Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.00

Per saldo:€-187.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-02-2016
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain 4719, vouwbalg, ideeën, uitvoering en klus 2: Rook! door Gerke
Vandaag om 03:56:18
Eifelgeschiedenis door Reinout van Rees
Vandaag om 01:32:38
BNLS Baanbreker - Mara Harbor door Reinout van Rees
Vandaag om 01:13:54
NL Koelwagens en gesloten wagons in 1981. Info gezocht door jandcargo
Vandaag om 00:55:04
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 00:46:09
Show hier jouw VAM-overslag door jandcargo
Vandaag om 00:37:58
Zwaar treinongeluk in Duitsland door Miljoenenlijn
Vandaag om 00:36:53
50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar? door Floris Dilz
Vandaag om 00:25:44
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 00:22:22
Nummerschilden NS 7700 H0 door roadster36
Vandaag om 00:14:45
Silberlinge-stuurstandrijtuig Piko versus Roco door T.Spat
10 februari 2016, 23:44:46
Bouw Bahnhof Lippramsdorf in spoor Nul door Bello
10 februari 2016, 23:38:14
GOLS station Haaksbergen, de bouw door T.Spat
10 februari 2016, 23:35:18
Artitec 2016 door T.Spat
10 februari 2016, 23:32:15
Volvo FM Schuimblusser 6161 Breda deels scratch door r.bles
10 februari 2016, 23:30:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
10 februari 2016, 23:18:36
Verlichting van trams door eemstede
10 februari 2016, 23:17:42
TAMS Booster B-2 probleem door Richey
10 februari 2016, 23:04:52
Bouw station Goch in schaal 1:45 door HJ
10 februari 2016, 22:57:51
Raadplaatje door eemstede
10 februari 2016, 22:53:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
10 februari 2016, 22:50:05
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door roadster36
10 februari 2016, 22:46:11
Fleischmann Pendolino digitaal door joespoor
10 februari 2016, 22:20:50
Hornby in zwaar weer? door Arjen ter Avest
10 februari 2016, 22:20:14
BNLS-Module ''Weilandseind'' door Edsko Hekman
10 februari 2016, 22:12:55
NME Tagnpps door Floris
10 februari 2016, 21:58:17
Ausgheist door Timmo
10 februari 2016, 21:54:15
3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160 door haes
10 februari 2016, 21:46:22
Nieuw baanontwerp door NS-HTM-95
10 februari 2016, 21:20:09
Loconet Noodstop door Erwin (n-spoorder)
10 februari 2016, 20:06:56
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams). door Christoph
10 februari 2016, 20:02:03
Streekvervoer in de Achterhoek door lok6494
10 februari 2016, 19:17:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
10 februari 2016, 18:11:32
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
10 februari 2016, 17:56:54
NMBS BR186 TRAXX en NS BR186 TRAXX door Pim
10 februari 2016, 17:51:24
Scharfenberger koppeling voor Mat'54, tekeningen gezocht. door Edwin2121992
10 februari 2016, 17:41:20
Beurs Assen door nico99
10 februari 2016, 16:59:52
De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft door Tulpendaal
10 februari 2016, 16:28:06
Een tram voor Bello! door dwem
10 februari 2016, 16:07:42
Atlas Trammodellen door Sven
10 februari 2016, 14:56:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
10 februari 2016, 14:26:19
MSC Deventer: Wie, waar zijn wij te vinden, wat doen we? door secr_mscd
10 februari 2016, 14:11:46
Bröckenbahn door grove den
10 februari 2016, 13:40:57
Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen? door Herwim Frank
10 februari 2016, 13:21:01
  

Auteur Topic: Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog  (gelezen 1575 keer)

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Gepost op: 22 april 2012, 22:01:53 »
Hallo, ik wil mij eerst even voorstellen Mijn naam  is Henk. Ik ben 60 jaar en heb nog nooit eerder een spoorbaan gehad, en heb hier ook geen verstand van. Hetzelfde geldt voor de eletronica die er aan te pas komt. Ik ben nu bezig om mijn eerste baan te bouwen Er is gekozen voor Marklin (van die blikken rails met een stroomtoevoer in het midden aan de onderkant) Ik ben in het bezit van diverse wissels waar 2 blauwe en een gele draad uitkomen. Kan iemand mij vertellen hoe ik die aan moet sluiten. ik heb een Marklin trafo een blauw schakelkastjes met 4 groene en 4 rode knopjes.
verder heb ik een seinpaal waar een blauwe en een rode draad uitkomen en verder naar achteren komen er ook nog een gele een blauwe en een rode draad uit. aan de voorkant zitten 3 gaatjes waar een stekkertje in past een aan de achterzijde ook 2 van die gaatjes. verder kan er een metalen plaat onder geschoven worden die voor het aarde contact met de rails zorgt. Hoe moet ik die aansluiten? is er egens iets te vinden waar deze aansluitingen op een  simpele manier uitgelegd worden? ik ben al aan het zoeken geweest maar het is voor mij allemaal nog te verwarrend.
al vast bedankt voor de hulp bij het opzetten van mijn nieuwe hobby
groeten Henk

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2012, 22:46:31 »
Hallo Henk,

eerst over de wissels.
De gele draad van de wissels moet op de "L" aansluiting van de trafo worden aangesloten. De 2 blauwe draden op het blauwe kastje. Op het blauwe kastje zit één aansluiting opzij, die moet met de "0" van de trafo worden verbonden. Aan de achterkant zitten 8 aansluitingen, die telkens per twee verbonden zijn met de knoppen. De twee blauwe wisseldraden worden aangesloten op een van die vier paren. Ik probeerde meestal om het wissel zo aan te sluiten dat rechtdoor werd gekozen door de groene knop en afbuigend door de rode, maar dat kan je zelf kiezen. Werkt het verkeerd om dan gewoon de twee blauwe draden omwisselen.

Marc

H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2012, 22:53:33 »
Dan het sein. Het is alweer wat langer geleden dat ik zo een sein heb aangesloten, ik ben jaren geleden overgestapt naar een ander merk. De gele draad wordt weer aangesloten op de "L" van de trafo. De twee blauwe draden op het blauwe kastje. Ik sluit het zo aan dat de groene knop veilig kiest en de rode knop onveilig. Wanneer je de metalen bodemplaat onder het sein schuift (kan er als het goed is zo in geschoven worden) en die bodemplaat dan onder je rails vastklemd, zullen de lampjes ook branden.
De rode draden worden alleen gebruikt als je wil dat het sein de trein ook echt laat stoppen. Daarvoor maak je een klein stukje voor het sein een onderbreking (papiertje tussen de lipjes van de middenrail)en direct bij het sein nog zo een onderbreking. Nu is een stuk rails geisoleerd van de rest van de baan. Sluit nu één van de rode draden aan op de middenrail van het onderbroken stuk en de andere met de middenrail voor het onderbroken stuk. Het relais in het sein schakelt nu de stroom in (bij veilig) en uit (bij onveilig). De extra aansluitingen op het sein zijn bedoeld om een eventueel voorsein op aan te sluiten.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2012, 16:32:05 »
Hallo Marc,
bedankt voor je snelle reactie en vooral voor je duidelijke uitleg nu zal het toch wel moeten lukken
groet Henk

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2012, 19:55:00 »
Beste Henk,

Ik wil je beslist niet wegjagen van beneluxspoor.net maar als je Märklin hebt zou ik ook eens kijken op http://forum.3rail.nl/index.php

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS