Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Eric B
Vandaag om 15:40:08
Vonken op booster overgang. door Karst Drenth
Vandaag om 15:39:48
Ets ontwerpen en tekenen door Stootjuk
Vandaag om 15:37:47
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:36:05
Roco 2019 door Marco1044
Vandaag om 15:34:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 15:29:46
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 15:19:56
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door HIJ
Vandaag om 13:56:10
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Bob R.
Vandaag om 13:39:33
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 13:10:02
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door ceuleer
Vandaag om 11:24:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:47:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag door Hans Reints
Vandaag om 10:39:30
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 10:06:22
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:38:34
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 09:17:39
BZN: Baan zonder naam in H0 door poftie
Vandaag om 08:42:17
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door gtw6016
Vandaag om 04:17:00
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 04:16:57
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Hoontje
17 juli 2019, 23:18:11
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
17 juli 2019, 23:04:58
Hoe krijg ik een strakke aluminium-look? door 1200blauw
17 juli 2019, 22:58:27
Albulabahn in H0m door arnout
17 juli 2019, 22:47:50
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel door Thom
17 juli 2019, 22:25:51
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door laurent
17 juli 2019, 22:14:13
Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots door tuurtje
17 juli 2019, 21:51:11
ACME, website al even niet bereikbaar door gertjan_duivesteijn
17 juli 2019, 21:36:06
Artitec DE20, Kameel, gaat deze er komen? door Pauldg
17 juli 2019, 21:29:19
EifelBurgenBahn door Krokodil68
17 juli 2019, 21:24:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw  (gelezen 29372 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4650
  • Team Mitropa
BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Gepost op: 17 februari 2011, 23:37:44 »
ik heb het volgende probleem
bij de passing van de ketel in het machinisten huis gaan de waterbakken open staan
wat kan het zijn ?

Gr Jan

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 9318
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2011, 23:39:17 »
Ketel ( vuurkist ) te breed ???

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2011, 23:44:00 door Karst Drenth »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4650
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2011, 23:41:25 »
ja dat snapte ik ook nog, maar dat is een kant en klaar gietdeel
mijn vraag is eigelijk of jullie hem ook smaller hebben gevijld
gr Jan

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 9318
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2011, 23:44:16 »
[Edit]

Ik zie het al... ;)  Daar waar de vuurkist overgaat in de langsketel, heb je een bobbel zitten aan de rand van de vuurkist. Deze drukt je waterbakken naar buiten. Dus of een vijltje in de lengte langs de vuurkist 'bobbel' of vertikaal ter hoogte van de bobbel door de waterbakken.

[/Edit]

Ik zou kiezen voor de eerste optie...

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2011, 23:49:49 »
Jan, ik heb twee versies hiervan gehad. De een had een gebogen stuk messing, de andere een gegoten stuk messing. Deze laatste moest van binnen een ronding 20mm uitgevijld worden. Grrrr. Beiden psten echter perfect en moeten gelijk lopen met de zijkant van de vuurkist. De waterbak moet naadloos langs de vuurkist lopen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4650
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2011, 23:50:46 »
dus toch dat gietdeel smaller vijlen
wel raar dat is zo`n maatgevend deel
gr jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2011, 23:52:43 »
Paste de vuurkist wel goed in de opening van de cabine?

Edit: het gietdeel niet aan de onderzijde uit elkaar getrokken?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4650
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2011, 23:56:06 »
ja dat wel

nou ik soldeer dat giet deel wel weer los en vijl hem dan pas
wat bedoel je eigenlijk met van binnen 20mm er uit vijlen?
er moet toch van buiten wat af

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2011, 00:10:25 »
Nee, het gietdeel moet van binnen uitgevijld worden tot een denkbeeldige diameter van 20mm. Dit om op het frame te kunnen passen dacht ik. Ik heb het gewoon gedaan. Wel een pokkeklus als je de middelen niet tot je beschikking hebt...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4650
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2011, 00:43:52 »
Ja ,je bedoeld om hem van binnen ruimte te geven voor de tandwielen?
Dat is al gebeurd.
ik heb de boel nu losgesoldeerd , ga morgen nog wel eens kijken.
ik zag dat de ketel ook niet helemaal recht op de vuurkist stond , zat heel iets in.
ff de vijl er langs raggen.
Ewout , heb jij hem bij de hand? er zit een steuntje boven het voorste wiel op de voetplaat gesoldeerd , dat is toch de achterkant van de rookkast of valt dit steuntje er in.
ik kom nu een paar mm aan de achterkant te kort , d.w.z het gebogen ronde deel van de achterkant ligt nu op de voetplaat ipv er tegen aan.
ik ben de bouwbeschriving kwijt  :-[
Morgen maar weer is verder
welterusten Jan
 

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2011, 00:49:16 »
Dat is inderdaad de achterkant van de rookkaststeun. Als je het in elkaar zet, past het inderdaad voor geen meter. Bij de eerste kit heb ik het rookkastfront op de voetplaat gezet. Bij de tweede heb ik de hoogte van de rookkastbeplating aangehouden. Er ontstaat dan een kier tussen de rookkastfront en de voetplaat. Ik moet even kijken bij welke van de twee nou een "knik" ontstaat tussen ketel en vuurkist. Doe ik morgen (misschien),...

Hier, handleiding 9500: http://www.belderok.net/benelux/9500/
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4650
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2011, 00:53:13 »
Toppie (y)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2011, 00:27:37 »
Ik heb geen foto gemaakt (druk druk druk) maar wel ff gekeken en ik vind dat het exemplaar waarbij de rookkastfront op de voetplaat staat beter gelukt is dan die waarvan ik de rookkastommanteling heel heb gelaten. Die staat iets te hoog met z'n neus in de lucht nu... Ik weet nog niet of ik er wat aan ga doen. :-\
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4650
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2011, 00:32:20 »
had ik ook al gemerkt en het restant afgevijld,maar dankjewel voor het kijken.
ben nu aan het pielen met dat messing gietstuk.
zit tie mooi aan de rookkast dan komt tie weer los aan de ketel en omgekeerd.
zit al te denken aan low melt maar dan ben ik bang dat tie weer loskomt als ik hem aan de tenderbak soldeer ???
Gr Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2011, 00:37:55 »
Ik heb het stuk met van die metalen haarclipjes (jaja, echte curlclips 1,95/10 bij de etos) van alle kanten vastgezet. flink soldeer en flux en branden maar. Alleen het gietstuk verhit.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)