Doel:€250.00
Donaties:€82.00

Per saldo:€-168.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikeltje op nu.nl door Tulpendaal
Vandaag om 06:38:37
'even voorstellen uit Las Vegas door Tulpendaal
Vandaag om 06:28:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door ArjanB
Vandaag om 05:45:47
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 04:28:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:03:09
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 02:08:01
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
Vandaag om 00:34:53
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:10:57
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
16 juni 2019, 23:59:04
Heris 2015 door Rondje_HO
16 juni 2019, 23:44:50
NMJ 2019 door Ronzol
16 juni 2019, 23:41:03
Maffei lok in spoor 0 door FritsT
16 juni 2019, 23:39:50
Update: baan in de tropen door DJV
16 juni 2019, 23:19:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Marc tramt
16 juni 2019, 23:06:55
Ongelukje met Lock Bond door Peter Kleton
16 juni 2019, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
16 juni 2019, 23:06:00
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door willem7853
16 juni 2019, 22:56:28
V-IRM in 1:45 door edwin1974
16 juni 2019, 22:48:23
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
16 juni 2019, 22:08:52
Boek serie NS 2000 verschijnt eind juli door Huib
16 juni 2019, 21:57:54
Mooi weer om buiten te spelen door Rondje_HO
16 juni 2019, 21:38:09
Eurospoor 2018 door Arjan6511
16 juni 2019, 21:17:10
Projekt 083-338 door 44
16 juni 2019, 20:48:26
Intellibox II door Sandopie
16 juni 2019, 20:14:23
Den Zoedel Tramt door Bjor
16 juni 2019, 20:08:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
16 juni 2019, 19:49:43
NS stationsklok, secondenwijzers defect. door Eric B
16 juni 2019, 19:16:08
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door g-j
16 juni 2019, 18:49:19
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
16 juni 2019, 18:13:39
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
16 juni 2019, 17:27:23
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser  (gelezen 13751 keer)

Henk Blaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Gepost op: 21 februari 2013, 17:41:41 »
Ik zou graag eens een RET 4-asser in H0 realiseren. Ik ben aan het tekenen geslagen in SketchUp met het doel om het model in 3-d te laten printen. Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Ik heb ook een poginig gedaan om het model met Autodesk 123d te tekenen maar dit programma vliegt er om het minste of geringste uit.
Mijn vraag is: kun je een met SketchUp getekend model in 3-d laten printen? Ik heb gelezen dat je het da n moet exporteren als STL-bestand. Maar hoe of wat?
Wat ik tot nu toe getekend heb voeg ik bij. Ik wil dak, koets en interieur afzonderlijk laten printen.

Groet,

Henk Blaak


Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2123
  • Ziehier die veelgeroemde RET-Metro in HvH Haven...
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2013, 17:57:11 »
 (y) (Ook al heb ik als Amsterdammer niet zoveel met Rtd  ;) ) Die vierasser lijkt mij wel wat... Motorwagen en bijwagen? (Pretty please :-[)
En als dat je dan lukt, graag ook een gelede Schindler  :-[ :-[ :-[ :P (y) (en voor mijn part ook een kleine Schindler  8) )

Even iets serieuzer: volgens mij is een sketchUp-bestand door een 3D-printer te begrijpen, maar vraag anders Mitchell eens, die print en tekent geloof ik alles wat los en vast zit... (en weet dus ook misschien wel een conversietool ofzo...)

Hou ons op de hoogte!
Ik weet wel: een vierasserstel naar Blijdorp Diergaarde (was dat niet lijn 3?) en die gelede Schindler naar de Vierambachtstraat Lijn ?) lijken mij wel wat...

Succes en groeten,
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2013, 18:26:43 »
Hier staat ook nog een fraai resultaat van 3D tekenen en printen. Wellicht kan Sven ook nog wat vragen beantwoorden.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Romeo373

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2013, 20:05:02 »
Dw gelede Schilndler reed als lijn 3 naar de Diergaarde - vanaf 1957 natuurlijk - en naar de vierambachtsstraat reed de kleine Schindler als lijn 22. Een kleine Schilndler als lijn 7, nee, dat was in Basel.

Gr. Romeo

Henk Blaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2013, 22:40:39 »
Ik ben al heel oud want ik reed met een 4-asser naar Blijdorp.
Ik ben overigens met name op zoek naar info en/of ervaring met 3-d printen en SketchUp.

Groet,

Henk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5866
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2013, 22:57:48 »
Hee Henk, leuk project! Ziet er al erg mooi uit voor iemand die er net mee begint. Zou 'm ook zo wel willen hebben! Heb je al een aandrijving in gedachten?

Sketchup exporteert als Collada en dat kun je ook uploaden naar Shapeways. Als je echt STL wilt exporteren, vind je plug-ins op het Internet. Ik heb er onlangs nog eens naar gekeken, er is er eentje die gratis is. Maar dat heb je dus niet nodig.

Waarom maak je dak en koets twee delen? Je kunt dit beter als een deel laten, dan heb je ook een veel steviger geheel en kun je de wanden zo dun mogelijk houden. Of bodem en koets een geheel, dat maakt dan niet zoveel uit. Bij Frosted Ultra Detail is de minimum wanddikte 0,3 mm, maar ik zou toch tussen 0.6 en 1 mm aanhouden.

Ik gebruik overigens ViaCad 2D/3D. Ook deze crashed wel regelmatig bij hele moeilijke berekeningen, maar ik heb nu wel door wat 'm te veel is (of wat ik dan verkeerd deed: als een gek achter elkaar klikken voordat de opdracht af is, kan ie niet tegen). Dus ik bewaar gewoon na elke onderdeelgroep. Mooi programma, meer mogelijkheden dan Sketchup. Maar hoedje af voor wat jij met Sketchup gedaan hebt!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5866
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2013, 22:58:34 »
Moet dit draadje niet beter naar Trams en smalspoor, trouwens? Daar zitten de tramexperts ook.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2123
  • Ziehier die veelgeroemde RET-Metro in HvH Haven...
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2013, 00:14:44 »
 :-[ Sorry RET-deskundigen, ik heb alleen maar gewaardeerde wagentypes en mij bekende bestemmingen in de pool gegooid... :-[
Probeer te begrijpen: die Vierasser is voor mij een overduidelijk toonbeeld van DEGELIJK en ( onder andere vanwege die optische signaalinrichting) een MOOI tijdsbeeld (y). En (sorry voor de duitstalige kreet) ik HOU van een "Typenreiner Zug"...: sorry gewaardeerde mods voor het volgende taalgebruik: een (RET-)Allan-bijwagen achter een (RET-)vierasser doet mij weinig of niets, maar een compleet Vierasserstel maakt mij Wel Heel Erg Blij (en hoogstwaarschijnlijk ook Onverstandig...) :-X
Die 'kleine Schindler' en zéker die 'gelede Schindler' zijn voor mij wagens, die ik alleen als museumsstuk ken, maar (en nogmaals gezegd, ook als ras-Amsterdammer, vind ik die dingen LEUK!!! (y) Beiden zijn ongetwijfeld een "Marking-point" in de ontwikkeling van de Moderne Tram, immers wij zien hier de eerste experimenten met "lage-vloer", beleven de problemen daarvan mee  ??? (en weten inmiddels, dat 100% Lage-vloer minder betrouwbaar is dan 70% "lage-vloer", maar dat de politici, die nou eenmaal niet worden gehinderd door enige kennis van zaken, onvoorwaardelijk inzetten op die (irreële 100%)  :-[ :-X

En @Sven: Aandrijving laten we lekker door Skiptram ontwikkelen; Hij Kan Dat (en gebruikt dus waarschijnlijk Halling onderdelen: Grote Vriend Paul kan zélfs een BEC-PCC kap fatsoenlijk laten rijden (of een Philo-Buitenlijner), laten we nou maar beginnen met die "bak" of "carosserie"...  :-*
Als die aandrijving er nog niet is, kunnen we de boel toch in alle rust voor assemblage/afbouw naar Hespedam sturen: die jongens (en meisjes?) in de Jeneverbesstraat  bouwen bakken/wagens waar je alleen maar van kunt kwijlen (zolang er tenminste geen stoom aan te pas komt  ;)  ;) [Sorry Niek?]
Verder heb je gelijk: dit mag ongetwijfeld naar het "tramboard".

@Romeo: ik mag dus geen gelede Schindler naar de Vierambachtstraat jagen? Jammer, maar roep dan eens wat lijnen en bestemmingen, die wél kunnen... Ik wil een historisch verantwoorde tram naar de Vierambachtstraat en een tram naar Blijdorp-Diergaarde: roept U dus maar...
(en voor zover nodig: zoveel mogelijk alles in "Urfassung"...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

olaf04

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2013, 06:55:44 »
Hallo,
Leuk projeckt! ;)
Groet Olaf
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2013, 06:57:30 door olaf04 »
Groet Olaf
N spoorder

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2389
    • SpoorObjecten
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2013, 11:57:15 »
Altijd leuk om te zien dat meer mensen de 3D print wereld instappen!

Voor een tutorial om naar STL om te zetten kan je deze tutorial bekijken:
tutorial

Zelf raad ik STL aan ipv Collada aangezien deze bestanden nog best wat fouten kunnen maken waardoor bepaalde onderdelen zullen missen.

Zoals Sven al aanraad, FUD kan 0,3mm wanddikte printen, maar voor zulke lange wanden zou ik minstens 1mm aanraden zodat je zijkant strak is en niet wobbelig :)
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2013, 21:49:45 door Bert van Gelder »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5866
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2013, 12:41:24 »
Zelf raad ik STL aan ipv Collada aangezien deze bestanden nog best wat fouten kunnen maken waardoor bepaalde onderdelen zullen missen.
Interessant. Kan dat ook met een STL gebeuren of helemaal niet? Is dat te voorkomen door van alle delen een unie te maken?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2389
    • SpoorObjecten
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2013, 13:58:14 »
Klopt inderdaad, als je het model unified is er niks aan de hand.


Henk Blaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2013, 17:26:17 »
Hallo Sven, Ik wil koets en dak los van elkaar houden om er nog "glas"  en passagiers in te plaatsen. ik plaats de tussenwanden wel vast aan de koets evenals delen van de bodem om zo voldoende stijfheid te krijgen. Als ik verder ben met tekenen laat ik het zien.

Henk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5866
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2013, 18:23:49 »
Ben benieuwd. Ik had de bodem, ketel en al zijn dingetjes eerst als één geheel, met de behuizing en dak als een stuk, dat zo over het interieur kon zakken. Maar dan hebben de wanden geen ondersteuning. Als ik nu weer wat bouw ga ik echt met bodem, koets en interieur uit een deel maken en een los dak. Kun je nog steeds goed verven, poppetjes in zetten en verlichting. Voor het glas heb ik gedacht aan een oplossing zoals bij Magic train. Daar schuiven de raampjes er van boven in, in een houdertje als het ware.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2013, 21:10:59 »
Lijn 3 van de RET reed van de Groene Zoom (Tuindorp Vreewijk) naar Diergaarde Blijdorp. Zowel bij de Groene Zoom (vlak bij het Zuider Ziekenhuis (Groene Hilledijk) en in Blijdorp) waren keerlussen aangelegd.