Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:21:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:08:50
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:03:56
De bouw van Rehausen. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:56:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 01:34:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke Ă–BB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:44:51
Wie herkent deze sfeervolle beschrijving? door Joost O
Vandaag om 00:24:12
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door NS1220
Vandaag om 00:14:36
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Eegtrain
Vandaag om 00:12:47
Vitrinekast ipv baan door Eegtrain
Vandaag om 00:08:52
Raadplaatje door PaulC
Vandaag om 00:00:23
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 juni 2019, 23:28:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 juni 2019, 23:20:44
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door Sven
18 juni 2019, 23:15:20
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Rondje_HO
18 juni 2019, 22:44:12
GATX zans knikketelwagon H0 door W. Thomas
18 juni 2019, 22:42:19
Projekt 083-338 door Rondje_HO
18 juni 2019, 22:41:07
NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland door Ronet-1981
18 juni 2019, 21:44:01
25 jaar geleden door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:43:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:32:54
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:29:31
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:28:12
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:26:52
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Ronald Koerts
18 juni 2019, 21:07:25
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door lokloods
18 juni 2019, 21:03:28
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
18 juni 2019, 20:13:12
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over? door Ronet-1981
18 juni 2019, 19:59:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
18 juni 2019, 18:35:57
Roco Fccpps door VAM65
18 juni 2019, 17:33:22
'even voorstellen’ uit Las Vegas door thonis
18 juni 2019, 17:20:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen  (gelezen 20541 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Gepost op: 13 september 2011, 12:09:25 »
Kolen zijn synoniem met stoomlocs. Een jaren dertig NS baan is dus niet compleet zonder een vlootje kolenwagens. De NS had een aardig gevarieerd wagenpark, met wagens die in de 70 waren en spliksplinternieuwe wagens. Natuurlijk waren er niet even veel wagens van elk type, en door de verhouding van de pagina's in het matrieelboek met elk type wagen te vergelijken kan ik de verhoudingen in mijn wagenparkje een beetje realistisch houden. Omdat ik dan toch bezig ben ga ik maar meteen negen bouwen. Dat komt neer op vijf wagens met 10 ton capaciteit, twee 15 tonners en twee 20/21 tonners.

We beginnen met een oud Staatsspoor wagentje uit 1867. De NS nam ze op in de nummerserie 35286-35532. De NS en SS hebben in de zestig jaar dat de wagens in dienst waren aardig wat eraan gesleuteld, dus veel van de orginele wagens zat er waarschijnlijk niet meer aan.
Ik ben begonnen met het frame, Evergreen U profiel met een "houten" bufferbalk en  V-groove voor de wandjes.
Na twee avondjes bouwen heb je dan dit:

De kleine U profieltjes maak ik van drie strips 0,5x0,25mm. Eerst plak ik een stripje plat op de bak, en dan worden twee strips aan elke kant van de eerste geplakt met de smalle kant op de bak.
En dan komen de eerste details:

Ik kon het niet laten om de bak alvast te vullen 8)

Hier zie je het voordeel van serieproductie:

Bufferbevestigingsplaten voor alle 9 wagens. De platen zijn hierdoor veel maatvaster dan als ik ze met vier tegelijk maak, en ze zijn ook veel sneller klaar 8)

Nog meer details

En ook de kopwand wordt niet vergeten. De grendel is van telefoonsnoer. Het buigt lekker makkelijk, maar het verbuigt ook net zo makkelijk. Sluitseinijzers hangen maar aan een kant, ook op de echte wagens. Dit zijn ook van die dingen waar je er meteen een hele zooi kunt maken.
Dat was de bak, twee avonjes en een middag werk. Straks begin ik aan het onderstel.
mvg,
Rick

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
    • sec geplot
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2011, 12:46:50 »
Ziet er al goed uit. (y) Het lijkt me wel een tijdrovend karwijtje om al die bakken te maken. De voordele van massaproductie kende ik ook al maar dit is de eerste keer dat ik het in de modelbouw heb gezien.

Papierbouwer

Matthijs.

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2011, 15:36:23 »
Ziet er prima uit (y)
Wel lef om gelijk aan een hele stam te beginnen. Zo af en toe is er wel ergens eens een sleepje roco-wagens die alweer een tijdje oud zijn, maar een compleet zelfgebouwde lijkt me pas echt gaaf :)

Matthijs.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3706
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2011, 16:16:08 »
Prachtig Rick! zorg je er wel voor dat de wanden wat dikker zijn dan de enkele 0,5 mm plaat? Met die aan de buitenzijde opgelijmde U-tjes (ik volg overigens dezelfde methode) heb je grote kans dat de wanden gaan kromtrekken (hol). Een plaatje van 0,5 aan de binnenzijde kan dat voorkomen, steenkool ertegenaan en je ziet er niks meer van.
Van dat kromtrekken heb ik al wat (tenenkrommende) voorbeelden gezien
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
  • Noppiewright 2006-2011
    • Mijn website met de stamboom en treinen.
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2011, 16:21:07 »
Dat ziet er goed uit (y) Gaaf dat zelfgebouw, deze versie met ronde kopse kanten kende ik niet. Heb je toevallig ook een foto van zo een wagen? Ben benieuwd naar de 20 tons kolenbak.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2011, 16:41:20 »
Ehh, welke schaal is dit? H0 of groter?
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6628
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2011, 17:23:20 »
Hoi Rick,

Ziet er goed uit! Heb je een tekening van deze wagons? Of bouw je met foto's als voorbeeld?
En zaten de U-profielen alleen aan de buitenkant of ook aan de binnenkant? (Als je ze leeg laat rijden (opweg naar Z-Limburg)).

Groet,
Michel

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2011, 10:17:48 »
Bedankt voor de reacties idereen (y)
In mijn eerste bouwdraadje had ik ook al een voorveeldje van massaproductie laten zien, drie kopietjes nagebouwd van een MK modelbouw CHB. Ik heb heel weinig NS matrieel, en kant en klaar NS modellen verkoopt niemand hier. Dus de snelste en makkelijkste manier om het rangeerterrein op te vullen is door een aantal wagens tegelijk te bouwen.

Bedankt voor de tip Gert. Ik laat koppig de wandjes voor nu zoals ze nu zijn ;) Twee redenen hiervoor: De wagens krijgen een uitneembare lading, dus voor de helft van de tijd zie je die verdikking. Ten tweede moet ik dan opnieuw planken aan de binnenkant krassen of nog een lap v-groove er op plakken, zonde van het werk. Totnutoe zijn de wandjes keurig recht, en als ze later krom gaan trekken dan kan ik alsnog een lap styreen aan de binnenkant plakken.

Noppie en Michel, de onderste wagen op deze tekening bouw ik.

Uit Floris z'n fotoemmer matrieelboek. Hij heeft ook een tekening van de wagen in orginele staat in z'n emmer verstopt. Jammer genoeg heeft de SS het remmersstoeltje afgenomen, ik vond het wel leuk staan.
Dit wagentje van de omBC website lijkt er ook aardig op

In "De Erfenis" op blz. 52  staat ook een foto van zo'n wagentje vermomd als een Allied Transportation Corps bak.
Voor zover ik weet zaten de profielen alleen aan de buitenkant. Opzich logisch, want als de wagen leeggekiept wordt gaat het veel sneller als de binnenkant glad is.

En Hans, het is een H0 wagentje.

mvg,
Rick


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2011, 10:32:43 »
Daar ligt ook wel een constructieve reden aan ten grondslag. Als de bakken beladen zijn drukt de berg kolen de planken tegen de stalen profielen aan. Als de profielen aan de binnenzijde zouden zitten dan zouden de planken van de wagon door de kolen uit de profielen worden gedrukt en blijven ze alleen aan de schroeven/bouten in de staalprofielen hangen. Dat lijkt me niet gewenst in de ruige praktijk van het kolenvervoer.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6628
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2011, 10:35:00 »
Hoi Rick,

Bedankt voor je tekening!
succes met de verdere afbouw.

groet,
Michel

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2011, 09:04:16 »
De bak is in principe bijna klaar, nu gaan we met het onderstel verder.
Dat betekent balansijzers vijlen. Ik heb styreen geprobeerd, maar die wagens beginnen een voor een door hun ophanging te zakken >:( Nu ben ik niet wild van messing vijlen, maar het moet nu eenmaal gebeuren. Het is toch nog minder werk dan geetste balansijzers van een kleinseriefabrikant bestellen ;D

We beginnen met het uittekenen. Als vier maken een rotklus is, dan kun je net zo goed wat extra maken voor andere wagens. Nadat alle gaten voor de lagers zijn geboord wordt alles uitgeknipt en op elkaar gesoldeerd. Ik doe zo'n acht per keer, anders wordt het stapeltje te hoog om een fatsoenlijke vorm erin te krijgen
Dit is zo'n stapeltje, met nog meer balansijzers die uit kunnen worden geknipt

Aan de buitenkant van het stapeltje zit aan elke kant een volledig uitgetekend balansijzer. Wat moet blijven heb ik ingekleurd, zodat ik kan zien waar ik moet vijlen.

De ruwe vorm heb ik uitgeslepen met een slijpschijfje op de Dremel, maar de rest moet met de hand gebeuren
Soms zet je dan een beetje te veel kracht  ;D

Als alles op maat is worden de balansijzers weer uit elkaar gesoldeerd, nog een beetje bijgevijld, en dan vinden ze een plaatsje onder de bak:

Dat was het dan weer voor vandaag.

mvg,
Rick

quint de jong

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2011, 09:23:41 »
Dat ziet er erg mooi uit Rick .
De wagen die je nu aan het bouwen bent kwam ook in verschillende vormen voor
met
 -een vaste kop en een tipbare
- twee tipbare koppen
- rechte kopwanden

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2011, 11:34:54 »
Netjes.
Ik zou gewoon een setje MK balansijzers hebben gekocht , maar ik moet eerlijk zeggen dat zelfgemaakte heeft toch ook wel wat .

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2011, 20:27:10 »
Netjes.
Ik zou gewoon een setje MK balansijzers hebben gekocht , maar ik moet eerlijk zeggen dat zelfgemaakte heeft toch ook wel wat .

Gewoon zegt ie... ;D

Is er al weer een teken van leven dan bij MK?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2011, 21:28:14 »
Jazeker, hij stond gewoon op de laatste beurs in Houten.