Google+
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vierheim Epoche III/IV H0 door Deetrein
Vandaag om 02:36:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frontier
Vandaag om 02:18:35
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:18:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:09:54
Bad Harzwald, de bouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:57:32
LTM 51 Garratt door Sven
Vandaag om 01:43:00
Polderdam (een update) door PietB
Vandaag om 01:42:06
bezetmelder en spanningsverlies. Diodes? door PietB
Vandaag om 01:40:42
Zelfbouw tramrijtuig 1e/2e klasse LTM Maastricht-Vaals door roadster36
Vandaag om 01:29:42
BNLS Baanbreker - Mara Harbor door JeanR
Vandaag om 01:06:25
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en) in 2014 door Frank103
Vandaag om 00:37:23
Digikeijs DR4088LN programmeren door Karst Drenth
Vandaag om 00:31:23
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
28 november 2014, 23:54:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
28 november 2014, 23:51:06
Dönsdorfer Bauberichte door jerrytrein
28 november 2014, 23:47:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 november 2014, 23:44:15
15 minutes modelling (vrij naar JO) komt voor het Backertje! door Gastheerg
28 november 2014, 23:37:13
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door KoenF.
28 november 2014, 23:26:15
Baanplan La Domaine Convexe door Michel van den Hof
28 november 2014, 23:24:24
EifelBurgenBahn door nscargo2008
28 november 2014, 23:22:34
Ronald gaat Finescale in spoor 0! door Ronald Halma
28 november 2014, 23:11:36
Arduino analoge(!) modelbaan sturing door smits66
28 november 2014, 23:06:28
hoe bestel ik een onderdeeltje van de aandrijving van mijn Liliput 6400 door Fritsprt
28 november 2014, 22:56:14
Oud model Roco 1000 digitaliseren en pimpen door ruudns
28 november 2014, 22:49:52
Fleischmann piccolo, isolerende raillassen aanbrengen door WillemdeNie
28 november 2014, 22:21:54
Raadplaatje door Peter Korsten
28 november 2014, 22:11:33
Vraag mbt digitaal herintreding / digitaal beginnen door jakeman
28 november 2014, 21:54:00
Station "Kolenmijn" ho door mijnspoor
28 november 2014, 21:51:36
H0llandsBouwwerk in de maak... door HOllandsBouwwerk
28 november 2014, 21:30:20
BR64 digitaal stopt na 10 minuten, wordt gloeiend heet. door jakeman
28 november 2014, 20:59:51
Van Hunsow naar Ezonstad! door NS8714
28 november 2014, 20:59:11
Station Heerlen op de schop, foto reportage door ruudns
28 november 2014, 20:53:35
Mogelijke start met BNLS-forum modulebaan N door hielke1501
28 november 2014, 20:50:35
BW Berkelstadt door bernhard67
28 november 2014, 20:38:02
LSModels 2015 door Chris
28 november 2014, 20:29:57
Rails vastzetten door Tomasso
28 november 2014, 20:25:02
Digikeijs DR4103 aansluiten door Henk Veenstra
28 november 2014, 20:15:28
Welke NS-Seinbeelden in combinatie met Koeienkop? door ruudns
28 november 2014, 19:50:40
Het Groene Land: H0 baan met Nederlands thema door Rick1994
28 november 2014, 19:47:43
Wat hing er achter een Blauwe Brabander door Tomasso
28 november 2014, 19:46:38
Loksound 4.0 micro door zuylen
28 november 2014, 19:28:18
BR 215 Roco rijd langzaam door Ronald Koerts
28 november 2014, 19:08:23
Bouw station Goch in schaal 1:45 door Luit
28 november 2014, 18:32:11
Internationale treinen in de jaren '90 lengte 1:100 door Sander Lageveen
28 november 2014, 18:25:51
V100, wat betekenen afkortingen op lok, revisie-info? door Edgar
28 november 2014, 17:43:57

advertentie
  

Auteur Topic: Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog  (gelezen 873 keer)

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Gepost op: 22 april 2012, 22:01:53 »
Hallo, ik wil mij eerst even voorstellen Mijn naam  is Henk. Ik ben 60 jaar en heb nog nooit eerder een spoorbaan gehad, en heb hier ook geen verstand van. Hetzelfde geldt voor de eletronica die er aan te pas komt. Ik ben nu bezig om mijn eerste baan te bouwen Er is gekozen voor Marklin (van die blikken rails met een stroomtoevoer in het midden aan de onderkant) Ik ben in het bezit van diverse wissels waar 2 blauwe en een gele draad uitkomen. Kan iemand mij vertellen hoe ik die aan moet sluiten. ik heb een Marklin trafo een blauw schakelkastjes met 4 groene en 4 rode knopjes.
verder heb ik een seinpaal waar een blauwe en een rode draad uitkomen en verder naar achteren komen er ook nog een gele een blauwe en een rode draad uit. aan de voorkant zitten 3 gaatjes waar een stekkertje in past een aan de achterzijde ook 2 van die gaatjes. verder kan er een metalen plaat onder geschoven worden die voor het aarde contact met de rails zorgt. Hoe moet ik die aansluiten? is er egens iets te vinden waar deze aansluitingen op een  simpele manier uitgelegd worden? ik ben al aan het zoeken geweest maar het is voor mij allemaal nog te verwarrend.
al vast bedankt voor de hulp bij het opzetten van mijn nieuwe hobby
groeten Henk

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2012, 22:46:31 »
Hallo Henk,

eerst over de wissels.
De gele draad van de wissels moet op de "L" aansluiting van de trafo worden aangesloten. De 2 blauwe draden op het blauwe kastje. Op het blauwe kastje zit één aansluiting opzij, die moet met de "0" van de trafo worden verbonden. Aan de achterkant zitten 8 aansluitingen, die telkens per twee verbonden zijn met de knoppen. De twee blauwe wisseldraden worden aangesloten op een van die vier paren. Ik probeerde meestal om het wissel zo aan te sluiten dat rechtdoor werd gekozen door de groene knop en afbuigend door de rode, maar dat kan je zelf kiezen. Werkt het verkeerd om dan gewoon de twee blauwe draden omwisselen.

Marc

H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2012, 22:53:33 »
Dan het sein. Het is alweer wat langer geleden dat ik zo een sein heb aangesloten, ik ben jaren geleden overgestapt naar een ander merk. De gele draad wordt weer aangesloten op de "L" van de trafo. De twee blauwe draden op het blauwe kastje. Ik sluit het zo aan dat de groene knop veilig kiest en de rode knop onveilig. Wanneer je de metalen bodemplaat onder het sein schuift (kan er als het goed is zo in geschoven worden) en die bodemplaat dan onder je rails vastklemd, zullen de lampjes ook branden.
De rode draden worden alleen gebruikt als je wil dat het sein de trein ook echt laat stoppen. Daarvoor maak je een klein stukje voor het sein een onderbreking (papiertje tussen de lipjes van de middenrail)en direct bij het sein nog zo een onderbreking. Nu is een stuk rails geisoleerd van de rest van de baan. Sluit nu één van de rode draden aan op de middenrail van het onderbroken stuk en de andere met de middenrail voor het onderbroken stuk. Het relais in het sein schakelt nu de stroom in (bij veilig) en uit (bij onveilig). De extra aansluitingen op het sein zijn bedoeld om een eventueel voorsein op aan te sluiten.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2012, 16:32:05 »
Hallo Marc,
bedankt voor je snelle reactie en vooral voor je duidelijke uitleg nu zal het toch wel moeten lukken
groet Henk

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2012, 19:55:00 »
Beste Henk,

Ik wil je beslist niet wegjagen van beneluxspoor.net maar als je Märklin hebt zou ik ook eens kijken op http://forum.3rail.nl/index.php

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS