Google+
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 18:46:06
Treinen door Stuyteweg, Hansbeek en Heuvelwoude door Marc Riswick
Vandaag om 18:42:38
OV-chip, wat vinden we ervan? door martijn v m
Vandaag om 18:23:52
Modeltrams en reclames. door martijn v m
Vandaag om 18:22:09
Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation door Btrains
Vandaag om 18:20:57
In bochten niet meedraaiende lokwielen door Christoph
Vandaag om 18:15:09
hoe rongen te maken voor HO wagens door kawaaad
Vandaag om 18:11:10
Loconet bedieningspaneel door memen
Vandaag om 18:08:06
Bouw van het RTM Museumgebouw door santerdam
Vandaag om 17:28:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sobat Kras
Vandaag om 17:19:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:57:15
RobVille door RobVille
Vandaag om 16:35:42
1100 op watergraafsmeer? door Martijn de Kuiper
Vandaag om 16:24:39
Muurreclame door jandcargo
Vandaag om 16:23:48
Roco T12 digitaliseren door ruudns
Vandaag om 16:16:30
br 232 'Ludmilla' door Arjan6511
Vandaag om 16:15:11
NS opleggerbus door HOllandsBouwwerk
Vandaag om 16:05:02
Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie door Herwim Frank
Vandaag om 15:50:29
Van Kempen modeltreinen Middelburg gaat stoppen door henk
Vandaag om 15:07:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 15:06:49
Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal door Rob van Kooy
Vandaag om 15:02:02
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO) door gvandersel
Vandaag om 14:33:49
Sound ESU voor NS 2600 ( Beel.) door Ronald Koerts
Vandaag om 14:26:34
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en) in 2014 door mass am see
Vandaag om 14:23:54
BNLS spoorkaart DB door SimonH
Vandaag om 13:59:50
fleischmann 7171 (schaal N), aantal mA? door gvandersel
Vandaag om 13:17:02
Welke seinen? door Hans Mol
Vandaag om 13:07:40
Ballasten door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:19
Uitbreiding moderatoren-team? door Paul Bender
Vandaag om 12:58:11
2014: viering 175 jaar spoorwegen door henk
Vandaag om 12:26:18
Uhlenbrock decoder 76425, info gezocht door Ronald Koerts
Vandaag om 12:11:08
25 jaar geleden door Christoph
Vandaag om 11:18:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:48:04
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Paul Bender
Vandaag om 10:32:47
BNLS forum modulebaan: de tekeningen door Edsko Hekman
Vandaag om 10:06:56
Luxe reizen met de trein in Japan door Huib
Vandaag om 09:59:04
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:52:56
Roco ICK verlichting door ruudns
Vandaag om 09:40:28
tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd door martijnhaman
Vandaag om 07:52:36

advertentie
  

Auteur Topic: Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog  (gelezen 777 keer)

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Gepost op: 22 april 2012, 22:01:53 »
Hallo, ik wil mij eerst even voorstellen Mijn naam  is Henk. Ik ben 60 jaar en heb nog nooit eerder een spoorbaan gehad, en heb hier ook geen verstand van. Hetzelfde geldt voor de eletronica die er aan te pas komt. Ik ben nu bezig om mijn eerste baan te bouwen Er is gekozen voor Marklin (van die blikken rails met een stroomtoevoer in het midden aan de onderkant) Ik ben in het bezit van diverse wissels waar 2 blauwe en een gele draad uitkomen. Kan iemand mij vertellen hoe ik die aan moet sluiten. ik heb een Marklin trafo een blauw schakelkastjes met 4 groene en 4 rode knopjes.
verder heb ik een seinpaal waar een blauwe en een rode draad uitkomen en verder naar achteren komen er ook nog een gele een blauwe en een rode draad uit. aan de voorkant zitten 3 gaatjes waar een stekkertje in past een aan de achterzijde ook 2 van die gaatjes. verder kan er een metalen plaat onder geschoven worden die voor het aarde contact met de rails zorgt. Hoe moet ik die aansluiten? is er egens iets te vinden waar deze aansluitingen op een  simpele manier uitgelegd worden? ik ben al aan het zoeken geweest maar het is voor mij allemaal nog te verwarrend.
al vast bedankt voor de hulp bij het opzetten van mijn nieuwe hobby
groeten Henk

Marc Riswick

  • Online Online
  • Berichten: 988
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2012, 22:46:31 »
Hallo Henk,

eerst over de wissels.
De gele draad van de wissels moet op de "L" aansluiting van de trafo worden aangesloten. De 2 blauwe draden op het blauwe kastje. Op het blauwe kastje zit één aansluiting opzij, die moet met de "0" van de trafo worden verbonden. Aan de achterkant zitten 8 aansluitingen, die telkens per twee verbonden zijn met de knoppen. De twee blauwe wisseldraden worden aangesloten op een van die vier paren. Ik probeerde meestal om het wissel zo aan te sluiten dat rechtdoor werd gekozen door de groene knop en afbuigend door de rode, maar dat kan je zelf kiezen. Werkt het verkeerd om dan gewoon de twee blauwe draden omwisselen.

Marc

H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Marc Riswick

  • Online Online
  • Berichten: 988
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2012, 22:53:33 »
Dan het sein. Het is alweer wat langer geleden dat ik zo een sein heb aangesloten, ik ben jaren geleden overgestapt naar een ander merk. De gele draad wordt weer aangesloten op de "L" van de trafo. De twee blauwe draden op het blauwe kastje. Ik sluit het zo aan dat de groene knop veilig kiest en de rode knop onveilig. Wanneer je de metalen bodemplaat onder het sein schuift (kan er als het goed is zo in geschoven worden) en die bodemplaat dan onder je rails vastklemd, zullen de lampjes ook branden.
De rode draden worden alleen gebruikt als je wil dat het sein de trein ook echt laat stoppen. Daarvoor maak je een klein stukje voor het sein een onderbreking (papiertje tussen de lipjes van de middenrail)en direct bij het sein nog zo een onderbreking. Nu is een stuk rails geisoleerd van de rest van de baan. Sluit nu één van de rode draden aan op de middenrail van het onderbroken stuk en de andere met de middenrail voor het onderbroken stuk. Het relais in het sein schakelt nu de stroom in (bij veilig) en uit (bij onveilig). De extra aansluitingen op het sein zijn bedoeld om een eventueel voorsein op aan te sluiten.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2012, 16:32:05 »
Hallo Marc,
bedankt voor je snelle reactie en vooral voor je duidelijke uitleg nu zal het toch wel moeten lukken
groet Henk

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2012, 19:55:00 »
Beste Henk,

Ik wil je beslist niet wegjagen van beneluxspoor.net maar als je Märklin hebt zou ik ook eens kijken op http://forum.3rail.nl/index.php

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS