Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door phdirk
Vandaag om 09:57:45
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 09:56:37
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door gvandersel
Vandaag om 09:55:13
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:47:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 09:44:00
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door gvandersel
Vandaag om 09:42:26
Raadplaatje door könings
Vandaag om 09:36:11
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Met een sik
Vandaag om 09:08:28
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Wim Vink
Vandaag om 08:14:33
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door MOVisser
Vandaag om 08:11:11
Update: baan in de tropen door MOVisser
Vandaag om 08:01:33
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 00:17:45
Hoe frosted ultra detail (shapeways) schoonmaken voor schilderen? door Joran
20 juni 2018, 23:50:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 juni 2018, 22:56:29
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Taigagaai
20 juni 2018, 22:28:15
LSModels 2018 door André82
20 juni 2018, 22:19:45
Piko Railjet, ingebouwde decoder wordt te warm? door ivanzon
20 juni 2018, 22:15:51
Frans diorama 1:48 door Scratchbuilt
20 juni 2018, 22:14:35
BNLS-Module: Brandland door Spoortief
20 juni 2018, 21:37:58
Tramstraat in Waterland in H0m door Jelmer
20 juni 2018, 21:16:54
  

Auteur Topic: Prototype Bad Harzwald  (gelezen 9335 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7830
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Prototype Bad Harzwald
« Gepost op: 11 november 2012, 21:14:10 »
Hallo,

Na een erg lange tijd van het gemis van een baan,ben ik dan toch begonnen met in elk geval een baanplan te maken.
Het zal een baan(plan) worden ,gemaakt op modules.
Hierbij wat specificaties van het voorlopige plan:
Schaal Fleischmann Ho
Baanplan afmetingen 4mtr lengte bij 80 cm diep verdeelt over 4 bakken.
Voorlopig gekozen om het sporen plan te maken met Fleischmann model rails(zonder bedding dus)
Baan idee: Kopstation rond 1970(TP 3-4) te Duitsland in het DB deel,gelegen aan 3 lijntjes die vanuit Bad Harzwald ri Eckertal,Goslar en Vienenburg lopen(al ben ik er nog niet uit of dat de 1ste lijn zal worden gemaakt in begaanbare staat of als opgebroken spoor)
De bedoeling is om de 2 overige lijntjes te laten verdwijnen ri een schaduw station,al kan ik met anyrail nog niet uitvogelen hoe ik dat zou moeten maken/weergeven.
Vandaar dat lichtgrijze vlak op het meest linkse deel,daar moet dat gemaakt gaan worden.
Rijdend materieel bestaat uit een V42 diesel locje,V100,89er,78er,65er,64er,50er(of deze blijft is een ? ),kortom bijna allemaal tenderlocs.
Reizigers bestaat uit Fl 5073,5074,5075,5077 - 5096,5097,5098,5099(2 hiervan moeten nog worden vervangen voor juiste exemplaren) - 5127,5128 x2,5129 en als versterkingsrijtuig heb ik nog een 2e klas silberling.
Goederen mat is niet van belang op t moment al heb ik er genoeg van ,en in het juiste tijdperk(TP 3-4).
Hierbij dan het voorlopige baanplan:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8Z7DE3WH.jpg
Hopelijk willen jullie hier is even naar kijken en evt meedenken over dingen die niet goed zijn/beter kunnen.
Alvast bedankt  (y)
*hoe krijg ik dat plaatje nou ook alweer groter ? *
« Laatst bewerkt op: 12 november 2012, 18:20:08 door tijgernootje »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2012, 10:28:17 »
Voor een groter plaatje "widt = 400" schrappen (en geen teken meer dan dat).
Ik wacht het even af. Dat werkt gemakkelijker.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3930
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2012, 10:53:48 »
Hoe zie je het keren van de treinen die in het station aankomen? Er lijkt nu geen omloopmogelijkheid te zijn.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2012, 10:58:41 »
Aan het rollend materieel te zien, lijkt het er op dat het allemaal trek- duwtreintjes worden  :). Van de Donnerbuchsen ontbreekt alleen de Bif nog !

Peter
« Laatst bewerkt op: 12 november 2012, 11:00:33 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3930
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2012, 11:01:02 »
Is dat leuk?
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2012, 11:11:25 »
Persoonlijke voorkeuren spelen altijd een rol, maar zelf zou ik ook graag die omloopmogelijkheid hebben.

Hoe moet trouwens het Bw met kolen bevoorraad worden ? Wagentje voor wagentje ? Zoals ik het nu zie moet dit via de draaischijf gebeuren. Voorzover mij bekend zijn hier geen voorbeelden van te vinden bij het "grootbedrijf".

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8047
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2012, 11:11:49 »
Altijd leuk, kleine kopstations (y)

Nu nog wat inhoudelijke opmerkingen:
- De draaischijf is niet vanuit het station bereikbaar en zal altijd via keren op de hoofdsporen bereikt moeten worden.
- Waarom een draaischijf als je tenderlocs en trek-duwtreinen gebruikt?
- Je gebruikt standaard bochten (zo te zien) langs het perron. Het oogt véél fraaier als je de perronsporen na de wissels in één lange flauwe boog tot aan het einde van de sporen legt.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
  • werken met de aaiket
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2012, 11:46:49 »
Daar komt bij dat je met welke standaardboog dan ook het perron nooit dicht genoeg bij de rails krijgt (i.v.m. het vrije profiel) voor je preisertjes om in en uit te stappen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7830
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2012, 18:31:59 »
Voor een groter plaatje "widt = 400" schrappen (en geen teken meer dan dat).
Ik wacht het even af. Dat werkt gemakkelijker.

Peter


@Edgar het wordt idd een kopstation.
@charp Heb het plaatje maar veranderd in een linkje naar de grotere foto,dan klopt het tenminste  ;) , en idd ik mis nog een rijtuig die is erg moeilijk te vinden voor een leuke prijs.(nog tips ? )
Verder ben ik idd vergeten dat de kolen voorraad zelf op het Bw ook is zal moeten worden aangevuld,ik ga daar zo is even mee aan de slag om te zien of dat veranderd kan worden.
@ Marc tramt Dat de schijf niet rechtstreeks vanuit het station te benaderen is dat klopt,reden 1 was simpel hoe moet ik dat doen,reden 2 is simpel als een loc opgesloten is geweest op het station dan is de mogelijkheid om via de baan ri schijf te gaan simpel,de trein die het spoor buiten het station bezet houd bied ruimte  voor de loc om ri schijf te gaan.
En verder geeft het wat extra rangeer plezier,er zijn volgens mij genoeg voorbeelden waarin dit zo ging(bad harzburg is r 1 van om maar wat te noemen)
Reden voor de schijf ? ,als een loc schoorsteenvoor het kopstation in komt dan is het wel handig als deze gedraaid en schoorsteen voor later een andere trein kan meenemen.

Voor wat betreft de bochten een vraagje,hoe zo zou je een perron in een bocht niet dichtgenoeg bij de sporen krijgen ?
En als dat echt niet gaat(zelfs niet met zelfbouw) wat dan ?
Hoe deed men dat dan in het grootbedrijf ?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7830
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2012, 18:57:12 »
Sporen rondom verzorgings sporen aangepast,hierbij het verbouwde baanplan  ;)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-STUQIRAL.jpg

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2012, 19:05:07 »
Misschien is dit een optie om je lokdepot makkelijker bereikbaar te maken: invoegen van drie engelse wissels en een kruising en een engelse wissel schrappen (voormalige derde lijn, gewoon een rechter wissel inleggen). Je lokdepot moet je dan verder zelf aanpassen. Sorry voor die niet al te strakke rode lijnen, geen idee hoe je dat moet doen. Ik vind het een goede suggestie de perrons met een flauwere boog aan te leggen.

Groet, Frank

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7830
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2012, 20:19:18 »
Als 1ste fijn dat je meedenkt.
Ik heb echter wel een vraagje aangaande je rode lijntjes.
Als ik dat bekijk ten opzichte van de bestaande tekening,wat levert dit me dan op buiten een hoop extra wissels om ?
DE aansluiting die voorstelt van de hoofdlijn naar het spoortje wat ik wil gebruiken voor bv het stallen van goederen wagons of defecte reizigers rijtuigen,zal niet handig zijn/werken als er dus werkelijk iets gestald is op dat spoor. ;)
Verder levert het me (op het 1ste gezicht niks op) ik kan nu vanuit elk spoor ri aansluiting draaischijf komen,de kruising met hoofdlijn blijft ook met de voorgestelde wijziging.(het zou hooguit estetisch iets opleveren als de wissels iets dichterbij het kopstation gaan liggen)
Maar verder zie ik zo (zonder extra gedachtes/info) geen meerwaarde voor die aanpassing,al laat ik me graag het tegendeel bewijzen met motivatie  ;D
(ow trouwens de tekening die je nu hebt gebruikt,is de "oude" versie van het plan zonder de wijzigingen rond de verzorgings sporen  ;) )

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2012, 21:01:27 »
Misschien is dit duidelijker? Met een rood kruis aangegeven welke wissels verdwijnen en in rood het nieuwe aansluitwissel van de opgeheven lijn. Verder in blauw de nieuwe verbindingen en de nieuwe nummers van de wissels.

Groet, Frank

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7830
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2012, 06:54:49 »
Ik zal hier vanavond is even een poging op wagen met anyrail om te zien hoe dat eruit ziet.
(als ik tenminste op tijd terug ben van het werk  ;) )
Wat is trouwens de achterliggende gedachte achter deze versie spoorzeven ?
En blijft na het meest linkse doorgestreepte wissel,die ernaast wel liggen ?
Als dat een ja is,waarom dan ? echt veel nut heeft deze na je verbouwing niet meer lijkt me.

Mochten er nog meer mensen zijn die dingen zien,laat t maar weten.  ;)
« Laatst bewerkt op: 13 november 2012, 07:01:07 door tijgernootje »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8047
Re:Prototype Bad Harzwald
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2012, 08:51:47 »
Voor wat betreft de bochten een vraagje,hoe zo zou je een perron in een bocht niet dichtgenoeg bij de sporen krijgen ?
De bogen die in werkelijkheid in dit soort situaties worden toegepast hebben een straal van een paar honderd meter, wat in h0 neerkomt op een boogstraal van 300-500cm. De bogen die jij tekent hebben een straal van 30-50 cm passen meer bij trams en zelfs dan wordt het lastig: KLIK  ;)

En wat betreft het gebruik van de draaischijf en de bereikbaarheid via de hoofdsporen; alles kan natuurlijk en er is ook altijd wel een plaats te vinden waar het voorkomt, maar de vraag is dan; wil je een leuke speelbaan of een realistische?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl