Google+
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Impressie Sint echt aan de Berg door grazuli
Vandaag om 01:25:55
BNLS Baanbreker - Martin's geknoei met groen.. door roadster36
Vandaag om 01:19:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Paul Bender
Vandaag om 01:06:31
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 00:44:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door J. Moors
Vandaag om 00:19:09
Waggelende locs, hoe af te stellen? door Ronald Halma
Vandaag om 00:01:45
Dat overkomt mij niet. door Ronald Halma
01 maart 2015, 23:55:38
BNLS-Module L'Esimé door St00mboy
01 maart 2015, 23:32:45
KelderRail stelt zich ook even voor.. door Kelderrail
01 maart 2015, 23:28:02
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Hans W
01 maart 2015, 23:26:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Spanje
01 maart 2015, 23:08:45
Principe discussie keerlusschakelingen door Calimero
01 maart 2015, 22:56:17
Gezocht het lettertype van de oude NS stationsnaamborden door Peter Kleton
01 maart 2015, 22:51:25
Straatweg 155-157 door tbrandsma
01 maart 2015, 22:34:00
Diorama H0 tijdperk II door KJB
01 maart 2015, 22:31:28
BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0 door mijnspoor
01 maart 2015, 22:11:29
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels. door Zoedelaar
01 maart 2015, 22:07:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door joepDE2
01 maart 2015, 22:03:21
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door ivanzon
01 maart 2015, 21:57:17
Modelspoorbaan Fleischmann door Herwim Frank
01 maart 2015, 21:56:33
Bouw station Goch in schaal 1:45 door HJ
01 maart 2015, 21:45:32
Upgraden Minitrix 1117 botsneus door jowi
01 maart 2015, 21:44:28
Kappen Minitrix schoonmaken? door Oneofmany
01 maart 2015, 21:43:57
Neukirch am Eisel door Gastheerg
01 maart 2015, 20:51:47
NS TRAXX 186, welk van de 3 fabrikanten is het eerst? door Chris
01 maart 2015, 20:43:47
De bouw van Schellenbach door martindomburg
01 maart 2015, 20:43:25
ins Diemeltal.(N) door Gastheerg
01 maart 2015, 20:37:52
Roco BR 93 decoder inbouwen door frederik19630
01 maart 2015, 20:37:25
NS 8100 in 0 door FritsT
01 maart 2015, 20:24:56
3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370 door Ronald Koerts
01 maart 2015, 20:23:12
Baanbouw met ECoSbesturing, en aankleden begane grond. door Esufreak
01 maart 2015, 20:23:02
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door rvooyen
01 maart 2015, 19:58:29
Nordhafen, Emskanal. door VFR
01 maart 2015, 19:50:25
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door krab
01 maart 2015, 19:29:57
Fremo haven: KNZ Hengelo door hans_omBC
01 maart 2015, 19:25:05
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO) door SimonH
01 maart 2015, 19:04:49
Heinrichsheim am Dachboden door Stedahult
01 maart 2015, 19:02:52
Bellevue - H0 Modulebaan door OlivierV
01 maart 2015, 18:52:45
Fotowedstrijd februari: "humor op de modelspoorbaan" door dennie
01 maart 2015, 18:52:21
Null am Dach Schaal 1:45 door tbrandsma
01 maart 2015, 18:52:10
Remsectie maken met Roco remgenerator (schakeling vraagstelling) door maarten van der burgt
01 maart 2015, 18:24:53
Märklin Central station 60213 ook geschikt voor gelijkstroom? door bosje77
01 maart 2015, 18:13:07
De soap die Fyra heet door Peter Korsten
01 maart 2015, 18:11:08
Liliput 1860 Br18 s3/6 door Dion
01 maart 2015, 17:38:45
Led's voorschakelweerstand berekenen door freekvo
01 maart 2015, 17:33:45
Sik 92958ACW met decoderproblemen. door Pjotr500
01 maart 2015, 16:22:37

advertentie
  

Auteur Topic: Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog  (gelezen 1000 keer)

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Gepost op: 22 april 2012, 22:01:53 »
Hallo, ik wil mij eerst even voorstellen Mijn naam  is Henk. Ik ben 60 jaar en heb nog nooit eerder een spoorbaan gehad, en heb hier ook geen verstand van. Hetzelfde geldt voor de eletronica die er aan te pas komt. Ik ben nu bezig om mijn eerste baan te bouwen Er is gekozen voor Marklin (van die blikken rails met een stroomtoevoer in het midden aan de onderkant) Ik ben in het bezit van diverse wissels waar 2 blauwe en een gele draad uitkomen. Kan iemand mij vertellen hoe ik die aan moet sluiten. ik heb een Marklin trafo een blauw schakelkastjes met 4 groene en 4 rode knopjes.
verder heb ik een seinpaal waar een blauwe en een rode draad uitkomen en verder naar achteren komen er ook nog een gele een blauwe en een rode draad uit. aan de voorkant zitten 3 gaatjes waar een stekkertje in past een aan de achterzijde ook 2 van die gaatjes. verder kan er een metalen plaat onder geschoven worden die voor het aarde contact met de rails zorgt. Hoe moet ik die aansluiten? is er egens iets te vinden waar deze aansluitingen op een  simpele manier uitgelegd worden? ik ben al aan het zoeken geweest maar het is voor mij allemaal nog te verwarrend.
al vast bedankt voor de hulp bij het opzetten van mijn nieuwe hobby
groeten Henk

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2012, 22:46:31 »
Hallo Henk,

eerst over de wissels.
De gele draad van de wissels moet op de "L" aansluiting van de trafo worden aangesloten. De 2 blauwe draden op het blauwe kastje. Op het blauwe kastje zit één aansluiting opzij, die moet met de "0" van de trafo worden verbonden. Aan de achterkant zitten 8 aansluitingen, die telkens per twee verbonden zijn met de knoppen. De twee blauwe wisseldraden worden aangesloten op een van die vier paren. Ik probeerde meestal om het wissel zo aan te sluiten dat rechtdoor werd gekozen door de groene knop en afbuigend door de rode, maar dat kan je zelf kiezen. Werkt het verkeerd om dan gewoon de twee blauwe draden omwisselen.

Marc

H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2012, 22:53:33 »
Dan het sein. Het is alweer wat langer geleden dat ik zo een sein heb aangesloten, ik ben jaren geleden overgestapt naar een ander merk. De gele draad wordt weer aangesloten op de "L" van de trafo. De twee blauwe draden op het blauwe kastje. Ik sluit het zo aan dat de groene knop veilig kiest en de rode knop onveilig. Wanneer je de metalen bodemplaat onder het sein schuift (kan er als het goed is zo in geschoven worden) en die bodemplaat dan onder je rails vastklemd, zullen de lampjes ook branden.
De rode draden worden alleen gebruikt als je wil dat het sein de trein ook echt laat stoppen. Daarvoor maak je een klein stukje voor het sein een onderbreking (papiertje tussen de lipjes van de middenrail)en direct bij het sein nog zo een onderbreking. Nu is een stuk rails geisoleerd van de rest van de baan. Sluit nu één van de rode draden aan op de middenrail van het onderbroken stuk en de andere met de middenrail voor het onderbroken stuk. Het relais in het sein schakelt nu de stroom in (bij veilig) en uit (bij onveilig). De extra aansluitingen op het sein zijn bedoeld om een eventueel voorsein op aan te sluiten.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2012, 16:32:05 »
Hallo Marc,
bedankt voor je snelle reactie en vooral voor je duidelijke uitleg nu zal het toch wel moeten lukken
groet Henk

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2012, 19:55:00 »
Beste Henk,

Ik wil je beslist niet wegjagen van beneluxspoor.net maar als je Märklin hebt zou ik ook eens kijken op http://forum.3rail.nl/index.php

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS