Google+
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2014 door Biesje
Vandaag om 15:17:22
Wat hebben we op €urospoor 2014 gekocht door haes
Vandaag om 15:03:14
Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf. door rvooyen
Vandaag om 14:58:31
Bad Harzwald, de bouw. door g-j
Vandaag om 14:58:20
Baanbouw met ECoS-besturing, en aankleden schaduwstation. door Esufreak
Vandaag om 14:56:42
BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail door naoorlogsNS
Vandaag om 14:52:34
NS 1600 stadswapen transfers door henk
Vandaag om 14:45:12
Gekoppelde tractie in digitaal ? door jowi
Vandaag om 14:38:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 14:25:23
Arduino als DCC decoder met 16x functie- en/of 6x servo uitgangen door Timo
Vandaag om 14:20:32
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 14:13:56
Locvision 2.0 storing overgang booster door peterha
Vandaag om 14:12:58
Een trein-en-toegangsbiljet kopen, kost 10 jaar van je leven door Jeroen Heij
Vandaag om 13:38:46
Rivarossi VIRM 9405 door Meppelspoor
Vandaag om 13:36:53
Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie door Herwim Frank
Vandaag om 13:36:08
Roco plan V/T interieurverlichting gaat niet weer aan - Intellibox door Timo
Vandaag om 13:27:46
H0llandsBouwwerk: Het ’nieuwe’ voegen door tijgernootje
Vandaag om 13:26:59
Artitec 6300 door Michiel.
Vandaag om 13:01:55
Winterlandschap in Lenzkirch door grazuli
Vandaag om 12:55:24
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en) in 2014 door brutus1
Vandaag om 12:24:54
BNLS op Eurospoor 2014! door Chris
Vandaag om 11:59:40
Eurospoor 2014, van de organisatie door Niels B
Vandaag om 11:53:48
A4 diorama wedstrijd 2014 door Chris
Vandaag om 10:34:47
Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals door Lambert1921
Vandaag om 09:11:34
Project RSG3: RandstadRail Metro door Christoph
Vandaag om 09:02:38
BNLS Baanbreker - 2400 in schaal N door 3dbuildr
Vandaag om 08:51:39
PIKO 2014 door Floris
Vandaag om 07:08:32
Ein Betriebswerk door H&R
Vandaag om 05:42:24
Rhätische Bahn, link naar de baan van Frans Oleo, Peter Krommenhoek door Bert van Gelder
24 oktober 2014, 23:52:02
BNLS-Module VAM vuillaadstation “Zandvoort” door Edsko Hekman
24 oktober 2014, 23:01:01
BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf door jerrytrein
24 oktober 2014, 22:57:24
[Trambaan] Emseburg door Opperhoofd
24 oktober 2014, 22:10:07
Knipperen effect bij inschakelen TL verlichting Lopi4 door Wijbe
24 oktober 2014, 22:10:04
BNLS Baanbreker - Mara Harbor door Ronald Koerts
24 oktober 2014, 22:06:59
19 Toen door GerardvV
24 oktober 2014, 21:56:53
De BNLS forumbaan: wie wil meedoen? door Hendrik Jan
24 oktober 2014, 21:30:38
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 oktober 2014, 21:19:21

advertentie
  

Auteur Topic: Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog  (gelezen 831 keer)

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Gepost op: 22 april 2012, 22:01:53 »
Hallo, ik wil mij eerst even voorstellen Mijn naam  is Henk. Ik ben 60 jaar en heb nog nooit eerder een spoorbaan gehad, en heb hier ook geen verstand van. Hetzelfde geldt voor de eletronica die er aan te pas komt. Ik ben nu bezig om mijn eerste baan te bouwen Er is gekozen voor Marklin (van die blikken rails met een stroomtoevoer in het midden aan de onderkant) Ik ben in het bezit van diverse wissels waar 2 blauwe en een gele draad uitkomen. Kan iemand mij vertellen hoe ik die aan moet sluiten. ik heb een Marklin trafo een blauw schakelkastjes met 4 groene en 4 rode knopjes.
verder heb ik een seinpaal waar een blauwe en een rode draad uitkomen en verder naar achteren komen er ook nog een gele een blauwe en een rode draad uit. aan de voorkant zitten 3 gaatjes waar een stekkertje in past een aan de achterzijde ook 2 van die gaatjes. verder kan er een metalen plaat onder geschoven worden die voor het aarde contact met de rails zorgt. Hoe moet ik die aansluiten? is er egens iets te vinden waar deze aansluitingen op een  simpele manier uitgelegd worden? ik ben al aan het zoeken geweest maar het is voor mij allemaal nog te verwarrend.
al vast bedankt voor de hulp bij het opzetten van mijn nieuwe hobby
groeten Henk

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2012, 22:46:31 »
Hallo Henk,

eerst over de wissels.
De gele draad van de wissels moet op de "L" aansluiting van de trafo worden aangesloten. De 2 blauwe draden op het blauwe kastje. Op het blauwe kastje zit één aansluiting opzij, die moet met de "0" van de trafo worden verbonden. Aan de achterkant zitten 8 aansluitingen, die telkens per twee verbonden zijn met de knoppen. De twee blauwe wisseldraden worden aangesloten op een van die vier paren. Ik probeerde meestal om het wissel zo aan te sluiten dat rechtdoor werd gekozen door de groene knop en afbuigend door de rode, maar dat kan je zelf kiezen. Werkt het verkeerd om dan gewoon de twee blauwe draden omwisselen.

Marc

H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2012, 22:53:33 »
Dan het sein. Het is alweer wat langer geleden dat ik zo een sein heb aangesloten, ik ben jaren geleden overgestapt naar een ander merk. De gele draad wordt weer aangesloten op de "L" van de trafo. De twee blauwe draden op het blauwe kastje. Ik sluit het zo aan dat de groene knop veilig kiest en de rode knop onveilig. Wanneer je de metalen bodemplaat onder het sein schuift (kan er als het goed is zo in geschoven worden) en die bodemplaat dan onder je rails vastklemd, zullen de lampjes ook branden.
De rode draden worden alleen gebruikt als je wil dat het sein de trein ook echt laat stoppen. Daarvoor maak je een klein stukje voor het sein een onderbreking (papiertje tussen de lipjes van de middenrail)en direct bij het sein nog zo een onderbreking. Nu is een stuk rails geisoleerd van de rest van de baan. Sluit nu één van de rode draden aan op de middenrail van het onderbroken stuk en de andere met de middenrail voor het onderbroken stuk. Het relais in het sein schakelt nu de stroom in (bij veilig) en uit (bij onveilig). De extra aansluitingen op het sein zijn bedoeld om een eventueel voorsein op aan te sluiten.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2012, 16:32:05 »
Hallo Marc,
bedankt voor je snelle reactie en vooral voor je duidelijke uitleg nu zal het toch wel moeten lukken
groet Henk

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2012, 19:55:00 »
Beste Henk,

Ik wil je beslist niet wegjagen van beneluxspoor.net maar als je Märklin hebt zou ik ook eens kijken op http://forum.3rail.nl/index.php

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS