Doel:€250.00
Donaties:€132.50

Per saldo:€-117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 22:31:43
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door ATB
Vandaag om 22:30:11
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 22:22:47
Minitrix startset 11123 met bri185.5 (Railchem) werkt niet goed. door evexel
Vandaag om 22:19:07
OBB Nightjet door Falcon10
Vandaag om 22:16:36
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
Vandaag om 22:12:45
Transformatorhuisje Veluvia in Wageningen door Pauldg
Vandaag om 22:01:23
Ermehuizen anno 1974 door Mispoes
Vandaag om 21:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:51:21
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:50:00
Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40) door Maurice K
Vandaag om 21:46:31
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
Vandaag om 21:45:00
Modelspoorbeurs Houten - inkoper spoorwegboeken, contactgegevens gevraagd door Luc2000
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:33:24
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ruud K
Vandaag om 21:31:06
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:27:31
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 21:22:05
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:21:18
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 21:14:07
Archer surface details, waar te koop in Nederland door Pauldg
Vandaag om 21:08:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 21:03:44
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door peterha
Vandaag om 21:00:02
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 20:51:28
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 20:44:22
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 20:39:56
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door eitreb
Vandaag om 20:29:07
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door De eerste Ivo
Vandaag om 20:27:30
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 20:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 20:18:58
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door janw
Vandaag om 20:08:53
  

Auteur Topic: Kruiswissel  (gelezen 11643 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5520
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Kruiswissel
« Gepost op: 23 maart 2012, 19:50:40 »
Ik heb een probleempje:
ik moet een kruiswissel plaatsen op mijn baan, maar ik kom ruimte tekort.
De meeste railboeren gaan uit van 1,5 maal de normale spoorafstand, en zoveel ruimte heb ik niet tussen lokloods en achtergrond.
Ik wil het hele verhaal binnen de normalespoorafstand prutsen.
Piko A-Gleis, spoorafstand 62mm
Nu vraag ik me af,of ik zelf iets kan maken.
Iemand hier ervaring mee?

Hendrik Jan
Scotland:
always above England,
and at least 5 hours ahead of America.

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re:Kruiswissel
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2012, 20:57:47 »
Hendrik jan,

Ik heb er zelf 1 gemaakt van 4 roco wissels (oud 2,5 mm.......0 en een kruising  30 graden.
Ik zal van het weekeinde proberen voor je op te zoeken en dan even beschrijven hoe ik hem gemaakt heb.
Hij ligt nog niet vast op de baan,maar is wel als getest in een proefstukje met mijn meest vervelende rijtuigen.

Ronald
Ronald Brandt

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Kruiswissel
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2012, 00:06:16 »
Hallo Hendrik-Jan,

ik heb er wel een van profirails (fleischmann dus). Deze gaat zelfs over drie sporen, links onder is dus een engels wissel. Kwestie van zagen.



groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5520
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2012, 14:17:12 »
En hoe groot is dan je hart-op-hart afstand? Want dat is mijn probleem: ruimtegebrek.
Ik zat zelf te denken aan het verzagen van Piko-wissels, en dan combineren met een 24°-kruising van peco...
Als ik de piko-wissels ver genoeg terugsnoei, hebben ze een wisselhoek van ca 12°, en zou het net binnen de standaard h-o-h afstand moeten blijven. Allemaal theorie. Ik ben benieuwd naar jullie praktijk!

Hendrik Jan
Scotland:
always above England,
and at least 5 hours ahead of America.

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Kruiswissel
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2012, 15:06:43 »
Hoi waarom neem je niet een kruiswissel van peco zelf?
Die hebben ze ook!

Richard

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Kruiswissel
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2012, 18:36:54 »
Bij de fleischmann profi lukt het net om de gewone railgeomatrie van een enkele wisselverbinding te krijgen, weet even niet uit het hoofd hoeveel mm dat is (67?). Dat is dan wel de uiterste stand. Met Piko rails heb ik helaas geen ervaring. Er is dus maximaal gezaagd aan zowel de wissels als aan de kruising.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5520
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2012, 13:27:18 »
Dus als ik het goed begrijp is het gewoon een kwestie van doen.
Dank voor alle tips.
Vandeweek maar eens aan de slag hiermee.

Hendrik Jan
Scotland:
always above England,
and at least 5 hours ahead of America.

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re:Kruiswissel
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2012, 22:06:50 »
Draadjesvolgers,

Zoals beloofd een verhaaltje en wat foto's over de door mij gebouwde kruiswissel met 4 roco standaard wissels en een 30 graden kruising van onbekend fabrikaat (beurskoopje € 1.00 ).

Het oorspronkelijke idee was met de wissels en een zelf te bouwen kruising de kruiswissel te bouwen en ik had de kruising alleen als voorbeeld en passtuk aangeschaft. Tijdens het passen, meten en bedenken hoe onstond steeds meer het idee dat het met de standaard kruising ook moest lukken.
Als eerste overzichts fotot's van de boven en onderzijde:


Zoals jullie zien zijn de rechtdoorgaande sporen niet helemaal recht, maar omdat deze bedoeld is voor het schaduwstation en de treinen er geen hinder van ondervinden is dat niet erg,

Voor de stevigheid en om de hoek van de wissels niet verder te verkleinen heb ik de lange afbuigende railstaaf van de wissels op maximale lengte ingekort en in de bielzenmat van de kruising tot aan het puntstuk daar geschoven.


Voor de andere rails heb ik de stukken van de kruising ingekort en in de bielzenmat van de wissel geschoven. Het voordeel hiervan was weer zolang mogelijke stukken en de hoek waar ze in de kruising bij elkaar komen klopt ook nog steeds.

Hierna heb ik de passtukjes voor de rechtdoorgaande sporen op maat gemaakt en ingeschoven.

Als laatste zijn alle rails met secondelijm op de bielzenmatten gefixeerd en zijn de doorgaande sporen aan elkaar gesoldeerd.

De strekking van het verhaal: je moet het gewoon een keer (durven) doen.
Desnoods een keer op een beurs wat echt goedkoop knutselmateriaal kopen ( ligt meestal in dozen half verstopt onder de tafels) om daarmee te oefenen.

Mijn volgende kruiswissel wordt ongetwijfeld beter, mooier en misschien wel geschikt voor de bovenverdieping.

Met groetjes   Ronald

PS, op vragen wordt altijd geantwoord, maar dit kan soms wat langer op zich laten wachten
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 12:51:00 door Ronald Brandt »
Ronald Brandt

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Kruiswissel
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2012, 23:15:31 »
Hoi Ronald,

Interessant projectje! Leuk als dat dan uiteindelijk allemaal goed uitpakt.
Ik heb iets vergelijkbaars, maar veel simpeler gemaakt op mijn proefbaantje. Aangezien de rail-op-rail afstand veel groter was, heb ik geen wissels hoeven te mishandelen.

Zie ook mijn bouwdraadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38844.msg667495.html#msg667495.

Ik ben momenteel bezig met de aansturing van de wissels, maar ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar alle vier wissels gelijktijdig om te zetten, daar mijn trafotje dat blijkbaar niet trekt.
Hoe had jij dat in gedachte? Ik was van plan ze alle vier tegelijk te schakelen, maar voor elke wissel apartje terugmelding met duo-LEDjes, volgens het JaJo princiepe.

Groet,
Harm

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re:Kruiswissel
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2012, 12:49:32 »
Harm,

Mijn wissels wodren nu nog stuk voor stuk met een soort van drukknopsysteem omgezet.
In de toekomst wordt dat in Koploper via een OC32 decoder 63 combi.
Dan wodt er maar 1 rijweg per keer , dus maximaal 2 wissels geschakeld. Volgens mij moet dat dan lukken.

Ook zie ik dat ik een wat ander type wisselaandrijvingen heb die ten opzichte van die van jou wat minder stroom verbruiken.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 12:52:40 door Ronald Brandt »
Ronald Brandt

b loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Kruiswissel
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2012, 19:50:27 »
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2012, 19:57:13 door b loc »

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re:Kruiswissel
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2012, 21:28:21 »
Mathias,

Ook heel mooi. Vooral ondat deze nog wat compacter zijn en met engelse wissels.
Voor de eerste keer was dat voor mij toch nog wat te hoog gegrepen.

Ronald
Ronald Brandt

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2128
  • Ziehier die veelgeroemde RET-Metro in HvH Haven...
Re:Kruiswissel
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2012, 21:51:25 »
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878323570/

 (y) (y) MOOI! Mathias, wordt dit Eindhoven in model ofzo (daar ligt immers aan de oostkant ook zoiets...) ;)

Ik krijg weemoedige herinneringen aan de boekjes van Ing. H.F. Enter die verwoede pogingen deed om het Germanisme "dubbel kruiswissel" (Doppelte Kreuzungsweiche) uit te bannen: hij publiceerede een foto van dit complex op Ehv en wilde weten hoe dit dan te betitelen: Vierdubbel-Kruiswissel-met-kruising??

Succes en groet
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

b loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Kruiswissel
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2012, 23:22:57 »
Bedankt voor de complimenten.
Dit zou Brussel Zuid moeten worden maar enkel de tunnelkant.
Ik heb deze avond de laatste gemaakt en hier zijn de foto's om deze te maken.
1 Leg de wissels op elkaar zoals ze moeten liggen.
2 zaag rail per rail af. Eerst de wissels tegen elkaar ( omgeveer 8 mm)
3 zaag het kruis ( K30) eens 1 zijde gedaan zijn de 3 andere zijden gelijk. De bielzen nog niet inkorten.
4 Doe dit nu met de wissel maar stuk voor stuk. Opgelet: bij de K15 zijn de rail verbonden met een stukje koper.
5 Nu mag je de bielzen inkorten.
6 Soldeer steeds aan de buitenkant en vergeet de blokken niet voor automatisch te kunnen rijden.

http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024985781/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024988771/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878888210/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024991443/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878890858/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024993159/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878892750/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878893600/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024995819/in/photostream


Veel succes met het bouwen.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2012, 23:50:39 door b loc »

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Kruiswissel
« Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2012, 23:30:31 »
Dat lukt dus niet....een link naar de C-schijf

Marc

PS wel mooie wisselstraten
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper