Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door Lobomotion69
Vandaag om 09:02:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 08:58:04
Artikeltje op nu.nl door Illya Vaes
Vandaag om 08:13:42
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 07:56:45
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:55:41
Vitrinekast ipv baan door edwin1974
Vandaag om 07:49:42
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Falcon10
Vandaag om 06:39:47
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 04:59:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:21:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 01:34:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:44:51
Wie herkent deze sfeervolle beschrijving? door Joost O
Vandaag om 00:24:12
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door NS1220
Vandaag om 00:14:36
Raadplaatje door PaulC
Vandaag om 00:00:23
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 juni 2019, 23:28:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 juni 2019, 23:20:44
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door Sven
18 juni 2019, 23:15:20
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Rondje_HO
18 juni 2019, 22:44:12
GATX zans knikketelwagon H0 door W. Thomas
18 juni 2019, 22:42:19
NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland door Ronet-1981
18 juni 2019, 21:44:01
25 jaar geleden door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:43:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:32:54
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:29:31
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:28:12
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Ronald Koerts
18 juni 2019, 21:07:25
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door lokloods
18 juni 2019, 21:03:28
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
18 juni 2019, 20:13:12
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over? door Ronet-1981
18 juni 2019, 19:59:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
18 juni 2019, 18:35:57
Roco Fccpps door VAM65
18 juni 2019, 17:33:22
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N  (gelezen 6135 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6312
  • Spoor N
BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Gepost op: 26 juli 2011, 21:22:59 »
Jarenlang heeft de NS fietsenrijtuigen plan E en L gebruikt in de Intercitydienst van Haarlem/Zandvoort naar het zuiden. Eerst deden deze in het Berlijns blauw dienst, later werden ze in de blauw/gele IC kleuren geschilderd. De indeling hiervan bleef gelijk, zodat voor het maken van een model hiervan alleen een geschikt rijtuig van een nieuwe laag verf voorzien hoeft te worden.
Begin jaren '90 werden deze rijtuigen verbouwd, waarbij de daken glad gemaakt werden, de deuren werden vervangen en enkele ramen en kopdeuren werden dichtgemaakt.

Verbouwd rijtuig plan L

Om deze variant te maken is een verbouwing van een plan E RD rijtuig nodig. Hierbij worden dan dezelfde aanpassingen gedaan als de NS deed. De plan L op de foto lijkt op de versie die ik ga maken, alleen zitten er meer ramen in de zijwand en schuiven de deuren een stukje op.

De basis voor de verbouwing wordt gevormd door twee rijtuigen plan E. Van het bovenste rijtuig zijn de twee bagagedeuren en delen van de zijwand nodig. Deze komen op de plaats van de smalle deuren van het onderste rijtuig en op de plaats van de kopdeuren.


Op de foto is te zien hoe de indeling van de zijwanden er na de verbouwing uit komt te zien. De deuren worden vervangen en enkele ramen en deuren verdwijnen. De foto heb ik voor het gemak veranderd in Paint, zo kan ik zien wat er allemaal aan beide zijden veranderd. Zoals te zien is hebben de zijwanden een verschillend aantal ramen.


Het donorrijtuig heeft zijn deuren al afgestaan, deze heb ik met de Proxxon ruim uitgesneden zodat deze op maar gemaakt kunnen worden. De smalle deuren zijn ook verwijderd, niet omdat ze nodig zijn maar als test voor de grote deuren.


Het rijtuig dat uiteindelijk het fietsenrijtuig gaat worden. De regengoten op het dak zijn al verwijderd en het dak is al glad geschuurd. Nu nog de smalle deuren uitsnijden, zodat de nieuwe op de goede plaats gezet kunnen worden.


Dat was het voor vandaag, morgen raakt het andere rijtuig zijn smalle deuren kwijt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6312
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2011, 18:39:44 »
De smalle deuren zijn verwijderd uit het rijtuig en ik heb ze gelijk maar passend gemaakt. De raamstijlen van de ramen die weg moeten heb ik ook al weggesneden. Nu maar eens kijken of de kopdeuren makkelijk te verwijderen zijn.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 2838
  • N Spoor Freak
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2011, 20:23:03 »
Dat ziet er al netjes uit Rick (y)

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Even een vraagje wat ga je met het gesloopte rijtuig doen?
Die kan ik wel gebruiken voor op mijn toekomstige sloopplaats ;D

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6312
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2011, 21:37:05 »
Dank u, en ja, die mag je best hebben hoor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 2838
  • N Spoor Freak
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2011, 22:00:59 »
Ah dankjewel :-*

Ga ik hem nog verder slopen ;D

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
  • N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2011, 23:13:48 »
Barbaar  ;D
Maar ik ben benieuwd naar het resultaat Rick.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

igmar

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2011, 11:33:39 »
Ik ook!Word vast heel mooi! ;D ;D

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6312
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2011, 16:21:21 »
Met al die interesse moet ik wel mijn best gaan doen. :)

Straks maar even een update hoe het er nu bij staat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6312
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2011, 20:03:02 »
Twee vlugge foto's van beide zijden van het rijtuig. Binnenkort vul ik de gaten op met plamuur en dan gaat de eerste laag primer er op.



N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2011, 20:47:46 »
Leuk projectje Rick!
Ga je de treeplanken onder de nieuwe deuren ook nog verbreden?

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6312
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2011, 17:23:31 »
Daar wordt nog over nagedacht. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6312
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2011, 20:09:23 »
De tussenstand tot nu toe: het rijtuig is geplamuurd en staat in de primer. Nog een paar kleine plekjes wegwerken en dan kan het NS geel er overheen. Dan zal de bouw wat langzamer gaan want ik heb geen NS blauw in huis.





De opstaptreden pas ik niet aan, deze zijn te lastig te verwijderen nu het onderstel vast zit. Misschien dat ik later nog iets daarvoor bedenk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2011, 22:17:05 »
Ziet er al goed uit.

Misschien kun je de treeplanken verlengen door er een dun strookje styreen op te lijmen
van de juiste lengte.

Tinus.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #13 Gepost op: 05 augustus 2011, 22:17:23 »
Als je de 'moderne' Df bouwt van na de revisie ben je snel klaar met de trappen : die zitten niet meer IN de schorten, maar er op. Je kunt de oude dus gladschuren en dichtplamuren en vervolgens 2 dunne stukjes plaat onder iedere deur plakken.

Zie http://665-667.vanree.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=249934&g2_serialNumber=1 maar eens; moet makkelijk te doen zijn.

Verder ter aanvulling van je startpost : de kopdeuren zijn gewoon gangbaar gebleven. Althans; de 002, 006 en 008 hebben ze nog en die werken prima ;D
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2011, 22:19:07 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6312
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« Reactie #14 Gepost op: 06 augustus 2011, 15:09:09 »
Goed idee, dicht plamuren en dan met een strookje styreen de treeplank maken. Dank u beide. ;D

@JAB: Op je foto zie ik de kopdeuren toch echt niet meer zitten hoor. Ik kan wel mooi de opbouw voor de bakovergang zien, die moet ik er ook nog bij maken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.