In het vorige OHLB draadje heb ik aangekondigd dat er nog een volgend project aan zat te komen: een NS 2100 Blikken Tinus.
Tsja, wel wielen maar hoe nu verder? Ik ben begonnen met het maken van de koppelstangen uit twee stripjes messing. Op elkaar klemmen en in beiden in een keer de gaatjes boren.
Dat is dan meteen de mal om gaten te boren voor de assen in de frameplaten; die moeten namelijk precies gelijk zijn! Van de frameplaten heb ik een soort kokertje gesoldeerd en de asgaten naar de rand toe uitgevijld tot een U-vorm. Zodoende kunnen de assen erin zonder de wielen te verwijderen. Die worden later opgesloten door een pertinax stripje aan de onderkant geschroefd waarop gelijk de stroomafnemers naar de wielen zitten. Een en ander gemonteerd en het is gewoon vooruit te blazen op de rails.
Grootste probleem is de aandrijving. Kan ik natuurlijk gewoon een Roco of Fl* 3 as aandrijving kopen. Maar ik ga voor low-budget. Van een Roco-aandrijfdraaistel heb ik een nieuwe aandrijving gemaakt.

Ik hoop dat voor de kenners de plaatjes voor zich spreken; ik weet niet hoe ik dit bouwproces beschrijven moet.
Tot mijn verassing bleek het zelfgebouwde tenderaandrijvinkje nog te werken ook. Voor de tandwiel-as-afstanden was het wel even puzzelen in de tandwielwetenschappen; (moduul; steekcirkel etc.) en ik moet eerlijk toegeven dat ik de frameplaatjes een tweede keer en dan beter moest maken. Het rijdt nu vrij rustig; zonder geknars en lawaai. Enige smering is ook belangrijk. De bogie ervoor was daarna nog een simpel werkje (mag dat; een op 115 % uitvergroot kopietje uit Waldorp erachter? copyright? Meneer Waldorp moest eens weten hoe nuttig de tekeningen in zijn boek zijn!)

Dan nu nog een paar plaatjes van de tender en de lok opbouw van styreen:

Tot zover de stand van zaken. Ik hoop hiermee iemand inspiratie te hebben gegeven om ook zoiets te gaan bouwen; het blijkt verrassend simpel!
Als er nieuwe vorderingen zijn van deze Blikken Tinus dan laat ik dat uiteraard weten.
Ik heb nog zo een Roco-aandrijvinkje en een paar tandwieltjes gevonden! Daar heb ik ook weer een drieassige tender-aandrijving uit gemaakt op vrijwel dezelfde manier; maar dan beter! En deze rijdt echt heel goed; ik weet nu hoe het moet! Deze is voor het volgende project; en wat dat is verraadt ik nog niet.
Jullie horen van me
HansZ