Google+
Doel:€250.00
Donaties:€99.88

Per saldo:€-150.12

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-03-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Baanbreker - Zelf bouwen. door ruudns
Vandaag om 20:28:45
Virtuele Timesaver door Max Roodveldt
Vandaag om 20:24:15
Huis Dordtse treinenliefhebber is net spoorwegmuseum door ingenium
Vandaag om 20:06:27
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
Vandaag om 20:06:18
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door straatje
Vandaag om 20:05:31
BNLS-Werkspoor - Philotrain SS 1225, de grote verbouwing door ingenium
Vandaag om 20:05:04
Kleurstelling Fals en Fads door Milocomarty
Vandaag om 19:55:44
Pantograaf flitser (zelfbouw) door Menno
Vandaag om 19:42:57
Westlandbaan door Sven
Vandaag om 19:06:28
Hoekse lijn door de jaren heen fotodraadje door henk
Vandaag om 18:51:03
Fleischmann modelrails door henk
Vandaag om 18:42:54
Film restauratie Centraal Station Antwerpen door Dave.......
Vandaag om 18:02:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke BB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:43:01
Dioramabouw van Kees Gorter door wimk
Vandaag om 16:12:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 15:58:30
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Sven
Vandaag om 15:47:57
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:39:28
Roco 2017, raad-draadje, wat zou er komen voor NL-materieel? door NS8714
Vandaag om 13:42:38
Ontwerp een Modelbaan door Arbhin
Vandaag om 13:30:20
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 11:48:16
Het moet weer 1 april worden... door wimk
Vandaag om 11:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:25:14
Modelspoorzaken en grootspoor in Parijs door haes
Vandaag om 08:57:57
EifelBurgenBahn door Haradigi
Vandaag om 08:57:20
Veranderingen in en aan Mat 46 door Wijktrein
Vandaag om 08:51:51
Kikkerdaf een maatje groter door Paul de Goede
Vandaag om 08:14:59
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
29 maart 2017, 23:58:28
NEN1010 hoofdstuk 711 door Mark1979
29 maart 2017, 23:43:04
Buffer containerwagon Fleischmann door jandcargo
29 maart 2017, 23:28:34
Wat voor bistabiel relais voor mijn analoge detectiesysteem door Wim Hesselink
29 maart 2017, 22:29:11
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338  (gelezen 1394558 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10072
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12330 Gepost op: 15 februari 2017, 23:02:05 »
Zoals ik al zei, maken mooie auto's wel iets in me los. Hoewel ik daarbij moet opmerken, dat dat eigenlijk alleen geldt voor auto's met een bouwjaar van, pakweg, vr 1970. Daarna zijn er eigenlijk geen mooie auto's meer gemaakt (behalve dan de McLaren F1).
Brekina lijkt dat wel in de gaten te hebben, want die heeft al diverse keren bij mij in de roos geschoten.



Over Brekina gesproken: voor wie ze tot nu toe gemist heeft: hier kun je de nieuwtjesfolder downloaden.
De eerste van die nieuwtjes heb ik vandaag al bij de plaatselijke treinenboer gespot. Die Setra S6 lokt me wel aan, net als die '54er Kapitn met Eriba-caravan.
Bijvoorbeeld.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10072
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12331 Gepost op: 17 februari 2017, 13:43:13 »
Dat Opel al decennia lang een blok aan het been van General Motors is, is wijd en zijd bekend. Dat is wellicht ook de reden dat Opel, zeker in de Wirtschaftswunderjaren, de inspiratie voor z'n modellen van de andere kant van de vijver haalde.
Dat is goed te zien aan bijvoorbeeld de Olympia, de 54er Kapitn en ook aan de Kapitn P2.5:


Foto: Lippe Modellbau

Benieuwd of dat ding nog eens een keertje deze kant op slingert.

Maar vooralsnog heb ik wat anders aan de kop:



Dat, vermengd met wat kledder van lijm en water, geeft een hopeloze rotzooi:


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12332 Gepost op: 17 februari 2017, 15:04:42 »
Lekkere kledder. Brengt me op het al of niet glimmen van de kolen. Hier glimmen ze waarschijnlijk omdat ze nog nat zijn. Maar in het algemeen zie je twee soorten kolen in modelbouw: glimmende en dof-matte. Wat is nou het meest realistische? Ik vond altijd niet-glimmende, maar op foto's uit de realiteit zie ik toch ook vaak glimmende kolen. Van heeeel vroeg thuis (jaren vijftig) kan ik me herinneren dat antraciet (want dat soort kolen stookte je thuis in de kachel) niet echt glimmend was. Maar de kolen bij het spoor zijn geen antraciet. Dus: wat is het meest in overeenstemming met de werkelijkheid?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10072
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12333 Gepost op: 17 februari 2017, 15:58:32 »
Tja, daar zeg je zo wat.
Laten we beginnen met de algemene dooddoener: het is een kwestie van smaak.

Zo. Dat hebben we gehad, dan nu het serieuze gedeelte.
De nootjes van vroeger staan me ook nog heel goed bij. Als je een beetje je best doet, kun je ze hier of daar bij de n of andere brandstofhandel nog wel krijgen, in mijn voorraad heb ik ook nog een paar handvol liggen, weliswaar niet bij een handel vandaan, maar eerlijk gebietst bij de jongens van landgoed Nienoord.
Dan heb ik nog een paar grotere stukken steenkool liggen die bij de VSM vandaan komen (ook eerlijk om gevraagd) en dan nog wat ergens uit Duitsland weg (ik geloof Saerbeck Hafen, toen ik daar was om de 44 404 te fotograferen, die trok toen wat baantjes over de TWE).

Eigenlijk ontstond het idee door een foto in een boek getiteld "De mooiste modelbanen" of zoiets (ooit uitgeleend en nooit teruggekregen), waar een 23er op stond (op die foto) met echte kolen in de tender. De baan war die 23er bij hoorde was de Repabahn II, van Rolf Ertmer, Paderborn. Ertmer was een ware pionier op het gebied van voorbeeldgetrouw modelbouwen.



Van die bewuste foto (en ook de andere van die Repabahn) was ik behoorlijk aangedaan, en ik wist toen: "Dat wil ik ook!"

Welnu, met steenkool is het zo, volgens mij, het is wel mat, maar er zitten ook glimmers in. Maar, in welke vorm de steenkool ook verworven wordt, in nootjes, brokken of grote stukken, er zit wel verschil in uiterlijk, afhankelijk van welke mijn de kool afkomstig is.

Voor op mijn modeltenders vind ik nog altijd gewone echte steenkool, fijngemalen met de koffiemolen van m'n ex-schoonmoeder en gezeefd met een keukenzeef die daarna alleen nog maar voor dat doel bruikbaar was,  het meest overtuigend.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12334 Gepost op: 17 februari 2017, 16:04:58 »
Dus, euh....geen poeders om de ergste glimmers wat doffer te maken ? Al was het maar voor op de foto ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10072
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12335 Gepost op: 17 februari 2017, 16:28:20 »
Nee. Met "poeders" ben ik sowieso nogal terughoudend, het is net als met bier: 't slaat dood voor je er erg in hebt, en dan is het niet meer te genieten.

Mijn stelling is nog altijd: het moet zoveel mogelijk op de echte zaak lijken, niet op hoe ik denk dat het er in 't echt uit ziet. Dat laatste is een valkuil waar maar al te gemakkelijk in getrapt wordt.




charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12336 Gepost op: 17 februari 2017, 16:43:16 »
Hee,...nu heeft het meer wat van bruinkool, dat in voorkomende gevallen ook wel werd gestookt.

Ik ben trouwens jaloers op die kuil die je daar voorin voor jezelf gegraven hebt.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10072
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12337 Gepost op: 17 februari 2017, 16:57:16 »
Neem me niet kwalijk, ik was niet helemaal duidelijk. De eerste foto (die met die schachttorens erop) was bedoeld als illustratie van echte steenkool.
De tweede foto (die met "bruinkool" in de tender), was bedoeld als goed voorbeeld van een slecht voorbeeld.
De BR 50 was wel geconcipieerd om met slechte brandstof (bijvoorbeeld bruinkool) gestookt te worden, maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook altijd gedaan werd. Zeker in de tijd toen de spoorwegen nog spoorwegen waren en "Deutsche Bundesbahn" heetten, werden de tenders toch meestal wel met steenkool gevuld.
Overigens, zelfs al zou dat spul in die modeltender bruinkool moeten voorstellen, dan vind ik het er nog niet echt overtuigend uitzien.


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12338 Gepost op: 17 februari 2017, 17:19:41 »
... Ertmer was een ware pionier op het gebied van voorbeeldgetrouw modelbouwen....

Ik heb dit boekje zo vaak gelezen dat er geen blaadje meer vast in de kaft zit ;D  In die tijd al zulke mooie dingen maken, echt prachtig!










Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12339 Gepost op: 17 februari 2017, 18:01:30 »
Het door jou bedoelde boek met de 23-met-mooie-kolen is denk ik "modelbaan scenery" van Gernot Balcke? Een klein beeldcitaat vanuit dat mooie boek, voor weinig trouwens goed te vinden in Houten enzo:



Fotograferen is wat lastig zo 's middags, want het is of te donker of er weerkaatst een lamp op het papier. Deze foto bedoelde je?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10072
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12340 Gepost op: 17 februari 2017, 18:24:32 »
Rosa!
(Dat is Latijn voor Bingo!)

Dat is 'm. In mijn herinnering was de bedoelde foto zwart/wit, maar goed, het zal ongetwijfeld dezelfde 23er zijn.

En inderdaad, het boekwerk was van Gernot Balcke, vertaald (en ik geloof ook een beetje aangevuld) en uitgegeven door Kluwer (in Nederland).


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12341 Gepost op: 17 februari 2017, 22:17:15 »
...In mijn herinnering was de bedoelde foto zwart/wit, maar goed...

Misschien was het een foto uit een ander boek maar toch van dezelfde loc?  :)  Het is immers hetzelfde depot op dezelfde modelbaan.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10072
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12342 Gepost op: 17 februari 2017, 22:48:21 »
Het boek dat ik had zag er uit zoals het boek hierboven (omslag), maar alle afbeeldingen in het boek waren zwart/wit afgedrukt. Er werd een aantal modelbanen in beschreven, grote en kleinere, en als ik me goed herinner waren dat allemaal Duitse banen, op eentje na, een Nederlandse.
Het zal ergens in de tweede helft van de 70er jaren geweest zijn dat ik het boek aanschafte, want ik woonde toen nog bij papa en mama in huis.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12343 Gepost op: 17 februari 2017, 23:04:39 »
In het begin van het boek zaten er bij de inleiding een paar kleurenfoto's. De 23er komt cht uit dat boek :) De rest van de foto's is zwart-wit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10072
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12344 Gepost op: 17 februari 2017, 23:15:19 »
Je hebt helemaal gelijk! Het duurt nog even voor de zon weer opkomt, maar het daagt nu reeds in het oosten.  :D ;)