Google+
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door tijgernootje
Vandaag om 11:07:53
Nordhafen, Emskanal. door tijgernootje
Vandaag om 11:06:59
Baanbouw met ECoSbesturing, en aankleden begane grond. door Esufreak
Vandaag om 10:59:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
Vandaag om 10:54:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:54:34
Sneltram Utrecht spoor-N door Michel van den Hof
Vandaag om 10:52:17
Vraagje over de codering van NS bollenwagens door Sobat Kras
Vandaag om 10:46:33
Tonen daadwerkelijke snelheid. door Max Roodveldt
Vandaag om 10:42:04
BNLS-Module: Bollenstreek anders. door geer63
Vandaag om 10:29:56
Wat hing er achter een Blauwe Brabander door Gert Arkema
Vandaag om 10:01:21
Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat? door ruudns
Vandaag om 09:54:15
Modulebaan Koningshoven - (Baanplan H0) door Theo
Vandaag om 09:47:07
Roco Figee kraan, maar welke goederenwagons? door lok6494
Vandaag om 09:39:52
test door Bob R.
Vandaag om 09:19:32
MSV door Bob R.
Vandaag om 09:15:09
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 08:37:45
De Wadlander, een eilandbaan. door Herwim Frank
Vandaag om 08:06:55
Nederlandse stads- en streekbussen in model door Jamie
Vandaag om 07:53:49
Bouw van een gelede bus door Jamie
Vandaag om 07:11:32
Eindelijk een beginner! door J. Moors
Vandaag om 01:56:18
Zavod 273: Russisch gerommel in H0 door BjornOl49
Vandaag om 01:32:49
De soap die Fyra heet door Peter Korsten
24 mei 2015, 23:21:59
Eigenbouw Faller Car System besturing door Fritsprt
24 mei 2015, 22:57:36
Digitaliseren Rivarossi 1100 door Fritsprt
24 mei 2015, 22:43:24
Boxtel - Veghel - (Uden) door Thom
24 mei 2015, 22:10:45
VERPLAATST: MRdirect site down: wie heeft een recente versie voor me? door Bert van Gelder
24 mei 2015, 21:58:58
Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom door Fritsprt
24 mei 2015, 21:39:41
25 jaar geleden door Willem1951
24 mei 2015, 21:24:02
Foto inscannen NS 450 uit boek ' Diesellocomotieven in Nederland'. door Rienk
24 mei 2015, 21:06:57
Afstand tussen telefoon- en electriciteitspalen langs de modelbaan. door Paul Bender
24 mei 2015, 20:23:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paul Delcour
24 mei 2015, 20:22:24
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door roco
24 mei 2015, 20:14:05
Verkrijgbaarheid Modeltorque vervangingsmotoren door PieterW
24 mei 2015, 19:47:58
Beurs modulebaan: De binnenhaven. N 0.6x3.6m door Stedahult
24 mei 2015, 19:47:34
H0llandsBouwwerk in de maak... door HOllandsBouwwerk
24 mei 2015, 19:30:31
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door sdz1976
24 mei 2015, 17:52:10
Fotowedstrijd juni-juli: Jouw favoriete treinsamenstelling door Bob R.
24 mei 2015, 17:43:43
Advies gevraagd voor enkele elektronica besturingen door Klaas Zondervan
24 mei 2015, 16:30:56
Baanplan Ruhrgebied door Erwinmk
24 mei 2015, 16:10:28
Depot door Sobat Kras
24 mei 2015, 15:54:55
Philotrain 38kit NS ovaalramer Cd door Ivo tB
24 mei 2015, 14:50:57
Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734. door RobbertJan
24 mei 2015, 14:38:51
Line-up foto's van modellen door sneek
24 mei 2015, 14:37:13
Midland Industriebaan met loskade in HO. door KoenF.
24 mei 2015, 14:19:31
Historisch verantwoorde modellen of niet? door zuylen
24 mei 2015, 14:03:51
Doel deze maand: € 250.00
Donaties deze maand: € 201.00

Stand van zaken: € -49.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt op 22-05-2015
  

Auteur Topic: Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog  (gelezen 1133 keer)

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Gepost op: 22 april 2012, 22:01:53 »
Hallo, ik wil mij eerst even voorstellen Mijn naam  is Henk. Ik ben 60 jaar en heb nog nooit eerder een spoorbaan gehad, en heb hier ook geen verstand van. Hetzelfde geldt voor de eletronica die er aan te pas komt. Ik ben nu bezig om mijn eerste baan te bouwen Er is gekozen voor Marklin (van die blikken rails met een stroomtoevoer in het midden aan de onderkant) Ik ben in het bezit van diverse wissels waar 2 blauwe en een gele draad uitkomen. Kan iemand mij vertellen hoe ik die aan moet sluiten. ik heb een Marklin trafo een blauw schakelkastjes met 4 groene en 4 rode knopjes.
verder heb ik een seinpaal waar een blauwe en een rode draad uitkomen en verder naar achteren komen er ook nog een gele een blauwe en een rode draad uit. aan de voorkant zitten 3 gaatjes waar een stekkertje in past een aan de achterzijde ook 2 van die gaatjes. verder kan er een metalen plaat onder geschoven worden die voor het aarde contact met de rails zorgt. Hoe moet ik die aansluiten? is er egens iets te vinden waar deze aansluitingen op een  simpele manier uitgelegd worden? ik ben al aan het zoeken geweest maar het is voor mij allemaal nog te verwarrend.
al vast bedankt voor de hulp bij het opzetten van mijn nieuwe hobby
groeten Henk

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2012, 22:46:31 »
Hallo Henk,

eerst over de wissels.
De gele draad van de wissels moet op de "L" aansluiting van de trafo worden aangesloten. De 2 blauwe draden op het blauwe kastje. Op het blauwe kastje zit één aansluiting opzij, die moet met de "0" van de trafo worden verbonden. Aan de achterkant zitten 8 aansluitingen, die telkens per twee verbonden zijn met de knoppen. De twee blauwe wisseldraden worden aangesloten op een van die vier paren. Ik probeerde meestal om het wissel zo aan te sluiten dat rechtdoor werd gekozen door de groene knop en afbuigend door de rode, maar dat kan je zelf kiezen. Werkt het verkeerd om dan gewoon de twee blauwe draden omwisselen.

Marc

H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2012, 22:53:33 »
Dan het sein. Het is alweer wat langer geleden dat ik zo een sein heb aangesloten, ik ben jaren geleden overgestapt naar een ander merk. De gele draad wordt weer aangesloten op de "L" van de trafo. De twee blauwe draden op het blauwe kastje. Ik sluit het zo aan dat de groene knop veilig kiest en de rode knop onveilig. Wanneer je de metalen bodemplaat onder het sein schuift (kan er als het goed is zo in geschoven worden) en die bodemplaat dan onder je rails vastklemd, zullen de lampjes ook branden.
De rode draden worden alleen gebruikt als je wil dat het sein de trein ook echt laat stoppen. Daarvoor maak je een klein stukje voor het sein een onderbreking (papiertje tussen de lipjes van de middenrail)en direct bij het sein nog zo een onderbreking. Nu is een stuk rails geisoleerd van de rest van de baan. Sluit nu één van de rode draden aan op de middenrail van het onderbroken stuk en de andere met de middenrail voor het onderbroken stuk. Het relais in het sein schakelt nu de stroom in (bij veilig) en uit (bij onveilig). De extra aansluitingen op het sein zijn bedoeld om een eventueel voorsein op aan te sluiten.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2012, 16:32:05 »
Hallo Marc,
bedankt voor je snelle reactie en vooral voor je duidelijke uitleg nu zal het toch wel moeten lukken
groet Henk

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2012, 19:55:00 »
Beste Henk,

Ik wil je beslist niet wegjagen van beneluxspoor.net maar als je Märklin hebt zou ik ook eens kijken op http://forum.3rail.nl/index.php

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS