Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.00

Per saldo:€-241.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-09-2015
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:54:03
Roco kruising 42497 aansluiten door Klaas Zondervan
Vandaag om 00:07:37
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door ingenium
Vandaag om 00:04:46
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door VFR
03 september 2015, 23:54:32
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door VFR
03 september 2015, 23:53:18
De Wadlander, een eilandbaan. door Jeroen1975
03 september 2015, 23:43:59
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door AlfaArjen
03 september 2015, 23:31:55
BNLS Baanbreker - Mara Harbor door Jeroen1975
03 september 2015, 23:31:05
Havenbaantje door AndréDev
03 september 2015, 23:29:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Hendrik Jan
03 september 2015, 23:21:49
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
03 september 2015, 23:19:50
Vetschau 2.0 door Reeks77
03 september 2015, 23:15:49
MRdirect: een probleem / vraag door Bart Sanders
03 september 2015, 23:00:12
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door St00mboy
03 september 2015, 22:48:55
Nieuw boek over treinen in Friesland door Hendrik Jan
03 september 2015, 22:46:30
IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat door DE-II
03 september 2015, 22:34:44
BNLS Baanbreker - BNLS-Module Glen Moddle, de bouw door Edsko Hekman
03 september 2015, 22:28:16
EifelBurgenBahn door tuurtje
03 september 2015, 22:28:10
Raadplaatje door roco
03 september 2015, 22:22:39
Piko 2015 - [h0] door Albert.H0
03 september 2015, 22:19:03
historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde door dh3201
03 september 2015, 22:11:57
Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m) door Zwitserlaantje
03 september 2015, 22:06:30
St Johann door Teun60
03 september 2015, 21:54:36
Mogelijke trein met WO II krijgsbuit in Polen door NS8714
03 september 2015, 21:39:44
Worsley Works Deutz G Class lokje voor de Akzo door Falkenberg
03 september 2015, 21:36:42
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
03 september 2015, 21:06:17
Station IJmuiden op bezoek bij.... door hans_omBC
03 september 2015, 21:05:20
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO) door SimonH
03 september 2015, 20:58:11
Ringleiding: hoe het beste de dikke met de dunne draden te verbinden? door henk
03 september 2015, 20:54:22
Treinendatabase door wimhoo
03 september 2015, 19:56:12
Aflopende zaak bij GooVerModels (ook positief bedoeld) door Reinout van Rees
03 september 2015, 19:44:41
BNLS Baanbreker - Martin's geknoei met groen.. door Milocomarty
03 september 2015, 18:48:37
NS 4300 (in spoor 0) door roadster36
03 september 2015, 18:37:25
K-klasse Smit Havensleepboot door Sobat Kras
03 september 2015, 17:58:56
hobby weer opppaken,baan advies door marc1990
03 september 2015, 17:55:23
Tramrails in de straat aanleggen? door Sven
03 september 2015, 16:56:13
Onbekende stoomtramwagen door ivanzon
03 september 2015, 15:28:50
  

Auteur Topic: Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog  (gelezen 1264 keer)

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Gepost op: 22 april 2012, 22:01:53 »
Hallo, ik wil mij eerst even voorstellen Mijn naam  is Henk. Ik ben 60 jaar en heb nog nooit eerder een spoorbaan gehad, en heb hier ook geen verstand van. Hetzelfde geldt voor de eletronica die er aan te pas komt. Ik ben nu bezig om mijn eerste baan te bouwen Er is gekozen voor Marklin (van die blikken rails met een stroomtoevoer in het midden aan de onderkant) Ik ben in het bezit van diverse wissels waar 2 blauwe en een gele draad uitkomen. Kan iemand mij vertellen hoe ik die aan moet sluiten. ik heb een Marklin trafo een blauw schakelkastjes met 4 groene en 4 rode knopjes.
verder heb ik een seinpaal waar een blauwe en een rode draad uitkomen en verder naar achteren komen er ook nog een gele een blauwe en een rode draad uit. aan de voorkant zitten 3 gaatjes waar een stekkertje in past een aan de achterzijde ook 2 van die gaatjes. verder kan er een metalen plaat onder geschoven worden die voor het aarde contact met de rails zorgt. Hoe moet ik die aansluiten? is er egens iets te vinden waar deze aansluitingen op een  simpele manier uitgelegd worden? ik ben al aan het zoeken geweest maar het is voor mij allemaal nog te verwarrend.
al vast bedankt voor de hulp bij het opzetten van mijn nieuwe hobby
groeten Henk

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2012, 22:46:31 »
Hallo Henk,

eerst over de wissels.
De gele draad van de wissels moet op de "L" aansluiting van de trafo worden aangesloten. De 2 blauwe draden op het blauwe kastje. Op het blauwe kastje zit één aansluiting opzij, die moet met de "0" van de trafo worden verbonden. Aan de achterkant zitten 8 aansluitingen, die telkens per twee verbonden zijn met de knoppen. De twee blauwe wisseldraden worden aangesloten op een van die vier paren. Ik probeerde meestal om het wissel zo aan te sluiten dat rechtdoor werd gekozen door de groene knop en afbuigend door de rode, maar dat kan je zelf kiezen. Werkt het verkeerd om dan gewoon de twee blauwe draden omwisselen.

Marc

H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
    • Stuyteweg
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2012, 22:53:33 »
Dan het sein. Het is alweer wat langer geleden dat ik zo een sein heb aangesloten, ik ben jaren geleden overgestapt naar een ander merk. De gele draad wordt weer aangesloten op de "L" van de trafo. De twee blauwe draden op het blauwe kastje. Ik sluit het zo aan dat de groene knop veilig kiest en de rode knop onveilig. Wanneer je de metalen bodemplaat onder het sein schuift (kan er als het goed is zo in geschoven worden) en die bodemplaat dan onder je rails vastklemd, zullen de lampjes ook branden.
De rode draden worden alleen gebruikt als je wil dat het sein de trein ook echt laat stoppen. Daarvoor maak je een klein stukje voor het sein een onderbreking (papiertje tussen de lipjes van de middenrail)en direct bij het sein nog zo een onderbreking. Nu is een stuk rails geisoleerd van de rest van de baan. Sluit nu één van de rode draden aan op de middenrail van het onderbroken stuk en de andere met de middenrail voor het onderbroken stuk. Het relais in het sein schakelt nu de stroom in (bij veilig) en uit (bij onveilig). De extra aansluitingen op het sein zijn bedoeld om een eventueel voorsein op aan te sluiten.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

polhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2012, 16:32:05 »
Hallo Marc,
bedankt voor je snelle reactie en vooral voor je duidelijke uitleg nu zal het toch wel moeten lukken
groet Henk

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re:Wissels e.d aansluiten bij een Marklinbaan analoog
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2012, 19:55:00 »
Beste Henk,

Ik wil je beslist niet wegjagen van beneluxspoor.net maar als je Märklin hebt zou ik ook eens kijken op http://forum.3rail.nl/index.php

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS