Google+
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 17:17:16
DDR-Ecke door vabis
Vandaag om 17:16:10
De baan op zolder... door ZwaanBaan
Vandaag om 17:09:49
Voorstellen: ik en mijn T-gauge 1:450 door Gastheerg
Vandaag om 17:06:03
Heinrichsheim am Dachboden door JaJo
Vandaag om 17:04:00
Decoder voor Roco 1611 62669 door Biesje
Vandaag om 16:57:45
NS TRAXX 186, welk van de 3 fabrikanten is het eerst? door Silvolde
Vandaag om 16:42:31
Digitale start, diverse vragen door eabe80
Vandaag om 16:36:36
TT-baan Heinenoord door Sven
Vandaag om 16:32:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:26:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door desperado112
Vandaag om 16:07:47
Schaal 0 baan ,half klaar. door JaJo
Vandaag om 15:56:57
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door ijzeren rijn
Vandaag om 15:38:10
Roco SBB RE 6/6: welke geluidsfuncties zijn er? door posthumus
Vandaag om 15:37:24
Roco h0, NS 1200 door posthumus
Vandaag om 15:34:06
Pas op met kopen op marktplaats door Martijn1974
Vandaag om 15:21:43
Wadlopers te koop? door zuylen
Vandaag om 15:05:32
AdServo, servo besturing voor iedereen door Fritsprt
Vandaag om 14:54:03
Bussen van de maatschappij Breng als model?? door Nielsgekkemuppet
Vandaag om 14:31:21
Goederenvervoer / loc onderhoud en reparatie / industrie baanplan door mass am see
Vandaag om 14:20:25
Rocky-Rail 2015 door mass am see
Vandaag om 14:14:30
NOCH 2015 door Edsko Hekman
Vandaag om 13:54:31
ICE Piko rijd slecht door Fritsprt
Vandaag om 13:51:12
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 13:38:56
Fremo haven: Stork Chemie, KNZ Hengelo deel 2 door DE-II
Vandaag om 12:40:47
Eurospoor 2014, van de organisatie door Rob van Kooy
Vandaag om 12:03:06
Tbis schuifwandwagen in spoor 1 door becasse
Vandaag om 12:02:59
Tour de France in het spoorwegmuseum door Bob R.
Vandaag om 11:48:40
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door jerrytrein
Vandaag om 11:48:13
Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen door Bob R.
Vandaag om 11:41:49
Koploper, Selectrix, Parallel63, Decoder63, Draai15, ESU ECoS compatibel? door gvandersel
Vandaag om 11:17:04
Atlas Trammodellen door Robbieboy
Vandaag om 11:15:55
Neurenberg 2015, alle fabrikanten door Slipband
Vandaag om 10:50:43
ACME 2015 door Sven
Vandaag om 10:47:12
Oude NL scans en video's door jowi
Vandaag om 10:20:59
Stroomafnemers pimpen met geëtste schuitjes door Rockerbox2
Vandaag om 10:03:36
Artitec 2015 door nederbelg
Vandaag om 09:38:46
Plan V Koffiestel pimpen door ruudns
Vandaag om 09:38:40
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door AndréDev
Vandaag om 09:25:50
Baanbouw: De frisse start. door Forever Rocofan
Vandaag om 09:24:03
Preiser 2015 door Basilicum
Vandaag om 08:54:18
Bad Harzwald, de bouw. door tothebeach
Vandaag om 06:53:43
Modelspoorbaan Fleischmann door Herwim Frank
Vandaag om 06:15:04
Schrootbaan in spoor 1 door sdz1976
Vandaag om 02:34:53
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:30:45
Nieuwe uitdaging, modelbaan met berglandschap van pur door mactrein
Vandaag om 01:29:53
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:03:55
Piko G1206 (59491) Schokkerig rijgedrag met Loksound V4.0 door Gérard Drost
Vandaag om 00:03:25

advertentie
  

Auteur Topic: Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog  (gelezen 952 keer)

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Gepost op: 22 april 2012, 22:01:53 »
Hallo, ik wil mij eerst even voorstellen Mijn naam  is Henk. Ik ben 60 jaar en heb nog nooit eerder een spoorbaan gehad, en heb hier ook geen verstand van. Hetzelfde geldt voor de eletronica die er aan te pas komt. Ik ben nu bezig om mijn eerste baan te bouwen Er is gekozen voor Marklin (van die blikken rails met een stroomtoevoer in het midden aan de onderkant) Ik ben in het bezit van diverse wissels waar 2 blauwe en een gele draad uitkomen. Kan iemand mij vertellen hoe ik die aan moet sluiten. ik heb een Marklin trafo een blauw schakelkastjes met 4 groene en 4 rode knopjes.
verder heb ik een seinpaal waar een blauwe en een rode draad uitkomen en verder naar achteren komen er ook nog een gele een blauwe en een rode draad uit. aan de voorkant zitten 3 gaatjes waar een stekkertje in past een aan de achterzijde ook 2 van die gaatjes. verder kan er een metalen plaat onder geschoven worden die voor het aarde contact met de rails zorgt. Hoe moet ik die aansluiten? is er egens iets te vinden waar deze aansluitingen op een  simpele manier uitgelegd worden? ik ben al aan het zoeken geweest maar het is voor mij allemaal nog te verwarrend.
al vast bedankt voor de hulp bij het opzetten van mijn nieuwe hobby
groeten Henk

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2012, 22:46:31 »
Hallo Henk,

eerst over de wissels.
De gele draad van de wissels moet op de "L" aansluiting van de trafo worden aangesloten. De 2 blauwe draden op het blauwe kastje. Op het blauwe kastje zit één aansluiting opzij, die moet met de "0" van de trafo worden verbonden. Aan de achterkant zitten 8 aansluitingen, die telkens per twee verbonden zijn met de knoppen. De twee blauwe wisseldraden worden aangesloten op een van die vier paren. Ik probeerde meestal om het wissel zo aan te sluiten dat rechtdoor werd gekozen door de groene knop en afbuigend door de rode, maar dat kan je zelf kiezen. Werkt het verkeerd om dan gewoon de twee blauwe draden omwisselen.

Marc

H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2012, 22:53:33 »
Dan het sein. Het is alweer wat langer geleden dat ik zo een sein heb aangesloten, ik ben jaren geleden overgestapt naar een ander merk. De gele draad wordt weer aangesloten op de "L" van de trafo. De twee blauwe draden op het blauwe kastje. Ik sluit het zo aan dat de groene knop veilig kiest en de rode knop onveilig. Wanneer je de metalen bodemplaat onder het sein schuift (kan er als het goed is zo in geschoven worden) en die bodemplaat dan onder je rails vastklemd, zullen de lampjes ook branden.
De rode draden worden alleen gebruikt als je wil dat het sein de trein ook echt laat stoppen. Daarvoor maak je een klein stukje voor het sein een onderbreking (papiertje tussen de lipjes van de middenrail)en direct bij het sein nog zo een onderbreking. Nu is een stuk rails geisoleerd van de rest van de baan. Sluit nu één van de rode draden aan op de middenrail van het onderbroken stuk en de andere met de middenrail voor het onderbroken stuk. Het relais in het sein schakelt nu de stroom in (bij veilig) en uit (bij onveilig). De extra aansluitingen op het sein zijn bedoeld om een eventueel voorsein op aan te sluiten.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2012, 16:32:05 »
Hallo Marc,
bedankt voor je snelle reactie en vooral voor je duidelijke uitleg nu zal het toch wel moeten lukken
groet Henk

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2012, 19:55:00 »
Beste Henk,

Ik wil je beslist niet wegjagen van beneluxspoor.net maar als je Märklin hebt zou ik ook eens kijken op http://forum.3rail.nl/index.php

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS