoe zit dat met treinen met gevaarlijke stoffen? Mogen die überhaupt wel zo dicht langs het station?
Succes met de bouw, ben zeer benieuwd naaar het resultaat.

Mvg Max

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2365
Re:Nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2013, 22:13:28 »
Hoi Hanz,
 Daar heeft Max wel gelijk aan vind ik.
 En ook de andere kant op zou je een vrij liggend doorgaand spoor moeten hebben , eigenlijk zou je dan het middelste perron moeten laten vervallen...
 Dat zal wel niet de bedoeling zijn. :(  :(
Vr gr ,Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
  • Periode III - heden
Re:Nieuw baanplan + bouw
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2013, 22:21:03 »
Hi,

In dit geval gaan de goederentreinen over 2 en 3, en afhankelijk van wachten over spoor 6 (tellend van rechts).
Gevaarlijke stoffen worden ook vrolijk op deze manier afgehandeld :D, paniek zaaien doen ze in dit nuchtere duitse dorp niet ;)
Ik weet dat ze in Duitsland zelfs speciale goederenlijnen hebben, maar dat red ik niet.

Gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

M-rad

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:Nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2013, 12:55:58 »
Hans,

Wat je zou kunnen overwegen, is het binennste spoor (dat naar de 4 opstelsporen leidt) door te trekken naar het hoofdspoor (door of 1 vd 4 opstelsporen opheffen of door de wisselstraat door te trekken). Als je hem dan aansluit voor de wissels bij de spiraal (vanuit het station gezien) kunnen treinen van beide kanten gebruik maken van dit spoor. Kan je toch in bepaalde gevallen de trein buiten het station om leiden.

mvg Max

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
  • Periode III - heden
Re:Nieuw baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2013, 16:35:53 »
Hoi Max,

Daar heb je inderdaad nog een punt. Zal binnenkort eens kijken of het mogelijk is. Voorlopig ben ik daar nog lang niet qua bouwen!

Gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8188
Re:Nieuw baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2013, 17:58:07 »
Je bouwt wel héél dicht tegen de radiatoren aan. Ben je niet bang voor problemen met de baan of de werking van de radiatoren daardoor?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  We zijn 9/10/11 november te zien op Eurospoor!

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
  • Periode III - heden
Re:Nieuw baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2013, 18:07:34 »
Niet heel erg bang. Afstand radiator -> baan is ongeveer 5 cm.
De vorige baan liep (jaar of 5) er ook zo langs, en als ik er niet ben zijn de radiatoren dicht.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
  • Periode III - heden
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2013, 11:41:27 »
Hoi,

Ondertussen druk aan het bouwen geweest, een spiraal is nu bijna klaar.




Moet nog met een kwastje de ongeschilderde plekjes bijwerken, dat komt nog :)
Een loc met 12 1:87 rijtuigen komt zonder problemen boven, uiteindelijk zullen dat er 10 worden (perronlengte)
Langer heb ik nog niet geprobeerd, maar is ook niet nodig.

Hier een filmpje van een Tillig wissel met servomotortje.
Het lampje schakelt aan/uit op het punt dat de tongen in het midden zijn, dit ivm het relais voor de polarisatie.

Vandaag verder met aansluiten van de laatste sporen in het schaduwstation op de railvoeding.

DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8215
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2013, 16:05:15 »
 :o das een aardig spiraaltje zeg  (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4863
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2013, 16:10:55 »
Netjes gebouwd en direct in de verf. (y)
Ik zie op het baanplan veel kopsporen in een van de schaduwstations. Ongetwijfeld een bewuste keuze. Wat is de motivatie om deze sporen niet als doorgaande sporen aan te leggen?

Groet,
Bas

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
  • Periode III - heden
Re: Nieuw baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 22 september 2013, 16:28:55 »
Hi,

De kopschaduwstations (geef het een naam) zijn voor de trek/duwtreinen en de treinstellen.
De schaduwstations met de keerlussen zijn voor de getrokkentreinen.
Wanneer een trekduwtrein (of treinstel) met de loc trekkend vertrekt uit het normale station, komt hij duwend terug.
Dit is iets realistischer vind ik. Voor de goederentreinen en de getrokkentreinen geldt dit helaas niet, so be it.
Er komt nog zo'n spiraal, die is half klaar. Echter is de rails (Piko) op en ga ik me nu even richten op het zichtbare deel.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail