spoorfan
|
 |
« Gepost op: 11 Mei 2012, 16:42:44 » |
|
In een van de oude railhobby's (eind 80-er jaren volgens mij) heeft ooit een artikel gestaan over kipwagens van de NS die werden ingezet bij een project in Hoek van Holland. Het zijn kipwagens die bestaan uit verschillende bakken die over de zijkant kippen met 4 of 5 bakken. Ik meen ook dat deze wagens een computernummer hadden. Wie kan mij helpen aan wat details over deze wagens (foto's en opschriften) of dat artiekel of in welke railhobby het artikel heeft gestaan.
Vast dank.
Spoorfan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arjan6511
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Mei 2012, 17:01:45 » |
|
Concreet kan ik je niet helpen, maar een jaar of 5 geleden heeft er in RailMagazine volgens mij een heel uitgebreid artikel gestaan. Dat betrof niet (alleen) de wagens van Hoek van Holland, maar ook van Velp en ik meen Cuijk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
arentjan
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Mei 2012, 17:58:20 » |
|
Ja ging volgens mij over 'zandvervoer bij de ns'. Het waren o.a. wagens zoals Roco die ook in haar programma heeft: 
|
|
|
|
|
|
tp iv, diesel ns/db/dr/cd
|
|
|
Arjan6511
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Mei 2012, 18:01:47 » |
|
Hebben we het nu over wagens voor het vervoer van levende kippen of kiepwagens?  In het tweede geval slaat mijn eerder gegeven antwoord niet op de vraag, maar: Ook van het zandvervoer bij HvH heeft een artikel in de RM gestaan en dat waren inderdaad wagens met 4 of 5 bakken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stedahult
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 11 Mei 2012, 18:22:11 » |
|
|
|
|
|
|
|
vrgr Steef
Modul Sønder Omme i H0 (Dansk). Hyllbana Stedahult i H0 (Svensk).
|
|
|
Tuindert
Geef mij maar de WSM
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Mei 2012, 21:42:23 » |
|
Hebben we het nu over wagens voor het vervoer van levende kippen of kiepwagens? Kipwagen is gewoon het juiste woord voor een wagen met een kantelbare bak. Denk aan het werkwoord "kippen".  Gr. Emiel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hammondman
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 12 Mei 2012, 12:20:08 » |
|
Naderhand kwamen er ook kipwagens met extra veel laadruimte. Ook wel plofkipwagens genoemd. 
|
|
|
|
|
|
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. 
|
|
|
dwem
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 12 Mei 2012, 14:59:11 » |
|
Kipwagen is gewoon het juiste woord voor een wagen met een kantelbare bak. Denk aan het werkwoord "kippen".  Gr. Emiel Nou nee, Van Dale geeft dat "kippen" het meervoud is van kip, "een hoenderachtige vogel", en geen werkwoord, terwijl "kiepen" de betekenis heeft van "kantelen, omslaan". Waar ik vandaan komt zeggen ze ook kieperen of omkieperen. Kiepwagen dus. Dirk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wim Janse
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Mei 2012, 16:37:44 » |
|
Dirk, ik ben het geheel met je eens. Maar wel wordt er bij ons weer gesproken over een kipper, als ze het over een vrachtwagen hebben, die een kiepbak heeft. Nou weet ik niet of dat misschien toch een beetje een verbasterd dialect is; da's nog mogelijk. Wim
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vrijbuiter55
De wijzen komen uit het oosten.
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 12 Mei 2012, 18:56:03 » |
|
Nou nee, Van Dale geeft dat "kippen" het meervoud is van kip, "een hoenderachtige vogel", en geen werkwoord, terwijl "kiepen" de betekenis heeft van "kantelen, omslaan". Waar ik vandaan komt zeggen ze ook kieperen of omkieperen.
Kiepwagen dus.
Dirk
En waar kom jij dan vandaan ? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tuindert
Geef mij maar de WSM
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 12 Mei 2012, 21:04:00 » |
|
Nou nee, Van Dale geeft dat "kippen" het meervoud is van kip, "een hoenderachtige vogel", en geen werkwoord, terwijl "kiepen" de betekenis heeft van "kantelen, omslaan". Waar ik vandaan komt zeggen ze ook kieperen of omkieperen.
Kiepwagen dus.
Dirk
Leuk wat er in de van Dale staat maar wat koop je er voor. Feit is dat hengers, vrachtwagens, lorries etc vaker kippers of kipwagens genoemd worden in verschillende sectoren dan kiepwagens en dat het dus onzin is om te zeggen dat kiepwagen de enige juiste benaming is. Juist als je meer informatie zoekt is het handig om te weten wat de al dan niet juiste vaktermen zijn.  Gr. Emiel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luit
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 12 Mei 2012, 21:17:57 » |
|
Ook ik zocht even bij VD en inderdaad niks maar ook google bekeken en daar staan dus allemaal fabrikanten van Kipperrs. Van Dale verwijst ook naar de prof sectie voor meer . Vaktermen zijn dan wel eens ondergeschikt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stedahult
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 12 Mei 2012, 21:41:49 » |
|
Wiki: Speciale open wagens (UIC: F) Eds, Fds: open onderlosser Fads: open zijlosser F-v, Fs-v: kiepwagenhttp://nl.wikipedia.org/wiki/GoederenwagonDe één zegt kip, de ander kiep. De vraagstelling was info voor dit type.
|
|
|
|
|
|
vrgr Steef
Modul Sønder Omme i H0 (Dansk). Hyllbana Stedahult i H0 (Svensk).
|
|
|
roadster36
Team Mitropa
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 13 Mei 2012, 00:08:13 » |
|
je hebt ook streken waar een kip als kiep uitgesproken word 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
spoorfan
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 15 Mei 2012, 09:46:01 » |
|
Buiten de discussie of het nu kip of kiepwagens moet zijn. Hartelijk dank voor de reacties. Het heeft mijn vraag in iedergeval in zo'n mate beantwoord dat ik nu weet dat er op de NS wagens 4 bakken zaten. Roco en volgens mij ook Marklin hebben er 5. Voorlopig dus geen ombouw activiteiten.
Dank.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|